Een functie in de sales, niet voor iedereen??


Publicatie datum:

het lijkt tegenwoordig of iedereen een commerciële en/of sales functie heeft, maar wat is nu echt verkopen?

Gesponsorde koppelingen

Het lijkt wel of je het steeds meer hoort. Mensen die een bijbaan zoeken, of aan hun eerste baan beginnen. Ze willen allemaal graag de sales in. Snel iets verkopen en of dat nu aan de telefoon is of face to face, het wordt gebracht als iets dat iedereen kan. Maar is dat ook zo?

Het antwoord op bovenstaande is heel simpel: Nee.

Verkopen is namelijk een vak, net zoals timmerman zijn een vak is.

Voordat ik wat dieper inga op zaken die je mijns inziens moet kunnen om een goede verkoper te kunnen zijn of te worden. Wil ik eerst een paar verschillende disciplines aanstippen:

Diverse verkoopdisciplines:

Als je elke speciale sales aftakking zou moeten noemen dan komt hier een waslijst te staan waar je helemaal niet goed van wordt. Dus wil ik het bij deze houden op vier hoofdspecialisaties:

Telefonische verkoop: zoals de naam al zegt; verkoop via de telefoon, dit kan variëren van het werken in een callcenter en het plegen van aquisitie, het werken op een binnendienst waarbij je vaste klanten benadert voor verkoop, een combinatie van beide of eventueel zelfs nog het werken op een klantenservice waarbij je ook nog een sales taak hebt.

Face to face verkoop: het verkopen aan personen waarbij je ze ook daadwerkelijk ontmoet. Dit kan variëren van deur-tot-deur verkoop, tot het zijn van een account manager die zijn vaste klanten bezoekt.

Binnen deze twee takken heb je natuurlijk ook nog twee grote hoofdgroepen, namelijk :

Het koud verkopen (aquisitie) en het warm verkopen (verkoop aan bestaande klanten).

Nu vraagt elke van de bovenstaande disciplines om zijn specifieke kwaliteiten van de verkoper, maar een paar dingen moet elke goede verkoper kunnen:

Luisteren:

Helaas zijn er nog steeds heel veel zogenaamde verkopers die denken dat de beste verkooptechniek is om zolang te praten en met argumenten te komen totdat de klant ja zegt. Echter als je goed naar een klant luistert dan kun je achterhalen wat hij of zij wil. En hier dus je argumentatie op aanpassen zodat je juist jouw product kunt verkopen. Tevens geven veel klanten onbewust vaak verkoopsignalen af, als je die kunt herkennen en goed luistert zijn deze prima te gebruiken om je verkoop te maken.

Argumenteren:

Een klant heeft vaak genoeg "smoesjes" waarom ze jouw product niet willen of kunnen kopen. Vaak zijn deze argumenten om te buigen, dit doe je door te vragen om een argument te verduidelijken. Stel dat iemand zegt dat het product te duur is, probeer dan te vragen wat men duur vindt, wat is een acceptabele prijs voor zo een product. Als je dit weet kun je dit ombuigen door middel van de unieke verkoop punten (unique selling points) dat jouw product heeft.

Samenvatten:

Herhaal duidelijk wat er is gezegd, maar vat ook samen zodat je kunt checken dat je precies hebt begrepen wat de klant zegt. Voor de klant is dit ook een bevestiging dat je hem serieus neemt en dat je daadwerkelijk hebt geluisterd.

Duidelijk en eerlijk zijn:

Wees altijd eerlijk naar je klant, en zorg dat je duidelijk bent. Indien een klant onrealistische eisen stelt, herinner dan dat nee ook een antwoord is. Als jij eerlijk bent en aangeeft wat wel en niet kan dan zal de klant ook merken dat hij met een serieuze partij aan het praten is. Dit zet meer zoden aan de dijk dan de klant alleen maar gelijk geven en dan tot de conclusie komen dat wat de klant wil echt niet mogelijk is.

