Schriftelijke communicatie


Publicatie datum:

Hoe communiceer je schriftelijk op een zakelijke manier met verschillende soorten teksten en doelgroepen.

Gesponsorde koppelingen

Kenmerken zakelijke communicatie:

  • Functioneel
  • Namens een organisatie
  • In opdracht
  • Gericht op heterogene doelgroepen met verschillende belangen
  • Tijdsdruk

In zakelijke correspondentie is het in het belang van de lezer om de tekst te lezen

5 eisen aan schriftelijke communicatie:

1. Duidelijk

2.  Efficiënt

3. Gepast

4.  Aantrekkelijk

5. Correct

 

 

Commerciële teksten moeten voor de lezer:

  • Opvallen tussen alle andere teksten.
  • Aan het lezen zetten.
  • Blijven laten doorlezen tot het einde van de tekst.
  • Ingaan op het aanbod in de tekst.

Commercieel wervende teksten zijn verondersteld in vrijheid.

Direct mail, direct e-mail, verkoopbrieven, folders, brochures en persbrieven.

Doel: overtuigen, motiveren, activeren.

Commerciële teksten schrijven aan de hand van communicatiemodel: doel, doelgroep en situatie bepalen.

 Communication

Vormgeving commerciële teksten:

  • Tussenkopjes.
  • Positief (direct) begin van de eerste zin van een alinea.
  • Accentuering in de tekst.
  • Teksten in handschrift, staat warm en persoonlijker.

 

Wervende teksten in AIDA-structuur:

A: Attention

I: Interest

D: Desire

A: Action

 

Direct mail:

  • Begin met eigen adres/contactgegevens.
  • Richt mailing direct aan geadresseerde.
  • Neem duidelijke kopzin op (attention).
  • Voeg alleen plaatje toe als het functioneel is.
  • Laat duidelijk zien wat het aanbod is (Interest+Desire).
  • Sluit brief af met handgeschreven handtekening.
  • Feedback stimulus (action).
  • Sluit af met eigen contactgegevens.

Direct mail is een persoonlijk geadresseerde verkoopbrief of reclamebrief die wordt verstuurd naar eventuele klanten.

Geselecteerd publiek + het om een reactie krijgen (feedback).

 

Voordelen e-mail direct mail:

1.       Goedkoper.

2.       Snel, reactiesnelheid is sneller.

3.       Klantvriendelijk.

4.       Milieuvriendelijk.

 

Commerciële uitnodiging:

  • Kopregel (wat wil afzender).
  • Inleiding (waarom het event).
  • Kern (waarom uitgenodigd).
  • Slot (wat zit er voor de lezer in).

 

Websitetekst schrijven:

  • Verwerk zoekwoorden in de tekst.
  • Noem plaatsnamen en andere namen die met je product te maken hebben.
  • Herhaald zoekwoorden.
  • Veel gebruik van alinea’s en tussenkopjes.
  • Rekening houden met beeldschermlezers.
  • Gebruik getallen als cijfers.
  • Woorden en zinnen eruit laten springen.
  • Pakkende titels.

 

Folder

1e lijnscommunicatiemiddel: manier om met product of dienst kennis maken.

2e lijnscommunicatie: verdere informatie voor geïnteresseerden.

Doel is interesse wekken bij lezer: helder, to the point en nieuwsgierigheid opwekkend.

 

Brochure

  • 8 tot 40 bladzijdes.
  • Als naslagwerk.
  • Maximaal toegankelijk: hoofdstukken & paragrafen vertellen inhoud zo precies mogelijk.

 

BeleidsnotitieCommunicatie beleidsnotities is belangrijk

Doel: veranderingen sturen, problemen oplossen of problemen in de toekomst voorkomen.

3 stappen:

1.       Constatering probleem/in de toekomst kan probleem ontstaan: Centrale vraagstelling: welke strategie moet worden gevolgd om de problemen te ondervangen?

