Effectieve coaching deel 2


Publicatie datum:

Effectieve coaching deel 2, wat is de wens van de deelnemers en welke middelen heeft een coach?

Gesponsorde koppelingen

Effectieve coaching deel 2

Vervolg van effectieve-coaching-deel-1  Wat is de wens van de deelnemers aan het coaching proces?

Een bedrijfscoach heeft drie essentiële attributen tot zijn beschikking om zijn doelen efficient te bereiken.

  • De noodzaak om een doel te bereiken, dit is er als de betrokken personen het gevoel hebben dat ze iets kunnen bereiken wat hen een goed gevoel geeft. Als dit het geval is zullen ze door blijven gaan met het steeds verder verbeteren van het proces om dit gevoel nog meer te versterken.
  • Een sterke wens om te leren, als medewerkers van hun werk houden zullen ze steeds meer willen leren om er nog beter in te worden.
  • Het verlangen om bij te dragen, als de medewerkers de waarde leren kennen van wat ze doen en hoe ze zich gedragen zullen ze proberen hun werk verder te optimaliseren.

Voor deze drie essentiële coaching attributen, bestaan verschillende coaching  strategieën die je kunt toepassen door het bieden van adequate uitdagingen, door het creëren van kansen om te leren, en door het toewijzen van werk van belang.

Indicatoren van effectieve coaching:
Een effectieve coach moet zich er altijd van vergewissen dat zijn bedrijfstaal overeenkomt met de boodschap die hij wil overbrengen want als dit niet het geval is zullen zijn medewerkers meer op zijn non-verbale communicatie als op zijn woorden letten. Bovendien moet de coach een open deur policy voeren op zo’n manier dat iedere medewerker zich voldoende vertrouwd voelt om zijn ideeën te presenteren.

Om een effectieve coaching in de praktijk te brengen moet men de volgende stappen volgen, stel het doel vast, stel de basis regels vast, houdt de concentratie vast, vermijdt monologen, spreek helder en duidelijk, schenk aandacht aan de te bestuderen casus en wees open.

Hoe stel je effectieve vragen?
Het stellen van effectieve vragen helpt bij het verkrijgen van nuttige informatie van je medewerkers vooropgesteld dat de antwoorden kort, duidelijk, to the point, pertinent, constructief, neutraal en open. Volgens het artikel bestaan er drie methodes om betere resultaten te verkrijgen bij het stellen van vragen.

  • Geef de persoon aan wie de vraag gesteld wordt ruim de tijd om over zijn antwoord na te denken.
  • Deel aan de medewerker aan wie de vraag gesteld het belang mee van de gevraagde informatie.
  • Luister aandachtig naar het antwoord nadat je de vraag gesteld hebt.

Een effectieve coaching hangt ook samen mat het aandachtig luisteren naar de medewerkers. Volgens het artikel bestaan er 7 sleutels tot het effectief te kunnen luisteren.

  • Wees voorbereid, dat wil zeggen, anticipeer op de antwoorden en geef een vervolg aan de vragen.
  • Leg hetgeen waar je mee bezig bent aan de kant, op die manier leidt niets je af van de “zender”.
  • Houdt oogcontact, het ontbreken van oogcontact kan een grote kans op onbegrip creëren.
  • Laat de persoon aan wie de vraag gesteld wordt pas antwoorden als je de vraag volledig hebt uitgesproken.
  • Maak notities, dit houdt de aandacht gevestigd op wat je aan het vertellen bent.
  • Accepteer de gevoelens van de persoon aan wie de vraag gesteld wordt en besef dat de gevoelens van de medewerker aan wie de vraag gesteld belangrijk zijn.
  • Sta stiltes toe, sta de medewerker aan wie de vraag gesteld wordt toe om een gedetailleerd antwoord te geven*.

*Een manier om zeker te zijn dat je alles hebt begrepen wat de medewerker aan wie de vraag gesteld heeft gezegd is de “O.O.H.” methode.

  • O – Ontvangen, concentreer je aandacht op degene die spreekt om je focus te houden.
  • O –  Overdenken, denk aan wat je hoort en zoek de zin ervan.
  • H – Herformuleren, formuleer de vraag anders en vraag het nog een keer.

