Werken als Grondstewardess


Publicatie datum:

Werken als grondstewardess, wat houdt dat in?

Gesponsorde koppelingen

Iedereen die op vakantie of op zakenreis gaat, krijgt op de luchthaven met ze te maken: grondstewardessen. Wat doen zij allemaal? Wat voor taken hebben ze?

Op elke willekeurige luchthaven ter wereld werken ze: Grondstewardessen. Ze checken zo snel mogelijk de passagier en zijn bagage in. Ze vertellen naar welke gate u moet en hoe laat u daar moet zijn. Bij de gate aangekomen nemen ze uw instapkaart in en wensen ze u een prettige vlucht.

Maar is dit alles wat ze doen?

Per luchthaven verschilt het takenpakket van een grondstewardess. Hoe kleiner een luchthaven, hoe meer taken ze zal hebben. In dit artikel wordt specifiek ingegaan op de taken van een grondstewardess op onze nationale luchthaven Schiphol.

Waar kun je als grondstewardess werken?

Op Schiphol zijn er verschillende bedrijven die grondstewardessen in dienst hebben. Er zijn maar twee luchtvaartmaatschappijen die eigen grondpersoneel in dienst hebben: KLM en Martinair. De overige Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en alle buitenlandse luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van een "afhandelaar". Een afhandelaar is een bedrijf dat personeel inzet voor de afhandeling van andere luchtvaartmaatschappijen. De luchtvaartmaatschappij betaalt voor deze service. Op Schiphol zijn er verschillenden afhandelaren: KLM, Servisair, Menzies, Aviapartner en SmartHandling.

KLM is de enige airline op Schiphol die ook andere maatschappijen afhandelt. KLM handelt voornamelijk hun partner luchtvaartmaatschappijen af. Airlines die behoren tot het "Skyteam" . Ook handelen zij Transavia af. Dit is nl een 100% dochteronderneming. Of Martinair in de toekomst ook door KLM wordt afgehandeld is nog niet bekend.

De overige bedrijven zijn geen luchtvaartmaatschappij. Zij hebben geen eigen vliegtuigen. Ze zijn gespecialiseerd in het afhandelen van vliegtuigen. Veel buitenlandse maatschappijen maken gebruik van zo'n bedrijf omdat het veel goedkoper is. Vaak vliegen ze maar 1 x per dag of zelfs 1 x per week naar Schiphol. Om dan je eigen personeel in dienst te hebben is veel te duur.

De verschillen tussen de bedrijven

Het grootste verschil zit tussen KLM en de overige bedrijven. KLM is zeer groot, hierdoor wordt het takenpakket wat beperkter. Als je bij KLM in dienst treedt, wordt je ingedeeld op Landside of op Airside. Je kan niet kiezen. Landside wil zeggen: in de vertrekhal, vóór de paspoortcontrole. Je taken zijn: het inchecken van passagiers, het labelen van bagage, overbagage berekenen, passagiers assisteren. Tegenwoordig checken veel passagiers online in of ze maken gebruik van de Self-Service Check-in (zuil in de vertrekhal waar je zelf je instapkaart kunt printen). Bij Airside werk je achter de paspoortcontrole. Je taken zijn: inchecken aan een transferbalie (passagiers inchecken die overstappen op Schiphol, maar nog geen instapkaart hebben voor hun vlucht vanaf Amsterdam), passagiers begeleiden die assistentie hebben gevraagd, kleine kinderen die alleenreizen begeleiden, aan de gate instapkaarten controleren en innemen. Na een aantal jaar kun je bij KLM wel promotie maken waardoor je meer en/of anderen taken krijgt zoals het boarden van passagiers, vluchten afsluiten etc.

