Hoe verder met het winkelbestand?


Publicatie datum:

Nu een deel van de grote retail dreigt om te vallen, wat is dan het antwoord van de zelfstandige middenstand?

Gesponsorde koppelingen

Bijna dagelijks worden we geconfronteerd met tegengestelde ontwikkelingen. Snelle successen van nieuwkomers, ondernemingen die door mondiale ontwikkelingen moeten inkrimpen, snelle stijgers in de e-commerce en gevestigde bedrijven in surséance van betaling. En toch zou de crisis achter ons liggen. Voor velen wel en voor anderen juist niet. Met name de grotere filiaalbedrijven staan onder druk of op omvallen. Wat wordt het alternatief?

 

Een uitdaging voor de zelfstandige middenstand.

Dat lijkt logisch maar zo eenvoudig is het niet. Ook deze groep heeft te maken met de sterk opkomende verkoop via internet. Ook zij zullen daar een oplossing voor moeten vinden maar zij hebben het voordeel dat zij sneller kunnen beslissen. Bovendien zijn zij flexibeler en zij kunnen sneller nieuwe wegen inslaan. Hun strategie hoeft niet eerst een groot aantal afdelingen van een hoofdkantoor te passeren. Desondanks zal het niet eenvoudig voor hen zijn, maar een uitdaging blijft het.

 

Zelfreflectie dringend nodig.                                                                                      winkelen

De consument is zeer kritisch geworden en er zal nog veel ondernomen moeten worden om hem/haar naar fysieke winkels te laten komen. Alleen een etalage, kasten, rekken, tafels, een toonbank met kassa is zal de huidige consument niet boeien. Daar is meer voor nodig. Om maar eens een aantal items op te noemen:

  • Een uitnodigend entree.
  • Een gedurfde inrichting van de zaak.
  • Vriendelijke en vakkundige bediening.
  • Aantrekkelijk assortiment.
  • Samenspel met internet.
  • Samenwerking met collega middenstanders.
  • Speciale voorzieningen t.b.v. de klant.
  • Samenwerking met de horeca.
  • Speciale presentaties.

Dit is maar een deel van de lijst. Om de consument naar het stad- of dorp- of winkelcentrum te trekken moet vooral gedacht worden aan het z.g. "funshoppen". Het plezierig de tijd doorbrengen, wat drinken en wat kopen.

 

De middenstander kan het niet alleen.

Vele gemeentebesturen zitten waarschijnlijk al te piekeren hoe zij het winkelbestand of een deel ervan kunnen behouden. Hopelijk wordt dat denken omgezet in doen. Adviezen voor de gemeentes: Haal een aantal beperkingen weg, maak parkeren betaalbaar, geef snel vergunningen voor goede ideeën. Ga samen met de ondernemers aan tafel zitten bij de eigenaren/verhuurders van de winkelpanden. Hoge huren die startende ondernemers na verloop van tijd noodzaken weer te sluiten leveren geen bijdrage aan middenstand en de klanten.  Ambtenaren die betrokken raken bij veranderingen en vernieuwingen in het winkelbestand zullen het overleg tegemoet dienen te treden met de instelling dat bijna alles mogelijk is tot het tegendeel wordt bewezen. Bij voorbaat al roepen dat iets onmogelijk is levert  geen enkele bijdrage.

 

Hoe zullen winkelgebieden er over een jaar uitzien?

Als creatieve geesten werkelijk een kans wordt gegeven zal het er voor winkelgebieden niet zo dramatisch uitzien als nu soms gedacht wordt.

  • Ja, we hebben teveel winkels c.q. winkelruimte, sanering kan geen kwaad.
  • Er zijn alternatieve bestemmingsmogelijkheden genoeg hiervoor.
  • Als ongeveer 35% van de bevolking via internet koopt, gaat 65% nog naar de fysieke winkel.
  • Die fysieke winkel kan internet prima integreren. Dat is beter dan de hakken in het zand zetten als het om internet gaat.
  • Diensten, horeca en winkels kunnen best geclusterd worden.
  • Een gezamenlijke pendel om boodschappen naar een parkeerplaats te brengen kan een extra service zijn.
  • Wat meer goede muziek op straat kan een steentje bijdragen

Ook hier kan de lijst nog veel langer worde gemaakt. Met alle inspanningen zullen winkelgebieden de eerstkomende vijf jaar behoorlijk veranderen en zal er een schifting zijn. Plaatsen waar klanten graag willen zijn en plaatsen die steeds meer gemeden worden.

