Human Resource Management


Publicatie datum:

Het geheel van normen en waarden met betrekking tot werkende mensen en een vertaling daarvan naar uitgangspunten, technieken en methoden gericht op benutting van menselijke kwaliteiten in het kader van het realiseren van organisatiedoelen.

Gesponsorde koppelingen

Het geheel van normen en waarden met betrekking tot werkende mensen en een vertaling daarvan naar uitgangspunten, technieken en methoden gericht op benutting van menselijke kwaliteiten in het kader van het realiseren van organisatiedoelen.

Gesponsorde koppelingen

Deze definitie zegt eigenlijk dat het bij Human Resource management gaat om het benutten van de mens als kapitaal. Het gebruik maken van de kwaliteiten van personen binnen de onderneming. Zo vertaal je Human resource manegement ook wel al "menselijk middel management". Human Resource management zijn dan ook van belang op het persoonbeleid van een onderneming. Bij Human Resource Management, afgekort als HRM, zijn de volgende aspecten belangrijk:

  • Onderkenning van het belang van de menselijke factor
  • De overtuiging dat menselijke kwaliteiten beter kunnen worden benut
  • De overtuiging dat het realiseren van de strategie van een organisatie staat of valt met de kwaliteiten en de motivatie van de mensen.
  • De noodzaak om op een professionele en planmatige wijze systemen en instrumenten toe te passen, gericht op de benutting van menselijke kwaliteiten om zo de organisatiedoelen te realiseren.

Het Human Resource Management zie je in de werkelijkheid terug in de volgende aspecten:

  • Motivatie, door het motiveren van de medewerkers zal er prettiger gewerkt worden en zal er beter gepresteerd worden.
  • Aansturing, een duidelijke aansturing zorgt voor duidelijkheid binnen de onderneming. Zo weet men precies op wie men terug kan vallen als het nodig is.
  • Kennis, hierbij gaat het erom dat het personeel up to date blijft qua kennis. Want veranderingen volgens elkaar tegenwoordig snel op.
  • Samenwerking, men moet er voor zorgen dat het onderling verband van de medewerkers goed is. Want zo blijkt uit onderzoek dat mensen beter presteren als het onderling verband goed is. Bij een goede band tussen werknemers ontstaat er ook een vertrouwensband en een verantwoordelijkheids gevoel, men zal elkaar helpen in tijden van nood.
  • Betrokkenheid, door te zorgen voor betrokkenheid bij de onderneming ontstaat bij het personeel het gevoel van "nodig zijn", men zal zich nuttig voelen. Maar ook zal het zorgen voor een positief gevoel onder de medewerkers die uiteraard dit doorgeven aan kennissen, vrienden en familie. Dit zorgt dus ook deels voor een goed imago.

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie werk-opleiding

Coaching: wat is het en hoe doe je het.

Coaching word van steeds meer mensen verwacht maar hoe coach je nu iemand?

Het werken met acteurs in trainingen

Wat is en doet een trainingsacteur?

Professioneel telefoneren

Hoe kan je klanten het best te woord staan aan de telefoon? Ontdek het hier!

Succesvol solliciteren

Hoe je zelfverzekerd een sollicitatiegesprek ingaat.

Iemand inwerken makkelijker gezegd dan gedaan

Het lijkt heel makkelijk om iemand goed in te werken toch komt er iets meer bij kijken dan de meeste mensen denken.