Hoe helpt een incompetente directie een bedrijf naar de kloten?


Publicatie datum:

De crisis krijgt vaak de schuld van een faillissement maar vaak ligt de schuld bij de directie.

Gesponsorde koppelingen

mismanagement

De interne organisatie in het bedrijf waar ik werk is al sinds dat ik er ben komen werken ronduit slecht. Het gevolg daarvan is dat het bedrijf nu aan de rand van de afgrond staat. Volgens de directie komt dit door de algehele crisis en met name de financiële crisis in Rusland die veroorzaakt wordt door de boycot maatregelen tussen de EEG en Rusland over en weer naar aanleiding van het ongeluk met de MH17 in de Oekraïne.  De oorzaak van de precaire positie van het bedrijf waar ik werk vindt zijn oorzaak volgens mij echter in een al jaren durend mismanagement door een incompetente directie. In dit artikel een paar voorbeelden daarvan die ik 8 jaar geleden al onder de aandacht van de directie heb gebracht. 

Voorbeelden van slecht management:

- De eerste omnummeringsronde van de najaar artikelen in 2007 is zonder goed overleg in gang gezet.    Toen ik vervolgens aan de hand van deze nummering in de brochure de pagina's met klein verpakkingen en grootverpakkingen klaar had kwam de afdeling verkoop erachter dat de omnummering aangepast moest worden.  Vervolgens werden er van een aantal artikelen de nummers gewijzigd. Er was echter geen overzicht gemaakt van welke nummers dus dat moest ik allemaal achteraf weer uitzoeken.

- Bij de tweede omnummeringsronde voor het voorjaar 2008 heb ik van te voren duidelijk aangegeven dat er eerst overlegt moest worden met de afdeling verkoop alvorens met de omnummering te beginnen. Ik heb op een gegeven moment gevraagd aan “collega 1” of de omnummering definitief was en hij gaf te kennen dat dat het geval was. Dus niet, bleek later. Weer werden er nadat ik al begonnen was nummers veranderd, weer werd er geen lijst gemaakt van veranderde artikelnummers, en ook werd er niet gemeld dat er dit keer ook nummers van een Private label klant veranderd waren.

- Ook voor het maken van de prijscourant heb ik “collega 1” en “collega 2” meegedeeld dat ze in het moederdocument de oude artikelnummers en de oude prijscodes moesten laten staan. De eerstvolgende keer dat ik het document opende om een overzicht te maken van de veranderde prijscodes was de kolom met de oude codes verdwenen.  Die moest ik dus allemaal weer opnieuw invoegen.

Een paar weken later zou ik beginnen met de schappenplannen, “collega 3” had om efficient te werken de schema's van vorig jaar met de oude nummers als basis gebruikt en alleen de gewijzigde posities aangepast. Dit zou niet zo'n probleem geweest zijn als de kolom met de oude nummers niet was verwijderd uit het moederdocument. Gelukkig had ik zelf in mijn document voor de drukker wel alle oude nummers in een kolom laten staan, echter omdat de nieuwe artikelen in de prijscourant zich nooit automatisch laten rangschikken was ook dit weer veel werk.

- Er is niemand die op kantoor de taken coördineert. Ad Hoc wordt alles op het laatste moment aangedragen en altijd onder tijdsdruk uitgevoerd wat leidt tot stress en onnodig veel fouten.

- Omdat we voor de zomer al wisten dat we aan de late kant waren met het opmaken van het kaartwerk heb ik voor dat ik op vakantie ging aan “collega 1” een aantal zaken die moesten worden uitgewerkt meegedeeld en ook de schriftelijke aantekeningen daarvan op mijn bureau gelegd en hem verteld dat ik ze daar had neergelegd.

Het belangrijkste was het inleesdocument voor de drukker van alle voorjaarskaarten, dat gemaakt moest worden voor het kunne maken van de proeven.

Toen ik na (bewust maar ) twee weken vakantie weer op kantoor kwam was er van de door mij aangegeven dingen niets uitgevoerd. Ik heb het inleesdocument toen zelf gedaan. Maar het heeft voor zeker een week onnodige vertraging gezorgd.

-Door afwezigheid van “collega 4” en “collega 5” moest “collega 3” alleen een concept voorstel maken voor de klant met het private label, “collega 1” heeft zijn handen daar van afgetrokken waardoor “collega 3” met de standaard prijslijst als uitgangsdocument een voorstel heeft gemaakt. Vervolgens kreeg ik van “directeur 1” het verzoek om het uit te werken, ik vroeg aan “collega 1” wat de bedoeling was maar hij antwoorde, ik heb geen tijd om het uit te leggen. Toen heb ik het voorstel van “collega 3” omgezet naar private label  nummers en prijzen. Vervolgens bleek dat “collega 3” het sjabloon van de klant met het private label als basis had moeten gebruiken, iets wat “collega 1” al jaren weet, het uiteindelijke voorstel was daarom uiteindelijk onnodig laat en het kwam wel heel knullig over bij de klant met het private label.

