Een functie in de sales, niet voor iedereen??


Publicatie datum:

het lijkt tegenwoordig of iedereen een commerciële en/of sales functie heeft, maar wat is nu echt verkopen?

Gesponsorde koppelingen

Het lijkt wel of je het steeds meer hoort. Mensen die een bijbaan zoeken, of aan hun eerste baan beginnen. Ze willen allemaal graag de sales in. Snel iets verkopen en of dat nu aan de telefoon is of face to face, het wordt gebracht als iets dat iedereen kan. Maar is dat ook zo?

Het antwoord op bovenstaande is heel simpel: Nee.

Verkopen is namelijk een vak, net zoals timmerman zijn een vak is.

Voordat ik wat dieper inga op zaken die je mijns inziens moet kunnen om een goede verkoper te kunnen zijn of te worden. Wil ik eerst een paar verschillende disciplines aanstippen:

Diverse verkoopdisciplines:

Als je elke speciale sales aftakking zou moeten noemen dan komt hier een waslijst te staan waar je helemaal niet goed van wordt. Dus wil ik het bij deze houden op vier hoofdspecialisaties:

Telefonische verkoop: zoals de naam al zegt; verkoop via de telefoon, dit kan variëren van het werken in een callcenter en het plegen van aquisitie, het werken op een binnendienst waarbij je vaste klanten benadert voor verkoop, een combinatie van beide of eventueel zelfs nog het werken op een klantenservice waarbij je ook nog een sales taak hebt.

Face to face verkoop: het verkopen aan personen waarbij je ze ook daadwerkelijk ontmoet. Dit kan variëren van deur-tot-deur verkoop, tot het zijn van een account manager die zijn vaste klanten bezoekt.

Binnen deze twee takken heb je natuurlijk ook nog twee grote hoofdgroepen, namelijk :

Het koud verkopen (aquisitie) en het warm verkopen (verkoop aan bestaande klanten).

Nu vraagt elke van de bovenstaande disciplines om zijn specifieke kwaliteiten van de verkoper, maar een paar dingen moet elke goede verkoper kunnen:

Luisteren:

Helaas zijn er nog steeds heel veel zogenaamde verkopers die denken dat de beste verkooptechniek is om zolang te praten en met argumenten te komen totdat de klant ja zegt. Echter als je goed naar een klant luistert dan kun je achterhalen wat hij of zij wil. En hier dus je argumentatie op aanpassen zodat je juist jouw product kunt verkopen. Tevens geven veel klanten onbewust vaak verkoopsignalen af, als je die kunt herkennen en goed luistert zijn deze prima te gebruiken om je verkoop te maken.

Argumenteren:

Een klant heeft vaak genoeg "smoesjes" waarom ze jouw product niet willen of kunnen kopen. Vaak zijn deze argumenten om te buigen, dit doe je door te vragen om een argument te verduidelijken. Stel dat iemand zegt dat het product te duur is, probeer dan te vragen wat men duur vindt, wat is een acceptabele prijs voor zo een product. Als je dit weet kun je dit ombuigen door middel van de unieke verkoop punten (unique selling points) dat jouw product heeft.

Samenvatten:

Herhaal duidelijk wat er is gezegd, maar vat ook samen zodat je kunt checken dat je precies hebt begrepen wat de klant zegt. Voor de klant is dit ook een bevestiging dat je hem serieus neemt en dat je daadwerkelijk hebt geluisterd.

Duidelijk en eerlijk zijn:

Wees altijd eerlijk naar je klant, en zorg dat je duidelijk bent. Indien een klant onrealistische eisen stelt, herinner dan dat nee ook een antwoord is. Als jij eerlijk bent en aangeeft wat wel en niet kan dan zal de klant ook merken dat hij met een serieuze partij aan het praten is. Dit zet meer zoden aan de dijk dan de klant alleen maar gelijk geven en dan tot de conclusie komen dat wat de klant wil echt niet mogelijk is.

