Receptioniste wordt gastvrouw


Publicatie datum:

Wat doet een receptioniste precies en welke taken behoren bij de functie?

Gesponsorde koppelingen

De laatste tijd lijkt de opmars steeds groter te worden: de functie van receptioniste verschuift steeds meer naar die van een gastvrouw. Kwaliteit en gastvrijheid wordt steeds belangrijker en de receptionist is in veel gevallen echt het visitekaartje van een bedrijf, deze maakt de eerste indruk.

Wat doet een receptioniste nu eigenlijk precies en wat zijn de dagelijkse werkzaamheden. Tegenwoordig heb je ook een opleiding tot receptioniste welke je kun volgen. Vaak wordt deze gecombineerd met de functie van telefoniste omdat je als receptioniste vaak ook binnenkomende telefoontjes op de juiste wijze dient af te handelen.

 

Als receptionist ben je bezig met allerlei verschillende werkzaamheden, je kunt in vrijwel iedere branche aan het werk en dat maakt het werk vaak ook erg leuk! Bijna ieder groter kantoor of groter bedrijf kan een receptioniste goed gebruiken. Deze is dan het eerste aanspreekpunt van de klanten of de bezoekers. De receptionist bemand meestal ook de receptie bij de entree va het gebouw, daarnaast behandelt een receptionist vaak ook binnenkomende telefoontjes en verbindt deze door met de betreffende persoon.

 

Wanneer je receptionist bent is het belangrijk te beseffen dat je een eerste aanspreekpunt bent. Je ontvangt dan netjes de bezoeker, vraagt naar de reden van het bezoek en verwijst deze door of helpt hen verder. Misschien dat je zelf deze personen kunt helpen of dat je een collega in dient te schakelen welke daar de juiste persoon voor is. In sommige bedrijven zal het misschien voorkomen dat je een bezoekerspas dient aan te maken voordat ze verder het gebouw in mogen. De receptionist is echt de schakel tussen de klant en de medewerkers van een bedrijf. Een receptionist zal niet altijd alleen te maken hebben met positiviteit maar ook klachten zullen misschien eerst bij de receptionist terecht komen. Dit behoort dan ook tot het takenpakket.

 

Een receptionist is dus echt een gastvrouw geworden welke voor een bedrijf vaak van grote waarde is. Naast het uitvoeren van de eerder genoemde taken zullen er nog meer zaken zijn welke bij de receptionist komen te liggen. Vaak zijn deze taken afhankelijk per bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het beheren van de agenda’s, het maken van reserveringen, betalingsverkeer regelen, bezoekers koffie of thee aanbieden of het uitvoeren van administratieve taken.


De competenties waar je als receptioniste over dient te beschikken zijn: goed kunnen luisteren, conflicten kunnen beheersen, klantgericht zijn, sociaal zijn en goed communicatief zijn. Als receptioniste kun je het beste wat zelfverzekerd zijn zodat je meer vertrouwen uitstraalt. Ook is het hebben van voldoende energie mooi meegenomen, ook aan het einde van de dag is het natuurlijk de bedoeling dat je vriendelijk blijft. Daarnaast is het vaak ook snel werken onder druk, wat stresswerend zijn en het hoofd koel kunnen houden is dus wel een must wanneer je receptionist wilt worden.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 37
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Een eigen bedrijf, geldmachine of valkuil.

welke vragen stelt de startend ondernemer zichzelf voordat hij besluit om een bedrijf te starten.

Hospitalisatieverzekeringen

Het nut van een hospitalisatieverzekering

Linkbuilden

Hoe moet je links ruilen om meer bezoekers te krijgen?

Leidinggeven

de basis principes voor goed leidinggeven.

Extras voor op kantoor

Lees hier alles over hoe je je werknemers motiveert.

Ondernemer 12:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Implementatie factoren die het implementatieproces beïnvloeden.

Beschrijving van verschillende factoren die het implementatieproces kunnen beïnvloeden.

Met Ecofont goedkoper printen. Voldoende zwart tussen de gaten!

Tot 25% goedkoper printen. Voor particulieren en bedrijven!

Hoog in Google.de! Hoe doe je dat?

Hoog in de Duitse Google is voor veel mensen een probleem, leer nu hoe je dit zelf kunt doen of laten uitbesteden!

De gemeentelijke organen

Een beschrijving van de belangrijkste gemeentelijke organen

20 manieren om je klanten kwijt te raken

Hard werken is voor de meeste ondernemers in het MKB een vanzelfsprekendheid. Een groot deel van de inspanning gaat zitten in het werven en behouden van klanten. Als daardoor de omzet ook naar verwachting wordt waar gemaakt zit je op de goede weg. Toch zijn er een aantal factoren die een deel van je succes kunnen onder

Verschillende typen boten te koop

Er zijn veel verschillende soorten boten op de markt. Het volgende beschrijft in het kort de meest voorkomende types van boten Verkopen.

Nertsenfokkers, zijn dat ondernemers?

Nertsenfokkers willen een claim indienen als dit verboden wordt.

De kunst van het verleiden van de consument.

De consument is steeds moeilijker te verleiden, het is dus de kunst om de consument te verleiden.

Belangrijke tips bij het kopen van een konijnenhok

Konijnen zijn over het algemeen leuke en schattige huisdieren, aardige beestjes die van knuffelen houden en graag rondrennen.

Toeleverancier

voordelen en nadelen van toeleveranciers

Maatschap

Dit gaat over de bedrijfsvorm maatschap.

Opblaasbare bedden – Het beste alternatief voor matrassen

Veel mensen zijn niet in staat te beslissen over welk bed door vragen over grootte, kwaliteit of prijs.

Kun je echt gratis daten op www.relatie.nl

Alles over tijdelijk 3 maanden gratis daten op www.relatie.nl

Ondernemer 13:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Tweedehands artikelen online verkopen

Geef je spulletjes een tweede leven en verkoop ze zelf online.

Speelgoed speciaal voor je geliefde kleintjes

TY knuffels zijn niet het enige product dat wij bieden.

Ondernemer 8

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Goedkoop een stamrecht BV oprichten

Hoe kun je het voordeligst een stamrecht BV oprichten inclusief notaris?

De waarde van Shared Value (gedeelde waarde) in het M.V.O.

De beginselen van het concept van het creëren van Shared Value.