Doelgroep bepaling.


Publicatie datum:

Het bepalen van je doelgroep aan de hand van bepaalde aspecten.

Gesponsorde koppelingen

Van Dale: de; v(m) -en degenen die men bij een bep. bezigheid op het oog heeft

Deze definitie levert echter probleem op en is namelijk in grote diversiteit van mensen. Je kan bijvoorbeeld niet de jongeren tussen de 16 en 20 jaar als doelgroep hebben. Dit is te oppervlakkig. De jongeren tussen de 16 en 20 jaar is geen homogene groep. Binnen deze groep is er ook weer in grote mate diversiteit. Er zijn bepaalde kenmerken die nog extra beschreven moeten worden wil je een specifieke doelgroep hebben waar je verder meer kunt. Hiervoor zijn veel aspecten waar opgericht kan worden, onder andere:

  • Culturele kenmerken: Alle eigenschappen en gedragingen die voortkomen uit de cultuur van mensen. Maar ook de godsdienst, nationaliteit en taal.
  • Demografische kenmerken: Alle zaken die te maken hebben met de opbouw en samenstelling van de bevolking. Zoals leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, woonplaats, gezinssamenstelling, regio en mobiliteit.
  • Sociale kenmerken: gedragingen van een persoon of groep met betrekking tot een bepaalde sociale omgeving. Hierbij kan gedacht worden aan welvaartsklasse, vrijetijdsbesteding, levensstijl en status.
  • Economische kenmerken: Alle zaken die te maken hebben met het inkomen en de koopkracht van de consument. Denk hierbij aan inkomensklasse, beroep, functie en opleidingsniveau.
  • Organisatiegraad: de mate waarin met actief is binnen gemeentes, lidmaatschappen (kerken, vakbonden of politieke partijen), bestuurlijke en maatschappelijke functies.
  • Communicatief gedrag; De manier waarop consumenten informatie krijgen, verwerken en eventueel weer aan anderen doorgeven met betrekking tot de aanschaf van een product. Met inbegrip van leesgedrag en mediagebruik.
  • Aankoop- en/of verbruiksgedrag van goederen.
  • Levensorientatie: Lokaal, regionaal, nationaal of internationaal georiënteerd
  • Betrokkenheid: Interesse in het onderwerp en bereidheid tot lezen/kijken
  • Gemiddeld opleidingsniveau en voorkennis: Kennis van begrippen en vaktermen
  • Mening over een onderwerp: De mate waarin met open staat voor boodschappen en meedenken over het onderwerp.

Deze lijst kan echter nog aangevuld worden met onderwerpen en kenmeren die op jou product of doel van toepassing is.

Het bepalen van een doelgroep kan nodig zijn voor verschillende zaken. Zo kan het zijn voor de lancering van een nieuw product, uitbreiding van de doelgroep, afstemming van de reclame campagne, onderzoek, etc.

Men spreekt steeds vaker van mentaliteitsgroepen dan van doelgroepen. Een mentaliteitsgroep deelt een gezamenlijke interesse of lifestyle. Bijvoorbeeld de jongeren die eerder genoemd zijn, zijn niet een homogene doelgroep, maar te onderscheiden in mentaliteitsgroepen.

 hier vindt een voorbeeld van mentaliteitsgroepen zoals die geformuleerd zijn volgens YoungMentality. Het kan interresant zijn om hier meer uitgebreidere informatie over te zoeken.

Het laatste interessante wat betreft mentaliteitsgroepen, zijn de totaal nieuwe mentaliteitsgroepen: De 50+ mentaliteitsgroepen. Zoals waarschijnlijk bekend is, is dit een totaal nieuwe doelgroep die erg in opkomst is vanwege de vergrijzing. Dit is dan ook een interresante doelgroep om eens extra naar te kijken. Schematisch is deze als volgt in te delen volgens het 50+ Expertisecentrum.

  • De Behoudende Zorgzamen 1 miljoen mensen
    Sociaal, conservatief, zorgzaam, traditioneel, acceptatie belangrijk
  • De Oudere Afwachtenden 400.000 mensen
    Meest conservatief, individueel, angstig, onzeker, eenzaam
  • De Stoere Prijsbewusten 550.000 mensen
    Prijsbewust, opgewekt, plezier, hedonisme, mannelijk, geïnteresseerd in computers, dvd's, hifi etc
  • De Jongere Ruimdenkers 475.000 mensen
    Ageless, innovatief, progressief, sociaal, stijlvol
  • De Vrijgevochten Voorlopers 1,2 miljoen mensen
    Individueel, extravert, vrijheid, geluk, zeer innovatief

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie werk-opleiding

Een sollicitatiebrief schrijven

Leer hier hoe je een goede sollicitatiebrief schrijft

Verschil tussen Sph & Mwd

hoe maak je de juiste keuze tussen Sociaal pedagogisch hulpverlener of Maatschappelijk werk &dienstverlening.

