solliciteren voor een inbound call-center


Publicatie datum:

Waar jij je op voor moet bereiden bij een sollicitatie voor een inbound call-center

Gesponsorde koppelingen

Als je gaat solliciteren voor een inbound call center dan zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden, zeker als je nog nooit hebt gewerkt voor een call center. In dit artikel heb ik een aantal richtlijnen waar je rekening mee moet houden als je een sollicitatie hebt bij een inbound call-center. 

Wat moet je weten als je gaat solliciteren voor een call center en dan in dit geval voor inbound projecten. Men heeft al snel het idee dat call center werk dom werk is, dat is zeker niet het geval. Het is heel vermoeiend en zwaar om 8 uren aan de telefoon te zitten. Bovendien vergt het goede communicatie om een boze klant met een lach te laten ophangen. Dus als je solliciteert voor zo’n functie ga er dan niet zitten met een houding “ oh dit word een makkie”

De sollicitatie zelf is het zelfde als je telefoon gesprek, je hebt maar 1 kans om een goede eerste indruk achter te laten. En dat is allemaal afhankelijk van;

Hoe presenteer jij je zelf?

Ben je vriendelijk?

Ben je flexibel?

Kun je goed luisteren naar wat er wordt gezegd?

Ben je stressbestendig?

Kun je goed articuleren?

Kun je zakelijk blijven en ondertussen ook meeveren met de klant?

Heb je een goede telefoonstem?

Dit zijn allemaal kwaliteiten die een call center van jou vraagt. Qua presentatie van je zelf, zorg ervoor dat je zelf verzekerd over komt, wees serieus maar zit er ook met een lach op je gezicht. Praat rustig en duidelijk. Jou goede kwaliteiten zullen naar gevraagd worden, kwaliteiten die jou geschikt maken om op een call center te werken. Bijvoorbeeld; ik ben vriendelijk, ik ben communicatief sterk, ik kan onder hoge druk werken, ik kan goed luisteren naar wat er wordt gezegd, ik ben flexibel in de werkuren. Het komt misschien op je zelf over als arrogant zijn, maar in wezen kom je over als zelfverzekerd dus sta daar niet teveel bij stil. Wees ook niet bang om je slechte eigenschappen op te noemen, maar houd die kort en bondig en leg daar vooral niet de focus op.

Als er de vraag gesteld wordt wat jou motivatie is om op het call center te werken, dan kun je verschillende richtingen aan houden, pas het antwoord aan op de functie waar naar je solliciteert. Als het namelijk een functie is waarbij je maar voor twee maanden werk hebt moet je natuurlijk niet met een antwoord komen “het lijkt me een enorme uitdaging waar ik veel van kan leren en waar ik in de toekomst mezelf zie groeien”. Je bent er maar twee maanden dus verder groeien is niet een optie. Als het een bedrijf is die zoekt naar iemand voor langere tijd dan is het een goede motivatie dat het geestelijk voor jou een uitdaging is en om verder te willen groeien, het verteld hun dat je iemand bent die je werk serieus neemt en dat je bereid bent veel te geven voor het bedrijf. Als het een functie voor kortere tijd is bedenk dan goed waarom deze functie jou meer aantrekt dan de andere banen waar je voor solliciteert, als het product jou aantrekt kun je dat aangeven als motivatie. Of het leert jou in een baan snel om te schakelen. Maar geef niet een dromerige motivatie van het willen werken op het bedrijf.

Met flexibel wordt vooral bedoeld dat je er rekening mee houd dat je op verschillende dag delen ingedeeld kunt worden, in sommige gevallen zijn er projecten die snacht’s ook open zijn. Dus nachtdiensten kunnen ook aan bod komen. Ook kan het zijn dat als het heel erg druk is dat er op jou een beroep gedaan wordt of je kunt werken.

Goed kunnen articuleren is ook heel belangrijk, jij geeft de informatie aan een klant en die moet op een juiste manier worden overgebracht. Het is niet de bedoeling dat er misverstanden ontstaan. Toon aan in de sollicitatie dat je goed Algemeen Beschaafd Nederlands kunt spreken, en maak tijdens de sollicitatie ook geen gebruik van stopwoorden zoals "oke". Dit is ook iets wat in het werk op een call center niet wordt toe gestaan. 

Kun je meeveren met de klant en begrip tonen en toch ondertussen zakenlijk blijven? Als je in de lijn van een inbound call center zit dan kun je verwachten dat je boze klanten en verdrietige klanten aan de telefoon krijgt. Hier rustig mee omgaan en begrip tonen is heel belangrijk. Maar begrip tonen tot zover, ze bellen met een reden zodat jij ze kan helpen. Bijvoorbeeld je werkt voor een bank klantenservice, een vrouw heeft haar afschrift niet ontvangen;

Klantenservice ;Goedemorgen welkom bij de ….. u spreekt met …. Waarmee kan ik u van dienst zijn?

Vrouw; ja u spreekt met mevrouw dekkers, nu krijg ik te horen dat mijn moeder is overleden en ik heb ook nog eens mijn afschrift niet ontvangen en ik kan dat er helemaal niet bij hebben, ik snap er niks meer van, ik moet controleren of mijn rekeningen zijn afgeschreven en ik moet weten of ik de begrafenis kan betalen, ik wil graag mijn saldo weten.