Samengevat is verkopen een vak dat je moet leren, al zal lang niet iedereen dit kunnen omdat je bepaalde kwaliteiten zult moeten bezitten. Die zijn uiteraard wel te coachen en te leren maar als je ze helemaal niet hebt is het onbegonnen werk. Om een mooie vergelijking te trekken met twee linkerhanden wordt je ook geen timmerman...


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 108
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie werk-opleiding

Is thuiswerk met www.natuurenmilieu.nl betrouwbaar

Het nieuwe thuiswerken doe je zelf waar en wanneer jij wilt Je kantoor is overal.

solliciteren voor een inbound call-center

Waar jij je op voor moet bereiden bij een sollicitatie voor een inbound call-center

Hoe je uitstekende verbale communicatievaardigheden kunt ontwikkelen

Communiceren speelt een grote rol in ons leven. Het is dus belangrijk dat we goed kunnen communiceren. Hier geven we tips.

Mijn ervaringen met de opleiding International Business and Languages

Van 2005 tot 2009 heb ik de opleiding International Business and languages gevolgd aan de Hogeschool Rotterdam HES. In 2009 heb ik mijn diploma behaald, ik deel graag mijn ervaringen over deze opleiding en mijn leven sinds het afronden van de opleiding.

Solliciteren via de telefoon

Telefoneren voor een vacature? Hier vind je enkele tips!

Hoe implementeer je de Bottom up management stijl?

Met de Bottom up management stijl kun je een hogere shared value creëren maar hoe implementeer je de Bottom up management stijl?

Toelichting op “bossing” proces brochure om werknemer geestelijk te beschadigen.

Betreft “bossing” proces voorjaarsbrochure 2016 Bossingman BV (fictieve naam)

Studenten aan het werk!

Steeds meer studenten hoeven na hun studie maar part time aan het werk!

Communiceren - Solliciteren

Wat is communiceren? Wat zijn de aspecten ervan?

Slecht nieuwsgesprekken; stoom afblazen of opblazen?

In dit artikel wordt ingegaan op de theorie achter het gespreksmodel voor het voeren van een slecht nieuwsgesprek.

Hoe zoek je nu je droombaan?

Het is al lastig zat om een baan te vinden, laat staan een baan die je echt leuk vindt. Hoe pak je zo een zoektocht precies aan.

Toelichting waarom ik nooit meer “onder” Adolf kan werken.

In dit document beschrijf ik de redenen waarom ik nooit meer “onder” Adolf kan werken.

Werken als Grondstewardess

Werken als grondstewardess, wat houdt dat in?

Het motiveren van medewerkers hoe pak je dat aan?

Medewerkers motiveren en gemotiveerd houden. Een kwestie van gezond verstand

Belangrijke leesstrategieën

Belangrijke leesstrategieën voor het leren begrijpen van teksten

Curriculum vitae (CV)

Een voorbeeld curriculum vitae (cv).

Hoe helpt een incompetente directie een bedrijf naar de kloten?

De crisis krijgt vaak de schuld van een faillissement maar vaak ligt de schuld bij de directie.

Meso economie en onderneming volgens de algemene economie.

Samenvattend artikel over wat meso economie in een onderneming inhoud

Werking van meest voorkomende pompen

Werking en toepassing van de meest voorkomende pompen

Wat houdt de opleiding pedagogisch werker niveau 4 in?

de opleiding van pedagogisch werker, wat is dat nu eigenlijk?

Papierwerk: ziet u door de bomen het bos niet meer?

Hier leest u alles over documentmanagement

Waarom het huidige schoolsysteem niet werkt.

Verklaring waarom het huidige schoolsysteem niet werkt

Hoe voorkom je een enorm ziekteverzuim

Ziekteverzuim kost heel veel geld, is het te voorkomen en zo ja hoe pak je dat aan?

Is www.job-coach.tv betrouwbaar?

Start nu met thuiswerken Inpakken, sorteren, administratief, maar is www.job-coach.tv betrouwbaar?

Help! Ik moet een presentatie houden!

10 tips voor een goede presentatie