Hoe motiveer ik mijn medewerkers?


Publicatie datum:

Uitleg over coachend leidinggeven om je crew te motiveren

Gesponsorde koppelingen

Voor de meeste mensen is werken een groot onderdeel van het leven! Ja natuurlijk om geld te verdienen omdat dat noodzakelijk is, maar dat mag zeker niet de enige reden zijn! Wees je daar als werkgever of als manager van bewust en maak gebruik van deze kennis om je crew te motiveren. Je zal zien, het zal leiden tot een beter resultaat!

Leiding geven

 

Wat is nu eigenlijk de definitie daarvan? Als je in het woordenboek of in de encyclopedie gaat kijken dan zal je zien dat het eerder een negatieve dan een positieve benaming krijgt! Maar eigenlijk is het erg leuk!

Leiding geven is meer dan alleen maar zeggen wat een ander moet doen, dat zou te makkelijk zijn! Leiding geven is pas succesvol als je niet meer hoeft te zeggen wat een medewerker moet doen. De medewerker zal namelijk zelf moeten weten wat hij/zij moet doen en als leiding gevende is het alleen nog de taak om bij te sturen en te stimuleren tot verbetering! Eigenlijk noemen we dit coachen!

 

Weten wat de motivatie is

Iedere medewerker heeft een motivatie om te gaan werken. De motivatie die het eerste genoemd zal worden zal natuurlijk zijn: geld verdienen. Maar is dat wel genoeg?

Als je alleen maar naar je werk zou gaan om geld te verdienen, dan is de lol er wel snel van af. Je krijgt immers maar 1 keer in de maand je salaris gestort en daar moet je wel zo een 21 dagen per maand voor werken. Een medewerker met enkel de motivatie voor het geld verdienen zal dan ook niet ze snel een stapje harder zetten.

Er zijn natuurlijk motivaties die veel belangrijker zijn voor het welzijn van je mensen. Bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkeling of iets goeds willen doen voor een ander. Met name in het vrijwilligerswerk zal de motivatie om iets voor een ander te doen de boventoon hebben! Bij persoonlijke ontwikkeling staat de medewerker meer centraal en deze groep is groter dan je wellicht zou verwachten.

 

Motivatie door ontwikkeling

Bijna instinctief wil je als mens jezelf ontwikkelen, dat gebeurt al van kinds af aan. Je leert hoe je moet lopen en dat je het niet zomaar in je broek moet doen maar daarvoor naar het toilet moet gaan. Ondanks dat je ouders zeggen dat je naar school moet zal toch ieder kind het leuk vinden om een voldoende of een nog beter cijfer te halen. De genoegdoening van een goed cijfer is ook motivatie door ontwikkeling.

 

Hoe pas ik dat toe op de werkvloer

Het is belangrijk om te weten welke ambities jou medewerkers hebben. Hier kan je natuurlijk achter komen door daar over te praten! Deze gesprekken zou zelf gestructureerd moeten houden zodat dit op vaste tijden besproken wordt. Bijvoorbeeld ieder half jaar. Het functioneringsgesprek zou daar een goed moment voor zijn. Als je weet waar je medewerker heen wil, kan je daar op de werkvloer mee aan de slag.

Een voorbeeld: Uit het functioneringsgesprek komt dat je medewerker graag meer verantwoording zou willen krijgen. Hierbij kan je een stappenplan uit zetten waarbij je bijvoorbeeld meer taken kan gaan geven aan deze medewerker. Probeer bij het uitleggen van deze taken de medewerker zelf te laten denken. Het is van groot belang dat de essentie van de taak duidelijk wordt. Door de medewerker deze taken erbij te geven en daar verantwoordelijk voor te maken zal de medewerker zich een belangrijker deel van het geheel gaan voelen en dit heeft een stimulerende werking. Daarnaast hoef je als leidinggevende alleen nog maar te controleren of het gebeurd en of het op de juiste manier gebeurd, maar in principe zal je zien dat de medewerker de verantwoording naar zich toe zal trekken.

 

Coachend leidinggeven

De hoofdregel bij coachend leidinggeven is: OPEN VRAGEN STELLEN!

Dus als je gaat coachen vraag je aan je medewerker: “ Wat denk je dat je vandaag het beste kan gaan doen?”  in plaats van dat je zegt: “ Ga jij vandaag dit doen?”

De medewerker moet namelijk zelf erover nadenken. Je leert in principe de juiste keuzes te maken in het werkproces.

 

Hoe stel ik een open vraag?

Een open vraag begint vaak met HOE, WAT, WANNEER, WAAROM. Deze vragen zullen altijd beantwoord moeten worden met een hele zin. Als je een gesloten vraag stelt hoef je alleen maar met JA of NEE te antwoorden. Dat motiveert niet tot nadenken!

