Effectieve coaching deel 3


Publicatie datum:

Effectieve coaching deel 3 – obstakels bij het coachen, terugkoppeling bij het coachen.

Gesponsorde koppelingen

Effectieve coaching deel 3

Vervolg van effectieve-coaching-deel-1   en effectieve-coaching-deel-2 

De coach als trainer:
De eerste vereiste om een goede coach te kunnen zijn is het volledig beheersen van de taak die je onderhanden hebt. Vervolgens moet je het proces dat je wilt laten zien opdelen in kleine stapjes. Gedurende de training moet je laten zien hoe een taak moet worden uitgevoerd en moet je de medewerker meteen de gelegenheid geven om het zelf te doen. Tenslotte moet je je er van vergewissen dat de leerling de gedemonstreerde methode volledig beheerst.

De coach als raadgever:
Een coach die optreed als raadgever van zijn medewerkers moet zijn medewerkers helpen bij het begrijpen van hun werk voordat ze er aan beginnen en hen het belang daarvan laten inzien, hun motivatie versterken, precieze en eerlijke informatie geven en precieze richtlijnen geven voor de uitvoering van hun werk. Voor dit alles is het nodig dat een coach de voldoende tijd heeft, veel energie heeft, een goede wil heeft, voldoende informatie om met zijn medewerkers te delen en gezonde dosis bedrijfs- en gezond verstand.

De coach als corrector:
 Het moeten corrigeren van een medewerker die niet goed presteert is een negatieve taak die een coach net zog goed moet beheersen als de positieve taken. Om dit te kunnen doen moet hij vermijden om de medewerker te beschuldigen, hij moet daarentegen eenvoudigweg het gedrag van de medewerker goed bestuderen, proberen de medewerker te begrijpen en hem te helpen te veranderen. Volgens het artikel helpt het Positieve Effectieve Actie model (PEA)medewerkers om hun gedrag te verbeteren door zichzelf te bestuderen, vragen te stellen over zichzelf en tot een oplossing van het probleem komen. Als het probleem eenmaal opgelost is moet het verleden met rust gelaten worden en het vizier op de toekomst gericht worden.

Obstakels bij het coachen:
Een effectieve coach bewerkstelligt  het afbreken van obstakels tijdens het werk, een van deze taken is het onderdrukken van activiteiten die geen doel dienen, bovendien moet hij er zich van vergewissen dat zijn medewerkers echt hebben begrepen wat hij heeft gezegd, daarom moet hij vakjargon en woorden die een effectieve communicatie verstoren vermijden. Ook moet een coach zijn eigen gedrag en handelingen bestuderen om te verifiëren dat deze geen obstakel vormen voor de prestaties van zijn medewerkers en bovendien moet hij voorkomen dat hij zelf alle problemen persoonlijk oplost.

Stappen voor het effectief coachen:
Voor een coach is het een heel belangrijke zaak dat zijn medewerkers zich ontwikkelen zodat ze hun taken onafhankelijk en effectief uitvoeren. Om dit te bereiken bestaan er een aantal stappen die  een coach moet volgen:

  • Het definiëren van de uitdaging en het beschrijven van het verwachte resultaat.
  • Mogelijke opties analyseren van mogelijke oplossingen.
  • Een plan van aanpak opstellen.
  • Termijnen stellen.
  • Criteria definiëren voor evaluatie.
  • De acties faciliteren.
  • Volharden tot het einde.

Terugkoppeling:
Het vermogen om effectief terug te kunnen koppelen is fundamenteel voor het coaching proces, hiervoor moet de coach rekening houden met een aantal aspecten.

  • De terugkoppeling moet gespecificeerd zijn en gebaseerd op concrete zaken.
  • Hoe verder een voorstel verwijdert is van het doel dat die je wilt bereiken, hoe minder effectief het is.
  • De terugkoppeling moet oprecht en individueel zijn.
  • Voordat je terugkoppeling geeft moet je goed voorbereiden wat je gaat zeggen.

Coaching door middel van beloningen:
Een coach moet de inspanningen die hij zoekt altijd belonen. Hiervoor kun je drie soorten beloningen gebruiken, materiële, immateriële en symbolische. Echter, bij het geven van een beloning moet je 2 aspecten overwegen, het koppelen van beloning aan gedrag en het onpartijdig zijn bij het verlenen van een beloning.