Bij de overige bedrijven, de afhandelaars, is je takenpakket wat uitgebreider. Omdat er minder mensen werken, krijg je meer verantwoordelijkheden. Bij een afhandelaar is er geen onderscheid tussen Land- en Airside. Je doet dus alle taken zoals hierboven beschreven. De taken aan de gate zijn echter een stuk uitgebreider. Bij een afhandelaar "vang je ook vluchten op" . Dit wil zeggen dat je bij aankomst van een vliegtuig al aan de gate bent. Je sluit de gate aan aan het vliegtuig, je staat bij het uitstappen. Tijdens het instappen neem je niet alleen de instapkaarten in, je moet ze ook "boarden". Dit betekent alle instapkaarten invoeren in de computer, zodat je weet of alle passagiers er zijn.

Verschillende luchtvaartmaatschappijen

Elk bedrijf handelt verschillende luchtvaartmaatschappijen af. De maatschappijen sluiten een contract voor een bepaalde tijd af. Als het contract afloopt, wordt er weer onderhandeld over een nieuw contract. Maatschappijen vragen ook offertes van andere bedrijven. Het kan dus zijn dat een maatschappij van bedrijf wisselt. Ze kiezen het voor hun beste contract. Als je voor een bedrijf kiest, kies dan niet op basis van een specifieke airline. Want je weet nooit hoelang een airline bij jouw bedrijf blijft. Je kan alleen een bewuste keuze maken voor KLM. Deze ailrine handelt zichzelf natuurlijk af en zal dat ook blijven doen.

De check-in bij KLM is gecombineerd. Dat wil zeggen dat iedereen bij elke balie kan inchecken. Alle vluchten die KLM afhandelt worden bij elke balie ingecheckt. Dit is erg makkelijk voor de passagiers. Als check-in staff heb je wel een grote verantwoordelijkheid. Je moet de passagier namelijk wel op de juiste vlucht inchecken. Dus je moet goed opletten met wat je doet.

Bij de afhandelaars is de check-in niet gecombineerd. Elke luchtvaartmaatchappij heeft zijn eigen check-in balie. Het kan dus zijn dat je het ene moment zit in te checken voor Iberia (spaanse airline) en een uurtje later zit je in te checken voor UsAirways (amerikaans). Hierdoor kan het wel zo zijn dat je meerdere check-in systemen moet beheersen.

Werktijden

Schiphol is 24 uur per dag open, 7 dagen per week. Je werkt dan ook in wisseldiensten. Er zijn vroege diensten, dagdiensten, late diensten en nachtdiensten. Ook werk je in het weekend. Als je op de grond werkt heb je een basisrooster. Deze wijzigt 2 x per jaar. Voor het zomer- en voor het winterseizoen. Je weet dus ver vantevoren wat voor dienst je hebt.

KLM kent niet veel nachtdiensten. Alleen Transavia vliegt 's nachts, en daar hebben ze een aparte groep voor. Als je daar niet inzit, werk je dus eigenlijk alleen vroege- , late - of dagdiensten. Vroege dienst betekent om 06.00 uur beginnen. De laatste dienst eindigt rond middernacht. Je werkt een vast aantal uur per dag. KLM kent weinig overwerk omdat het zo'n groot bedrijf is. Als de ochtenddienst klaar is, worden ze afgelost door de avonddienst. Er is dus geen reden om over te werken.

Afhandelaars hebben minder personeel in dienst. Ook is het vluchtaanbod niet constant. Er zijn echte piek- en daluren. Het kan dus voorkomen dat er na de " ochtendspits" een tijd niets te doen is, voordat de "avondspits" begint. Hierdoor is de kans op overwerk veel groter. De meeste mensen werken op de drukke uren. De vroege en late dienst sluiten vaak niet op elkaar aan. Als er dus iets vertraagd is, dan zul je moeten blijven (dit wordt natuurlijk wel gevraagd!). Ook werk je vaak niet met vaste uren per dag. De ene dag werk je maar 5 uur, de volgende dag 9.

Kiezen voor een bedrijf

Als je wilt gaan werken als grondstewardess, dan moet je gaan kiezen waar je wilt werken. Elk bedrijf heeft z'n voor- en nadelen.

Probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen over het bedrijf. Wat voor mensen werken er? Wat voor mogelijkheden heb je daar? Zoek het bedrijf dat jou het meeste aanspreekt.

