Werken als Stewardess


Publicatie datum:

Stewardess, een wereldbaan!

Gesponsorde koppelingen

Welk jong meisje droomt er niet van? Werken als Stewardess! De wereld ligt aan je voeten. Exotische stranden, wereldsteden, de mooiste hotels. Maar wat houdt het werk precies in en welke opleiding heb je ervoor nodig?

Gesponsorde koppelingen

" Ladies and Gentlemen, welcome on board! Please fasten your seatbelt"

Veel meisjes dromen ervan om later als ze groot zijn stewardess te worden. Het klinkt ook allemaal geweldig. Je vliegt de hele wereld over, je verblijft in de mooiste hotels en je krijgt nog betaald ook!

Maar wat houdt het werk precies in en hoe wordt je stewardess?

Je Vooropleiding

Elke Nederlandse luchtvaartmaatschappij leidt zijn eigen Cabinepersoneel (stewards/stewardessen) op. Het is dus niet verplicht om een zogenaamde "speciale stewardessenopleiding" te volgen. Je moet minimaal een afgeronde HAVO-opleiding hebben óf een afgeronde MBO-opleiding. Het is natuurlijk wel een pré als je een toeristische opleiding hebt gedaan, maar ook een zorgopleiding is heel erg handig. Horeca-ervaring is ook een pré. Dus als je nog een bijbaantje zoekt voor de zomer, denk eens aan de horeca.

De Sollicitatie

Solliciteren blijft altijd spannend! Vaak bestaat de sollicitatie procedure uit verschillende rondes. Je krijgt eerst een eerste gesprek, als dat goed is gegaan wordt je uitgenodigd voor de tweede ronde. De tweede ronde kan per luchtvaartmaatschappij verschillen. Bij de ene maatschappij is het een tweede gesprek (wel met andere personen) , bij de andere maatschappij is het een rollenspel samen met andere sollicitanten. En soms moet je schriftelijke testen maken, bijvoorbeeld een Engelse toets, of een psychologische test.

Bij de gesprekken is het heel belangrijk om jezelf te blijven. Wees gewoon eerlijk. Je anders voordoen heeft geen zin, daar prikken ze echt wel doorheen. Daarbij maak je jezelf het alleen maar moeilijk. Ze komen in het tweede gesprek vaak terug op dingen die je in het eerste gesprek gezegd hebt. Als je eerlijk bent geweest, kan je jezelf nooit vast praten. Het is ook niet erg om niet direct te antwoorden. Als je even geen voorbeeld weet, dan mag je daar later nog op terugkomen. Maar kom er wel zelf op terug! Bereid je in ieder geval goed voor. Lees veel over de Luchtvaartmaatschappij waarvoor je solliciteert. Zorg dat je weet wat voor passagiers ze vervoeren (toeristen of juist zakenmensen), bedenk voor- en nadelen van het werk. En ze stellen altijd de vraag: "noem een goede en een slechte eigenschap van jezelf". Zorg dat je daar een antwoord op hebt. Het antwoord dat je geen slechte eigenschap hebt, is niet goed! Niemand is namelijk perfect. Ook proberen ze er achter te komen of je echt flexibel bent. Voor een stewardess is dat heel belangrijk. Niet alleen aan boord waar je met de meest verschillende passagiers te maken krijgt, maar ook in het buitenland. Want het kan gebeuren dat je denkt lekker weer naar huis te vliegen na 4 dagen van huis, maar dat de vlucht geannuleerd wordt of dat het vliegtuig stuk blijkt te zijn en eerst gemaakt moet worden. Dan kan je zomaar wat langer van huis weg zijn.

Nadat je alle rondes hebt doorlopen, moet je nog even op de uitslag wachten. Meestal krijg je binnen 2 weken bericht of je wel of niet bent aangenomen. Je hoort dit nooit meteen.

De Interne Opleiding (initial training)

Als je bent aangenomen, dan moet je eerst nog een medische keuring ondergaan. Ook wordt je gecheckt door de Koninklijke Marechaussee, zij geven je de zogenaamde 'verklaring van goed gedrag'. Die heb je nodig om op Schiphol te mogen werken. Als je geen strafblad hebt dan moet dat geen probleem zijn. De meeste luchtvaartmaatschappijen checken ook nog referenties na (vorige werkgevers).

Als je overal goed bent doorgekomen dan kan je eindelijk aan de slag! Soms kom je op de wachtlijst. Maar uiteindelijk krijg je een datum voor je interne opleiding, ook wel "ini" genoemd. Voordat je "ini" begint ga je alvast je uniform passen. Deze haal je vaak op de eerste cursusdag, ook wel kennismakingsdag, op. Je moet je uniform tijdens de cursus namelijk al aan.

