Het werken op een helpdesk


Publicatie datum:

Dit is een artikel over de werkzaamheden die zich plaatsvinden op een helpdesk

Gesponsorde koppelingen

Het werken op een helpdesk vereist verscheidene vaardigheden, dit artikel legt uit waar een helpdeskmedewerker aan moet voldoen maar ook welke vooropleiding je nodig hebt om dit soort werk te gaan doen.

Gesponsorde koppelingen

Er zijn verschillende soorten helpdesk functies, ik begin met een voorbeeld van een ICT helpdeskmedewerker.

Om een ICT medewerker te worden heb je minimaal een MBO 2/3 opleiding nodig. Deze opleiding is op verschillende scholen over het land verspreid te volgen. En je hebt er minimaal een vmbo tl/kb diploma voor nodig.

De MBO niveau 3 opleiding duurt 4 jaar en hierna zou je in principe direct kunnen beginnen op een helpdesk.

Verscheidene werkzaamheden word hier uitgevoerd, enkele voorbeelden hiervan zijn:

- Het aanpassen van de policy (rechten) binnen het netwerk.

- Een image maken/plaatsen.

- Hardware vervangen.

- Het installeren/herstellen van laptops.

- Het installeren en configureren van servers.

- Het installeren van Software.

- Het vervangen van bestanden.

- Het zichtbaar maken van externe apparatuur.

- Het creëren van een werkplek.

Er zijn ook functies waar je vanuit je MBO opleiding kan doostromen, enkele voorbeelden hiervan zijn:

- Incidentmanager

- Baliemedewerker

- frontoffice medewerker

Als je een hogere functie wilt kun je verder studeren op het HBO, met deze opleiding kun je ook weer verschillende kanten op.

Enkele voorbeelden van opleidingen zijn:

- Systeembeheerder
- Netwerkbeheerder
- ICT beheerder (Algemene functie waarvan doorstroming mogelijk is naar systeembeheerder of netwerkbeheerder)

Met een HBO opleiding kun je ook projectleider of teamleider worden.

Er is ook een helpdeskfunctie waarvoor je geen MBO of HBO opleiding nodig hebt.
Dit houdt in dat je alleen telefonisch beschikbaar bent, dit zijn meestal werkzaamheden voor providers.
In deze functie is het van belang dat mensen met vragen over de provider bij u terecht kunnen.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

- Uitleeg geven over een bepaald abonnement

- Vragen beantwoorden over de internet verbinding (hier is wel een kleine kennis van computers voor nodig)

- Het helpen bij eventuele overige problemen die mensen ondervinden bij het internet


Foobie gebruiker Thijs

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 8
Leden aangebracht: 4586

Meer uit de categorie werk-opleiding

Human Resource Management

Het geheel van normen en waarden met betrekking tot werkende mensen en een vertaling daarvan naar uitgangspunten, technieken en methoden gericht op benutting van menselijke kwaliteiten in het kader van het realiseren van organisatiedoelen.

Tips bij een sollicitatiegesprek

Enkele tips voor een sollicitatiegesprek

Verkopen in een supermarkt

De manieren van verkopen in een supermarkt.

Straffen en belonen

De gevolgen van straffen en belonen voor jonge kinderen

Een succesvol verkoopgesprek houden.

Een succesvol verkoopgesprek met de SALE-techniek.