zwem ABC


Publicatie datum:

Bij de aanleg van de ontwikkeling hebben we eigenlijk 2 dingen die we kunnen onderscheiden. Je hebt de algemene eigenschappen en de individuele eigenschappen.

Gesponsorde koppelingen

Aanleg

We beginnen met de algemene eigenschappen. We hebben allemaan genen die ons de mens maken. Zo worden we normaal gesproken geboren met 2 oren, 2 ogen, 2 armen en 2 benen. Helaas zijn er ook mensen die een been of arm missen. Bij dit soort deelnemers moet je bij het zwemmen andere technieken toepassen om ze toch te leren wat ze straks moeten kunnen. Hier komt later nog iets over terug.

Dan gaan we nu verder met de individuele eigenschappen. Je hebt ook bepaalde eigenschappen die je van je ouders meekrijgt waaronder: huidskleur, talenten, hobbies, omgang enzovoort. Sommige kinderen zijn beter in zwemmen en hebben al iets van thuisuit meegekregen. Er zijn ook kinderen die nog nooit in het water zijn geweest en dit ook nog niet durven. Hier moet je als zwem onderwijzer dan ook rekening mee houden. 

Omgeving


Als een deelnemer voor de eerste keer op een plek komt durft hij/zij niet altijd alles te doen. Vooral bij kinderen kan je goed zien dat ze altijd moeten wennen.
Kijk maar naar een kind dat voor de eerste keer naar school gaat. Als hij binnen komt en ziet dat het een vreemde plek is blijft hij/zij altijd bij de ouders staan. Als hij/zij vaker naar diezelfde plek gaat went hij/zij hieraan en zal makkelijker omgaan met de omgeving. 

Opvoeding: ook de opvoeding van thuisuit speelt mee. Als jij thuis veel te horen krijgt dat je iets niet mag, zal je ook minder snel iets doen zonder het te vragen. Andersom is het natuurlijk hetzelfde. Alles wat je leert van je ouders zal je nooit vergeten en ook zelf meenemen in jou opvoeding. Dus het gedrag van kinderen kun je alleen zelf aanpassen door regels te stellen tijdens het lesgeven.

Ervaring: ook ervaring speelt een rol bij kinderen. Als kinderen nog nooit iets hebben gedaan in een zwembad, zullen ze de eerste keer ook heel bang zijn om in het water te moeten. Help ze hierbij. Dit kan op een rustige manier door ze eerst zelf te laten verkennen en door ze te helpen. Als ze langzaam wennen kun je ze een beetje nat spetteren en zeggen dat ze bepaalde spelletjes met je kunnen doen zoals: bellen blazen in het water of golven maken, enzovoord.

Relatie tussen aanleg en omgeving


Aanleg en omgeven bepalen de ontwikkeling van de deelnemer. We kunnen dit ook weer verdelen tussen 2 dingen: de rijping van de in aanleg gegeven factoren - de wisselwerking tussen aanleg en omgeving.

Rijping: dit houd in dat kinderen ontwikkelen. Ze leren nieuwe dingen en ondekken zelf, maar ook via andere. Als ze verschillende dingen hebben uitgeprobeerd, kunnen ze dit gaan mengen en krijg je weer iets nieuws. Ook de nieuwe vaardigheden kunnen weer rijpen, doordat ze weer extra leren van mensen om hun heen. Je blijft altijd nieuwe dingen leren. Een bekend rijpingsniveau is die van de schoolrijpheid. Hier zijn wel rijpingsprocessen voor nodig zoals: grijpen, kruipen, lopen, tekenen, enzovoort. Zo hebben we dus ook met zwemmen dat er deelnemers zijn met vroege rijping en deelnemers met late rijping. Dit kan je ook omschrijven als, deelnemers met al een beetje ervaring en leert snel en deelnemers die nog niet veel ervaring hebben en moeite hebben met nieuwe dingen.

Wisselwerking: de wisselwerking met de omgeving zoeken informatie door je zintuigen. Je krijgt informatie binnen van de omgeving door je oren, ogen, mond, de huid, enzovoort. Alle informatie die de zintuigen opvangen word weer doorgestuurd naar de hersenen en die zetten het om. Zo weet je de volgende keer dat je daar al wel eens eerder bent geweest, waardoor je minder bang zal zijn. 

Motorische ontwikkeling

Het bewegen word mogelijk gemaakt door de motorische ontwikkeling. Er zijn er vijf je kan ze het beste onthouden als CLUKS

  • coordinatie
  • lenigheid
  • uithoudingsvermogen
  • kracht
  • snelheid

Coordinatie: dit is eigelijk het sturen van bewegingen. Je hersenen sturen je lichaam doordat je zintuigen hebt, maar ook je reflexen spelen een rol. Je voelt dingen. Als iets niet goed of lekker aanvoelt dan wil je daar weg, maar ook als je iets ziet wat je niet bevalt zal je daar weg willen. Je hersenen gaan een uitweg zoeken om daar weg te komen en zullen dus doormiddel van je zintuigen te werkgaan. De eerste bewegingen die baby's maken zijn reflexen. Baby's kunnen nog niet vluchten, maar kunnen wel aangeven wat ze fijn vinden en wat niet. Ook hebben ze een zuigreflex en grijpreflex. Dit zijn belangrijke reflexen voor de baby's. Ze doen dit zonder erbij na te denken. Ook volwassenen hebben reflexen. Kijk maar naar de knie. Als je hier een klein tikje onder je knie geeft zal je automatisch een trap nageven.