2.       Onderzoeken van mogelijke maatregelen om probleem voor te zijn of op te lossen.

3.       Trekken van conclusies en het geven van een advies aan beleidsbeslissing nemers.

 

Beleidsnotitie moet leesbaar zijn op 3 manieren:

1.       Oriënterend

2.       Globaal

3.       Intensief

 

Tekstschema beleidsnotitie:

1.       Inleiding & centrale vraag (schets van aanleiding v/d tekst & formulering centrale vraag).

2.       Beschrijving (wat), beoordeling (waarom) en verklaring (wat is oorzaak) van problemen.

3.       Formulering van de te bereiken doelen (uiteindelijke doel & welke voorwaarden).

4.       Beschrijving van mogelijke maatregelen (wat).

5.       Beoordeling van mogelijke maatregelen (voor/nadelen).

6.       Conclusie (advies+argumenten).

7.       Aanbevelingen (uitwerkingen conclusie).

 

Structuur persbericht

  • Persbericht bovenaan de tekst +datum/plaats.
  • Kop (max. 70 tekens, samenvatting v/d tekst in één zin).
  • Introductie/Lead (Wie, wat, waar, waarom, wanneer, hoe in maximaal 25 woorden).
  • 2e/3e alinea meer over nieuwsfeit.
  • Eventueel 4e alinea algemene informatie (over bijvoorbeeld bedrijf).
  • Tot slot paar regels met doorverwijzing naar waar meer informatie te verkrijgen is.
Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 4
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Hoe kies je een nieuw CMS?

Is je bedrijf toe aan een (nieuw) CMS? Hoe kies je de juiste die bij je wensen en je bedrijf past?

Waarom investeren in een huisstijl ontwerp?

Redenen waarom een huisstijl ontwerp rendabel is voor je organisatie.

Decision making unit.

Wat een disicion making unit is, doet en nodig heeft.

Een zakelijke brief schrijven

Wat komt er allemaal kijken bij het schrijven van een zakelijke brief, in dit artikel een klein overzicht

Maak reclame met bedrukte paperclips

Bedrukte paperclips zijn een ideaal marketingsinstrument.

De kunst van het verleiden van de consument.

De consument is steeds moeilijker te verleiden, het is dus de kunst om de consument te verleiden.

Telefoneren: hoe doe je dat?

Klantvriendelijk of zakelijk telefoneren. Hoe ga je te werk?

Sunlite Supply maakt het mogelijk om huizenbezitters zonnepanelen systemen aan te schaffen

Hoe is het mogelijk om nog in de recessie geld te besparen?

De herkomst van de sticker

De herkomst van de sticker kent een aparte geschiedenis. In de jaren '80 werd de sticker voor het eerst commercieel gebruikt.

De voordelen van PVC vloeren even op een rijtje

De allernieuwste trend op het gebied van vloeren zijn op dit moment de PVC vloeren, dit prachtige product is bijna niet te onderscheiden van een echte houtenvloer.

Is dropshipping de oplossing voor webshops?

Hoe kan dropshipping je helpen om een succesvolle webshop te runnen?

Oplichting via Marktplaats? Hoe ik werd opgelicht door een gestoord oude vrouwtje.

Je koopt in goed vertrouwen een smartphone van een oud vrouwtje maar ze blijkt een notoire oplichtster.

Tips voor een goede winkelinrichting

Hoe u met een goede winkelinrichting uw omzet kunt verhogen.

Tips ter preventie van overval bij bedrijven

Bang voor een overval of inbraak? Hier enkele tips welke je als ondernemer toe kunt passen om de kans hierop zo klein mogelijk te maken.

10 Vragen over dropshipping

Online productverkoop zonder investering

Al meer dan 500 freelance technisch en bouwkundig tekenaars op Freelancenetwork.be

Op de homepage kun je bovenaan direct in de zoekrobot technisch tekenen selecteren en men krijgt dan onmiddellijk een overzicht van de kandidaten.

Concepting veel kansen in verzadigde markt

Concepting in verzadigde markt betere marketingstrategie

Ondernemer 4

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Wat zijn je rechten met een arbeidscontract van een half jaar? Deel 1 vrije dagen.

Bijna niemand krijgt meer direct een vast arbeidscontract, wat zijn je rechten met een arbeidscontract van een b.v. een half jaar?

Het aanbiedingsgesprek: je salaris

Als ict werkgever een goed en marktconform salaris bieden wordt steeds lastiger. Zorg dat niet alleen jouw vacature eruit springt, maar ook je salaris en secundaire voorwaarden eruit springen ten opzichte van je concurrenten.

Cause Related Marketing effectief voor nieuwe boost?

Cause Related Marketing nieuwe merkstrategie

Het intelectueel eigendomsrecht.

Het recht dat men heeft op zijn eigen geestelijke creatie.

Wat is de kracht van een goed logo?

Een goed logo moet eigentijds zijn en dus om de paar jaar worden gerestyled.

Acme, de fabrikant van goedkope Tornado Kit’s, boeken, CD's, kleding, auto’s en juwelen.

Ben je op zoek naar consumptiegoederen dan is Acme de juiste keuze voor jou.

Ondernemer 6

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.