Het regiemodel in vaardigheidstrainingen


Publicatie datum:

Toepassing van het regiemodel met acteurs als leermiddel in vaardigheidstrainingen

Gesponsorde koppelingen

In allerlei trainingen worden regelmatig acteurs ingezet, die praktijksituaties of gesprekken uitspelen met een cursist of deelnemer. Deze zogenoemde 'simulaties' worden in principe één op één door de acteur en de cursist uitgevoerd en vervolgens nabesproken in de groep, met de trainer en de acteur. Door die 'feedback' en het rollenspel zelf krijgt de deelnemer tips, ideeën en inzichten aangereikt om zijn of haar aanpak te verbeteren.  

 

Gesponsorde koppelingen

Wie heeft de regie?

In sommige trainingssituaties wordt gekozen voor het regiemodel als leermiddel. Twee of meer acteurs zetten een praktijksituatie of gesprek neer en worden daarbij aangestuurd door het publiek: cursisten en deelnemers. Deze mogen het rollenspel onderbreken als het gesprek of de situatie niet goed verloopt of dreigt te ontsporen. Het publiek heeft de regie, het regisseert de acteurs.

Bij het geven van aanwijzingen hoe het dan wél verder moet wordt het publiek gevraagd zo concreet mogelijk te zijn. "Die ene acteur moet vriendelijker zijn!", is te algemeen en voor meerdere interpretaties vatbaar. Wat moet die acteur dan letterlijk zeggen en doen om het gedrag van de ander in de gewenste richting te beïnvloeden?  

Om het leereffect van het regiemodel maximaal te laten zijn, wordt vaak een intermediair ingezet tussen publiek en spelers. Deze tussenpersoon bij het regiemodel wordt wel een 'facilitator' genoemd 

Het regiemodel als leermiddel is bij uitstek geschikt in situaties met grotere groepen en/of wanneer deelnemers aan de training te kwetsbaar zijn om zelf mee te spelen. Het komt overigens ook wel voor dat iemand uit het publiek 'inspringt' voor een acteur om de gewenste aanpak te laten zien.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie werk-opleiding

Toelichting Facebook e.a. bossing praktijken jegens werknemer.

Rechtvaardig stelling nemen kan ook leiden tot bossing* of pesten door de baas.

Het motiveren van medewerkers hoe pak je dat aan?

Medewerkers motiveren en gemotiveerd houden. Een kwestie van gezond verstand

Werken als Stewardess

Stewardess, een wereldbaan!

Melding aan advocaat, wordt bossing nu ook nog stalken.

Het heeft er alle schijn van dat bossing * of te wel pesten door de baas nu stalken wordt.

Tips als je aan de slag gaat in de arbeidsmarkt na je studie.

na je studie aan de slag in de arbeidsmarkt.