Lenigheid:de lenigheid word bepaald door de rekbaarheid van je spieren, pezen en gewrichten. Je kan dit trainen waardoor ze soepeler worden. Mensen die veel zitten zullen een minder lenig lichaam hebben. Ook is het gezonder als je wat lenig bent. Het betekent dat je iets traint en je zult minder snel ergens last van krijgen.

Uithoudingsvermogen: de uithoudingsvermogen bepaald de duur van je bewegingen die je maakt. Als je gaat hardlopen en je hebt weinig uithoudingsvermogen dan zal je niet ver komen. als je gaat trainen zul je steeds meer uithoudingsvermogen krijgen en meer conditie waardoor je ook verder wilt. Uithoudingsvermogen houd niet alleen in als je gaat trainen. Bij het zwemmen zul je ook merken dat je dit nodig hebt. Als je geen uithoudingsvermogen hebt bij zwem ABC zullen de kinderen niet veel meer bij leren en de kinderen gaan dan achteruit. Je kan het in een woord omschrijven 'volhouden' zolang je volhoud heb je uithoudingsvermogen. Bij zwem ABC is het ook belangrijk dat ze steeds langer kunnen volhouden. Hoe vaker en langer ze zwemmen hoe meer uithoudingsvermogen ze krijgen.

kracht: kracht heb je nodig om vooruit te komen. Het klinkt misschien heel raar maar het is zo. Als je geen kracht in je been zet zal je niet kunnen lopen. Ookal voel je niet dat je kracht zet. Dit komt voornamelijk omdat dit getraint is in al die jaren dat jij hebt leren lopen en rennen. Als je meer gewicht gaat dragen of meer weerstand krijgt zul je meer kracht moeten zetten. Bij de deelnemers moet je ook rekening houden dat ze nog geen kracht hebben om de eerste les al meteen 500 meter snel te zwemmen. Bouw dit dus rustig op.

Snelheid: doordat je iets oefend zoals de schoolslag, zullen de deelnemers met de les meer ervaring krijgen en zullen ze sneller de beweging maken. In het begin zie je als snel dat ze de slagen eerst rustig willen doornemen en willen uitproberen, hierdoor zullen ze dus niet boven blijven en moet je ze helpen boven blijven. Als ze de volgende les weer komen gaat het al weer iets beter en sneller. 

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie werk-opleiding

De fysieke structuur van een bedrijf

beschrijven hoe een organisatie is gestructureerd

CV in het Engels

In dit stuk worden kort de verschillen uitgelegd tussen een Engels en een Nederlands CV

Thuiswerk!

Thuiswerk: een utopie of niet?

Het motiveren van medewerkers hoe pak je dat aan?

Medewerkers motiveren en gemotiveerd houden. Een kwestie van gezond verstand

Europa: walhalla of beerput voor stagezoekende student?

In hoeverre heeft de EU het studeren en stage lopen in het buitenland vergemakkelijkt?

Toelichting bossing door machtsmisbruik Adolf bij nieuwe lay-out standaard kleinverpakking.

Bossing* of pesten door de baas kent vele vormen, de belangrijkste is machtsmisbruik.

Sollicitatie is niet 'beleven' maar 'overleven'

enkele tips ter voorbereiding van een sollicitatiegesprek

Projectmatig werken.

De fases die een project doorloopt.

Het aanbod van geld volgens de algemene economie

Kort en samenvattend artikel over hoe de algemene economie het aanbod van geld beschrijft.

Conflicten en oplossingen

conflicthantering en oplossingsstrategiën

Wat doet een headhunter ongeveer?

Bedrijven hebben weleens moeite om de perfecte persoon te vinden bij een bepaalde functie binnen een bedrijf.

Tips bij een sollicitatiegesprek

Enkele tips voor een sollicitatiegesprek

Verslag van mijn gepleegde acties i.v.m. ziekte als gevolg van bossing praktijken van mijn werkgever.

Opeens besef je dat je slachtoffer bent van bossing* of te wel pesten door je baas.

Geld Verdienen via Internet

Geld (bij)verdienen, gewoon vanuit huis

Helpt Mindset voor het vinden van een nieuwe baan?

Het vinden van een nieuwe baan boven je 50ste is niet eenvoudig, helpt Mindset bij het vinden van een nieuwe baan?

Onderzoeksverslag

het schrijven van een onderzoeksverslag

Een functie in de sales, niet voor iedereen??

het lijkt tegenwoordig of iedereen een commerciële en/of sales functie heeft, maar wat is nu echt verkopen?

Gebruiksvriendelijke software op je werk zou het kunnen?

Een aantal vragen over waarom bepaalde programma's zo moeilijk moeten zijn.

Vergadering.

Wat er bij een vergadering komt kijken en de taken van de deelnemers.

Een goed klimaat op kantoor essentieel voor een productief bedrijf

Wat is een juist klimaat opkantoor en hoe bereik je dat.

De beste gratis beroepskeuze test, de best betaalde beroepen.

De beste gratis onafhankelijke beroepskeuze test , ook voor de best betaalde beroepen.

Hoe begeleid ik mijn personeel wanneer het minder functioneert?

Elke manager heeft hier wel eens last van: Minder functionerend personeel. Maar hoe pak je dit probleem nu aan? Hoe krijg je het voor elkaar dat mensen weer gemotiveerd en enthousiast zijn?

Communiceren - Solliciteren

Wat is communiceren? Wat zijn de aspecten ervan?

Meer geld verdienen zonder opleiding

Lees hier hoe als laagopgeleide meer geld kunt verdienen zonder hoge opleiding.

Vind je artikelen schrijven leuk?

Een algemene beschrijving van Media en Entertainment Management