Verkopen in een supermarkt


Publicatie datum:

De manieren van verkopen in een supermarkt.

Gesponsorde koppelingen

Ik, Natasja, nu sinds 4 maanden werkzaam bij een supermarkt in Amstelveen heb inmiddels veel ervaring op gedaan. Mede komt deze ervaring uit mijn vorige baan bij een andere supermarkt in Amsterdam. Totaal aan verkoop ervaring is 2 jaar. Ondanks mijn ervaring valt er nog veel te leren, hierbij wil ik jullie een kijkje geven op mijn zicht op het verkopen

Door opmerkingen, kritiek, of complimenten kun je je werkzaamheden verbeteren. Een service met een glimlach, de goede benodigde kennis en het klantvriendelijk zijn is belangrijk.Om een basis te maken voor een goede beginnende verkoper is om zonder kennis al goed over te kunnen komen op klanten en deze mocht je iets niet weten goed en vlot kunnen door te sturen naar een collega of er een collega bij halen. Middels door deze momenten en ervaringen kun je je kennis op doen door mee te luisteren en goed op te letten wat je collega in die situatie doet. Je hoeft niet alles altijd over te nemen van je collega's en wees niet bang om eens een suggestie of een eigen draai indien mogelijk er aan te geven. Bijv: je werkt op de brood afdeling van een bepaalde supermarkt, en denkt door de manier van het brood presenteren teveranderenhet beter verkocht kan worden. Blijf hier niet mee in je gedachte zitten als jij hier vrij zeker over bent of het wil proberen. Vraag het aan je collega's die de leiding over jou heeft of iemand met meer ervaring. Hier door zul je goed over komen naar je collega's door dat zelf initiatief neemt en als het werkt jou suggestie/idee zul je hier vaak een compliment over krijgen! Als je pas ergens begint moet je niet bang zijn dingen te vragen.
Weet je iets niet of weet je niet wat ze bedoelen als ze net een uitleg hebben gegeven, kan je het beter vragen. 10 keer de zelfde vraag stellenen het uiteindelijk goed kunnen is beter dan doen als of je het begrijpt en het verkeerd doen. Na 10 keer zul je het hoogst waarschijnlijk juist heel goed begrijpen en goed doen. Als dit niet zo is zul je het verkeerd doen en als het nodig is er worden op aangesproken.

Je hebt verschillende klanten. Boze klanten, vrolijke klanten, begripvolle of juist niet begripvol, een ongeduldige klant, ga zo maar door. 9 van de 10 keer wordt je vriendelijk bedankt als je de klant goed geholpen heb. De ene keer van de 10 zul je een klant hebben die er wat langer en wat moeilijker over doet om zijn wens te kunnen verwoorden of duidelijk te kunnen maken, hier door kan een klant zich meer gaan ergeren, een andere collega vragen, of boos gaan doen. Laat je door de klanten niet van de kast jagen, bewaar je geduld, help de klant ondanks zijn humeur vriendelijk en gebruik de nette taal.

Sta open voor nieuwe dingen, en laat zien dat je het leuk vind om nieuwe dingen te leren. Geef aan dat als je bijvoorbeeld ziet dat je collega iets doet wat jij nog niet heb gezien, kent, of heb gedaan en toon interrese. Hierdoor zal men merken dat je het leuk vind om daar te werken en zullen je vaak informatie geven en misschien ook wel laten zien hoe het moet en het jou laten doen. Verkopen heeft niet alleen te maken met een glimlach, kennis en klantvriendelijk zijn te maken. Oog voor detail, verkoop technieken en jou manier van werken is een belangrijk onderdeel.Oog voor detail wil zeggen dat je niet alleen op de grote dingen let en globaal kijkt. Kijk eens verder dan het over grote deel, richt je op de stickers, de kwaliteit, de inhoud of prijzen van producten. Verkooptechnieken zul je aan leren naar mate je er langer werkt. Dit kan ook middels door een opleiding die je volgt zo als ik. Ik heb 2 jaar ervaring in de detailhandel/supermarkt maar kan nog heel veel leren. Een perfecte verkoper bestaat niet en wees dan ook niet bang om een fout te maken. Als je de prijs verkeerd heb, bied je excuus aan en stel voor om bij de kassa het na te vragen of zelf op te zoeken. Is de kwaliteit van een product niet goed, bied hier voor je excuus aan en vraag men wat zij graag als oplossing zouden zien. Je eigen persoonlijkheid kan een goede factor zijn of relatie's of een band op te bouwen met bepaalde personen. Denk hier bij aan vaste klanten, of klanten die er vaak zijn. Klanten die komen voor een praatje of bijvoorbeeld een brood per week of een paar dagen vast bestellen. Maak eens een praatje over je werk, het product, of je eigen leven. Overgens moet je uit kijken met je eigen leven, hou het globaal en ga er niet te veel op in.

