De fysieke structuur van een bedrijf


Publicatie datum:

beschrijven hoe een organisatie is gestructureerd

Gesponsorde koppelingen

Een organisatie bestaat uit verschillende structuren. Een voorbeeld van zo'n structuur is; de fysieke structuur.

Een organisatie bestaat uit verschillende structuren. Een voorbeeld van zo'n structuur is; de fysieke structuur.Onder fysieke structuur wordt verstaan: de relatie tussen de fysieke elementen en zijn omgeving. Fysieke elementen zijn onder andere voertuigen, gebouwen en decor. De fysieke elementen waar organisatietheorieën zich vooral mee bezig houden zijn organisatorische geografie, lay-out, landschap, design en decor.

 

Organisatorische geografie

Het is gebruikelijk dat organisaties op meerdere locaties vestigingen hebben. Een bedrijf gaat dan voor ruimtelijke verdeling. Omdat een organisatie op verschillende locaties opereert heb je ook op iedere locatie te maken met andere fysieke kenmerken. Door deze ruimtelijke verdeling ontstaan er nadelen voor een organisatie zoals communicatie en de werving van informatie. Er zijn natuurlijk ook voordelen, je hebt grotere mogelijkheden bij het werven van personeel.

 

Lay-out

Lay-out verwijst naar de ruimtelijke indeling van fysieke objecten en menselijke activiteiten. Het gaat hier specifiek over gebouwen. Bij de lay-out wordt de interne plaats van objecten, muren, meubelen, apparatuur en medewerkers erin verwikkeld De communicatie en het coördineren van activiteiten wordt beïnvloed door de lay-out.

 

Een viertal factoren zijn van invloed bij de lay-out:

- Proximity: afstand tussen verschillende afdelingen.

- Privacy: toegankelijkheid tussen verschillende afdelingen.

- Openess: openheid tussen de verschillende afdelingen.

- Accessibility: toegankelijkheid naar andere afdelingen

 

Landschap, design en decor

Decor heeft technische-, sociale- en perceptie aspecten.[1] Design en decor bevatten aspecten als kleur, kunstvoorwerpen, vloerbedekking, meubilair. Het gaat erom hoe de werkplaatsen overkomen naar buiten toe. Tevens speelt de kleding van het personeel ook een rol. Deze aspecten kunnen het imago van een bedrijf of de organisatiecultuur beïnvloeden. Deze aspecten kunnen vanuit drie perspectieven worden opgevat: moderne, symbolische en post-moderne perspectieven.

The Modern Perspective

De focus van de meeste moderne studies of fysieke structuren kent een relatie tussen: de fysieke vorm van een organisatie en het gedrag van individuen die hun werk uitvoeren in deze ruimtes. Kortweg gezegd, de modernisten richten zich op de relatie tussen de fysieke structuur en vormen van interactie en activiteit in een organisatie. De fysieke structuur wordt eigenlijk gezien als een soort binding tussen de activiteiten van de organisatieleden en om deze activiteiten te behouden. Via deze structuur is het mogelijk om kansen en beperkingen op te leggen. Dit kan door het beperkt doorcommuniceren van informatie stromen. Ook de coördinatie van activiteiten kan worden beïnvloed door afstand. Er geldt namelijk hoe groter de afstand, hoe minder communicatie en coördinatie.

The symbolic-Interpretive Perspective

De symbolic-interpretive gaan ervan uit dat symbolische aspecten de fysieke structuur beïnvloeden. Symbolen zijn een belangrijke uiting voor cultuur. Doormiddel van de fysieke structuur, uit het bedrijf zich naar de buitenwereld, hierdoor kunnen leden van de organisatie definiëren wie ze zijn en wat ze doen. De gebouwen waar men in werkt zegt wat over de organisatie en helpt de mensen bij de gedachten over een organisatie. 

The postmodernism perspective

De fysieke structuur wordt gevormd door de sociale structuren en processen. De effecten die hieruit komen hebben invloed op de sociale structuur. Hier hebben we te maken met een systeem van structuren die niet zonder elkaar kunnen. Immers, mensen construeren ruimtelijke beelden en vormen. Deze bouwsels kunnen dan weer worden gebruikt om symbolische betekenissen op te roepen.