Dit begin van het gesprek krijg je veel informatie die eigenlijk irrelevant is. De klant is verdrietig, ze vraagt saldo informatie die wettelijk gezien telefonisch niet gegeven mag worden. Maar haar afschrift dat is wat ze wil, het is heel vervelend dat haar moeder is overleden maar eigenlijk hoe hard het ook klinkt kan jij daar niks mee. Wat je wel kunt is er heel eventjes bij stil staan en dan komen met een oplossing;

Klantenservice; laat ik allereerst beginnen met gecondoleerd.

Vrouw; dank u wel

Klantenservice; als ik u goed heb begrepen heeft u uw afschrift niet ontvangen en u heeft hem nodig?

Vrouw; klopt

Klantenservice; helaas mag ik wettelijk gezien u geen saldo informatie geven over de telefoon, maar ik kan wel kijken voor u of uw afschrift onderweg is, of eventueel er voor zorgen dat u hem alsnog gaat ontvangen van mij.

Vrouw; oh oke, ja doe maar.

Niet te lang bij het negatieve stil staan, aan geven dat je meeleeft maar dan door naar hetgene waar je de klant mee kan helpen. Houd er rekening mee dat er een rollenspel gaat plaatsvinden in de sollicitatie en dat je op deze manier kunt blijven.

Heel veel succes!

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 25
Leden aangebracht: 2

Meer uit de categorie werk-opleiding

Statistiek Hoofdstuk 1 Gegevens en statistiek

Samenvattend artikel over hoofdstuk 1 van Statistics for business and economics

Het aanbod van geld volgens de algemene economie

Kort en samenvattend artikel over hoe de algemene economie het aanbod van geld beschrijft.

Is thuiswerkeninpakken.nl betrouwbaar, geld verdienen met inpakwerk

Op thuiswerkeninpakken.nl kun je je gratis inschrijven voor allerlei soorten inpakwerk. Maar is thuiswerkeninpakken.nl ook betrouwbaar?

Leiding geven niet voor iedereen weggelegd

Wat komt er nu eigenlijk allemaal kijken bij het leiding geven aan een team van medewerkers?

Engelse sollicitatiebrief schrijven

In principe ziet een sollicitatiebrief in het Engels er hetzelfde uit als een Nederlandse brief, maar er zijn wel een aantal verschillen om rekening mee te houden.

Theorieën over het ontstaan van problemen

Dit artikel geeft een korte beschrijving van verschillende verklaringmodellen en het ontstaan van de orthopedagogiek

Effectieve coaching deel 1

Effectieve coaching deel 1 – introductie – de doelen van effectieve coaching – de kwaliteiten van een effectieve coach

Tips om te goed te formuleren

Aandachtspunten om een mooie brief te schrijven in het Nederlands.

Diagnostische procedures

verschillende vormen van diagnostiek overzichtelijk in kernwoorden omschreven

Hoe zoek je nu je droombaan?

Het is al lastig zat om een baan te vinden, laat staan een baan die je echt leuk vindt. Hoe pak je zo een zoektocht precies aan.

Solliciteren terwijl je al 50 jaar bent geworden

En dan moet je ineens gaan solliciteren, maar je bent inmiddels 50

Helpt Mindset voor het vinden van een nieuwe baan?

Het vinden van een nieuwe baan boven je 50ste is niet eenvoudig, helpt Mindset bij het vinden van een nieuwe baan?

Hoe begeleid ik mijn personeel wanneer het minder functioneert?

Elke manager heeft hier wel eens last van: Minder functionerend personeel. Maar hoe pak je dit probleem nu aan? Hoe krijg je het voor elkaar dat mensen weer gemotiveerd en enthousiast zijn?

Geslaagd! Wat nu?

wat te doen nadat je geslaagd bent?

Situationeel leidinggeven

Als leidinggevende of manager kan je op diverse manieren jouw mensen aansturen. Dit kan op een directe manier maar ook indirect in een vragende manier. Leiding geven is een persoon zo beïnvloeden dat hij gaat doen wat jij in gedachte hebt.

Papierwerk: ziet u door de bomen het bos niet meer?

Hier leest u alles over documentmanagement

De opleiding Psychologie

Alle ins en outs over de opleiding Psychologie!

Belonen werkt dat echt?

Je wil iemand belonen voor zijn of haar goede houding of werkzaamheden, maar hoe pak je dit aan en werkt het eigenlijk? Moet ik iemand persoonlijk belonen of moet ik meerdere mensen belonen bij een goede prestatie? Op deze vragen zal ik proberen antwoord te geven in het volgende artikel.

5 kwaliteiten die iedere succesvolle verkoper moet bezitten

Tijd om enkele tips te geven over hoe een succesvolle verkoper moet verkopen en wat nodig is.

Waar vind ik nu een goede job?

Waar kan ik overal zoeken naar vacatures?

5 time-management tips voor werkende studenten

Studentenwerk, Studentenwerk amsterdam

Mooie vrouwen als au pair.

Hoe wordt een je au pair in het buitenland en wat wordt er van je verwacht als au pair.

Coaching: wat is het en hoe doe je het.

Coaching word van steeds meer mensen verwacht maar hoe coach je nu iemand?

Droombaan?

Hoe weet je wat een droombaan is?

Filosofie op school

er wordt tegenwoordig filosofie gegeven op school is dit een goed keuze vak