Oplossen van problemen door middel van coachen:
Een ander doel van coachen is het aan personen geven van capaciteiten zodat deze zelf problemen op kunnen lossen. Om dit te bereiken beveelt het artikel een opeenvolging van stappen aan waarmee ze een effectieve oplossing  kunnen vinden voor een probleem. Deze stappen zijn:

• Definieer de kans.
• Definieer het doel.
• Maak een planning voor de actie.
• Maak een plan van aanpak.
• Bepaal de evaluatie parameters.
• Bevestig het begrip.
• Plan de follow-up.

Wordt vervolgd.


Foobie gebruiker Dik Laan

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1037
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie werk-opleiding

De secretaresse: veelzijdig en dynamisch

Ben je secretaresse en kun je wel wat tips gebruiken? Daarnaast kun je hier ook nog een mooie ode vinden aan de secretaresse!

Vijf belangrijke punten over lichaamstaal

Enkele belangrijke punten over lichaamstaal en wat tips.

Waar vind ik thuiswerk?

Informatie en tips die helpen bij het zoeken en vinden van thuiswerk

Geschiedenis Steps International BV. voor het eerst bekend gemaakt.

De geschiedenis van Steps BV. vindt u nergens, behalve hier!

Tips voor het presenteren!

Moeite met presenteren en altijd stikzenuwachtig voor een groep? Lees hier tips!

Een training in bedrijfshulpverlening

Er wordt veel bespaard op bedrijfshulpverlening, een slechte zaak want veiligheid op de werkvloer is uiteraard erg belangrijk

Papierwerk: ziet u door de bomen het bos niet meer?

Hier leest u alles over documentmanagement

Proeftijd bij een arbeidsovereenkomst

De regels omtrent proeftijd in een arbeidsovereenkomst.

Solliciteren via de telefoon

Telefoneren voor een vacature? Hier vind je enkele tips!

Wat doet een headhunter ongeveer?

Bedrijven hebben weleens moeite om de perfecte persoon te vinden bij een bepaalde functie binnen een bedrijf.

het werk van een pedagogisch medewerkster

Een dagindeling van een dagverblijf ,inzicht in het werk van een leidster

Diagnostiek van gedragsproblemen

Waanneer is iets een stoornis en wanneer een gedragsprobleem.

Diagnostische procedures

verschillende vormen van diagnostiek overzichtelijk in kernwoorden omschreven

Is www.enquetevergelijk.nl betrouwbaar?

Verdien extra geld en beloningen door enquêtes in te vullen, 100% Gratis, snelle registratie, is dit ook zo?

Engels leren, makkelijker dan je denkt!

Een steeds groter wordend deel van de wereld om ons heen is in het Engels. Of je nu de televisie aanzet, aan het internetten bent, een film kijkt of op reis gaat, Engels is een belangrijke taal. Nederland staat er om bekend dat een groot deel van de bevolking zich in het Engels kan redden. Voor zo’n relatief klein la

Gewoonterecht

Over het recht dat niet is vastgelegd

De opleiding Psychologie

Alle ins en outs over de opleiding Psychologie!

Gebruiksvriendelijke software op je werk zou het kunnen?

Een aantal vragen over waarom bepaalde programma's zo moeilijk moeten zijn.

Human Resource Management

Het geheel van normen en waarden met betrekking tot werkende mensen en een vertaling daarvan naar uitgangspunten, technieken en methoden gericht op benutting van menselijke kwaliteiten in het kader van het realiseren van organisatiedoelen.

Hoe kun je rechtmatig eerder stoppen met werken?

Volgens de regering moeten we werken tot ons 67ste toch kun je rechtmatig eerder stoppen met werken.

Iemand inwerken makkelijker gezegd dan gedaan

Het lijkt heel makkelijk om iemand goed in te werken toch komt er iets meer bij kijken dan de meeste mensen denken.

Basistermen internet

Nieuw op het internet? Leer hier enkele belangrijke termen!

Tips bij het vinden van een studie

Ben je klaar met je middelbare school, maar heb je geen idee wat je moet gaan studeren? Misschien kunnen deze tips je helpen bij het maken van je studiekeus..

Hoe kinderen leren rekenen op de basisschool..

In groep 3 begint elk kind op de basisschool met rekenen. Eerst gemakkelijk, 2+1, daarna steeds moeilijker tot we in groep 8 bij het cijferend vermenigvuldigen en de staartdelingen komen.

Hoe ziet een goed personeelsfeest eruit?

Hoe ziet een goed personeelsfeest eruit?