Hoe helpt een incompetente directie een bedrijf naar de kloten?


Publicatie datum:

De crisis krijgt vaak de schuld van een faillissement maar vaak ligt de schuld bij de directie.

Gesponsorde koppelingen

mismanagement

De interne organisatie in het bedrijf waar ik werk is al sinds dat ik er ben komen werken ronduit slecht. Het gevolg daarvan is dat het bedrijf nu aan de rand van de afgrond staat. Volgens de directie komt dit door de algehele crisis en met name de financiële crisis in Rusland die veroorzaakt wordt door de boycot maatregelen tussen de EEG en Rusland over en weer naar aanleiding van het ongeluk met de MH17 in de Oekraïne.  De oorzaak van de precaire positie van het bedrijf waar ik werk vindt zijn oorzaak volgens mij echter in een al jaren durend mismanagement door een incompetente directie. In dit artikel een paar voorbeelden daarvan die ik 8 jaar geleden al onder de aandacht van de directie heb gebracht. 

Voorbeelden van slecht management:

- De eerste omnummeringsronde van de najaar artikelen in 2007 is zonder goed overleg in gang gezet.    Toen ik vervolgens aan de hand van deze nummering in de brochure de pagina's met klein verpakkingen en grootverpakkingen klaar had kwam de afdeling verkoop erachter dat de omnummering aangepast moest worden.  Vervolgens werden er van een aantal artikelen de nummers gewijzigd. Er was echter geen overzicht gemaakt van welke nummers dus dat moest ik allemaal achteraf weer uitzoeken.

- Bij de tweede omnummeringsronde voor het voorjaar 2008 heb ik van te voren duidelijk aangegeven dat er eerst overlegt moest worden met de afdeling verkoop alvorens met de omnummering te beginnen. Ik heb op een gegeven moment gevraagd aan “collega 1” of de omnummering definitief was en hij gaf te kennen dat dat het geval was. Dus niet, bleek later. Weer werden er nadat ik al begonnen was nummers veranderd, weer werd er geen lijst gemaakt van veranderde artikelnummers, en ook werd er niet gemeld dat er dit keer ook nummers van een Private label klant veranderd waren.

- Ook voor het maken van de prijscourant heb ik “collega 1” en “collega 2” meegedeeld dat ze in het moederdocument de oude artikelnummers en de oude prijscodes moesten laten staan. De eerstvolgende keer dat ik het document opende om een overzicht te maken van de veranderde prijscodes was de kolom met de oude codes verdwenen.  Die moest ik dus allemaal weer opnieuw invoegen.

Een paar weken later zou ik beginnen met de schappenplannen, “collega 3” had om efficient te werken de schema's van vorig jaar met de oude nummers als basis gebruikt en alleen de gewijzigde posities aangepast. Dit zou niet zo'n probleem geweest zijn als de kolom met de oude nummers niet was verwijderd uit het moederdocument. Gelukkig had ik zelf in mijn document voor de drukker wel alle oude nummers in een kolom laten staan, echter omdat de nieuwe artikelen in de prijscourant zich nooit automatisch laten rangschikken was ook dit weer veel werk.

- Er is niemand die op kantoor de taken coördineert. Ad Hoc wordt alles op het laatste moment aangedragen en altijd onder tijdsdruk uitgevoerd wat leidt tot stress en onnodig veel fouten.

- Omdat we voor de zomer al wisten dat we aan de late kant waren met het opmaken van het kaartwerk heb ik voor dat ik op vakantie ging aan “collega 1” een aantal zaken die moesten worden uitgewerkt meegedeeld en ook de schriftelijke aantekeningen daarvan op mijn bureau gelegd en hem verteld dat ik ze daar had neergelegd.

Het belangrijkste was het inleesdocument voor de drukker van alle voorjaarskaarten, dat gemaakt moest worden voor het kunne maken van de proeven.

Toen ik na (bewust maar ) twee weken vakantie weer op kantoor kwam was er van de door mij aangegeven dingen niets uitgevoerd. Ik heb het inleesdocument toen zelf gedaan. Maar het heeft voor zeker een week onnodige vertraging gezorgd.

-Door afwezigheid van “collega 4” en “collega 5” moest “collega 3” alleen een concept voorstel maken voor de klant met het private label, “collega 1” heeft zijn handen daar van afgetrokken waardoor “collega 3” met de standaard prijslijst als uitgangsdocument een voorstel heeft gemaakt. Vervolgens kreeg ik van “directeur 1” het verzoek om het uit te werken, ik vroeg aan “collega 1” wat de bedoeling was maar hij antwoorde, ik heb geen tijd om het uit te leggen. Toen heb ik het voorstel van “collega 3” omgezet naar private label  nummers en prijzen. Vervolgens bleek dat “collega 3” het sjabloon van de klant met het private label als basis had moeten gebruiken, iets wat “collega 1” al jaren weet, het uiteindelijke voorstel was daarom uiteindelijk onnodig laat en het kwam wel heel knullig over bij de klant met het private label.