Tijdens de cursus krijg je heel veel onderwerpen. Je leert natuurlijk hoe je met de passagiers om moet gaan, en hoe je de service verleent, maar dit is maar een klein deel van de cursus. Stewardess zijn betekent veel meer dan alleen maar koffie en thee serveren in de lucht.

Je krijgt les in "flight safety" oftewel vliegveiligheid. Dit is heel pittig en je moet hier ook echt voor leren. Je moet examens maken en die moet je allemaal halen. Een onvoldoende is geen optie. Minimaal 80% scoren! Je leert bijvoorbeeld brandblussen, hoe je een vliegtuig moet evacueren, waar je allemaal niet op moet letten aan boord. Je moet leren waar alle "flight safety" equipment (brandblusser, zwemvesten etc) aan boord ligt, je moet weten hoe het werkt, je leert hoe je de vliegtuigdeuren opent en ga zo maar door. Je gaat ook een dag naar het zwembad. Hier ga je met zwemvest het water in en doe je een aantal oefeningen.

Verder krijg je ook E.H.B.O. Je leert reanimeren, wonden verbinden, zuurstof toedienen, ziekteverschijnselen herkennen etc.

En het leukste tijdens je training: je gaat ook vliegen! Onder begeleiding van een ervaren stewardess wordt je ingewerkt. Zij beoordeelt je ook. Er wordt oa gekeken naar hoe je werkt, hoe je met passagiers omgaat, hoe je met collega's omgaat, of je je aan de uniformvoorschriften houdt en er worden ook nog steeds flight safety vragen aan je gesteld.

Als stewardess ben je dus van alle markten thuis. Ze zeggen niet voor niets dat stewardessen eigenlijk politieagent, verpleegster, brandweerman, kleuterjuf, serveerster, lerares, vertaler, klusjesman in één zijn. Je moet wel, op 10km hoogte in een afgesloten ruimte kun je geen hulp van buitenaf verwachten. Je moet het samen met je andere bemanningsleden oplossen.

Nadat je de hele cursus met succes hebt doorlopen (de cursus duurt meestal zo'n 4 weken), dan krijg je eindelijk je "wing". Je wing staat dus eigenlijk voor het feit dat je een gekwalificeerde stewardess bent!  Zodra je je wing hebt, ga je als volwaardig stewardess mee aan boord. Je hebt nog wel een proeftijd. Maar als je gewoon goed je werk doet en je komt netjes op tijd dan wordt je proeftijd gewoon verlengd. Vaak is er nog wel een officieel gesprek met je manager aan het einde van je proeftijd. Ze doen dan vaak nog een mondelinge flight safety check en ze gaan een gesprekje met je aan. Of je het leuk vindt etc.

Werktijden, werkdruk en werkomstandigheden

Stewardess zijn betekent onregelmatige werktijden. Je werkt elke dag vd week, dus je bent niet standaard het weekend vrij. Ook moet je werken op feestdagen. Je begint op alle tijden die de klok maar kan aangeven.  Je maakt lange dagen en het is heel hard werken. Lichamelijk is het heel zwaar. Je werkt in een drukcabine en dat merk je aan je lichaam. Ook adem je andere lucht in dan dat je thuis op de grond doet. Je bent dus ook sneller moe. Verder werk je met zware trolley's in een kleine ruimte. De keukentjes aan boord zijn vaak erg krap.

Als je op verre bestemmingen vliegt heb je ook te maken met tijdsverschillen. Oftewel een jetlag. Na een verre vlucht krijg je ook langer vrij zodat je goed uit kunt rusten. Ook vlieg je vaak 's nachts. Je dag- en nachtritme kan dus wel een verstoord raken.

Ook al klinkt het nu allemaal vrij zwaar en negatief en zijn natuurlijk ook heel veel voordelen aan dit beroep!

Werken op onregelmatige tijden heeft ook z'n voordelen.. Geen zin in een famillie-uitje? Je moet werken! Natuurlijk heb je wel de mogelijk om dagen vrij te vragen. Als je iets speciaals hebt, kan je gewoon vrij vragen of zelf vluchten aanvragen waardoor je reisverlof (vrije dagen) precies valt in de dagen dat je vrij wilt.

Je hebt behoorlijk veel vrijheid aan boord. Geen baas die continue op je vingers loopt te kijken.

Je ziet de halve wereld en je slaapt in de mooiste hotels. En je krijgt nog zakgeld ook.

Hotels op bestemming

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen, heb je zogenaamde nachstops, stops. Je verblijft dan op kosten van de maatschappij op een bestemming. Dit kan soms 1 nachtje zijn (vaak in Europa) maar soms ook 2 of meer (langere vluchten).