Mijn vriend de klant.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Corné

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 7
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Juwelier Hannink Deventer, voordelige trouwringen, sieraden en horloges.

Juwelier Hannink is al sinds 1959 een begrip in Deventer. Hannink Juwelier staat voor ouderwetse kwaliteit en service tegen betaalbare prijzen.

Sunlite Supply maakt het mogelijk om huizenbezitters zonnepanelen systemen aan te schaffen

Hoe is het mogelijk om nog in de recessie geld te besparen?

10 Gouden tips ter voorbereiding op je sollicitatiegesprek!

Hoe bereid ik mijzelf het beste voor op een sollicitatiegesprek.

De zakelijke man kan niet zonder een portemonnee

Een veelzijdig en bijna onmisbaar accessoire voor de zakelijke man is de portemonnee. Niet alleen geld, maar ook visitekaartjes kunnen heel gemakkelijk opgeborgen worden.

Wat zijn je rechten met een arbeidscontract van een half jaar? Deel 1 vrije dagen.

Bijna niemand krijgt meer direct een vast arbeidscontract, wat zijn je rechten met een arbeidscontract van een b.v. een half jaar?

Tweedehands artikelen online verkopen

Geef je spulletjes een tweede leven en verkoop ze zelf online.

Veel geld verdienen in horeca blijkt vrouwenhandel.

Mooie jonge buitenlandse vrouwen worden gelokt met beloftes van veel geld verdienen in de horeca.

De top 5 keuzecriteria voor het uitzoeken van een goed management support buro

Hoe kies je een bureau dat jouw bedrijf het beste kan helpen?

merktemplate.

Wat een merktemplate is en hoe die opgebouwd wordt.

Verplichtingen als zelfstandig ondernemer

Zelfstandigheid betekent vrijheid, maar betekent ook verplichtingen.

Geschiedenis van Jan Tabak

In 1687 startte Jan Jacobsz nabij het gehucht Bussum, in het stadje Naarden een herberg. Jan Jacobsz was in die dagen “Flessiaan”, wat wil zeggen dat hij een caféhouder of slijter was.

Administratiekantoor altijd handig!

Benieuwd naar de werking van een administratiekantoor?

Met Ecofont goedkoper printen. Voldoende zwart tussen de gaten!

Tot 25% goedkoper printen. Voor particulieren en bedrijven!

Hoe je een goede spreker wordt

Tien tips om een goede te spreker te worden.

Een kapsalon starten met comfortabele kappersstoelen

Wanneer je als kapper of kapster zelf een kapperszaakje gaat beginnen komt er heel wat voor kijken voordat je de eerste klant daadwerkelijk gaat knippen. Er moet aan heel veel dingen gedacht worden.

De waarde van Shared Value (gedeelde waarde) in het M.V.O.

De beginselen van het concept van het creëren van Shared Value.

Kun je echt gratis daten op www.relatie.nl

Alles over tijdelijk 3 maanden gratis daten op www.relatie.nl

Ondernemer 16 (slot)

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Ondernemer 10:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

20 manieren om je klanten kwijt te raken

Hard werken is voor de meeste ondernemers in het MKB een vanzelfsprekendheid. Een groot deel van de inspanning gaat zitten in het werven en behouden van klanten. Als daardoor de omzet ook naar verwachting wordt waar gemaakt zit je op de goede weg. Toch zijn er een aantal factoren die een deel van je succes kunnen onder

Linkbuilden

Hoe moet je links ruilen om meer bezoekers te krijgen?

Ondernemer 12:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Ondernemers tip 3

Van wie zijn ideeen?

Hoe kies je een nieuw CMS?

Is je bedrijf toe aan een (nieuw) CMS? Hoe kies je de juiste die bij je wensen en je bedrijf past?

Schriftelijke communicatie

Hoe communiceer je schriftelijk op een zakelijke manier met verschillende soorten teksten en doelgroepen.