Receptioniste wordt gastvrouw


Publicatie datum:

Wat doet een receptioniste precies en welke taken behoren bij de functie?

Gesponsorde koppelingen

De laatste tijd lijkt de opmars steeds groter te worden: de functie van receptioniste verschuift steeds meer naar die van een gastvrouw. Kwaliteit en gastvrijheid wordt steeds belangrijker en de receptionist is in veel gevallen echt het visitekaartje van een bedrijf, deze maakt de eerste indruk.

Wat doet een receptioniste nu eigenlijk precies en wat zijn de dagelijkse werkzaamheden. Tegenwoordig heb je ook een opleiding tot receptioniste welke je kun volgen. Vaak wordt deze gecombineerd met de functie van telefoniste omdat je als receptioniste vaak ook binnenkomende telefoontjes op de juiste wijze dient af te handelen.

 

Als receptionist ben je bezig met allerlei verschillende werkzaamheden, je kunt in vrijwel iedere branche aan het werk en dat maakt het werk vaak ook erg leuk! Bijna ieder groter kantoor of groter bedrijf kan een receptioniste goed gebruiken. Deze is dan het eerste aanspreekpunt van de klanten of de bezoekers. De receptionist bemand meestal ook de receptie bij de entree va het gebouw, daarnaast behandelt een receptionist vaak ook binnenkomende telefoontjes en verbindt deze door met de betreffende persoon.

 

Wanneer je receptionist bent is het belangrijk te beseffen dat je een eerste aanspreekpunt bent. Je ontvangt dan netjes de bezoeker, vraagt naar de reden van het bezoek en verwijst deze door of helpt hen verder. Misschien dat je zelf deze personen kunt helpen of dat je een collega in dient te schakelen welke daar de juiste persoon voor is. In sommige bedrijven zal het misschien voorkomen dat je een bezoekerspas dient aan te maken voordat ze verder het gebouw in mogen. De receptionist is echt de schakel tussen de klant en de medewerkers van een bedrijf. Een receptionist zal niet altijd alleen te maken hebben met positiviteit maar ook klachten zullen misschien eerst bij de receptionist terecht komen. Dit behoort dan ook tot het takenpakket.

 

Een receptionist is dus echt een gastvrouw geworden welke voor een bedrijf vaak van grote waarde is. Naast het uitvoeren van de eerder genoemde taken zullen er nog meer zaken zijn welke bij de receptionist komen te liggen. Vaak zijn deze taken afhankelijk per bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het beheren van de agenda’s, het maken van reserveringen, betalingsverkeer regelen, bezoekers koffie of thee aanbieden of het uitvoeren van administratieve taken.


De competenties waar je als receptioniste over dient te beschikken zijn: goed kunnen luisteren, conflicten kunnen beheersen, klantgericht zijn, sociaal zijn en goed communicatief zijn. Als receptioniste kun je het beste wat zelfverzekerd zijn zodat je meer vertrouwen uitstraalt. Ook is het hebben van voldoende energie mooi meegenomen, ook aan het einde van de dag is het natuurlijk de bedoeling dat je vriendelijk blijft. Daarnaast is het vaak ook snel werken onder druk, wat stresswerend zijn en het hoofd koel kunnen houden is dus wel een must wanneer je receptionist wilt worden.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 37
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Slim inkopen

Verschillende manieren om geld te verdienen met je inkoop, zonder ingewikkelde poespas.

Ondernemer 9:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Hoe verdien je veel geld met kliederwerk?

Je hoeft niet te kunnen schilderen om veel geld te verdienen met kliederwerk. Hoe verdien je veel geld met kliederwerk?

Begin je eigen gratis webwinkel, begin je eigen gratis webshop

Lees hier hoe je gratis je eigen webwinkel kunt beginnen zonder investering.

10 Vragen over dropshipping

Online productverkoop zonder investering

merktemplate.

Wat een merktemplate is en hoe die opgebouwd wordt.

Presentatie

Tips voor het geven van een presentatie

Altijd prijs bij Blokker is je reinste flauwekul.

Volgens de “Blokker deelt uit” kraskaart die je krijgt bij iedere aankoop heb je altijd prijs. Dit is dus niet zo.

Command responsibility: een vergelijkend onderzoek tussen het Joegoslavië-tribunaal en het Internationaal Strafhof

Command responsibility: een vergelijkend onderzoek tussen het Joegoslavië-tribunaal en het Internationaal Strafhof

Extras voor op kantoor

Lees hier alles over hoe je je werknemers motiveert.

Waarom boycot Rusland groente en fruit uit Europa?

Wat is het belang van Rusland bij een boycot van alle groente en fruit uit Europa?

De gemeentelijke organen

Een beschrijving van de belangrijkste gemeentelijke organen

Wat is de kracht van een goed logo?

Een goed logo moet eigentijds zijn en dus om de paar jaar worden gerestyled.

Het aanbiedingsgesprek: je salaris

Als ict werkgever een goed en marktconform salaris bieden wordt steeds lastiger. Zorg dat niet alleen jouw vacature eruit springt, maar ook je salaris en secundaire voorwaarden eruit springen ten opzichte van je concurrenten.

Tips voor beginnende modellen (voorafgaand aan de fotoshoot)

Handige tips voor beginnende modellen die gaan werken met amateur-fotografen. Het eerste deel.

Ondernemer 11:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Opblaasbare bedden – Het beste alternatief voor matrassen

Veel mensen zijn niet in staat te beslissen over welk bed door vragen over grootte, kwaliteit of prijs.

Goedkoop een stamrecht BV oprichten

Hoe kun je het voordeligst een stamrecht BV oprichten inclusief notaris?

Ondernemer 6

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

20 manieren om je klanten kwijt te raken

Hard werken is voor de meeste ondernemers in het MKB een vanzelfsprekendheid. Een groot deel van de inspanning gaat zitten in het werven en behouden van klanten. Als daardoor de omzet ook naar verwachting wordt waar gemaakt zit je op de goede weg. Toch zijn er een aantal factoren die een deel van je succes kunnen onder

Transportband: de drijvende kracht voor veel bedrijven

Een transportband kan in veel branches ingezet worden. Er zijn veel verschillende soorten transportbanden in gebruik.

De kunst van het verleiden van de consument.

De consument is steeds moeilijker te verleiden, het is dus de kunst om de consument te verleiden.

Een auto huren voor uw zakenreis

De voor- en nadelen van de verschillende manieren van een auto huren voor een zakenreis.

Telemarketing

Wat houdt telemarkteting nu eigenlijk in? Duidelijke uitleg en opsommingen.

Outsourcing: kostenbesparing of geldverspilling?

Outsourcing is een nieuw fenomeen en een trend anno 2012. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen van uitbesteding? Brengt het kosten met zich mee, of wordt er bespaard?