Straffen en belonen


Publicatie datum:

De gevolgen van straffen en belonen voor jonge kinderen

Gesponsorde koppelingen

Ik vind dat het als opvoeder is het belangrijk om kennis te hebben de invloed van straffen en belonen op het kind en de ontwikkeling van het kind

Omdat het effect heeft op de ontwikkeling van het zelfbeeld en zelfvertrouwen van het kind. En het belangrijk is om de ontwikkeling van een positief zelfbeeld van het kind te stimuleren.

De peutertijd is hierin een zeer belangrijke fase omdat het kind hier bewust wordt van de omgeving en de reactie van de omgeving. Het bevorderen van een positief zelfbeeld kan er voor zorgen dat een kind zich prettig gedraagt.
Daarom vind in het belangrijk om het kind positief te benaderen. Ook wanneer het ongewenst gedrag vertoont probeer ik dingen te zoeken die wel positief zijn aan daar aandacht aan te geven.

Gesponsorde koppelingen

Belonen

Te veel straffen is niet goed voor de vorming van het eigen geweten van het kind. Het kind blijft dan steken in een fase waarbij hij dingen niet doet om straf te ontlopen. En niet omdat hij doorheeft dat zijn gedrag hinderlijk is voor anderen.
Maar teveel belonen ontneemt het kind het plezier in het resultaat van zijn inspanning. Uitgezonderd de beloning die de autonomie van het kind aanspreekt omdat het kind dan trots kan zijn op zichzelf.

 Straffen

De invloed van straf op leren is maar beperkt want het geeft alleen aan wat niet moet en niet wat of hoe het wel moet. Ik vind het daarom belangrijk om duidelijk te zijn tegen de kinderen. En vertel het kind wat ik wel van hem haar wil en waarom ik dit wil.

Straffen kan verschillende effecten hebben op een kind. Hij kan gefascineerd zijn door het gedrag wat de straf opgeleverd heeft en dit gedrag herhaaldelijk vertonen. Of het kind kan een afkeer krijgen van de situatie waarin hij/zij straf heeft gekregen en dat blokkeert het leerproces van het kind. Hierdoor leert het kind niet welk gedrag wel wenselijk is.

Het negeren van ongewenst gedrag is volgens mij tot zekere hoogte effectief omdat je geen aandacht aan het kind geeft. Hierdoor zal het kind in veel situaties weer het gewenste gedrag gaan vertonen. Wel wil ik benadrukken dat er een grens is aan het negeren van ongewenst gedrag. Omdat er situaties zijn die gevaar opleveren voor het kind zelf of omgeving. In zo een geval grijp ik in en leg het kind uit waarom ik vind dat het gedrag niet door de beugel kan. Bijvoorbeeld: “Als je Jantje slaat dan doet dit pijn en dat is niet leuk” En daarbij vertel ik ook wat ik wel van het kind wil “Het is beter als je zachtjes bent voor Jantje want dat doet geen pijn”.

Soms is het nodig om te corrigeren. Hierbij leg je uit wat je niet wil en waarom. Ook wijs je het gedrag af van het kind en niet het kind zelf. Hierdoor zorg je ervoor dat het kind zich niet als persoon afgewezen voelt. Wat weer belangrijk is voor het ontwikkelen van een positief zelfbeeld.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie werk-opleiding

Statistiek hoofdstuk 2 Tabellen en grafieken deel 1

Kort samenvattend artikel over hoe het boek Statistics for business and economics, hoofdstuk 2 beschrijft. Tabellen en grafieken!

Specialisatie in bedrijven

Wat is specialisatie, wat zijn de voordelen van arbeidsspecialisatie en hoe het wordt het toegepast in de organisaties

Motivatie voor aangaan rechtszaak i.v.m. bossing oftewel pesten door de baas.

Toelichting “bossing” activiteiten gepleegd door de directie van Bossingman BV.

Vrouwen en werk. Welke politieke partijen beloven een betere vrouwelijke positie op de Nederlandse arbeidsmarkt?

Behoorlijke verschillen in het ontvangen loon en een laag percentage vrouwen in deeltijdposities zorgen in Nederland voor ongelijkheid tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt.

Een sollicitatiebrief schrijven

Leer hier hoe je een goede sollicitatiebrief schrijft