Robert Cialdini en de basisregels voor ondernemers


Publicatie datum:

Robert Cialdini beschreef in zijn boek 'Invloed, de zes geheimen van het overtuigen' regels die elke ondernemer moet kennen.

Gesponsorde koppelingen

Je zou het niet geloven misschien, maar veel ondernemers hebben moeite met verkoopgesprekken. Robert Cialdini beschreef in zijn boek ‘Invloed, de zes geheimen van het overtuigen’ handige basisregels, waarmee verkoopgesprekken een stuk gemakkelijker worden.

Robert Cialdini

Ondernemers hebben het niet altijd even gemakkelijk. Vol overgave hebben ze zich gestort op hetgeen ze het liefste doen: het leveren van een bepaald product of dienst. Maar voor je dat kunt doen, zul je klanten moeten hebben aan wie je kunt verkopen. Het leveren van de dienst is één ding, het verkopen ervan is iets heel anders. Veel ondernemers vinden het maar lastig. In zijn boek 'Invloed, de zes geheimen van het overtuigen' beschreef Robert Cialdini een zestal regels, die ondernemers helpen in hun moeilijste taak: het voeren van verkoopgesprekken.

Zes regels

De zes basisregels, die Cialdini beschreef:

  • Regel 1. Wederkerigheid
  • Regel 2. Schaarste en exclusiviteit
  • Regel 3. Commitment en consistentie
  • Regel 4. Autoriteit
  • Regel 5. Sympathie
  • Regel 6. Sociale bevestiging

We zullen deze regels hieronder eens nader bekijken.

Regel 1. Wederkerigheid

Als mensen wat krijgen zijn ze geneigd iets terug te willen doen. Als je een eventuele klant bijvoorbeeld belangrijk informatie of een relatiegeschenk geeft, zal deze klant beter naar je willen luisteren en zal hij eerder tot een aankoop overgaan.

Regel 2. Schaarste en exclusiviteit

Heb je een overvloed van een bepaald product tegen een mooie vaste prijs? Dan heeft de klant niet zo’n haast iets te kopen, het wordt gemakkelijk uitgesteld naar morgen, volgende week, volgende maand, en misschien komt het er nooit meer van.  Tijdelijke acties werken, omdat de klant de noodzaak voelt binnen enkele dagen tot koopactie over te gaan. Denk aan:

  • Deze week in de bonus…
  • Topdeal, alleen vandaag..
  • Nog slechts drie beschikbaar

Regel 3. Commitment en consistentie

Klanten ervaren graag dat je betrouwbaar bent. Wat je zegt, wat je belooft en afspreekt moet je dus ook nakomen.

Regel 4. Autoriteit

Klanten hebben meer vertrouwen in een verkoper die vertrouwen en deskundigheid uitstraalt. Als je als ondernemer kennis hebt van de zaken die je verkoopt en over de nodige achtergrondkennis beschikt wil de klant wel naar je luisteren. En gaat dan eerder tot aankoop over. Het is dus belangrijk dat je zelf investeert in je eigen deskundigheid.

Regel 5. Sympathie

Een open deur misschien, maar mensen kopen liever als je aardig bent en laat merken dat je de klant aardig vind en waardeert. Ben oprecht geïnteresseerd in de klant, maak er geen toneelstukje van.

Regel 6. Sociale bevestiging

Mensen kijken graag naar anderen om bevestiging te krijgen voor hun eigen handelen. Ze willen in hun aanschafkeuzes graag weten of anderen dezelfde keuze hebben gemaakt. Je kunt van dit gegeven gebruiken, door opmerkingen in je reclameuitingen te schrijven als:

  • Ons best verkochte product
  • Onze product-Top-5
  • Klanten die dit product bekeken, kochten ook…

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 59
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie zakelijk

Hoe verdien je veel geld met kliederwerk?

Je hoeft niet te kunnen schilderen om veel geld te verdienen met kliederwerk. Hoe verdien je veel geld met kliederwerk?

Kennismaking met Getronics

Getronics een bekende onderneming. Maar hoe is deze ontstaan?

Tips voor beginnende modellen (voorafgaand aan de fotoshoot)

Handige tips voor beginnende modellen die gaan werken met amateur-fotografen. Het eerste deel.

Hoe kun je makkelijk geld verdienen met datamining?

Een bedrijf als Facebook verdient miljoenen met datamining, hoe doen ze dat?

Ondernemer 5

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Slim inkopen

Verschillende manieren om geld te verdienen met je inkoop, zonder ingewikkelde poespas.

Ondernemer 6

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Wat is de kracht van een goed logo?

Een goed logo moet eigentijds zijn en dus om de paar jaar worden gerestyled.

Geschiedenis van NH Hotels

De geschiedenis van de NH keten begint in de Spaanse streek Navarra. Hiervan komt ook de merknaam NH vandaan, deze staat voor Navarra Hotels. In 1978 werd in Pamplona, Navarra eerste hotel geopend.

Het fabeltje van zonnepanelen en zonne-energie

In 10 jaar tijd je zonnepanelen terugverdienen? Een modern fabeltje.

Waarop letten bij het aanschaffen van een heftruck?

Een aantal punten die belangrijk zijn bij het aanschaffen van een heftruck.

Een auto huren voor uw zakenreis

De voor- en nadelen van de verschillende manieren van een auto huren voor een zakenreis.

Hoe pas je de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC) toe in de praktijk?

Hoe implementeer je de TOC managementtheorie in de werkelijkheid van een bedrijf?

Een reclamebord, zodat je gezien wordt

Laat je onderneming opvallen, niet alleen met digitale middelen, maar ook met een reclamebord van hardkern trespa

Een kapsalon starten met comfortabele kappersstoelen

Wanneer je als kapper of kapster zelf een kapperszaakje gaat beginnen komt er heel wat voor kijken voordat je de eerste klant daadwerkelijk gaat knippen. Er moet aan heel veel dingen gedacht worden.

De evolutie van het onderhoud in de elektromechanica.

Ontwikkelingen in engineering, onderhoud en service in de elektromechanica.

Goede productfoto vergroot de verkoop van product

Vooral op internet bepaalt de kwaliteit van de productfoto of een product wel of niet verkocht wordt.

Telefoneren: hoe doe je dat?

Klantvriendelijk of zakelijk telefoneren. Hoe ga je te werk?

Ongestoord zakendoen

Aantwoordeservice wanneer je als ondernemer op vakantie gaat, ideaal!

Altijd prijs bij Blokker is je reinste flauwekul.

Volgens de “Blokker deelt uit” kraskaart die je krijgt bij iedere aankoop heb je altijd prijs. Dit is dus niet zo.

Een goede toekomst voor je onderneming? Stel je klant centraal.

Je klant in het middelpunt van de belangstelling plaatsen lijkt zo vanzelfsprekend. De meeste ondernemers denken daar de hele dag mee bezig te zijn.

Acme, de fabrikant van goedkope Tornado Kit’s, boeken, CD's, kleding, auto’s en juwelen.

Ben je op zoek naar consumptiegoederen dan is Acme de juiste keuze voor jou.

Belangrijke tips bij het kopen van een konijnenhok

Konijnen zijn over het algemeen leuke en schattige huisdieren, aardige beestjes die van knuffelen houden en graag rondrennen.

Ondernemer: 14

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Goedkoop een stamrecht BV oprichten

Hoe kun je het voordeligst een stamrecht BV oprichten inclusief notaris?