Additionele principes voor het coachen en een goed leven:

  • Het principe van het beginnen van het proces, het maakt niet uit waar je begint, het belangrijkste is dat je begint.
  • Het principe van controle, je kunt niemand controleren maar alleen motiveren, leiden, leren en kiezen.
  • Het principe van de beslissingen, neem altijd de beslissingen, laat nooit na om te beslissen.
  • Het principe van de tijd, benut altijd de tijd zo veel als mogelijk.
  • Het principe van de vragen, hoe meer je vraagt, hoe beter.
  • Het principe van de fouten, iedereen maakt fouten, hier moet je van leren en vervolgens weer doorgaan.
  • Het principe van de kleinigheden, behoud je perspectief, je prioriteiten en je evenwicht.
  • Het principe van de angst, de angst mag je niet verlammen.
Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Dik Laan

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1037
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie werk-opleiding

Toelichting bossing door machtsmisbruik Adolf bij nieuwe lay-out standaard kleinverpakking.

Bossing* of pesten door de baas kent vele vormen, de belangrijkste is machtsmisbruik.

Werken als Grondstewardess

Werken als grondstewardess, wat houdt dat in?

Toelichting op “bossing” proces brochure om werknemer geestelijk te beschadigen.

Betreft “bossing” proces voorjaarsbrochure 2016 Bossingman BV (fictieve naam)

het werk van een pedagogisch medewerkster

Een dagindeling van een dagverblijf ,inzicht in het werk van een leidster

Een enquête houden

Leer een enquête ontwerpen en uitvoeren.

10 tips om je effectiviteit te verhogen en stress te vermijden

Eenvoudige tips waarmee je je effectiviteit verhoogt en stress kunt vermijden

Engels leren, makkelijker dan je denkt!

Een steeds groter wordend deel van de wereld om ons heen is in het Engels. Of je nu de televisie aanzet, aan het internetten bent, een film kijkt of op reis gaat, Engels is een belangrijke taal. Nederland staat er om bekend dat een groot deel van de bevolking zich in het Engels kan redden. Voor zo’n relatief klein la

Geschiedenis Steps International BV. voor het eerst bekend gemaakt.

De geschiedenis van Steps BV. vindt u nergens, behalve hier!

Het werken op een helpdesk

Dit is een artikel over de werkzaamheden die zich plaatsvinden op een helpdesk

Communiceren - Solliciteren

Wat is communiceren? Wat zijn de aspecten ervan?

Waarom een stagiaire aannemen?

Studenten Werk, Student Bureau

5 kwaliteiten die iedere succesvolle verkoper moet bezitten

Tijd om enkele tips te geven over hoe een succesvolle verkoper moet verkopen en wat nodig is.

Arbeider vs. Bediende

Wat zijn de verschillen tussen een bediendecontract en dat van een arbeider?

Is de werkinstelling van de jeugd anders dan die van vroeger?

Als je veel met jonge(re) mensen werkt zul je vaak een verschil zien in hun werkinstelling ten opzichte van die van jou

Onderzoeksverslag

het schrijven van een onderzoeksverslag

Een goed klimaat op kantoor essentieel voor een productief bedrijf

Wat is een juist klimaat opkantoor en hoe bereik je dat.

Is dat iets voor jou, een leuke bijbaan bij Direct Force?

Wil je ook op een leuke manier geld verdienen, dan is Direct Force misschien iets voor jou.

Wat doet een Kraamverzorgster

De kraamverzorgende ondersteunt jou en je partner in de eerste week na de bevalling. En ze houdt de gezondheid van jou en je baby scherp in de gaten.

Is thuiswerk met www.natuurenmilieu.nl betrouwbaar

Het nieuwe thuiswerken doe je zelf waar en wanneer jij wilt Je kantoor is overal.

Doelgroep bepaling.

Het bepalen van je doelgroep aan de hand van bepaalde aspecten.

Tips voor het maken van je profielwerkstuk

Zie je op tegen het maken van je profielwerkstuk? Misschien heb je wat aan deze tips om het maken ervan zo soepel mogelijk te laten verlopen

Tips bij het vinden van een studie

Ben je klaar met je middelbare school, maar heb je geen idee wat je moet gaan studeren? Misschien kunnen deze tips je helpen bij het maken van je studiekeus..

Effectief werken... tips en trucs

er zit veel afleiding in je dagelijkse werk, maar hoe zorg je nu dat je zo effectief mogelijk werkt.

Leiding geven niet voor iedereen weggelegd

Wat komt er nu eigenlijk allemaal kijken bij het leiding geven aan een team van medewerkers?

Gratis auto theorieles op www.gratistheorie.nl

Gratis auto theorieles op gratistheorie.nl, gratis leren voor theorie examen, gratis theorie cursussen online.