20 manieren om je klanten kwijt te raken


Publicatie datum:

Hard werken is voor de meeste ondernemers in het MKB een vanzelfsprekendheid. Een groot deel van de inspanning gaat zitten in het werven en behouden van klanten. Als daardoor de omzet ook naar verwachting wordt waar gemaakt zit je op de goede weg. Toch zijn er een aantal factoren die een deel van je succes kunnen ondermijnen.

Gesponsorde koppelingen

Hard werken is voor de meeste ondernemers in het MKB een vanzelfsprekendheid. Een groot deel van de inspanning gaat zitten in het werven en behouden van klanten. Als daardoor de omzet ook naar verwachting wordt waar gemaakt zit je op de goede weg. Toch zijn er een aantal factoren die een deel van je succes kunnen ondermijnen.

Een beetje zelfreflectie.checklist

Hieronder volgt een greep uit de vele fouten die zomaar je onderneming kunnen binnensluipen zonder dat je het bemerkt. De waan van alle dag is daarvan de grootste oorzaak. Een advies: Neem de volgende zaken die een klant kunnen ergeren eens onder de loep. Bespreek ze bv. met je medewerkers. Zij zullen die openheid en de kans om mee te denken zeker waarderen. Hun input kan wel eens heel verfrissend zijn.

20 ergernissen in willekeurige volgorde:

  • Parkeerplaatsen voor klanten zijn bezet door anderen of je eigen medewerkers.
  • Je website is al tijden niet bijgewerkt en bovendien is de lay-out, de tekst of vindbaarheid verouderd.
  • Medewerkers zijn niet zo vriendelijk en verzorgd zoal jij zou willen en zeker niet zoals je klanten het zouden willen.
  • Klachtenafhandeling verloopt stroperig of de oplossingen vallen slecht bij de klanten.
  • Toezeggingen, mondeling of telefonisch, worden niet exact volgens afspraak nagekomen.
  • Klanten worden niet of te laat geïnformeerd bij leveringsproblemen.
  • Het is geen traditie om op de afgesproken tijd voor of bij klanten aanwezig te zijn.
  • Klanten wachten te lang op een offerte.
  • Rekeningen wijken regelmatig af van de offerte of afspraak.
  • Klanten worden niet volgens afspraak en binnen de toegezegde tijd teruggebeld.
  • De entree is rommelig, de balie ligt vol met onnodige dingen en/of de ruimte is onverzorgd.
  • Bedrijfswagens en bedrijfspersonenauto's rijden vuil rond.
  • Er zijn geen goede interne telefoonafspraken waardoor klanten te lang moeten wachten of niet correct te woord worden gestaan.
  • De documentatie is verouderd, niet meer representatief of niet aangevuld.
  • De ruimte voor het bedrijfspand is niet schoon, de pui is vuil, containers op de verkeerde plek of de ramen vies.
  • Toegezegde leveringstijden worden regelmatig overschreden.
  • Na een levering of oplevering van (voor de klant) enige importantie wordt er niet na enkele dagen gebeld of de klant tevreden is.
  • Verkopers en/of vertegenwoordigers beloven meer dan de onderneming waar kan maken.
  • Sociale media zoals Facebook, Twitter en Google+ worden niet of niet effectief gebruikt.
  • Klachten worden niet beoordeeld en behandeld als kansen.

Deze twintig checkpunten zijn de moeite waard om met alle betrokkenen en zonder elkaar verwijten te maken, door te nemen.

Uiteraard is er ook een andere kant n.l. die hoe het wel zou moeten. Blogs op "Mijn vriend de klant" maken daar elke week melding van.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Corné

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 7
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Altijd prijs bij Blokker is je reinste flauwekul.

Volgens de “Blokker deelt uit” kraskaart die je krijgt bij iedere aankoop heb je altijd prijs. Dit is dus niet zo.

Geschiedenis van Jan Tabak

In 1687 startte Jan Jacobsz nabij het gehucht Bussum, in het stadje Naarden een herberg. Jan Jacobsz was in die dagen “Flessiaan”, wat wil zeggen dat hij een caféhouder of slijter was.

Een zakelijke brief schrijven

Wat komt er allemaal kijken bij het schrijven van een zakelijke brief, in dit artikel een klein overzicht

Hoe begin je een reisbureau zonder diploma's?

Je houdt van goedkope reizen en je kunt goed organiseren, dan kun je een reisbureau beginnen zonder papieren.

Telemarketing

Wat houdt telemarkteting nu eigenlijk in? Duidelijke uitleg en opsommingen.

Hoe verder met het winkelbestand?

Nu een deel van de grote retail dreigt om te vallen, wat is dan het antwoord van de zelfstandige middenstand?

Laat Klanten Je Bedrijf Verkennen Met Een Virtuele Tour

Voor bedrijven heeft een virtual tour een groot aantal voordelen. Het helpt ze om je bedrijf te verkennen. Deze interactieve technologie dient als een uitstekende marketing tool.

Een goede toekomst voor je onderneming? Stel je klant centraal.

Je klant in het middelpunt van de belangstelling plaatsen lijkt zo vanzelfsprekend. De meeste ondernemers denken daar de hele dag mee bezig te zijn.

Command responsibility: een vergelijkend onderzoek tussen het Joegoslavië-tribunaal en het Internationaal Strafhof

Command responsibility: een vergelijkend onderzoek tussen het Joegoslavië-tribunaal en het Internationaal Strafhof

Verschillende concurrentiestrategieën

Een klein artikel met een uitleg over verschillende concurrentiestrategieën

Kun je meer verkopen door betere reclame teksten?

Het visuele aspect en de aanbieding van een advertentie zijn belangrijk maar je kunt echt veel meer verkopen door betere reclame teksten.

Transportband: de drijvende kracht voor veel bedrijven

Een transportband kan in veel branches ingezet worden. Er zijn veel verschillende soorten transportbanden in gebruik.

Maatschap

Dit gaat over de bedrijfsvorm maatschap.

10 Gouden tips ter voorbereiding op je sollicitatiegesprek!

Hoe bereid ik mijzelf het beste voor op een sollicitatiegesprek.

De gemeentelijke organen

Een beschrijving van de belangrijkste gemeentelijke organen

Videoconferencing en webcasting

Met videoconferencing en webcasting kunt u als bedrijf verschillende kanten op. Een gesprek of een complete vergadering met partijen op diverse locaties.

Wat is de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC)?

TOC is een managementtheorie, ontwikkeld door Eliyahu Goldratt. Wat is TOC management?

Al meer dan 500 freelance technisch en bouwkundig tekenaars op Freelancenetwork.be

Op de homepage kun je bovenaan direct in de zoekrobot technisch tekenen selecteren en men krijgt dan onmiddellijk een overzicht van de kandidaten.

Waarom investeren in een huisstijl ontwerp?

Redenen waarom een huisstijl ontwerp rendabel is voor je organisatie.

Tapijt laten reinigen door Tapijt Reinigen Den Haag

Vies Tapijt? Laat uw tapijt professioneel reinigen voor goed resultaat.

Extras voor op kantoor

Lees hier alles over hoe je je werknemers motiveert.

Eigen bedrijf beginnen? Wees voorzichtig!

Een eigen bedrijf beginnen, wie wil dat niet?

Decision making unit.

Wat een disicion making unit is, doet en nodig heeft.

Waarop letten bij het aanschaffen van een heftruck?

Een aantal punten die belangrijk zijn bij het aanschaffen van een heftruck.

Begin je eigen gratis webwinkel, begin je eigen gratis webshop

Lees hier hoe je gratis je eigen webwinkel kunt beginnen zonder investering.