De overeenkomsten en verschillen tussen de theoretische perspectieven

De drie perspectieven zeggen allemaal iets over de manier waarop bedrijven zich naar hun klanten richten. De perspectieven doen dit allemaal op een andere manier. Zo zijn het vooral de werknemers, die vanuit het moderne perspectief de fysieke structuur opbouwen. Hun denken dat door een goed communicatie beleid tussen de werknemers, het bedrijf beter wordt en zo ook meer klanten aantrekt. Het symbolische perspectief denkt dit juist meer te kunnen door symbolen, hun werknemers kunnen zich dan definiëren wie ze zijn en wat ze doen, en de klanten kunnen hierdoor sneller een gedachte over een bedrijf ontwikkelen. De post-moderne perspectief koppelt deze gedachtes juist weer samen en denkt dat door een goede sociale structuur binnen het bedrijf, de symbolen vanzelf worden ontwikkeld. Uiteindelijk hebben alle perspectieven dezelfde gedachte, het personeel moet verbonden zijn met het bedrijf om een goed bedrijf te kunnen zijn. Alleen richt het moderne perspectief zich alleen op het personeel, en richt het symbolische perspectief zich op het personeel en op hoe het bedrijf zich naar de buitenwereld uit. Het post-moderne perspectief richt zich ook op het personeel, en denk zo vanzelf zich goed te kunnen uiten naar de buitenwereld.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

comments powered by Disqus

Meer uit de categorie werk-opleiding

Succesvol solliciteren

Hoe je zelfverzekerd een sollicitatiegesprek ingaat.

Draag de juiste kleding naar een sollicitatiegesprek

Bij een sollicitatie is de indruk die je achter laat erg belangrijk. Je doet dit niet alleen door een goed verhaal te hebben, maar ook de kleding is hier erg belangrijk in

Vergadering.

Wat er bij een vergadering komt kijken en de taken van de deelnemers.

Wat kan je doen als je geen meer werk hebt ?

Wat kan je doen wanneer je ontslagen wordt ?

Communiceren - Solliciteren

Wat is communiceren? Wat zijn de aspecten ervan?

Pesten op het werk,het verzwegen taboe?

het overkomt miljoenen mensen,managers doen onvoldoende .

Het werken met acteurs in trainingen

Wat is en doet een trainingsacteur?

Engels leren, makkelijker dan je denkt!

Een steeds groter wordend deel van de wereld om ons heen is in het Engels. Of je nu de televisie aanzet, aan het internetten bent, een film kijkt of op reis gaat, Engels is een belangrijke taal. Nederland staat er om bekend dat een groot deel van de bevolking zich in het Engels kan redden. Voor zo’n relatief klein la

Is werken via www.thuiswerkbank.nl betrouwbaar

In dit artikel wordt www.thuiswerkbank.nl nader onderzocht.

5 time-management tips voor werkende studenten

Studentenwerk, Studentenwerk amsterdam

Projecten.

De voordelen, nadelen, kenmerken soorten en fases binnen projecten/

Het regiemodel in vaardigheidstrainingen

Toepassing van het regiemodel met acteurs als leermiddel in vaardigheidstrainingen

Coaching: wat is het en hoe doe je het.

Coaching word van steeds meer mensen verwacht maar hoe coach je nu iemand?

Meer geld verdienen zonder opleiding

Lees hier hoe als laagopgeleide meer geld kunt verdienen zonder hoge opleiding.

Geld verdienen vanuit eigen huis, thuiswerk

Werken vanuit je eigen huis. Er zijn diverse manieren om wat bij te verdienen.

Copywriter

De werkzaamheden van een copywriter helder beschreven

Toelichting beschaamd vertrouwen door vertrouwenspersoon na aanklacht tegen algemeen directeur i.v.m. bossing of te wel pesten door de baas.

Opeens blijkt de vertrouwenspersoon niet zo betrouwbaar als hij zou moeten zijn in deze bossing *kwestie.

De vereisten aan een ontslagbrief

Hoe schrijft men een ontslagbrief

Thuiswerk!

Thuiswerk: een utopie of niet?

Hoe vind ik een baan?

Hoe je de mogelijkheden om een leuke, interessante baan te vinden vergroot.

Iemand inwerken makkelijker gezegd dan gedaan

Het lijkt heel makkelijk om iemand goed in te werken toch komt er iets meer bij kijken dan de meeste mensen denken.

Bestedingen volgens de algemene economie

Kort en samenvattend artikel over hoe de algemene economie bestedingen beschrijft.

Toelichting op “bossing” proces brochure om werknemer geestelijk te beschadigen.

Betreft “bossing” proces voorjaarsbrochure 2016 Bossingman BV (fictieve naam)

Mooie vrouwen als au pair.

Hoe wordt een je au pair in het buitenland en wat wordt er van je verwacht als au pair.

Een succesvol verkoopgesprek houden.

Een succesvol verkoopgesprek met de SALE-techniek.