Robert Cialdini en de basisregels voor ondernemers


Publicatie datum:

Robert Cialdini beschreef in zijn boek 'Invloed, de zes geheimen van het overtuigen' regels die elke ondernemer moet kennen.

Gesponsorde koppelingen

Je zou het niet geloven misschien, maar veel ondernemers hebben moeite met verkoopgesprekken. Robert Cialdini beschreef in zijn boek ‘Invloed, de zes geheimen van het overtuigen’ handige basisregels, waarmee verkoopgesprekken een stuk gemakkelijker worden.

Robert Cialdini

Ondernemers hebben het niet altijd even gemakkelijk. Vol overgave hebben ze zich gestort op hetgeen ze het liefste doen: het leveren van een bepaald product of dienst. Maar voor je dat kunt doen, zul je klanten moeten hebben aan wie je kunt verkopen. Het leveren van de dienst is één ding, het verkopen ervan is iets heel anders. Veel ondernemers vinden het maar lastig. In zijn boek 'Invloed, de zes geheimen van het overtuigen' beschreef Robert Cialdini een zestal regels, die ondernemers helpen in hun moeilijste taak: het voeren van verkoopgesprekken.

Zes regels

De zes basisregels, die Cialdini beschreef:

  • Regel 1. Wederkerigheid
  • Regel 2. Schaarste en exclusiviteit
  • Regel 3. Commitment en consistentie
  • Regel 4. Autoriteit
  • Regel 5. Sympathie
  • Regel 6. Sociale bevestiging

We zullen deze regels hieronder eens nader bekijken.

Regel 1. Wederkerigheid

Als mensen wat krijgen zijn ze geneigd iets terug te willen doen. Als je een eventuele klant bijvoorbeeld belangrijk informatie of een relatiegeschenk geeft, zal deze klant beter naar je willen luisteren en zal hij eerder tot een aankoop overgaan.

Regel 2. Schaarste en exclusiviteit

Heb je een overvloed van een bepaald product tegen een mooie vaste prijs? Dan heeft de klant niet zo’n haast iets te kopen, het wordt gemakkelijk uitgesteld naar morgen, volgende week, volgende maand, en misschien komt het er nooit meer van.  Tijdelijke acties werken, omdat de klant de noodzaak voelt binnen enkele dagen tot koopactie over te gaan. Denk aan:

  • Deze week in de bonus…
  • Topdeal, alleen vandaag..
  • Nog slechts drie beschikbaar

Regel 3. Commitment en consistentie

Klanten ervaren graag dat je betrouwbaar bent. Wat je zegt, wat je belooft en afspreekt moet je dus ook nakomen.

Regel 4. Autoriteit

Klanten hebben meer vertrouwen in een verkoper die vertrouwen en deskundigheid uitstraalt. Als je als ondernemer kennis hebt van de zaken die je verkoopt en over de nodige achtergrondkennis beschikt wil de klant wel naar je luisteren. En gaat dan eerder tot aankoop over. Het is dus belangrijk dat je zelf investeert in je eigen deskundigheid.

Regel 5. Sympathie

Een open deur misschien, maar mensen kopen liever als je aardig bent en laat merken dat je de klant aardig vind en waardeert. Ben oprecht geïnteresseerd in de klant, maak er geen toneelstukje van.

Regel 6. Sociale bevestiging

Mensen kijken graag naar anderen om bevestiging te krijgen voor hun eigen handelen. Ze willen in hun aanschafkeuzes graag weten of anderen dezelfde keuze hebben gemaakt. Je kunt van dit gegeven gebruiken, door opmerkingen in je reclameuitingen te schrijven als:

  • Ons best verkochte product
  • Onze product-Top-5
  • Klanten die dit product bekeken, kochten ook…
Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 59
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie zakelijk

Het fabeltje van zonnepanelen en zonne-energie

In 10 jaar tijd je zonnepanelen terugverdienen? Een modern fabeltje.

Zakelijk Relatiegeschenken voor effectieve marketing

Als het gaat om print-en tv-reclame, het maakt niet veel nodig om het publiek om de advertentie overslaan, het zou moeilijk zijn om mensen die zich volledig richten op de advertenties in deze media, en minder nog steeds loyaliteit op te bouwen in de richting van het merk op basis van deze vondst advertenties.

Goedkoop een stamrecht BV oprichten

Hoe kun je het voordeligst een stamrecht BV oprichten inclusief notaris?

Transportband: de drijvende kracht voor veel bedrijven

Een transportband kan in veel branches ingezet worden. Er zijn veel verschillende soorten transportbanden in gebruik.

Hoe vind je de beste maaimachine?

De eerste maaimachine is automatisch de beste maaimachine, maar hoe vind je de eerste maaimachine?

Cause Related Marketing effectief voor nieuwe boost?

Cause Related Marketing nieuwe merkstrategie

Geschiedenis van NH Hotels

De geschiedenis van de NH keten begint in de Spaanse streek Navarra. Hiervan komt ook de merknaam NH vandaan, deze staat voor Navarra Hotels. In 1978 werd in Pamplona, Navarra eerste hotel geopend.

Organisatiekunde.

De manier van organisatievoering door de jaren heen.

Linkbuilden

Hoe moet je links ruilen om meer bezoekers te krijgen?

Ondernemer 7

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Wat is dat eigenlijk, een opstalverzekering?

Wat is een opstalverzekering? Is een opstalverzekering voor iedereen verplicht? En hoe sluit je een opstalverzekering af?

Waarom investeren in een huisstijl ontwerp?

Redenen waarom een huisstijl ontwerp rendabel is voor je organisatie.

Zoek je werk?

Hier vind je handige tips voor het zoeken naar werk

De kunst van het verleiden van de consument.

De consument is steeds moeilijker te verleiden, het is dus de kunst om de consument te verleiden.

Verplichtingen als zelfstandig ondernemer

Zelfstandigheid betekent vrijheid, maar betekent ook verplichtingen.

De top 5 keuzecriteria voor het uitzoeken van een goed management support buro

Hoe kies je een bureau dat jouw bedrijf het beste kan helpen?

Hoe kun je makkelijk geld verdienen met datamining?

Een bedrijf als Facebook verdient miljoenen met datamining, hoe doen ze dat?

Wat is de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC)?

TOC is een managementtheorie, ontwikkeld door Eliyahu Goldratt. Wat is TOC management?

Alles over www.consumentenbond.nl

Consumentenbond. Onafhankelijke tests van meer dan 2000 producten en diensten. Bekijk de testresultaten en bespaar tijd én geld.

Altijd prijs bij Blokker is je reinste flauwekul.

Volgens de “Blokker deelt uit” kraskaart die je krijgt bij iedere aankoop heb je altijd prijs. Dit is dus niet zo.

Ondernemer 2

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Een hok of kooi waar je huisdier plezier in heeft

Voor ons is het meest belangrijk dat jij tevreden bent en wij zorgen er dan ook voor dat onze producten van hoge kwaliteit zijn.

Telefoneren: hoe doe je dat?

Klantvriendelijk of zakelijk telefoneren. Hoe ga je te werk?

Videoconferencing en webcasting

Met videoconferencing en webcasting kunt u als bedrijf verschillende kanten op. Een gesprek of een complete vergadering met partijen op diverse locaties.

Speelgoed speciaal voor je geliefde kleintjes

TY knuffels zijn niet het enige product dat wij bieden.