 

Functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek

Hou deze gesprekken uit elkaar! Bij een functioneringsgesprek plaats je jezelf als leidinggevende op het zelfde niveau als je medewerker. De sfeer van dit gesprek moet informeel zijn en moet met name alles bespreekbaar maken. De medewerker moet ook kunnen zeggen wat hem/haar stoort. Het is handig om de besproken zaken vast te leggen.

Bij een beoordelingsgesprek sta jij als leidinggevende boven de medewerker en spreek je jou beoordeling uit over het functioneren. Aan de hand van dit soort gesprekken wordt veelal bepaald wat het vervolg is van een dienstverband, dat kan een promotie zijn, een salarisopslag maar het kan ook een beëindiging van de arbeidsovereenkomst zijn. De medewerker heeft op dit gesprek geen inbreng en hoeft alleen maar te luisteren.

Door een duidelijk verschil te maken in deze gesprekken kan de medewerker zich met name voorbereiden op een functioneringsgesprek zodat hij/zij zelf ook suggesties aan kan dragen.

 

PROBEER HET UIT EN JE ZAL ZIEN DAT HET ECHT WERKT!

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Jos Kraan

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 3
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie werk-opleiding

Het werken met acteurs in trainingen

Wat is en doet een trainingsacteur?

Onderzoeksverslag

het schrijven van een onderzoeksverslag

Papierwerk: ziet u door de bomen het bos niet meer?

Hier leest u alles over documentmanagement

Het motiveren van medewerkers hoe pak je dat aan?

Medewerkers motiveren en gemotiveerd houden. Een kwestie van gezond verstand

Toelichting beschaamd vertrouwen door vertrouwenspersoon na aanklacht tegen algemeen directeur i.v.m. bossing of te wel pesten door de baas.

Opeens blijkt de vertrouwenspersoon niet zo betrouwbaar als hij zou moeten zijn in deze bossing *kwestie.

Is www.indeed.nl betrouwbaar

Indeed.nl beloofd je goed betaald thuiswerk, hoe werkt dat en is www.indeed.nl betrouwbaar

Hoe motiveer ik mijn medewerkers?

Uitleg over coachend leidinggeven om je crew te motiveren

Communiceren - Solliciteren

Wat is communiceren? Wat zijn de aspecten ervan?

5 kwaliteiten die iedere succesvolle verkoper moet bezitten

Tijd om enkele tips te geven over hoe een succesvolle verkoper moet verkopen en wat nodig is.

Het werken op een helpdesk

Dit is een artikel over de werkzaamheden die zich plaatsvinden op een helpdesk

Produceren en productieverschillen volgens de algemene economie

Een informatief artikel, op een samenvattende manier geschreven, over produceren.

Vijf belangrijke punten over lichaamstaal

Enkele belangrijke punten over lichaamstaal en wat tips.

Diagnostische procedures

verschillende vormen van diagnostiek overzichtelijk in kernwoorden omschreven

Hoe kinderen leren rekenen op de basisschool..

In groep 3 begint elk kind op de basisschool met rekenen. Eerst gemakkelijk, 2+1, daarna steeds moeilijker tot we in groep 8 bij het cijferend vermenigvuldigen en de staartdelingen komen.

de meerwaarde van studentenverenigingen

Je kunt veel meer leren van het lid zijn van een studentenvereniging dan je zou denken.

Pesten op het werk,het verzwegen taboe?

het overkomt miljoenen mensen,managers doen onvoldoende .

Mooie vrouwen als au pair.

Hoe wordt een je au pair in het buitenland en wat wordt er van je verwacht als au pair.

Ontslagen? Wellicht kunt u een WW-uitkering aanvragen.

Informatie over de WW-uitkering: Voorwaarden, hoogte, duur.

Hulp bij een sollicitatiegesprek

Tips om met een gerust hart naar je sollicitatiegesprek te gaan.

Hoe wordt ik piloot?

Het studeren tot verkeersvlieger is veeleisend. Gedurende 24 tot 36 maanden zullen jij en de medestudenten veel leren en beleven.

Sollicitatiebrief

Hulp nodig bij het schrijven van een sollicitatiebrief? Klik hier!

Conjunctuur volgens de algemene economie

Kort en samenvattend artikel over hoe de algemene economie conjunctuur beschrijft.

Onderzoeksproces

De fases van een onderzoeksproces.

Geschiedenis Steps International BV. voor het eerst bekend gemaakt.

De geschiedenis van Steps BV. vindt u nergens, behalve hier!

Help: Wat te doen als uw collega stinkt!

Wat doet u wanneer uw collega een zeer onaangename geur heeft. Zeg u er wat van of laat u het weten? Hier wat advies...