Een top stage in het interieur leventje?

Studio Intério staat bekend als een bedrijf dat veel aandacht geeft aan studenten die carrière willen maken binnen de interieurarchitectuur branche. In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen bieden wij dan ook diverse mogelijkheden op dat gebied.

Werken in de bouw? Volg een bouwopleiding

Wil je gaan werken in de bouw? Dan is het volgen van een bouwopleiding natuurlijk al een goed begin!

Nederlandse student vlucht grens over

Studeren in België steeds populairder voor Nederlandse studenten, maar let op want ook hier gaat een einde aan komen.

Hoe schrijf ik een artikel

Stappenplan voor het schrijven van een artikel

Toelichting op “bossing” proces brochure om werknemer geestelijk te beschadigen.

Betreft “bossing” proces voorjaarsbrochure 2016 Bossingman BV (fictieve naam)

Tips voor het maken van je profielwerkstuk

Zie je op tegen het maken van je profielwerkstuk? Misschien heb je wat aan deze tips om het maken ervan zo soepel mogelijk te laten verlopen

Solliciteren terwijl je al 50 jaar bent geworden

En dan moet je ineens gaan solliciteren, maar je bent inmiddels 50

Stage lopen in het buitenland

Informatie over stage lopen in het buitenland.

Sollicitatiegesprek

Moet je op sollicitatiegesprek gaan? Lees dan eerst dit om je kansen te vergroten!

Hoe staat het met de sociologie in het arbeidssysteem?

Hoe is het gesteld met de sociologie binnen de grote moderne mondiale productiebedrijven?

Een succesvol verkoopgesprek houden.

Een succesvol verkoopgesprek met de SALE-techniek.

Statistiek hoofdstuk 2 Tabellen en grafieken deel 1

Kort samenvattend artikel over hoe het boek Statistics for business and economics, hoofdstuk 2 beschrijft. Tabellen en grafieken!

Een functie in de sales, niet voor iedereen??

het lijkt tegenwoordig of iedereen een commerciële en/of sales functie heeft, maar wat is nu echt verkopen?

Situationeel leiderschap Hersey Blanchard

Situationeel leiderschap beschreven door Hersey en Blanchard uitgelegd. In elke situatie geef je op een andere manier leiding.

Vrouwen en werk. Welke politieke partijen beloven een betere vrouwelijke positie op de Nederlandse arbeidsmarkt?

Behoorlijke verschillen in het ontvangen loon en een laag percentage vrouwen in deeltijdposities zorgen in Nederland voor ongelijkheid tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt.

Motivatie voor aangaan rechtszaak i.v.m. bossing oftewel pesten door de baas.

Toelichting “bossing” activiteiten gepleegd door de directie van Bossingman BV.

Het werken met acteurs in trainingen

Wat is en doet een trainingsacteur?

Effectief werken... tips en trucs

er zit veel afleiding in je dagelijkse werk, maar hoe zorg je nu dat je zo effectief mogelijk werkt.

Tips voor het presenteren!

Moeite met presenteren en altijd stikzenuwachtig voor een groep? Lees hier tips!

Belonen werkt dat echt?

Je wil iemand belonen voor zijn of haar goede houding of werkzaamheden, maar hoe pak je dit aan en werkt het eigenlijk? Moet ik iemand persoonlijk belonen of moet ik meerdere mensen belonen bij een goede prestatie? Op deze vragen zal ik proberen antwoord te geven in het volgende artikel.

Gewoonterecht

Over het recht dat niet is vastgelegd

Ik wil stoppen met mijn studie...

Je studie blijkt niks voor jouw te zijn, je wilt stoppen, maar wat nu. Dit artikel geeft hier uitleg over.

Hoe maak ik de juiste studiekeuze?

Lees in dit artikelen enkele simpele stappen naar de juiste studie keuze! Voor mensen die het graag zelf willen uitzoeken. Geen talloze studiekeuzetesten willen doen en geen hulp willen van een decaan.