Schriftelijke communicatie


Publicatie datum:

Hoe communiceer je schriftelijk op een zakelijke manier met verschillende soorten teksten en doelgroepen.

Gesponsorde koppelingen

Kenmerken zakelijke communicatie:

  • Functioneel
  • Namens een organisatie
  • In opdracht
  • Gericht op heterogene doelgroepen met verschillende belangen
  • Tijdsdruk

In zakelijke correspondentie is het in het belang van de lezer om de tekst te lezen

5 eisen aan schriftelijke communicatie:

1. Duidelijk

2.  Efficiënt

3. Gepast

4.  Aantrekkelijk

5. Correct

 

 

Commerciële teksten moeten voor de lezer:

  • Opvallen tussen alle andere teksten.
  • Aan het lezen zetten.
  • Blijven laten doorlezen tot het einde van de tekst.
  • Ingaan op het aanbod in de tekst.

Commercieel wervende teksten zijn verondersteld in vrijheid.

Direct mail, direct e-mail, verkoopbrieven, folders, brochures en persbrieven.

Doel: overtuigen, motiveren, activeren.

Commerciële teksten schrijven aan de hand van communicatiemodel: doel, doelgroep en situatie bepalen.

 Communication

Vormgeving commerciële teksten:

  • Tussenkopjes.
  • Positief (direct) begin van de eerste zin van een alinea.
  • Accentuering in de tekst.
  • Teksten in handschrift, staat warm en persoonlijker.

 

Wervende teksten in AIDA-structuur:

A: Attention

I: Interest

D: Desire

A: Action

 

Direct mail:

  • Begin met eigen adres/contactgegevens.
  • Richt mailing direct aan geadresseerde.
  • Neem duidelijke kopzin op (attention).
  • Voeg alleen plaatje toe als het functioneel is.
  • Laat duidelijk zien wat het aanbod is (Interest+Desire).
  • Sluit brief af met handgeschreven handtekening.
  • Feedback stimulus (action).
  • Sluit af met eigen contactgegevens.

Direct mail is een persoonlijk geadresseerde verkoopbrief of reclamebrief die wordt verstuurd naar eventuele klanten.

Geselecteerd publiek + het om een reactie krijgen (feedback).

 

Voordelen e-mail direct mail:

1.       Goedkoper.

2.       Snel, reactiesnelheid is sneller.

3.       Klantvriendelijk.

4.       Milieuvriendelijk.

 

Commerciële uitnodiging:

  • Kopregel (wat wil afzender).
  • Inleiding (waarom het event).
  • Kern (waarom uitgenodigd).
  • Slot (wat zit er voor de lezer in).

 

Websitetekst schrijven:

  • Verwerk zoekwoorden in de tekst.
  • Noem plaatsnamen en andere namen die met je product te maken hebben.
  • Herhaald zoekwoorden.
  • Veel gebruik van alinea’s en tussenkopjes.
  • Rekening houden met beeldschermlezers.
  • Gebruik getallen als cijfers.
  • Woorden en zinnen eruit laten springen.
  • Pakkende titels.

 

Folder

1e lijnscommunicatiemiddel: manier om met product of dienst kennis maken.

2e lijnscommunicatie: verdere informatie voor geïnteresseerden.

Doel is interesse wekken bij lezer: helder, to the point en nieuwsgierigheid opwekkend.

 

Brochure

  • 8 tot 40 bladzijdes.
  • Als naslagwerk.
  • Maximaal toegankelijk: hoofdstukken & paragrafen vertellen inhoud zo precies mogelijk.

 

BeleidsnotitieCommunicatie beleidsnotities is belangrijk

Doel: veranderingen sturen, problemen oplossen of problemen in de toekomst voorkomen.

3 stappen:

1.       Constatering probleem/in de toekomst kan probleem ontstaan: Centrale vraagstelling: welke strategie moet worden gevolgd om de problemen te ondervangen?

2.       Onderzoeken van mogelijke maatregelen om probleem voor te zijn of op te lossen.

3.       Trekken van conclusies en het geven van een advies aan beleidsbeslissing nemers.

 

Beleidsnotitie moet leesbaar zijn op 3 manieren:

1.       Oriënterend

2.       Globaal

3.       Intensief

 

Tekstschema beleidsnotitie:

1.       Inleiding & centrale vraag (schets van aanleiding v/d tekst & formulering centrale vraag).

2.       Beschrijving (wat), beoordeling (waarom) en verklaring (wat is oorzaak) van problemen.

3.       Formulering van de te bereiken doelen (uiteindelijke doel & welke voorwaarden).

4.       Beschrijving van mogelijke maatregelen (wat).

5.       Beoordeling van mogelijke maatregelen (voor/nadelen).

6.       Conclusie (advies+argumenten).

7.       Aanbevelingen (uitwerkingen conclusie).

 

