Loyaliteit als beleid


Publicatie datum:

In dit artikel wordt gekeken naar de stelling: Het is een bedrijf (moreel) toegestaan om binnen het wettelijk kader onbeperkte toegang tot de gegevens van de consument te krijgen voor het gebruik van loyaliteitsprogramma�s. Dit wordt gedaan vanuit het oogpunt van de marketeer.

Gesponsorde koppelingen

Deze stelling houdt in dat het voor een bedrijf toegestaan is om gegevens van consumenten te verkrijgen via registratie van de consument zelf voor het gebruik van loyaliteitsprogramma’s. Een marketeer onderzoekt het gedrag van de consument en gebruikt aan de hand daarvan verschillende strategieën. Als marketeer ben ik het eens met deze stelling, omdat consumenten er zelf voor kiezen om mee te doen aan deze loyaliteitsprogramma’s. Het probleem is echter dat bedrijven deze gegevens ook kunnen gebruiken voor andere doeleinden.

Loyaliteitsprogramma’s zijn natuurlijk goed voor de consument, omdat er kortingen kunnen worden verkregen of er kan voor cadeautjes worden gespaard. Dit wil niet automatisch zeggen dat de consument ook meer geld kwijt is aan additionele aankopen, omdat deze bewust nadenkt over wat hij of zij daadwerkelijk wil kopen (Bawa 1996). Een loyaliteitsprogramma vormt een strategie van customer relationship management[1]. Loyaliteitsprogramma’s zijn dus goed voor de producent, omdat met bijvoorbeeld klantenkaarten de share-of-wallet[2] verhoogd kan worden, waardoor klanten loyaler worden aan de producent. Als klanten loyaal zijn aan het bedrijf zullen zij meer herhalingsaankopen doen en vaker bij het bedrijf terug komen. Per saldo neemt de netto-omzet hierdoor toe. Dat blijkt uit een onderzoek naar loyaliteitsprogramma’s in de Nederlandse detailhandel (Leenheer 2006). Voor deze klantenkaarten en andere loyaliteitsprogramma’s heeft de producent wel de privégegevens nodig van de consument.

 

Mensen kunnen stellen dat bedrijven de klantgegevens misbruiken, maar dat is niet het geval, want bedrijven gebruiken de informatie over klanten om hun koopgedrag te analyseren en daar kunnen ze dan op inspelen met klantgerichte reclames en acties. Hierdoor krijgen klanten potentieel interessante producten sneller en worden ze erop attent gemaakt dat ze er zijn, doordat ze in het verleden soortgelijke producten hebben gekocht. Als klanten hun privégegevens aan een bedrijf verstrekken dan moet deze klant akkoord gaan met de bijbehorende voorwaarden of anders zijn of haar gegevens niet opgeven. Altman veronderstelt dat privacy vooral een persoonlijke behoefte is die voor iedereen verschilt, dus mensen zijn zelf in staat om te bepalen of ze akkoord gaan met de voorwaarden (Altman 1975). Daarnaast is het door de wet goedgekeurd, dus kan je er als consument van op aan dat er geen gekke dingen gebeuren met je gegevens.

 

Dus als marketeer concludeer ik dat het voor bedrijven wel toegestaan moet zijn om binnen het wettelijk kader onbeperkte toegang tot de gegevens van een consument te krijgen voor loyaliteitsprogramma’s, omdat het goed is voor zowel de consument als de producent. Voor de consument, omdat die alleen maar voordelen ondervindt aan loyaliteitsprogramma’s en voor de producent, omdat deze door loyaliteitsprogramma’s de netto-omzet kan verhogen door een verhoogde share-of-wallet en doordat klanten blijven terugkomen. Daarnaast kunnen consumenten zelf bepalen of ze meewerken aan deze loyaliteitsprogramma’s, omdat ze aan de hand van hun optimale privacy punt kunnen bepalen of ze akkoord gaan met de voorwaarden.

 

Bibliografie

Altman, Irwin.   1975. The selective control of access to the self.

Bawa, K.   1996. Influences on Consumer Response to Direct Mail Coupons: An integrative   Review. Psychology & Marketing, 13(2), 129-156.

Kotler,   P., en Keller, K. L. 2012. A framework for marketing management. Essex: Pearson.

