20 manieren om je klanten kwijt te raken


Publicatie datum:

Hard werken is voor de meeste ondernemers in het MKB een vanzelfsprekendheid. Een groot deel van de inspanning gaat zitten in het werven en behouden van klanten. Als daardoor de omzet ook naar verwachting wordt waar gemaakt zit je op de goede weg. Toch zijn er een aantal factoren die een deel van je succes kunnen ondermijnen.

Gesponsorde koppelingen

Hard werken is voor de meeste ondernemers in het MKB een vanzelfsprekendheid. Een groot deel van de inspanning gaat zitten in het werven en behouden van klanten. Als daardoor de omzet ook naar verwachting wordt waar gemaakt zit je op de goede weg. Toch zijn er een aantal factoren die een deel van je succes kunnen ondermijnen.

Een beetje zelfreflectie.checklist

Hieronder volgt een greep uit de vele fouten die zomaar je onderneming kunnen binnensluipen zonder dat je het bemerkt. De waan van alle dag is daarvan de grootste oorzaak. Een advies: Neem de volgende zaken die een klant kunnen ergeren eens onder de loep. Bespreek ze bv. met je medewerkers. Zij zullen die openheid en de kans om mee te denken zeker waarderen. Hun input kan wel eens heel verfrissend zijn.

20 ergernissen in willekeurige volgorde:

  • Parkeerplaatsen voor klanten zijn bezet door anderen of je eigen medewerkers.
  • Je website is al tijden niet bijgewerkt en bovendien is de lay-out, de tekst of vindbaarheid verouderd.
  • Medewerkers zijn niet zo vriendelijk en verzorgd zoal jij zou willen en zeker niet zoals je klanten het zouden willen.
  • Klachtenafhandeling verloopt stroperig of de oplossingen vallen slecht bij de klanten.
  • Toezeggingen, mondeling of telefonisch, worden niet exact volgens afspraak nagekomen.
  • Klanten worden niet of te laat geïnformeerd bij leveringsproblemen.
  • Het is geen traditie om op de afgesproken tijd voor of bij klanten aanwezig te zijn.
  • Klanten wachten te lang op een offerte.
  • Rekeningen wijken regelmatig af van de offerte of afspraak.
  • Klanten worden niet volgens afspraak en binnen de toegezegde tijd teruggebeld.
  • De entree is rommelig, de balie ligt vol met onnodige dingen en/of de ruimte is onverzorgd.
  • Bedrijfswagens en bedrijfspersonenauto's rijden vuil rond.
  • Er zijn geen goede interne telefoonafspraken waardoor klanten te lang moeten wachten of niet correct te woord worden gestaan.
  • De documentatie is verouderd, niet meer representatief of niet aangevuld.
  • De ruimte voor het bedrijfspand is niet schoon, de pui is vuil, containers op de verkeerde plek of de ramen vies.
  • Toegezegde leveringstijden worden regelmatig overschreden.
  • Na een levering of oplevering van (voor de klant) enige importantie wordt er niet na enkele dagen gebeld of de klant tevreden is.
  • Verkopers en/of vertegenwoordigers beloven meer dan de onderneming waar kan maken.
  • Sociale media zoals Facebook, Twitter en Google+ worden niet of niet effectief gebruikt.
  • Klachten worden niet beoordeeld en behandeld als kansen.

Deze twintig checkpunten zijn de moeite waard om met alle betrokkenen en zonder elkaar verwijten te maken, door te nemen.

Uiteraard is er ook een andere kant n.l. die hoe het wel zou moeten. Blogs op "Mijn vriend de klant" maken daar elke week melding van.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Corné

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 7
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Organisatiekunde.

De manier van organisatievoering door de jaren heen.

Ondernemer 5

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Begin je eigen gratis webwinkel, begin je eigen gratis webshop

Lees hier hoe je gratis je eigen webwinkel kunt beginnen zonder investering.

Hoe pas je de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC) toe in de praktijk?

Hoe implementeer je de TOC managementtheorie in de werkelijkheid van een bedrijf?

De top 5 keuzecriteria voor het uitzoeken van een goed management support buro

Hoe kies je een bureau dat jouw bedrijf het beste kan helpen?

Hoe verdien je veel geld met kliederwerk?

Je hoeft niet te kunnen schilderen om veel geld te verdienen met kliederwerk. Hoe verdien je veel geld met kliederwerk?

De kunst van het verleiden van de consument.

De consument is steeds moeilijker te verleiden, het is dus de kunst om de consument te verleiden.

Maak reclame met bedrukte paperclips

Bedrukte paperclips zijn een ideaal marketingsinstrument.

Een goede toekomst voor je onderneming? Stel je klant centraal.

Je klant in het middelpunt van de belangstelling plaatsen lijkt zo vanzelfsprekend. De meeste ondernemers denken daar de hele dag mee bezig te zijn.

Het fabeltje van zonnepanelen en zonne-energie

In 10 jaar tijd je zonnepanelen terugverdienen? Een modern fabeltje.

Waarom investeren in een huisstijl ontwerp?

Redenen waarom een huisstijl ontwerp rendabel is voor je organisatie.

Kun je meer verkopen door betere reclame teksten?

Het visuele aspect en de aanbieding van een advertentie zijn belangrijk maar je kunt echt veel meer verkopen door betere reclame teksten.

Toeleverancier

voordelen en nadelen van toeleveranciers

De Voordelen van Dropshipping

Wat is Dropshipping en Wat zijn de voordelen ervan?

Ondernemers tip 3

Van wie zijn ideeen?

Tweedehands artikelen online verkopen

Geef je spulletjes een tweede leven en verkoop ze zelf online.

Decision making unit.

Wat een disicion making unit is, doet en nodig heeft.

Force majeure-clausules, een vergelijkend onderzoek

Een vergelijkend onderzoek van vier force majeure-clausules in internationale contracten.

Goedkoop winkelen dankzij foutje van de politiek

Lekker goedkoop winkelen midden tussen de weilanden door een blunder van de politiek.

Transportband: de drijvende kracht voor veel bedrijven

Een transportband kan in veel branches ingezet worden. Er zijn veel verschillende soorten transportbanden in gebruik.

Klantentrouw

Tien tips om klanten te behouden.

Hoog in Google.de! Hoe doe je dat?

Hoog in de Duitse Google is voor veel mensen een probleem, leer nu hoe je dit zelf kunt doen of laten uitbesteden!

Hoe maakt u een goede offerte?

Tips voor het maken van de winnende offerte

Hoe vind je de beste maaimachine?

De eerste maaimachine is automatisch de beste maaimachine, maar hoe vind je de eerste maaimachine?

Acquisitie, een kunstvorm voor ondernemers

Acquisitie is misschien niet zo je ding, maar wel noodzakelijk om je bedrijf overeind te houden.