De fysieke structuur van een bedrijf


Publicatie datum:

beschrijven hoe een organisatie is gestructureerd

Gesponsorde koppelingen

Een organisatie bestaat uit verschillende structuren. Een voorbeeld van zo'n structuur is; de fysieke structuur.

Een organisatie bestaat uit verschillende structuren. Een voorbeeld van zo'n structuur is; de fysieke structuur.Onder fysieke structuur wordt verstaan: de relatie tussen de fysieke elementen en zijn omgeving. Fysieke elementen zijn onder andere voertuigen, gebouwen en decor. De fysieke elementen waar organisatietheorieën zich vooral mee bezig houden zijn organisatorische geografie, lay-out, landschap, design en decor.

 

Organisatorische geografie

Het is gebruikelijk dat organisaties op meerdere locaties vestigingen hebben. Een bedrijf gaat dan voor ruimtelijke verdeling. Omdat een organisatie op verschillende locaties opereert heb je ook op iedere locatie te maken met andere fysieke kenmerken. Door deze ruimtelijke verdeling ontstaan er nadelen voor een organisatie zoals communicatie en de werving van informatie. Er zijn natuurlijk ook voordelen, je hebt grotere mogelijkheden bij het werven van personeel.

 

Lay-out

Lay-out verwijst naar de ruimtelijke indeling van fysieke objecten en menselijke activiteiten. Het gaat hier specifiek over gebouwen. Bij de lay-out wordt de interne plaats van objecten, muren, meubelen, apparatuur en medewerkers erin verwikkeld De communicatie en het coördineren van activiteiten wordt beïnvloed door de lay-out.

 

Een viertal factoren zijn van invloed bij de lay-out:

- Proximity: afstand tussen verschillende afdelingen.

- Privacy: toegankelijkheid tussen verschillende afdelingen.

- Openess: openheid tussen de verschillende afdelingen.

- Accessibility: toegankelijkheid naar andere afdelingen

 

Landschap, design en decor

Decor heeft technische-, sociale- en perceptie aspecten.[1] Design en decor bevatten aspecten als kleur, kunstvoorwerpen, vloerbedekking, meubilair. Het gaat erom hoe de werkplaatsen overkomen naar buiten toe. Tevens speelt de kleding van het personeel ook een rol. Deze aspecten kunnen het imago van een bedrijf of de organisatiecultuur beïnvloeden. Deze aspecten kunnen vanuit drie perspectieven worden opgevat: moderne, symbolische en post-moderne perspectieven.

The Modern Perspective

De focus van de meeste moderne studies of fysieke structuren kent een relatie tussen: de fysieke vorm van een organisatie en het gedrag van individuen die hun werk uitvoeren in deze ruimtes. Kortweg gezegd, de modernisten richten zich op de relatie tussen de fysieke structuur en vormen van interactie en activiteit in een organisatie. De fysieke structuur wordt eigenlijk gezien als een soort binding tussen de activiteiten van de organisatieleden en om deze activiteiten te behouden. Via deze structuur is het mogelijk om kansen en beperkingen op te leggen. Dit kan door het beperkt doorcommuniceren van informatie stromen. Ook de coördinatie van activiteiten kan worden beïnvloed door afstand. Er geldt namelijk hoe groter de afstand, hoe minder communicatie en coördinatie.

The symbolic-Interpretive Perspective

De symbolic-interpretive gaan ervan uit dat symbolische aspecten de fysieke structuur beïnvloeden. Symbolen zijn een belangrijke uiting voor cultuur. Doormiddel van de fysieke structuur, uit het bedrijf zich naar de buitenwereld, hierdoor kunnen leden van de organisatie definiëren wie ze zijn en wat ze doen. De gebouwen waar men in werkt zegt wat over de organisatie en helpt de mensen bij de gedachten over een organisatie. 

The postmodernism perspective

De fysieke structuur wordt gevormd door de sociale structuren en processen. De effecten die hieruit komen hebben invloed op de sociale structuur. Hier hebben we te maken met een systeem van structuren die niet zonder elkaar kunnen. Immers, mensen construeren ruimtelijke beelden en vormen. Deze bouwsels kunnen dan weer worden gebruikt om symbolische betekenissen op te roepen.