-als jullie het waarderen dat ik nog meer waarnemingen noteer ga ik wel weer eens verder.

WAT WERD ER GEDAAN MET DEZE OPMERKINGEN:
Met al deze opmerkingen werd niets gedaan, net als met alle andere opmerkingen en voorstellen tot verbetering die ik in de loop der jaren heb gemaakt. Door het slechte management werden er steeds meer fouten gemaakt in offertes en bij het afleveren van de goederen wat leidde tot veel onnodige kosten en ontevreden klanten, die we daardoor kwijt raakten, waardoor de resultaten steeds meer onder druk kwamen te staan en we steeds afhankelijker werden van een paar grote Russische klanten met alle desastreuse gevolgen van dien.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Dik Laan

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1037
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie werk-opleiding

CV in het Engels

In dit stuk worden kort de verschillen uitgelegd tussen een Engels en een Nederlands CV

Een voorbeeld sollicitatiebrief

Een voorbeeld sollicitatiebrief.

Werken als Stewardess

Stewardess, een wereldbaan!

Is www.indeed.nl betrouwbaar

Indeed.nl beloofd je goed betaald thuiswerk, hoe werkt dat en is www.indeed.nl betrouwbaar

Communiceren - Solliciteren

Wat is communiceren? Wat zijn de aspecten ervan?

Pesten op het werk,het verzwegen taboe?

het overkomt miljoenen mensen,managers doen onvoldoende .

Geslaagd! Wat nu?

wat te doen nadat je geslaagd bent?

Hoe wordt ik piloot?

Het studeren tot verkeersvlieger is veeleisend. Gedurende 24 tot 36 maanden zullen jij en de medestudenten veel leren en beleven.

Werken als au pair in het buitenland.

Een manier om lang in het buitenland te vertoeven is om au pair te zijn. In het artikel wordt verteld wat het inhoudt om au pair te zijn en hoe je dit kunt regelen.

Macro economie en onderneming volgens de algemene economie

Kort en samenvattend artikel over hoe de algemene economie macro economie beschrijft.

Meer geld verdienen zonder opleiding

Lees hier hoe als laagopgeleide meer geld kunt verdienen zonder hoge opleiding.

Klaar met reclame over veel geld verdienen vanuit huis?! Maar toch op zoek naar thuiswerk?

Er is een manier om geld te verdienen vanuit huis. Zoveel je wilt op de dag dat je het wilt. Hoe? Lees dan snel verder.

Zeg ken jij de Bossing man, dat is een werkgever die je weg wil pesten door je psycho/sociaal ziek te maken.

Voorbeeld 1 bij ziekmelding werknemer i.v.m. voortdurende “Bossing” activiteiten gepleegd door Bossingman BV (fictieve naam)

Nascholing chauffeurs en code 95 richtlijn.

Vanaf september 2008 krijgen buschauffeurs te maken met de Richtlijn code 95 vakbekwaamheid. Voor vrachtwagenchauffeurs geldt dit vanaf maart 2009.

Gebruiksvriendelijke software op je werk zou het kunnen?

Een aantal vragen over waarom bepaalde programma's zo moeilijk moeten zijn.

Toelichting op “bossing” proces brochure om werknemer geestelijk te beschadigen.

Betreft “bossing” proces voorjaarsbrochure 2016 Bossingman BV (fictieve naam)

Filosofie op school

er wordt tegenwoordig filosofie gegeven op school is dit een goed keuze vak

Hoe implementeer je de Bottom up management stijl?

Met de Bottom up management stijl kun je een hogere shared value creëren maar hoe implementeer je de Bottom up management stijl?

Wat voor soorten thuiswerk zijn er?

In dit artikel een overzicht van alle soorten thuiswerk

Professioneel telefoneren

Hoe kan je klanten het best te woord staan aan de telefoon? Ontdek het hier!

5 kwaliteiten die iedere succesvolle verkoper moet bezitten

Tijd om enkele tips te geven over hoe een succesvolle verkoper moet verkopen en wat nodig is.

Coaching: wat is het en hoe doe je het.

Coaching word van steeds meer mensen verwacht maar hoe coach je nu iemand?

Bestedingen volgens de algemene economie

Kort en samenvattend artikel over hoe de algemene economie bestedingen beschrijft.

Geschiedenis Steps International BV. voor het eerst bekend gemaakt.

De geschiedenis van Steps BV. vindt u nergens, behalve hier!

Vijf belangrijke punten over lichaamstaal

Enkele belangrijke punten over lichaamstaal en wat tips.