20 manieren om je klanten kwijt te raken


Publicatie datum:

Hard werken is voor de meeste ondernemers in het MKB een vanzelfsprekendheid. Een groot deel van de inspanning gaat zitten in het werven en behouden van klanten. Als daardoor de omzet ook naar verwachting wordt waar gemaakt zit je op de goede weg. Toch zijn er een aantal factoren die een deel van je succes kunnen ondermijnen.

Gesponsorde koppelingen

Hard werken is voor de meeste ondernemers in het MKB een vanzelfsprekendheid. Een groot deel van de inspanning gaat zitten in het werven en behouden van klanten. Als daardoor de omzet ook naar verwachting wordt waar gemaakt zit je op de goede weg. Toch zijn er een aantal factoren die een deel van je succes kunnen ondermijnen.

Een beetje zelfreflectie.checklist

Hieronder volgt een greep uit de vele fouten die zomaar je onderneming kunnen binnensluipen zonder dat je het bemerkt. De waan van alle dag is daarvan de grootste oorzaak. Een advies: Neem de volgende zaken die een klant kunnen ergeren eens onder de loep. Bespreek ze bv. met je medewerkers. Zij zullen die openheid en de kans om mee te denken zeker waarderen. Hun input kan wel eens heel verfrissend zijn.

20 ergernissen in willekeurige volgorde:

  • Parkeerplaatsen voor klanten zijn bezet door anderen of je eigen medewerkers.
  • Je website is al tijden niet bijgewerkt en bovendien is de lay-out, de tekst of vindbaarheid verouderd.
  • Medewerkers zijn niet zo vriendelijk en verzorgd zoal jij zou willen en zeker niet zoals je klanten het zouden willen.
  • Klachtenafhandeling verloopt stroperig of de oplossingen vallen slecht bij de klanten.
  • Toezeggingen, mondeling of telefonisch, worden niet exact volgens afspraak nagekomen.
  • Klanten worden niet of te laat geïnformeerd bij leveringsproblemen.
  • Het is geen traditie om op de afgesproken tijd voor of bij klanten aanwezig te zijn.
  • Klanten wachten te lang op een offerte.
  • Rekeningen wijken regelmatig af van de offerte of afspraak.
  • Klanten worden niet volgens afspraak en binnen de toegezegde tijd teruggebeld.
  • De entree is rommelig, de balie ligt vol met onnodige dingen en/of de ruimte is onverzorgd.
  • Bedrijfswagens en bedrijfspersonenauto's rijden vuil rond.
  • Er zijn geen goede interne telefoonafspraken waardoor klanten te lang moeten wachten of niet correct te woord worden gestaan.
  • De documentatie is verouderd, niet meer representatief of niet aangevuld.
  • De ruimte voor het bedrijfspand is niet schoon, de pui is vuil, containers op de verkeerde plek of de ramen vies.
  • Toegezegde leveringstijden worden regelmatig overschreden.
  • Na een levering of oplevering van (voor de klant) enige importantie wordt er niet na enkele dagen gebeld of de klant tevreden is.
  • Verkopers en/of vertegenwoordigers beloven meer dan de onderneming waar kan maken.
  • Sociale media zoals Facebook, Twitter en Google+ worden niet of niet effectief gebruikt.
  • Klachten worden niet beoordeeld en behandeld als kansen.

Deze twintig checkpunten zijn de moeite waard om met alle betrokkenen en zonder elkaar verwijten te maken, door te nemen.

Uiteraard is er ook een andere kant n.l. die hoe het wel zou moeten. Blogs op "Mijn vriend de klant" maken daar elke week melding van.


Foobie gebruiker Corné

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 7
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Wat is het doel van Just in time (JIT) management?

Wat is het verschil tussen JIT of het Nederlandse OHN (op het nippertje) management?

Hoe verder met het winkelbestand?

Nu een deel van de grote retail dreigt om te vallen, wat is dan het antwoord van de zelfstandige middenstand?

10 Gouden tips ter voorbereiding op je sollicitatiegesprek!

Hoe bereid ik mijzelf het beste voor op een sollicitatiegesprek.

Een eigen bedrijf, geldmachine of valkuil.

welke vragen stelt de startend ondernemer zichzelf voordat hij besluit om een bedrijf te starten.

20 manieren om je klanten kwijt te raken

Hard werken is voor de meeste ondernemers in het MKB een vanzelfsprekendheid. Een groot deel van de inspanning gaat zitten in het werven en behouden van klanten. Als daardoor de omzet ook naar verwachting wordt waar gemaakt zit je op de goede weg. Toch zijn er een aantal factoren die een deel van je succes kunnen onder

Hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken?

Een advertentie plaatsen is 1 maar hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken.

Eigen bedrijf beginnen? Wees voorzichtig!

Een eigen bedrijf beginnen, wie wil dat niet?

Ondernemer: 14

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

De verandering van de marketinggedachte.

de verandering van de marketing activiteit en gerichtheid door de jaren heen.

Nertsenfokkers, zijn dat ondernemers?

Nertsenfokkers willen een claim indienen als dit verboden wordt.

Robert Cialdini en de basisregels voor ondernemers

Robert Cialdini beschreef in zijn boek 'Invloed, de zes geheimen van het overtuigen' regels die elke ondernemer moet kennen.

Slim inkopen

Verschillende manieren om geld te verdienen met je inkoop, zonder ingewikkelde poespas.

Goede productfoto vergroot de verkoop van product

Vooral op internet bepaalt de kwaliteit van de productfoto of een product wel of niet verkocht wordt.

Geld verdienen met affiliate marketing

Geld verdienen met affiliate martketing is mogelijk voor iedereen!

Hoe vind je de beste maaimachine?

De eerste maaimachine is automatisch de beste maaimachine, maar hoe vind je de eerste maaimachine?

Ongestoord zakendoen

Aantwoordeservice wanneer je als ondernemer op vakantie gaat, ideaal!

Ondernemer 7

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Outsourcing: kostenbesparing of geldverspilling?

Outsourcing is een nieuw fenomeen en een trend anno 2012. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen van uitbesteding? Brengt het kosten met zich mee, of wordt er bespaard?

Acme, de fabrikant van goedkope Tornado Kit’s, boeken, CD's, kleding, auto’s en juwelen.

Ben je op zoek naar consumptiegoederen dan is Acme de juiste keuze voor jou.

Tips ter preventie van overval bij bedrijven

Bang voor een overval of inbraak? Hier enkele tips welke je als ondernemer toe kunt passen om de kans hierop zo klein mogelijk te maken.

Verschillende manieren om kunststof te bewerken

Hier lees je op welke manieren je kunststof kunt bewerken.

Toeleverancier

voordelen en nadelen van toeleveranciers

Hospitalisatieverzekeringen

Het nut van een hospitalisatieverzekering

Hoe maakt u een goede offerte?

Tips voor het maken van de winnende offerte

Goedkoop winkelen dankzij foutje van de politiek

Lekker goedkoop winkelen midden tussen de weilanden door een blunder van de politiek.