De overeenkomsten en verschillen tussen de theoretische perspectieven

De drie perspectieven zeggen allemaal iets over de manier waarop bedrijven zich naar hun klanten richten. De perspectieven doen dit allemaal op een andere manier. Zo zijn het vooral de werknemers, die vanuit het moderne perspectief de fysieke structuur opbouwen. Hun denken dat door een goed communicatie beleid tussen de werknemers, het bedrijf beter wordt en zo ook meer klanten aantrekt. Het symbolische perspectief denkt dit juist meer te kunnen door symbolen, hun werknemers kunnen zich dan definiëren wie ze zijn en wat ze doen, en de klanten kunnen hierdoor sneller een gedachte over een bedrijf ontwikkelen. De post-moderne perspectief koppelt deze gedachtes juist weer samen en denkt dat door een goede sociale structuur binnen het bedrijf, de symbolen vanzelf worden ontwikkeld. Uiteindelijk hebben alle perspectieven dezelfde gedachte, het personeel moet verbonden zijn met het bedrijf om een goed bedrijf te kunnen zijn. Alleen richt het moderne perspectief zich alleen op het personeel, en richt het symbolische perspectief zich op het personeel en op hoe het bedrijf zich naar de buitenwereld uit. Het post-moderne perspectief richt zich ook op het personeel, en denk zo vanzelf zich goed te kunnen uiten naar de buitenwereld.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie werk-opleiding

Draag de juiste kleding naar een sollicitatiegesprek

Bij een sollicitatie is de indruk die je achter laat erg belangrijk. Je doet dit niet alleen door een goed verhaal te hebben, maar ook de kleding is hier erg belangrijk in

Effectieve coaching deel 1

Effectieve coaching deel 1 – introductie – de doelen van effectieve coaching – de kwaliteiten van een effectieve coach

HBO opleiding Civiele Techniek

dit artikel gaat over de opleiding Civiele Techniek

Gratis bijles rekenen voor de rekentoets 2F

Gratis bijles rekenen aan de hand van weergave en analyse foutieve antwoorden voorbeeldtoets 2F 2013 en 2014

Solliciteren via internet

Een baan via internet. Wel willen werken, maar nu nog de juiste vacature vinden.

Theorieën over het ontstaan van problemen

Dit artikel geeft een korte beschrijving van verschillende verklaringmodellen en het ontstaan van de orthopedagogiek

Toelichting “bossing” activiteiten i.v.m. “nieuwe product “lijn website en “BIO”etiketten.

Wat er gebeurt als de gehele directie je moedwillig tracht gek te maken om je tot vrijwillig ontslag te dwingen.

Wat is een ik-boodschap?

Een ik-boodschap is iets wat men door moet hebben. Vervolgens moet men ook weten hoe je een gesprek moet voeren.

Onderzoeksproces

De fases van een onderzoeksproces.

Tips voor een sollicitatiegesprek

Hier zijn tips voor jouw sollicitatiegesprek!

Hoe bereid je een sollicitatie voor?

jezelf voorbereiden op je sollicitatie

Het propedeusejaar van het MIC aan de HvA.

het eerste jaar van de opleiding Media, Informatie en Communicatie

Is www.enquetevergelijk.nl betrouwbaar?

Verdien extra geld en beloningen door enquêtes in te vullen, 100% Gratis, snelle registratie, is dit ook zo?

Thuiswerk; speld in een hooiberg

De zoektocht om goed thuiswerk te vinden, in het bijzonder vacatures zoeken voor anderen

Filosofie op school

er wordt tegenwoordig filosofie gegeven op school is dit een goed keuze vak

Professioneel telefoneren

Hoe kan je klanten het best te woord staan aan de telefoon? Ontdek het hier!

Statistiek hoofdstuk 2 tabellen en grafieken deel 2

Vervolg op deel 1 over tabellen en grafieken. De verdere paragrafen gaan altijd dieper in op de stof.

Laatste toelichting voor de tweede advocaat die ook niets voor mijn deed tegen het pesten door mijn baas.

Ik was eerst blij met mijn tweede advocaat in mijn bossing * proces tegen Bossingman BV, maar al snel bleek dat die ook niets voor mij deed.

Verkopen in een supermarkt

De manieren van verkopen in een supermarkt.

Arbeidsethos een kwestie van de juiste mentaliteit

Er wordt heel veel gepraat over de rechten van werknemers, maar hoe hoor je jezelf te gedragen als werknemer.

Toelichting Facebook e.a. bossing praktijken jegens werknemer.

Rechtvaardig stelling nemen kan ook leiden tot bossing* of pesten door de baas.

Human Resource Management

Het geheel van normen en waarden met betrekking tot werkende mensen en een vertaling daarvan naar uitgangspunten, technieken en methoden gericht op benutting van menselijke kwaliteiten in het kader van het realiseren van organisatiedoelen.

Statistiek hoofdstuk 3 numerieke methoden deel 2

Vervolg op deel 1 van numerieke methoden, in dit deel meer over verschillende manieren van weergeven.

Hoe vind ik een baan?

Hoe je de mogelijkheden om een leuke, interessante baan te vinden vergroot.

Statistiek hoofdstuk 2 Tabellen en grafieken deel 1

Kort samenvattend artikel over hoe het boek Statistics for business and economics, hoofdstuk 2 beschrijft. Tabellen en grafieken!