Het werken op een helpdesk


Publicatie datum:

Dit is een artikel over de werkzaamheden die zich plaatsvinden op een helpdesk

Gesponsorde koppelingen

Het werken op een helpdesk vereist verscheidene vaardigheden, dit artikel legt uit waar een helpdeskmedewerker aan moet voldoen maar ook welke vooropleiding je nodig hebt om dit soort werk te gaan doen.

Gesponsorde koppelingen

Er zijn verschillende soorten helpdesk functies, ik begin met een voorbeeld van een ICT helpdeskmedewerker.

Om een ICT medewerker te worden heb je minimaal een MBO 2/3 opleiding nodig. Deze opleiding is op verschillende scholen over het land verspreid te volgen. En je hebt er minimaal een vmbo tl/kb diploma voor nodig.

De MBO niveau 3 opleiding duurt 4 jaar en hierna zou je in principe direct kunnen beginnen op een helpdesk.

Verscheidene werkzaamheden word hier uitgevoerd, enkele voorbeelden hiervan zijn:

- Het aanpassen van de policy (rechten) binnen het netwerk.

- Een image maken/plaatsen.

- Hardware vervangen.

- Het installeren/herstellen van laptops.

- Het installeren en configureren van servers.

- Het installeren van Software.

- Het vervangen van bestanden.

- Het zichtbaar maken van externe apparatuur.

- Het creëren van een werkplek.

Er zijn ook functies waar je vanuit je MBO opleiding kan doostromen, enkele voorbeelden hiervan zijn:

- Incidentmanager

- Baliemedewerker

- frontoffice medewerker

Als je een hogere functie wilt kun je verder studeren op het HBO, met deze opleiding kun je ook weer verschillende kanten op.

Enkele voorbeelden van opleidingen zijn:

- Systeembeheerder
- Netwerkbeheerder
- ICT beheerder (Algemene functie waarvan doorstroming mogelijk is naar systeembeheerder of netwerkbeheerder)

Met een HBO opleiding kun je ook projectleider of teamleider worden.

Er is ook een helpdeskfunctie waarvoor je geen MBO of HBO opleiding nodig hebt.
Dit houdt in dat je alleen telefonisch beschikbaar bent, dit zijn meestal werkzaamheden voor providers.
In deze functie is het van belang dat mensen met vragen over de provider bij u terecht kunnen.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

- Uitleeg geven over een bepaald abonnement

- Vragen beantwoorden over de internet verbinding (hier is wel een kleine kennis van computers voor nodig)

- Het helpen bij eventuele overige problemen die mensen ondervinden bij het internet


Foobie gebruiker Thijs

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 8
Leden aangebracht: 4586

Meer uit de categorie werk-opleiding

Het propedeusejaar van het MIC aan de HvA.

het eerste jaar van de opleiding Media, Informatie en Communicatie

Is www.direct-thuiswerk.nl nu betrouwbaar, direct geld verdienen met www.direct-thuiswerk.nl

Kun je nu wel echt gratis direct geld verdienen met www.direct-thuiswerk.nl

Hoe begeleid ik mijn personeel wanneer het minder functioneert?

Elke manager heeft hier wel eens last van: Minder functionerend personeel. Maar hoe pak je dit probleem nu aan? Hoe krijg je het voor elkaar dat mensen weer gemotiveerd en enthousiast zijn?

Effectief werken... tips en trucs

er zit veel afleiding in je dagelijkse werk, maar hoe zorg je nu dat je zo effectief mogelijk werkt.

Een enquête houden

Leer een enquête ontwerpen en uitvoeren.