Schriftelijke communicatie


Publicatie datum:

Hoe communiceer je schriftelijk op een zakelijke manier met verschillende soorten teksten en doelgroepen.

Gesponsorde koppelingen

Kenmerken zakelijke communicatie:

  • Functioneel
  • Namens een organisatie
  • In opdracht
  • Gericht op heterogene doelgroepen met verschillende belangen
  • Tijdsdruk

In zakelijke correspondentie is het in het belang van de lezer om de tekst te lezen

5 eisen aan schriftelijke communicatie:

1. Duidelijk

2.  Efficiënt

3. Gepast

4.  Aantrekkelijk

5. Correct

 

 

Commerciële teksten moeten voor de lezer:

  • Opvallen tussen alle andere teksten.
  • Aan het lezen zetten.
  • Blijven laten doorlezen tot het einde van de tekst.
  • Ingaan op het aanbod in de tekst.

Commercieel wervende teksten zijn verondersteld in vrijheid.

Direct mail, direct e-mail, verkoopbrieven, folders, brochures en persbrieven.

Doel: overtuigen, motiveren, activeren.

Commerciële teksten schrijven aan de hand van communicatiemodel: doel, doelgroep en situatie bepalen.

 Communication

Vormgeving commerciële teksten:

  • Tussenkopjes.
  • Positief (direct) begin van de eerste zin van een alinea.
  • Accentuering in de tekst.
  • Teksten in handschrift, staat warm en persoonlijker.

 

Wervende teksten in AIDA-structuur:

A: Attention

I: Interest

D: Desire

A: Action

 

Direct mail:

  • Begin met eigen adres/contactgegevens.
  • Richt mailing direct aan geadresseerde.
  • Neem duidelijke kopzin op (attention).
  • Voeg alleen plaatje toe als het functioneel is.
  • Laat duidelijk zien wat het aanbod is (Interest+Desire).
  • Sluit brief af met handgeschreven handtekening.
  • Feedback stimulus (action).
  • Sluit af met eigen contactgegevens.

Direct mail is een persoonlijk geadresseerde verkoopbrief of reclamebrief die wordt verstuurd naar eventuele klanten.

Geselecteerd publiek + het om een reactie krijgen (feedback).

 

Voordelen e-mail direct mail:

1.       Goedkoper.

2.       Snel, reactiesnelheid is sneller.

3.       Klantvriendelijk.

4.       Milieuvriendelijk.

 

Commerciële uitnodiging:

  • Kopregel (wat wil afzender).
  • Inleiding (waarom het event).
  • Kern (waarom uitgenodigd).
  • Slot (wat zit er voor de lezer in).

 

Websitetekst schrijven:

  • Verwerk zoekwoorden in de tekst.
  • Noem plaatsnamen en andere namen die met je product te maken hebben.
  • Herhaald zoekwoorden.
  • Veel gebruik van alinea’s en tussenkopjes.
  • Rekening houden met beeldschermlezers.
  • Gebruik getallen als cijfers.
  • Woorden en zinnen eruit laten springen.
  • Pakkende titels.

 

Folder

1e lijnscommunicatiemiddel: manier om met product of dienst kennis maken.

2e lijnscommunicatie: verdere informatie voor geïnteresseerden.

Doel is interesse wekken bij lezer: helder, to the point en nieuwsgierigheid opwekkend.

 

Brochure

  • 8 tot 40 bladzijdes.
  • Als naslagwerk.
  • Maximaal toegankelijk: hoofdstukken & paragrafen vertellen inhoud zo precies mogelijk.

 

BeleidsnotitieCommunicatie beleidsnotities is belangrijk

Doel: veranderingen sturen, problemen oplossen of problemen in de toekomst voorkomen.

3 stappen:

1.       Constatering probleem/in de toekomst kan probleem ontstaan: Centrale vraagstelling: welke strategie moet worden gevolgd om de problemen te ondervangen?

