Hoe maak ik mijn cv?


Publicatie datum:

Hoe maak ik een succesvol cv?

Gesponsorde koppelingen

Op zoek naar een job? Lees dan zeker dit artikel met de volledige uitleg voor een succesvol cv!

Gesponsorde koppelingen

Hoe maak ik een CV?

Op zoek naar een job? Dan moet je in de eerste plaats zeker zorgen dat je een cv (curriculum vitae) hebt.

Dit is zeer belangrijk zodat je potentiële werkgever kan zien wat voor vlees hij in de kuip heeft. Zoals je weet, of misschien ook niet, krijgt een werkgever heel veel sollicitaties binnen als hij een vacature plaatst, zeker in tijden van crisis. Het is dan ook logisch dat jouw cv moet opvallen! Natuurlijk is het niet de bedoeling om met allerlei opvallende kleuren en afbeeldingen te gaan werken, maar je kan best wel een neutrale kleur gebruiken voor de onderverdeling van je cv. Waar je ook zeker op moet letten is dat je een overzichtelijk cv hebt. Een werkgever heeft geen tijd om elk cv grondig door te nemen, hij bekijkt ze in de vlucht en maak dan een eerste selectie. Wanneer een cv er saai en chaotisch uitziet, belandt deze meteen in de prullenmand!

Hoe begin ik hier nu aan?

1. Maak eerst en vooral een indeling (rubrieken).

Wat er zeker in moet staan:

  • Persoonlijke gegevens of Personalia,
  • Werkervaring of Beroepservaring,
  • Opleiding,
  • Voordelen werkgever.

In functie van de job waarvoor je solliciteert (vb. functie als administratief bediende):

  • Boekhoudkundige kennis,
  • Computerkennis,
  • Talenkennis, …

De volgorde van de rubrieken wordt bepaald door de functie waarvoor je solliciteert. Als er meer boekhoudkundige kennis gevraagd wordt dan computerkennis, dan plaats je ook eerst de rubriek ‘boekhoudkundige kennis’.

 

2. Nu maak je een onderverdeling voor de rubrieken die je hebt:

Persoonlijke gegevens of Personalia;

Hierin vermeld je alle gegevens die je zelf wilt vertellen, deze moeten er wel zeker instaan:                     

  • Naam,
  • Voornaam,
  • Adres,
  • Email,
  • Telefoonnummer of gsm,
  • Geboortedatum, …

 

Werkervaring of Beroepservaring;

Vermeld alle beroepen die je hebt uitgeoefend, de laatste eerst!! Als je veel korte interim-opdrachten hebt gedaan, dan vat je deze samen. Om dit overzichtelijk te maken doe je dit zoals het voorbeeld hieronder:

  • Periode:              2005-2010
  • Werkgever:         Enaip Genk
  • Functie:               Administratief bediende
  • Takenpakket:      Projecten indienen, contracten beheren, ...      

Wanneer de functie van belang is voor de job waarvoor je gaat solliciteren dan licht je het takenpakket toe, indien dit niet het geval is moet dat niet. Dit doe je zo voor elke functie die je hebt uitgeoefend.

 

Opleiding;

Ook hier geldt het principe dat wat je het laatste hebt gedaan als eerste vermeld moet worden. Maak dit overzichtelijk, vb.:

  • Periode:             2000-2003
  • School:              Xios Hasselt
  • Richting:            Maatschappelijk werk

Doe dit ook op deze manier voor elke opleiding die je gevolgd hebt, beginnend in het middelbaar.

 

Voordelen werkgever;

Als werknemer in België kan je de werkgever vele voordelen aanbieden. Vb. Activa plan, IBO-contract, startbaankaart, … Vermeld deze zeker op je cv! Als je niet weet als je recht hebt op bepaalde voordelen, ga dan eens langs bij de RVA voor meer informatie.

 

Optionele rubrieken;

Zorg ook hier dat deze een overzichtelijke indeling krijgen! Licht verder toe wat belangrijk is voor de functie! Als je vb. kennis van Excel moet hebben dan ga je ook vermelden wat je hier zoal van kan. Zet niet ‘goede kennis’ of ‘perfecte kennis’, dit betekent voor elke persoon iets anders! Laat de werkgever zelf bepalen hoe goed je kennis is.

 

3. Opmaak:

Als je alle rubrieken hebt ingevuld, gaan we over tot de opmaak. Zorg ervoor dat de rubrieken opvallen door er vb. een dubbele kader rond te plaatsen en die dan een opvulkleur te geven zoals donkerpaars (geen felle kleuren). Als je een donkere opvulkleur kiest, zorg er dan ook voor dat je een lichte kleur neemt voor je lettertype. In de onderverdeling van de rubrieken kan je ook bepaalde delen in het vet, cursief, … zetten. Dit zorgt voor een beter overzicht, vb.:

  • Periode:             2000-2003
  • School:              Xios Hasselt
  • Richting:            Maatschappelijk werk

Nu de rubrieken mooi en overzichtelijk zijn, gaan we ook nog een titel toevoegen. Om het niet te saai te maken, kan je dit met WordArt doen. Je kan deze bovenaan je blad plaatsen, links (vanboven naar onder), … Zolang het maar geen chaos wordt. Het is ook mooi om de opvulling van je WordArt in dezelfde kleur te doen als de rubrieken.

 

Manieren om je kansen te vergooien ...

  • Niet bereikbaar zijn via je persoonlijke gegevens,
  • Een overvolle CV, zonder duidelijke structuur,
  • Algemene inhoud, zonder af te stemmen op het bedrijf,
  • Nietszeggende persoonlijke kenmerken aanhalen.

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 41
Leden aangebracht: 6

Meer uit de categorie werk-opleiding

Tips bij het vinden van een studie

Ben je klaar met je middelbare school, maar heb je geen idee wat je moet gaan studeren? Misschien kunnen deze tips je helpen bij het maken van je studiekeus..

het werk van een pedagogisch medewerkster

Een dagindeling van een dagverblijf ,inzicht in het werk van een leidster

Toelichting op “bossing” proces brochure om werknemer geestelijk te beschadigen.

Betreft “bossing” proces voorjaarsbrochure 2016 Bossingman BV (fictieve naam)

Arbeidsethos een kwestie van de juiste mentaliteit

Er wordt heel veel gepraat over de rechten van werknemers, maar hoe hoor je jezelf te gedragen als werknemer.

Een functie in de sales, niet voor iedereen??

het lijkt tegenwoordig of iedereen een commerciële en/of sales functie heeft, maar wat is nu echt verkopen?