Effectieve coaching deel 3


Publicatie datum:

Effectieve coaching deel 3 – obstakels bij het coachen, terugkoppeling bij het coachen.

Gesponsorde koppelingen

Effectieve coaching deel 3

Vervolg van effectieve-coaching-deel-1   en effectieve-coaching-deel-2 

De coach als trainer:
De eerste vereiste om een goede coach te kunnen zijn is het volledig beheersen van de taak die je onderhanden hebt. Vervolgens moet je het proces dat je wilt laten zien opdelen in kleine stapjes. Gedurende de training moet je laten zien hoe een taak moet worden uitgevoerd en moet je de medewerker meteen de gelegenheid geven om het zelf te doen. Tenslotte moet je je er van vergewissen dat de leerling de gedemonstreerde methode volledig beheerst.

De coach als raadgever:
Een coach die optreed als raadgever van zijn medewerkers moet zijn medewerkers helpen bij het begrijpen van hun werk voordat ze er aan beginnen en hen het belang daarvan laten inzien, hun motivatie versterken, precieze en eerlijke informatie geven en precieze richtlijnen geven voor de uitvoering van hun werk. Voor dit alles is het nodig dat een coach de voldoende tijd heeft, veel energie heeft, een goede wil heeft, voldoende informatie om met zijn medewerkers te delen en gezonde dosis bedrijfs- en gezond verstand.

De coach als corrector:
 Het moeten corrigeren van een medewerker die niet goed presteert is een negatieve taak die een coach net zog goed moet beheersen als de positieve taken. Om dit te kunnen doen moet hij vermijden om de medewerker te beschuldigen, hij moet daarentegen eenvoudigweg het gedrag van de medewerker goed bestuderen, proberen de medewerker te begrijpen en hem te helpen te veranderen. Volgens het artikel helpt het Positieve Effectieve Actie model (PEA)medewerkers om hun gedrag te verbeteren door zichzelf te bestuderen, vragen te stellen over zichzelf en tot een oplossing van het probleem komen. Als het probleem eenmaal opgelost is moet het verleden met rust gelaten worden en het vizier op de toekomst gericht worden.

Obstakels bij het coachen:
Een effectieve coach bewerkstelligt  het afbreken van obstakels tijdens het werk, een van deze taken is het onderdrukken van activiteiten die geen doel dienen, bovendien moet hij er zich van vergewissen dat zijn medewerkers echt hebben begrepen wat hij heeft gezegd, daarom moet hij vakjargon en woorden die een effectieve communicatie verstoren vermijden. Ook moet een coach zijn eigen gedrag en handelingen bestuderen om te verifiëren dat deze geen obstakel vormen voor de prestaties van zijn medewerkers en bovendien moet hij voorkomen dat hij zelf alle problemen persoonlijk oplost.

Stappen voor het effectief coachen:
Voor een coach is het een heel belangrijke zaak dat zijn medewerkers zich ontwikkelen zodat ze hun taken onafhankelijk en effectief uitvoeren. Om dit te bereiken bestaan er een aantal stappen die  een coach moet volgen:

  • Het definiëren van de uitdaging en het beschrijven van het verwachte resultaat.
  • Mogelijke opties analyseren van mogelijke oplossingen.
  • Een plan van aanpak opstellen.
  • Termijnen stellen.
  • Criteria definiëren voor evaluatie.
  • De acties faciliteren.
  • Volharden tot het einde.

Terugkoppeling:
Het vermogen om effectief terug te kunnen koppelen is fundamenteel voor het coaching proces, hiervoor moet de coach rekening houden met een aantal aspecten.

  • De terugkoppeling moet gespecificeerd zijn en gebaseerd op concrete zaken.
  • Hoe verder een voorstel verwijdert is van het doel dat die je wilt bereiken, hoe minder effectief het is.
  • De terugkoppeling moet oprecht en individueel zijn.
  • Voordat je terugkoppeling geeft moet je goed voorbereiden wat je gaat zeggen.

Coaching door middel van beloningen:
Een coach moet de inspanningen die hij zoekt altijd belonen. Hiervoor kun je drie soorten beloningen gebruiken, materiële, immateriële en symbolische. Echter, bij het geven van een beloning moet je 2 aspecten overwegen, het koppelen van beloning aan gedrag en het onpartijdig zijn bij het verlenen van een beloning.

