Wat eet ik na een training?


Publicatie datum:

Als je de juiste voedingsstoffen eet, helpt het je ook om vet te verliezen.

Gesponsorde koppelingen

Na je training heb je maar een korte periode waarin je je lichaamsherstel kunt activeren. Wanneer je niet de juiste voeding op het juiste moment neemt, zullen je energiereserves niet adequaat aangevuld worden. Het gevolg is dat je moe zal zijn voor je volgende training.

Wat er in je lichaam gebeurt na je workout is net zo belangrijk als wat er tijdens je workout gebeurt. Je lichaam gaat ook na je training gewoon door met energie verbruiken. Je lichaam blijft bewegen, herstellen en aanvullen direct na het eindigen van je training.

De schade die je aan je spieren hebt gebracht tijdens je workout, gaat nog een aantal uren door na je workout. Vandaar dat je spierpijn pas de volgende dag voelt, het heeft tijd nodig om in te werken.

Als je niet de juiste combinatie van voedingsstoffen neemt direct na je training, heeft je lichaam niet de middelen om deze spierschade te herstellen en kan je lichaam niet beginnen met het aanvullen van je lichaamsenergiebronnen.

Als je de juiste voedingsstoffen eet, helpt het je ook om vet te verliezen.

Wat zijn de twee belangrijkste principes in je Post-Workout herstel?

* Timing

* Samenstelling van je maaltijd

Na je training heb je maar een korte periode waarin je je lichaamsherstel kunt activeren. Wanneer je niet de juiste voeding op het juiste moment neemt, zullen je energiereserves niet adequaat aangevuld worden. Het gevolg is dat je moe zal zijn voor je volgende training.

Je spieren zijn het meest ontvankelijk voor voedingsstoffen binnen 15-45 minuten na je training. Na een uur is deze ontvankelijkheid verdwenen en doet je lichaam er 2x zo lang over om te herstellen.

Koolhydraten en eiwitten zijn de belangrijkste voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om de glycogeenvoorraden in je spieren te herstellen, om het beschadigde spier-eiwit te herstellen en zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet zakt.

Eet snel verterende koolhydraten en volledig eiwit binnen 45 minuten na het eindigen van je training.

Gezonde vethoudende maaltijden mag je wel eten, maar niet direct na je training.

En ja, er zijn zelfs mensen die denken dat helemaal niet eten na je training ervoor zorgt dat je meer vet verbrandt. Voor een gedeelte is dat waar, maar het probleem is dat je wel meer vet gebruikt om energie aan te maken, maar het zal je spierafbraak niet stoppen en het zal je energievoorraad niet aanvullen. Dat betekent dus dat je niet in staat zal zijn om de komende paar dagen te trainen.

Dat betekent dus helemaal geen vetverbranding!

Dus eet goed na je training en op tijd, zodat je er weer snel tegenaan kan en je daarbij ook goed voelt!


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 3
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie sport

Keert Gerard Kemkers terug als schaatscoach?

Gerard Kemkers, misschien wel de meest succesvolle schaatscoach ooit, stopte in 2014 om bij FC Groningen aan de slag te gaan. Of keert hij terug als schaatscoach?

Damesvoetbal

He! je laat je toch niet dollen door een meisje?!

Beginnen met duiken

Begin vandaag nog met je Padi duik cursus. Hoe, wat, waar en waarom over duiken.

Paintball: Masker/ Goggles

Keuze van een masker

De voetbalverslaggeving in Nederland

een visie over de voetbalverslaggeving in nederland

Johan Derken over zijn turbulente carriere

De Voetbal loopbaan van Johan Derksen

Poweryoga

Poweryoga, een fantastische manier om een sterk en gezond lichaam te krijgen (en te houden)

Leren snowboarden

Een theoretische uitleg en tips om te leren snowboarden. Beginnen met snowboarden is meer dan op een board gaan staan en naar beneden duiken.

Uitslag per dag etappe Tour du France 2012

Per dag etappe de uitslag van de Tour du France 2012.

Hardlopen als therapie

Steeds meer mensen ervaren de therapeutische werking van hardlopen.

zelfverdediging hoe werkt het?

de maatschappij wordt steeds harder. Maar hoe ga je hier mee om?

Legendary Dixie

De man die net zo hard kopte als anderen schoten, en er 60 in een seizoen inlegde. Een legende die zijn laatste zucht uitblies in zijn geliefde stadion.

Bachata; de nieuwe dansstijl

Een van oorsprong Amerikaans-Latijnse muziekstijl

Thuis trainen een goed alternatief voor de sportschool?

thuis trainen lijkt een ideale oplossing maar wat zijn nu de voordelen en wat zijn de valkuilen.

Lionel Messi

Lionel Messi, FC Barcelona, Maradona, Pele, Cruijff, Cristiano Ronaldo, Zidane

Bodypump

Een totale body workout voor alle spiergroepen

Interview met Luc Wouters

Een interview met Luc Wouters (Burgemeester van Lummen en Scheidsrechter in de Jupiler Pro League)

Zumba verovert de wereld

Zumba verovert de wereld!

Tips en advies voor het hardlopen

Tips om succesvoller te zijn in het hardlopen. Of je nu voorhet plezier een paar rondjes rent in het bos of serieus in training bent voor een marathon, dit artikel heeft handige tips om je doelen te bereiken!

Is Financial Fair Play de toekomst van voetbal?

Gaan clubs zoals Barcelona en Chelsea echt de regerende hand van de UEFA voelen?

Kim Clijsters

De carrière van de grootste tennister uit de lage landen

'Tist', Poul Nielsen

Amateurvoetballer die 52 keer scoorde in 38 interlands voor Denemarken.

levende legende Lionel Messi

FC Barcelona's levende legende Messi.

De kunst van het aanslaan.

Hoe een vis aanslaan?

Sportsponsoring

Korte uitleg over sportsponsoring