Verkopen is veel meer dan de meeste mensen denken dat het is en hoe het zal zijn. Er komt veel bij kijken en het is niet alleen verkopen en een glimlach.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie werk-opleiding

Tips bij een sollicitatiegesprek

Enkele tips voor een sollicitatiegesprek

10 tips voor een groene werkplek

Hoe & wat over een groene werkplek

Geschiedenis Steps International BV. voor het eerst bekend gemaakt.

De geschiedenis van Steps BV. vindt u nergens, behalve hier!

Toelichting op het ontstaan van de “bossing” praktijken bij Bossingman BV jegens Werknemer.

Pesten door de baas kan meerdere oorzaken hebben, een ervan is hebzucht.

Mijn ervaringen met de opleiding International Business and Languages

Van 2005 tot 2009 heb ik de opleiding International Business and languages gevolgd aan de Hogeschool Rotterdam HES. In 2009 heb ik mijn diploma behaald, ik deel graag mijn ervaringen over deze opleiding en mijn leven sinds het afronden van de opleiding.

Solliciteren via internet

Een baan via internet. Wel willen werken, maar nu nog de juiste vacature vinden.

Pesten op het werk,het verzwegen taboe?

het overkomt miljoenen mensen,managers doen onvoldoende .

Theorieën over het ontstaan van problemen

Dit artikel geeft een korte beschrijving van verschillende verklaringmodellen en het ontstaan van de orthopedagogiek

Verslag van mijn gepleegde acties i.v.m. ziekte als gevolg van bossing praktijken van mijn werkgever.

Opeens besef je dat je slachtoffer bent van bossing* of te wel pesten door je baas.

Marktsegmenten in de grond, water & wegenbouw sector

Welke marktsegmenten zijn er te onderscheiden in de gww sector?

Droombaan?

Hoe weet je wat een droombaan is?

Verschillende soorten uitkeringen: Wat zijn de mogelijkheden voor u?

Welke uitkeringen bestaan er en welke mogelijkheden zijn er voor u?

Werking van meest voorkomende pompen

Werking en toepassing van de meest voorkomende pompen

Projecten.

De voordelen, nadelen, kenmerken soorten en fases binnen projecten/

Is de werkinstelling van de jeugd anders dan die van vroeger?

Als je veel met jonge(re) mensen werkt zul je vaak een verschil zien in hun werkinstelling ten opzichte van die van jou

Een enquête houden

Leer een enquête ontwerpen en uitvoeren.

Statistiek hoofdstuk 3 numerieke methoden deel 2

Vervolg op deel 1 van numerieke methoden, in dit deel meer over verschillende manieren van weergeven.

Hoe kinderen leren rekenen op de basisschool..

In groep 3 begint elk kind op de basisschool met rekenen. Eerst gemakkelijk, 2+1, daarna steeds moeilijker tot we in groep 8 bij het cijferend vermenigvuldigen en de staartdelingen komen.

Hoe implementeer je de Bottom up management stijl?

Met de Bottom up management stijl kun je een hogere shared value creëren maar hoe implementeer je de Bottom up management stijl?

Werken als Stewardess

Stewardess, een wereldbaan!

Laatste toelichting voor de tweede advocaat die ook niets voor mijn deed tegen het pesten door mijn baas.

Ik was eerst blij met mijn tweede advocaat in mijn bossing * proces tegen Bossingman BV, maar al snel bleek dat die ook niets voor mij deed.

Hoe kun je rechtmatig eerder stoppen met werken?

Volgens de regering moeten we werken tot ons 67ste toch kun je rechtmatig eerder stoppen met werken.

Effectieve coaching deel 3

Effectieve coaching deel 3 – obstakels bij het coachen, terugkoppeling bij het coachen.

Nascholing chauffeurs en code 95 richtlijn.

Vanaf september 2008 krijgen buschauffeurs te maken met de Richtlijn code 95 vakbekwaamheid. Voor vrachtwagenchauffeurs geldt dit vanaf maart 2009.

Hoe begeleid ik mijn personeel wanneer het minder functioneert?

Elke manager heeft hier wel eens last van: Minder functionerend personeel. Maar hoe pak je dit probleem nu aan? Hoe krijg je het voor elkaar dat mensen weer gemotiveerd en enthousiast zijn?