Samengevat is verkopen een vak dat je moet leren, al zal lang niet iedereen dit kunnen omdat je bepaalde kwaliteiten zult moeten bezitten. Die zijn uiteraard wel te coachen en te leren maar als je ze helemaal niet hebt is het onbegonnen werk. Om een mooie vergelijking te trekken met twee linkerhanden wordt je ook geen timmerman...

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 108
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie werk-opleiding

Theorieën over het ontstaan van problemen

Dit artikel geeft een korte beschrijving van verschillende verklaringmodellen en het ontstaan van de orthopedagogiek

De secretaresse: veelzijdig en dynamisch

Ben je secretaresse en kun je wel wat tips gebruiken? Daarnaast kun je hier ook nog een mooie ode vinden aan de secretaresse!

Werken als Stewardess

Stewardess, een wereldbaan!

Is www.enquetevergelijk.nl betrouwbaar?

Verdien extra geld en beloningen door enquêtes in te vullen, 100% Gratis, snelle registratie, is dit ook zo?

Tips voor je sollicitatiegesprek

Handige tips voor je sollicitatiegesprek. Zorg dat die droombaan de jouwe wordt!

Arbeider vs. Bediende

Wat zijn de verschillen tussen een bediendecontract en dat van een arbeider?

Is thuiswerkeninpakken.nl betrouwbaar, geld verdienen met inpakwerk

Op thuiswerkeninpakken.nl kun je je gratis inschrijven voor allerlei soorten inpakwerk. Maar is thuiswerkeninpakken.nl ook betrouwbaar?

Hoe schrijf ik een artikel

Stappenplan voor het schrijven van een artikel

Toelichting op het ontstaan van de “bossing” praktijken bij Bossingman BV jegens Werknemer.

Pesten door de baas kan meerdere oorzaken hebben, een ervan is hebzucht.

10 tips voor een groene werkplek

Hoe & wat over een groene werkplek

Wat doet een Kraamverzorgster

De kraamverzorgende ondersteunt jou en je partner in de eerste week na de bevalling. En ze houdt de gezondheid van jou en je baby scherp in de gaten.

Wat doet een headhunter ongeveer?

Bedrijven hebben weleens moeite om de perfecte persoon te vinden bij een bepaalde functie binnen een bedrijf.

5 kwaliteiten die iedere succesvolle verkoper moet bezitten

Tijd om enkele tips te geven over hoe een succesvolle verkoper moet verkopen en wat nodig is.

Hoe helpt een incompetente directie een bedrijf naar de kloten?

De crisis krijgt vaak de schuld van een faillissement maar vaak ligt de schuld bij de directie.

Hoe staat het met de sociologie in het arbeidssysteem?

Hoe is het gesteld met de sociologie binnen de grote moderne mondiale productiebedrijven?

Hoe zorg je zelf voor succes?

Hoe kun je er zelf voor zorgen dat iets een succes wordt?

Pesten op het werk,het verzwegen taboe?

het overkomt miljoenen mensen,managers doen onvoldoende .

Het motiveren van medewerkers hoe pak je dat aan?

Medewerkers motiveren en gemotiveerd houden. Een kwestie van gezond verstand

Hoe ziet een goed personeelsfeest eruit?

Hoe ziet een goed personeelsfeest eruit?

Effectieve coaching deel 2

Effectieve coaching deel 2, wat is de wens van de deelnemers en welke middelen heeft een coach?

Hoe wordt ik piloot?

Het studeren tot verkeersvlieger is veeleisend. Gedurende 24 tot 36 maanden zullen jij en de medestudenten veel leren en beleven.

Wat is het toch met die spellingsfouten?

Moeite met -d -t fouten? De basis van de Nederlandse spelling.

Geld Verdienen via Internet

Geld (bij)verdienen, gewoon vanuit huis

Een verkooptraining

Denk je er aan om een verkooptraining te gaan volgen? Lees hier wat je kunt leren in een verkooptraining en wat je er in je carriere aan kunt hebben!

Is werken via www.thuiswerkbank.nl betrouwbaar

In dit artikel wordt www.thuiswerkbank.nl nader onderzocht.