Structuur persbericht

  • Persbericht bovenaan de tekst +datum/plaats.
  • Kop (max. 70 tekens, samenvatting v/d tekst in één zin).
  • Introductie/Lead (Wie, wat, waar, waarom, wanneer, hoe in maximaal 25 woorden).
  • 2e/3e alinea meer over nieuwsfeit.
  • Eventueel 4e alinea algemene informatie (over bijvoorbeeld bedrijf).
  • Tot slot paar regels met doorverwijzing naar waar meer informatie te verkrijgen is.

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 4
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Laat Klanten Je Bedrijf Verkennen Met Een Virtuele Tour

Voor bedrijven heeft een virtual tour een groot aantal voordelen. Het helpt ze om je bedrijf te verkennen. Deze interactieve technologie dient als een uitstekende marketing tool.

Acquisitie, een kunstvorm voor ondernemers

Acquisitie is misschien niet zo je ding, maar wel noodzakelijk om je bedrijf overeind te houden.

Wordt gevonden in Google

Veel mensen willen met hun website goed gevonden worden in Google. Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werking?

Een zakelijke brief schrijven

Wat komt er allemaal kijken bij het schrijven van een zakelijke brief, in dit artikel een klein overzicht

Zakelijk Relatiegeschenken voor effectieve marketing

Als het gaat om print-en tv-reclame, het maakt niet veel nodig om het publiek om de advertentie overslaan, het zou moeilijk zijn om mensen die zich volledig richten op de advertenties in deze media, en minder nog steeds loyaliteit op te bouwen in de richting van het merk op basis van deze vondst advertenties.

Ondernemer 6

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Hoe pas je de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC) toe in de praktijk?

Hoe implementeer je de TOC managementtheorie in de werkelijkheid van een bedrijf?

Slim inkopen

Verschillende manieren om geld te verdienen met je inkoop, zonder ingewikkelde poespas.

Leidinggeven

de basis principes voor goed leidinggeven.

Goede productfoto vergroot de verkoop van product

Vooral op internet bepaalt de kwaliteit van de productfoto of een product wel of niet verkocht wordt.

Is dropshipping de oplossing voor webshops?

Hoe kan dropshipping je helpen om een succesvolle webshop te runnen?

20 manieren om je klanten kwijt te raken

Hard werken is voor de meeste ondernemers in het MKB een vanzelfsprekendheid. Een groot deel van de inspanning gaat zitten in het werven en behouden van klanten. Als daardoor de omzet ook naar verwachting wordt waar gemaakt zit je op de goede weg. Toch zijn er een aantal factoren die een deel van je succes kunnen onder

Wat is de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC)?

TOC is een managementtheorie, ontwikkeld door Eliyahu Goldratt. Wat is TOC management?

Ondernemer 4

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Maak reclame met bedrukte paperclips

Bedrukte paperclips zijn een ideaal marketingsinstrument.

Beleving binnen de retailsector

Voor mijn opleiding heb ik een tijd terug een interessant essay geschreven, over de soorten belevenissen in vrijetijdsystemen

Tweedehands artikelen online verkopen

Geef je spulletjes een tweede leven en verkoop ze zelf online.

10 Gouden tips ter voorbereiding op je sollicitatiegesprek!

Hoe bereid ik mijzelf het beste voor op een sollicitatiegesprek.

Begin je eigen gratis webwinkel, begin je eigen gratis webshop

Lees hier hoe je gratis je eigen webwinkel kunt beginnen zonder investering.

Sunlite Supply maakt het mogelijk om huizenbezitters zonnepanelen systemen aan te schaffen

Hoe is het mogelijk om nog in de recessie geld te besparen?

Command responsibility: een vergelijkend onderzoek tussen het Joegoslavië-tribunaal en het Internationaal Strafhof

Command responsibility: een vergelijkend onderzoek tussen het Joegoslavië-tribunaal en het Internationaal Strafhof

De Voordelen van Dropshipping

Wat is Dropshipping en Wat zijn de voordelen ervan?

Hoe je een goede spreker wordt

Tien tips om een goede te spreker te worden.

Hoe kies je een nieuw CMS?

Is je bedrijf toe aan een (nieuw) CMS? Hoe kies je de juiste die bij je wensen en je bedrijf past?

Tips voor beginnende modellen (voorafgaand aan de fotoshoot)

Handige tips voor beginnende modellen die gaan werken met amateur-fotografen. Het eerste deel.