Additionele principes voor het coachen en een goed leven:

  • Het principe van het beginnen van het proces, het maakt niet uit waar je begint, het belangrijkste is dat je begint.
  • Het principe van controle, je kunt niemand controleren maar alleen motiveren, leiden, leren en kiezen.
  • Het principe van de beslissingen, neem altijd de beslissingen, laat nooit na om te beslissen.
  • Het principe van de tijd, benut altijd de tijd zo veel als mogelijk.
  • Het principe van de vragen, hoe meer je vraagt, hoe beter.
  • Het principe van de fouten, iedereen maakt fouten, hier moet je van leren en vervolgens weer doorgaan.
  • Het principe van de kleinigheden, behoud je perspectief, je prioriteiten en je evenwicht.
  • Het principe van de angst, de angst mag je niet verlammen.

Foobie gebruiker Dik Laan

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1037
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie werk-opleiding

Statistiek hoofdstuk 4 inleiding in de kansverdeling deel 2

Vervolg op deel 1 van de inleiding in de kansverdeling.

Vind je artikelen schrijven leuk?

Een algemene beschrijving van Media en Entertainment Management

Hoe ziet een goed personeelsfeest eruit?

Hoe ziet een goed personeelsfeest eruit?

Faalangst, en hoe kom ik er van af?

Faalangst is de angst om te falen, dus om iets fout te doen. Er zijn verschillende manieren om van faalangst af te komen

Tijdens de Workshop – De mensen betrekken

Workshops kunnen bedrijven helpen om beter over te komen bij klanten. Denk bijvoorbeeld aan workshops met communicatie. Maar wat moet u tijdens de workshop weten?

Is werken via www.thuiswerkbank.nl betrouwbaar

In dit artikel wordt www.thuiswerkbank.nl nader onderzocht.

Het propedeusejaar van het MIC aan de HvA.

het eerste jaar van de opleiding Media, Informatie en Communicatie

Statistiek hoofdstuk 3 numerieke methoden

Kort en samenvattend artikel over hoe hoofdstuk 3 van het boek statistics for business and economics, numerieke methoden beschrijft.

Tips voor je sollicitatiegesprek

Handige tips voor je sollicitatiegesprek. Zorg dat die droombaan de jouwe wordt!

Pesten op het werk,het verzwegen taboe?

het overkomt miljoenen mensen,managers doen onvoldoende .

Produceren en productieverschillen volgens de algemene economie

Een informatief artikel, op een samenvattende manier geschreven, over produceren.

Situationeel leiderschap Hersey Blanchard

Situationeel leiderschap beschreven door Hersey en Blanchard uitgelegd. In elke situatie geef je op een andere manier leiding.

Goed betaald krijgen met geneesmiddel en onderzoek!?

werken als vrijwilliger is lang zo erg niet als er tegenwoordig van verwacht word!

De beste gratis beroepskeuze test, de best betaalde beroepen.

De beste gratis onafhankelijke beroepskeuze test , ook voor de best betaalde beroepen.

Werken als Grondstewardess

Werken als grondstewardess, wat houdt dat in?

Een sollicitatiebrief schrijven

Leer hier hoe je een goede sollicitatiebrief schrijft

Strategie bepaling en conceptontwikkeling.

Het bepalen van je strategie en de ontwikkeling van het concept.

Hoe bereid je een sollicitatie voor?

jezelf voorbereiden op je sollicitatie

Aanvulling 2. op Ziekmelding werknemer i.v.m. voortdurende “Bossing” activiteiten gepleegd door Bossingman BV.

Een verdere toelichting op de “Bossing” * praktijken gepleegd door Bossingman BV (fictieve naam)

Ik wil stoppen met mijn studie...

Je studie blijkt niks voor jouw te zijn, je wilt stoppen, maar wat nu. Dit artikel geeft hier uitleg over.

Tips bij het vinden van een studie

Ben je klaar met je middelbare school, maar heb je geen idee wat je moet gaan studeren? Misschien kunnen deze tips je helpen bij het maken van je studiekeus..

Melding aan advocaat, wordt bossing nu ook nog stalken.

Het heeft er alle schijn van dat bossing * of te wel pesten door de baas nu stalken wordt.

presenteren: nachtmerrie of een droom binnen je bereik?

Veel mensen vinden het eng om voor een groep te staan, dus wat tips en pointers om het zonder te veel zenuwen te doorstaan.

Mooie vrouwen als au pair.

Hoe wordt een je au pair in het buitenland en wat wordt er van je verwacht als au pair.

Wat is een ik-boodschap?

Een ik-boodschap is iets wat men door moet hebben. Vervolgens moet men ook weten hoe je een gesprek moet voeren.