-als jullie het waarderen dat ik nog meer waarnemingen noteer ga ik wel weer eens verder.

WAT WERD ER GEDAAN MET DEZE OPMERKINGEN:
Met al deze opmerkingen werd niets gedaan, net als met alle andere opmerkingen en voorstellen tot verbetering die ik in de loop der jaren heb gemaakt. Door het slechte management werden er steeds meer fouten gemaakt in offertes en bij het afleveren van de goederen wat leidde tot veel onnodige kosten en ontevreden klanten, die we daardoor kwijt raakten, waardoor de resultaten steeds meer onder druk kwamen te staan en we steeds afhankelijker werden van een paar grote Russische klanten met alle desastreuse gevolgen van dien.


Foobie gebruiker Dik Laan

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1037
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie werk-opleiding

Communiceren - Solliciteren

Wat is communiceren? Wat zijn de aspecten ervan?

Een verkooptraining

Denk je er aan om een verkooptraining te gaan volgen? Lees hier wat je kunt leren in een verkooptraining en wat je er in je carriere aan kunt hebben!

5 kwaliteiten die iedere succesvolle verkoper moet bezitten

Tijd om enkele tips te geven over hoe een succesvolle verkoper moet verkopen en wat nodig is.

Coaching: wat is het en hoe doe je het.

Coaching word van steeds meer mensen verwacht maar hoe coach je nu iemand?

Toelichting beschaamd vertrouwen door vertrouwenspersoon na aanklacht tegen algemeen directeur i.v.m. bossing of te wel pesten door de baas.

Opeens blijkt de vertrouwenspersoon niet zo betrouwbaar als hij zou moeten zijn in deze bossing *kwestie.

Statistiek hoofdstuk 2 Tabellen en grafieken deel 1

Kort samenvattend artikel over hoe het boek Statistics for business and economics, hoofdstuk 2 beschrijft. Tabellen en grafieken!

Is werken via www.direct-thuiswerk.nl betrouwbaar

In dit artikel wordt www.direct-thuiswerk.nl nader onderzocht.

Hoe kinderen leren rekenen op de basisschool..

In groep 3 begint elk kind op de basisschool met rekenen. Eerst gemakkelijk, 2+1, daarna steeds moeilijker tot we in groep 8 bij het cijferend vermenigvuldigen en de staartdelingen komen.

Rangen bij de Koninklijke Landmacht

Welke rangen kennen wij bij de Nederlandse landmacht en hoe kan je deze herkennen?

solliciteren voor een inbound call-center

Waar jij je op voor moet bereiden bij een sollicitatie voor een inbound call-center

Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer

Dit artikel gaat over ongewenste omgangsvormen op de werkvloer

Helpt Mindset voor het vinden van een nieuwe baan?

Het vinden van een nieuwe baan boven je 50ste is niet eenvoudig, helpt Mindset bij het vinden van een nieuwe baan?

Papierwerk: ziet u door de bomen het bos niet meer?

Hier leest u alles over documentmanagement

Sollicitatiebrief

Hulp nodig bij het schrijven van een sollicitatiebrief? Klik hier!

Het aanbod van geld volgens de algemene economie

Kort en samenvattend artikel over hoe de algemene economie het aanbod van geld beschrijft.

Droombaan?

Hoe weet je wat een droombaan is?

Een top stage in het interieur leventje?

Studio Intério staat bekend als een bedrijf dat veel aandacht geeft aan studenten die carrière willen maken binnen de interieurarchitectuur branche. In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen bieden wij dan ook diverse mogelijkheden op dat gebied.

de meerwaarde van studentenverenigingen

Je kunt veel meer leren van het lid zijn van een studentenvereniging dan je zou denken.

Marktsegmenten in de grond, water & wegenbouw sector

Welke marktsegmenten zijn er te onderscheiden in de gww sector?

Studeren in het buitenland ondersteund

Zit je er aan te denken om een stage, studie of master in het buitenland te volgen? Dan is dit misschien ook precies het juiste moment!

Onderzoeksopzet

Hoe maak ik een goede onderzoeksopzet?

Filosofie op school

er wordt tegenwoordig filosofie gegeven op school is dit een goed keuze vak

Geen motivatie meer voor je huiswerk, hier wat tips.

hier handige tips voor als je het even niet meer ziet zitten met je schoolwerk.

Wat voor soorten thuiswerk zijn er?

In dit artikel een overzicht van alle soorten thuiswerk

Effectieve coaching deel 2

Effectieve coaching deel 2, wat is de wens van de deelnemers en welke middelen heeft een coach?