Leenheer, J. 2006. “Loyaliteitsprogramma’s in de   Nederlandse detailhandel”. Universiteit van Tilburg.  http://drie.moaweb.nl:8080/MOA/kenniscentrum/jaarboeken/archief-jaarboeken-moa/2006/jaarboek-2006-03.pdf

Trepte, Sabine, en Reinecke, Leonard. 2011. Privacy Online.  Springer. Heidelberg. Dordrecht. London. New York. http://books.google.nl/books?hl=nl&lr=&id=ru2aU0r7sM0C&oi=fnd&pg=PA9&dq=irwin+altman+privacy&ots=BJqJjcQZGC&sig=iYKheM2O3MQngvRNBmc3DrMtd5s#v=onepage&q=irwin%20altman%20privacy&f=false

 



[1] Customer relationship management heeft als doel om de loyaliteit van de klant aan het product te maximaliseren en om zo sterke-, winstgevende- en langdurige relaties op te bouwen (Kotler & Keller 2012).

[2] Share-of-wallet meet de bestedingen bij een specifieke detaillist als fractie van de totale bestedingen in een sector (Leenheer 2006).

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 6
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie verslagen-scripties

De passievrucht - Karel Glastra van Loon

De Passievrucht, een meeslepend verhaal over liefde en familiedrama.

Visie op goed spellingsonderwijs

In dit artikel geef ik aan wat mijn visie op goed spellingsonderwijs is a.d.h.v. verscheidende artikelen.

Het Nederlandse strafsysteem

Opstanden in Europa

Een korte beschrijving van de veertiende eeuwse opstanden in Europa.

Beschrijvende observatie

Een korte uitleg van de werking van een beschrijvende observatie.

Confrontaties met onbekende cultuur: een korte geschiedenis

Dit artikel beschrijft hoe verschillende volken omgingen met onbekende volken

Het schrijven van een onderzoeksrapport

De algemene punten in de opbouw van een onderzoeksrapport.

Literatuur

verslag over litratuur

Onderzoeksmethoden en technieken

In dit artikel zal ik verschillende methoden en technieken om onderzoek te doen belichten.

Wie was Giacomo Casanova?

een uitgebreid verslag over de historische figuur Giacomo Casanova en zijn leven.

Samenvatting Gedrags - en werkhoudingsproblemen & zorgverbreding

Samenvatting van het bekende boek van Harry Jansen: Gedrags - en werkhoudingsproblemen & zorgverbreding

Het buitenlands beleid van Groot-Brittannie en Frankrijk na de Vrede van Utrecht

In dit artikel wordt kort het buitenlands beleid van Frankrijk en Groot-Brittannie na de Vrede van Utrecht beschreven.

Afblijven

In dit boekverslag beschrijf ik zo een beetje alles wat in het boek voorkomt.

Walking with the dead

Dit is een samenvatting van het Engelse boek Walking with the dead

Een samenleving zonder idealen

Mijn commentaar op het boek De eindeloze jaren zestig.

Het Verdrag van Tordesillas

Korte uitleg waarom men in Brazilie Portugees spreekt en in de rest van Latijns Amerika Spaans.

Volkenrecht - Het Nicaragua arrest deel 2

Het vervolg van: Volkenrecht - Het Nicaragua arrest

Het belang van handel, markt en geld in het oude Griekenland

in dit artikel wordt besproken welke rollen handel, markt en geld hadden in het oude Griekenland

Mensen Overtuigen & Beïnvloeden: De 'Door in the Face' techniek

Mensen overtuigen van iets dat ze eigenlijk niet willen doen: Klinkt ingewikkeld, maar door deze methode wordt het een stuk makkelijker.

Kant: transcendentale benadering

een korte beschrijving van Kants transcendentale benadering en Het Genie.

Smart formuleren van persoonlijke leerdoelen..Hoe doe je dat?

Een aantal voorbeelden van SMART geformuleerde leerdoelen uit een HBO werkveld verslag.

Globalisering in het wereld voedsel vraagstuk.

Hoe komen sommige producten hier? Waar komen ze weg, en waarom daar?

Kenmerken van de Romeinse economie in de tijd van de Republiek

In dit artikel worden de kenmerken van de Romeinse economie tijdens de tijd van de Republiek besproken

Lucius Annaeus Seneca

Een korte beschrijving van het leven en werk van Lucius Annaeus Seneca

Schopenhauer: Romantische benadering

Een korte beschrijving van de romantische benadering van de filosofie van Schopenhauer.