Voordelen van een afhandelaar zijn oa: veel verantwoordelijkheden, veel afwisseling. Nadelen zijn: arbeidsvoorwaarden zijn vaak slechter. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn er niet echt, weing doorgroeimogelijkheden.

Voordelen KLM: Uitstekende arbeidsvoorwaarden, goede secundaire arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden op lange termijn, interne sollicitaties mogelijk. Nadelen zijn: groot bedrijf, dus minder persoonlijk, minder verantwoordelijkheden, onderscheid tussen land- en airside.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 11
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie werk-opleiding

10 tips om je effectiviteit te verhogen en stress te vermijden

Eenvoudige tips waarmee je je effectiviteit verhoogt en stress kunt vermijden

is het tijd voor recruitment 2.0 ?

is de wijze van recruteren van nieuw personeel zoals je dat overal ziet nog van deze tijd?

Een enquête houden

Leer een enquête ontwerpen en uitvoeren.

Statistiek hoofdstuk 4 inleiding in de kansrekening deel 1

kort en samenvattend artikel over kansrekening. Dit is een inleidend hoofdstuk voor de opvolgende hoofdstukken.

Statistiek hoofdstuk 2 tabellen en grafieken deel 2

Vervolg op deel 1 over tabellen en grafieken. De verdere paragrafen gaan altijd dieper in op de stof.

Open dag universiteit van Utrecht

Informatie over de universiteit van Utrecht, onderwijs en onderzoek en een scholierensite voor aankomende studenten.

Hoe ziet een goed personeelsfeest eruit?

Hoe ziet een goed personeelsfeest eruit?

De opleiding Psychologie

Alle ins en outs over de opleiding Psychologie!

Engelse sollicitatiebrief schrijven

In principe ziet een sollicitatiebrief in het Engels er hetzelfde uit als een Nederlandse brief, maar er zijn wel een aantal verschillen om rekening mee te houden.

Gratis online colleges, valse concurrentie of niet?

Sinds kort kun je op www.universiteitvannederland.nl gratis colleges volgen, is dit valse concurrentie of niet?

Succesvol solliciteren

Hoe je zelfverzekerd een sollicitatiegesprek ingaat.

Het werken op een helpdesk

Dit is een artikel over de werkzaamheden die zich plaatsvinden op een helpdesk

Onderzoeksverslag

het schrijven van een onderzoeksverslag

Droombaan?

Hoe weet je wat een droombaan is?

Is www.grotesalaris.com betrouwbaar?

Leer gemakkelijk hoe om geld te verdienen vanuit huis,100-500E/dag, werkt dit ook echt zo?

Maatschappelijke stage

mijn maatschappelijke stage samengevat om te laten zien hoe leuk vrijwilligerswerk is.

Curriculum vitae (CV)

Een voorbeeld curriculum vitae (cv).

Hoe wordt ik piloot?

Het studeren tot verkeersvlieger is veeleisend. Gedurende 24 tot 36 maanden zullen jij en de medestudenten veel leren en beleven.

Ni Hao, chinees leren? Kun je nog zonder chinees?

Kun je in deze tijd nog zonder kennis van de chinese taal? tips en links om een start te maken met het leren van chinees.

Sollicitatiegesprek

Moet je op sollicitatiegesprek gaan? Lees dan eerst dit om je kansen te vergroten!

Help: Wat te doen als uw collega stinkt!

Wat doet u wanneer uw collega een zeer onaangename geur heeft. Zeg u er wat van of laat u het weten? Hier wat advies...

Thuiswerk!

Thuiswerk: een utopie of niet?

Een dag uit het leven van een stewardess

Wat zijn de preciece taken van het cabinepersoneel?

Een Goede Motivatie brief, een paar tips.

Een goede motivatiebrief schrijven kan u ook! Zorg voor uw motivatiebrief met behulp van deze tips.

Situationeel leiderschap Hersey Blanchard

Situationeel leiderschap beschreven door Hersey en Blanchard uitgelegd. In elke situatie geef je op een andere manier leiding.