Robert Cialdini en de basisregels voor ondernemers


Publicatie datum:

Robert Cialdini beschreef in zijn boek 'Invloed, de zes geheimen van het overtuigen' regels die elke ondernemer moet kennen.

Gesponsorde koppelingen

Je zou het niet geloven misschien, maar veel ondernemers hebben moeite met verkoopgesprekken. Robert Cialdini beschreef in zijn boek ‘Invloed, de zes geheimen van het overtuigen’ handige basisregels, waarmee verkoopgesprekken een stuk gemakkelijker worden.

Gesponsorde koppelingen

Robert Cialdini

Ondernemers hebben het niet altijd even gemakkelijk. Vol overgave hebben ze zich gestort op hetgeen ze het liefste doen: het leveren van een bepaald product of dienst. Maar voor je dat kunt doen, zul je klanten moeten hebben aan wie je kunt verkopen. Het leveren van de dienst is één ding, het verkopen ervan is iets heel anders. Veel ondernemers vinden het maar lastig. In zijn boek 'Invloed, de zes geheimen van het overtuigen' beschreef Robert Cialdini een zestal regels, die ondernemers helpen in hun moeilijste taak: het voeren van verkoopgesprekken.

Zes regels

De zes basisregels, die Cialdini beschreef:

  • Regel 1. Wederkerigheid
  • Regel 2. Schaarste en exclusiviteit
  • Regel 3. Commitment en consistentie
  • Regel 4. Autoriteit
  • Regel 5. Sympathie
  • Regel 6. Sociale bevestiging

We zullen deze regels hieronder eens nader bekijken.

Regel 1. Wederkerigheid

Als mensen wat krijgen zijn ze geneigd iets terug te willen doen. Als je een eventuele klant bijvoorbeeld belangrijk informatie of een relatiegeschenk geeft, zal deze klant beter naar je willen luisteren en zal hij eerder tot een aankoop overgaan.

Regel 2. Schaarste en exclusiviteit

Heb je een overvloed van een bepaald product tegen een mooie vaste prijs? Dan heeft de klant niet zo’n haast iets te kopen, het wordt gemakkelijk uitgesteld naar morgen, volgende week, volgende maand, en misschien komt het er nooit meer van.  Tijdelijke acties werken, omdat de klant de noodzaak voelt binnen enkele dagen tot koopactie over te gaan. Denk aan:

  • Deze week in de bonus…
  • Topdeal, alleen vandaag..
  • Nog slechts drie beschikbaar

Regel 3. Commitment en consistentie

Klanten ervaren graag dat je betrouwbaar bent. Wat je zegt, wat je belooft en afspreekt moet je dus ook nakomen.

Regel 4. Autoriteit

Klanten hebben meer vertrouwen in een verkoper die vertrouwen en deskundigheid uitstraalt. Als je als ondernemer kennis hebt van de zaken die je verkoopt en over de nodige achtergrondkennis beschikt wil de klant wel naar je luisteren. En gaat dan eerder tot aankoop over. Het is dus belangrijk dat je zelf investeert in je eigen deskundigheid.

Regel 5. Sympathie

Een open deur misschien, maar mensen kopen liever als je aardig bent en laat merken dat je de klant aardig vind en waardeert. Ben oprecht geïnteresseerd in de klant, maak er geen toneelstukje van.

Regel 6. Sociale bevestiging

Mensen kijken graag naar anderen om bevestiging te krijgen voor hun eigen handelen. Ze willen in hun aanschafkeuzes graag weten of anderen dezelfde keuze hebben gemaakt. Je kunt van dit gegeven gebruiken, door opmerkingen in je reclameuitingen te schrijven als:

  • Ons best verkochte product
  • Onze product-Top-5
  • Klanten die dit product bekeken, kochten ook…

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 59
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie zakelijk

Hoe pas je de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC) toe in de praktijk?

Hoe implementeer je de TOC managementtheorie in de werkelijkheid van een bedrijf?

Waar komt de overdreven preutsheid van Google Adsense vandaan?

De seksuele censuur van Google Adsense is heel streng, waar komt die overdreven preutsheid van Google Adsense vandaan?

Hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken?

Een advertentie plaatsen is 1 maar hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken.

Oplichting via Marktplaats? Hoe ik werd opgelicht door een gestoord oude vrouwtje.

Je koopt in goed vertrouwen een smartphone van een oud vrouwtje maar ze blijkt een notoire oplichtster.

De waarde van Shared Value (gedeelde waarde) in het M.V.O.

De beginselen van het concept van het creëren van Shared Value.