Beschrijvende observatie


Publicatie datum:

Een korte uitleg van de werking van een beschrijvende observatie.

Gesponsorde koppelingen

Bij de gestructureerde beschrijvende observatie werkt de observator via een van tevoren vastgesteld aantal items, meestal een observatielijst of observatieformulier genoemd.

Gesponsorde koppelingen

Verschil tussen gestructureerde beschrijvende observatie en een verslag

Verslagen zoals een maandrapport ontstaan op grond van reflectie (terug denken) en retrospectie (terug zien). Wat er is gebeurd, werd niet letterlijk waargenomen. Een gestructureerde beschrijvende observatie, beschrijft het gedrag op het moment van voordoen.

Beoordelingsschalen

Beoordelingsschalen kunnen betrekking hebben op activiteiten, persoonlijkheidsfactoren en gedragingen. De meest globale schaal is een die vraagt naar ja of nee.

Het diagnostisch gesprek

Een gesprek met een of meer kinderen. Om info te verzamelen waarmee een diagnose kan worden gesteld. Het doel van een diagnostisch gesprek is aanknopingspunten in het gedrag van een kind te vinden waarmee het weer verder kan en weer/meer zelfvertrouwen krijgt.

Technieken

  1. Observeren van (non) verbale uitingen: observeren wat er wordt gedaan of gezegd.
  2. Variëren van de opgaven: het aanbieden van meer opgaven van hetzelfde type.
  3. Stellen van vragen.

Aandachtspunten voor een diagnostisch gesprek

Maak op basis van de signalering een inschatting van wat de leerling al kan. verzamel de materialen die passen bij de vaardigheden rondom het ingeschatte niveau. zorg voor een uitdagende opdracht die als onderbreking kan dienen, maar ook observatiemogelijkheden biedt maak op grond van hypothesen een lijst met vragen die u beantwoordt wilt zien. orden de materialen zo rondom de plaats van het gesprek dat ze de aandacht niet afleiden, maar wel snel te pakken zijn. ga liefst niet tegenover het kind zitten. Ook naast het kind zitten is niet aan te bevelen. begin met een algemeen gesprekje. laat een kind bij voorkeur zelf kiezen waarmee wordt begonnen. zorg voor voldoende afwisseling breek het gesprek op tijd af en ga desnoods een andere keer verder. schrijf zo veel mogelijk op wat er gebeurt en hoe besluit het gesprek met een korte evaluatie

Verwerk de gegevens tot een verslag waarin u opneemt:

  • de vragen waarop u antwoord wilde de resultaten die samenhangen met elke vraag de conclusies die u trekt uit de resultaten en die antwoord geven op de vragen aanbevelingen voor het werken in de klas.
  • observatiecategorieën van spelgedrag
  • exploratie Functioneel en/of relationeel spel symbolisch spel niet-spelgedrag

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 15
Leden aangebracht: 2

Meer uit de categorie verslagen-scripties

Is een sprongtest een goede maat voor prestatie tijdens een 100 meter sprinten?

In dit artikel wordt besproken of een sprongtest een goede maat is voor prestatie tijdens een 100 meter sprinten.

Vrouwen praten te veel

Een artikel over de stelling 'vrouwen praten te veel', geschreven voor mijn studie.

De geschiedenis van de Nederlandse literatuur

Overzicht van de ontwikkeling van de Nederlandse literatuur vanaf de zestiende eeuw

Asielrecht van Afghaanse Vrouwen

wanneer komen Afghaanse vrouwen in aanmerking voor asiel in Nederland?

Beroemde organisatiemodel: DOR model

Uitleg over het DOR-model; een organisatiemodel dat duidelijk geeft over de gang van zaken binnen een organisatie.