De hotels moeten allemaal aan een aantal eisen voldoen voordat er een crew mag blijven slapen. Je verblijft dus in vrije luxe 3,4 of 5 sterren hotels. Je hebt je eigen kamer.

Om je verblijf daar te bekostigen krijg je daggeld. Hiervan kan je eten en drinken kopen. Vaak zijn de bedragen vrij ruim en kun je er ook nog andere dingen van doen. Naar de film, bootje huren, auto huren, shoppen. Het is maar hoe luxe je gaat eten. Als je goedkoop eet, houdt je meer over voor andere dingen. Het is echter wel een vast bedrag en op=op. Als je een hele nieuwe garderobe wilt aanschaffen in New York, dan zal je dat toch echt zelf moeten betalen.

Voor- en nadelen

Zoals aan elk beroep zitten er ook aan stewardess zijn voor- en nadelen.

Nadelen kunnen zijn het onregelmatige werken, waardoor je niet overal bij kunt zijn thuis. Soms kom je terug van een lange vlucht en heb je last van jetlag. Je kan dan net te moe zijn om naar dat ene leuke feestje te gaan. Het kan soms ook eenzaam zijn. Op nachtstop/stop ben je niet verplicht om iets met de andere bemanning te doen. Het is je eigen vrije tijd en die mag jezelf indelen natuurlijk. Hierdoor kan het voorkomen dat je in je eentje erop uit moet, omdat de rest geen zin heeft of al eigen plannen heeft gemaakt.

Voordelen zijn het reizen. Je komt op de mooiste plekken, de leukste steden en soms zelfs op plaatsen waar je anders nooit naar toe zou gaan. Je ziet veel van de wereld. Het werk is ook altijd afwisselend. Je vliegt bijna altijd met andere mensen. En geen vlucht is hetzelfde. Als je vrij bent op een bestemming ben je ook echt vrij. Thuis heb je altijd wel wat dingen te doen zoals boodschappen, wassen etc maar op stop heb je dat niet. Je hebt dus alle tijd voor leuke dingen of voor een verwendagje voor jezelf.

Sommige voor- en nadelen werken beide kanten op (verschilt ook per persoon). Je leert collega's vaak maar oppervlakkig kennen. Soms een voordeel als het niet zo goed klikt. Het praat vaak wel makkelijker tegen een onbekende. Je kan dus makkelijker je hart luchten. Je gaat makkelijker je eigen weg als je daar zin in hebt. Het kan ook een nadeel zijn. Je bent altijd met nieuwe collega's op pad. Als je niet lekker in je vel zit, laat je dat niet aan een onbekende merken. Ze zien het ook niet aan je.

Stewardess, een wereldbaan?!

Nee, als je niet van onregelmatige werktijden houdt. Als je niet graag van huis weg bent. Als je niet graag met mensen omgaat (in je werk).

Ja, als je houdt van het onregelmatige leven (vliegen is echt een levenstijl).Als je graag reist, de wereld wil zien. Als je graag met mensen omgaat. Als je van hard werken houdt. En als je nog steeds vol verwondering naar vertrekkende vliegtuigen kijkt en denkt: "zat ik er maar in!" 

Waar kun je solliciteren

Solliciteren naar de functie van stewardess kan vaak bij de Luchtvaartmaatschappij zelf. Nederlandse maatschappijen zijn bv KLM, KLM Cityhopper, Arke, Transavia en Martinair. Sommige luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van uitzendbureau's zoals Manpower en Randstad


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 11
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie werk-opleiding

Aanvulling 2. op Ziekmelding werknemer i.v.m. voortdurende “Bossing” activiteiten gepleegd door Bossingman BV.

Een verdere toelichting op de “Bossing” * praktijken gepleegd door Bossingman BV (fictieve naam)

Gebruiksvriendelijke software op je werk zou het kunnen?

Een aantal vragen over waarom bepaalde programma's zo moeilijk moeten zijn.

Rangen bij de Koninklijke Landmacht

Welke rangen kennen wij bij de Nederlandse landmacht en hoe kan je deze herkennen?

Diagnostische procedures

verschillende vormen van diagnostiek overzichtelijk in kernwoorden omschreven

Engels leren, makkelijker dan je denkt!

Een steeds groter wordend deel van de wereld om ons heen is in het Engels. Of je nu de televisie aanzet, aan het internetten bent, een film kijkt of op reis gaat, Engels is een belangrijke taal. Nederland staat er om bekend dat een groot deel van de bevolking zich in het Engels kan redden. Voor zo’n relatief klein la