2.       Onderzoeken van mogelijke maatregelen om probleem voor te zijn of op te lossen.

3.       Trekken van conclusies en het geven van een advies aan beleidsbeslissing nemers.

 

Beleidsnotitie moet leesbaar zijn op 3 manieren:

1.       Oriënterend

2.       Globaal

3.       Intensief

 

Tekstschema beleidsnotitie:

1.       Inleiding & centrale vraag (schets van aanleiding v/d tekst & formulering centrale vraag).

2.       Beschrijving (wat), beoordeling (waarom) en verklaring (wat is oorzaak) van problemen.

3.       Formulering van de te bereiken doelen (uiteindelijke doel & welke voorwaarden).

4.       Beschrijving van mogelijke maatregelen (wat).

5.       Beoordeling van mogelijke maatregelen (voor/nadelen).

6.       Conclusie (advies+argumenten).

7.       Aanbevelingen (uitwerkingen conclusie).

 

Structuur persbericht

  • Persbericht bovenaan de tekst +datum/plaats.
  • Kop (max. 70 tekens, samenvatting v/d tekst in één zin).
  • Introductie/Lead (Wie, wat, waar, waarom, wanneer, hoe in maximaal 25 woorden).
  • 2e/3e alinea meer over nieuwsfeit.
  • Eventueel 4e alinea algemene informatie (over bijvoorbeeld bedrijf).
  • Tot slot paar regels met doorverwijzing naar waar meer informatie te verkrijgen is.
Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 4
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Schriftelijke communicatie

Hoe communiceer je schriftelijk op een zakelijke manier met verschillende soorten teksten en doelgroepen.

Goede productfoto vergroot de verkoop van product

Vooral op internet bepaalt de kwaliteit van de productfoto of een product wel of niet verkocht wordt.

Is dropshipping de oplossing voor webshops?

Hoe kan dropshipping je helpen om een succesvolle webshop te runnen?

Organisatiekunde.

De manier van organisatievoering door de jaren heen.

Laat Klanten Je Bedrijf Verkennen Met Een Virtuele Tour

Voor bedrijven heeft een virtual tour een groot aantal voordelen. Het helpt ze om je bedrijf te verkennen. Deze interactieve technologie dient als een uitstekende marketing tool.

Verplichtingen als zelfstandig ondernemer

Zelfstandigheid betekent vrijheid, maar betekent ook verplichtingen.

Zoek je werk?

Hier vind je handige tips voor het zoeken naar werk

Implementatie strategieën

Beschrijving van verschillende implementatie strategieën.

Toeleverancier

voordelen en nadelen van toeleveranciers

Waarom boycot Rusland groente en fruit uit Europa?

Wat is het belang van Rusland bij een boycot van alle groente en fruit uit Europa?

Ongestoord zakendoen

Aantwoordeservice wanneer je als ondernemer op vakantie gaat, ideaal!

Een reclamebord, zodat je gezien wordt

Laat je onderneming opvallen, niet alleen met digitale middelen, maar ook met een reclamebord van hardkern trespa

Een eigen bedrijf, geldmachine of valkuil.

welke vragen stelt de startend ondernemer zichzelf voordat hij besluit om een bedrijf te starten.

Hoe vind je de beste maaimachine?

De eerste maaimachine is automatisch de beste maaimachine, maar hoe vind je de eerste maaimachine?

Verschillende typen boten te koop

Er zijn veel verschillende soorten boten op de markt. Het volgende beschrijft in het kort de meest voorkomende types van boten Verkopen.

De waarde van Shared Value (gedeelde waarde) in het M.V.O.

De beginselen van het concept van het creëren van Shared Value.

Presentatie

Tips voor het geven van een presentatie

Concepting veel kansen in verzadigde markt

Concepting in verzadigde markt betere marketingstrategie

Wat is dat eigenlijk, een opstalverzekering?

Wat is een opstalverzekering? Is een opstalverzekering voor iedereen verplicht? En hoe sluit je een opstalverzekering af?

Een kapsalon starten met comfortabele kappersstoelen

Wanneer je als kapper of kapster zelf een kapperszaakje gaat beginnen komt er heel wat voor kijken voordat je de eerste klant daadwerkelijk gaat knippen. Er moet aan heel veel dingen gedacht worden.

Goedkope gebruikte smartphones, tablets, games etc. met garantie bij Cex.

Je bent gek als je nieuw koopt als je voordelig gebruikte smartphones, tablets, games etc. kunt kopen met garantie bij Cex

Ondernemers tip 3

Van wie zijn ideeen?

Het intelectueel eigendomsrecht.

Het recht dat men heeft op zijn eigen geestelijke creatie.

Wat is de kracht van een goed logo?

Een goed logo moet eigentijds zijn en dus om de paar jaar worden gerestyled.

Ondernemer 3

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.