De kunst van het verleiden van de consument.


Publicatie datum:

De consument is steeds moeilijker te verleiden, het is dus de kunst om de consument te verleiden.

Gesponsorde koppelingen

Jaarverslag Jumbo supermarkt

Het is het probleem in de Retail, hoe verleidt je de consument tot de aankoop van jouw producten. Doe je dit door absoluut de goedkoopste te zijn of juist niet. Speel je in op bepaalde sentimenten of benader je je potentiële klanten puur rationeel. Deze en andere factoren bepalen het verkoopresultaat van iedere on- of offline winkel.

Goedkoop verkopen is psychologie:
De mens is een complex wezen, de meeste mensen willen zo goedkoop mogelijk hun behoeftes bevredigen maar ze willen niet dat andere mensen dit aan hun uiterlijk kunnen zien. Dit gegeven verklaart waarom voor producten die geen invloed hebben op het uiterlijk van iemand de laagste prijs strategie zo goed werkt. Een goed voorbeeld hiervan zijn goedkope supermarkten als de Jumbo, De Lidl, De Aldi enzovoorts. Een ander heel goed voorbeeld hiervan in de non food branche is de Action. Met alleen de laagste prijs wordt je echter met de laagste prijs strategie niet de grootste. Dit verklaart het streven, van bijvoorbeeld de Jumbo supermarkt organisatie, om de winkelformule nog verder te versterken door naast de laagste prijs ook het grootste assortiment en de beste service tot  kern van de bedrijfsdoelstelling te maken. De kunst van het hebben van het grootste assortiment vergt ook een psychologische benadering. Bij het hebben van het grootste assortiment gaat het er niet om dat je de grootste hoeveelheid verschillende producten in je winkel hebt liggen maar dat je het grootste percentage relevante producten in je winkel aanbiedt waar de klant naar op zoek is. Om dit te bereiken moet je continu onderzoek doen naar het aankoopgedrag en de behoeftes van de  klanten en het aanbod differentiëren op basis van de werkelijke klantenbehoefte.

Goedkoop verkopen maar er luxe uitzien:
Wat mij dit jaar rond de kerst opviel wat bovenstaande theorie bevestigde was dat de kerstcommercial van de Lidl een en al luxe uitstraalde. De Lidl probeert hiermee het gevoel van zijn klanten, die gemiddeld minder te besteden hebben als die van de Albert Hein, te bevestigen dat niemand aan de buitenkant van hun kerstdiner zal zien dat de gebruikte producten heel goedkoop zijn. Het frappante was dat in die zelfde periode Albert Hein een commercial uitzond die juist soberheid en oubolligheid uitstraalde. Mijn verklaring daarvoor is dat de Albert Hein juist hun beeld van de duurdere supermarkt wil kwijtraken door te laten zien dat eenvoudige mensen hun kerstboodschappen bij Albert Hein doen.

Duur verkopen is psychologie:
In tegenstelling tot de producten die bij het gebruik aan de buitenkant van de gebruikers niet als goedkoop herkenbaar zijn mogen producten die bij de gebruik aan de buitenkant van de gebruikers wel als goedkoop herkenbaar zijn juist niet goedkoop zijn. De meest opvallende producten in deze categorie zijn kleding, horloges en smartphones.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Dik Laan

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1038
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Hoe verder met het winkelbestand?

Nu een deel van de grote retail dreigt om te vallen, wat is dan het antwoord van de zelfstandige middenstand?

Waar komt de overdreven preutsheid van Google Adsense vandaan?

De seksuele censuur van Google Adsense is heel streng, waar komt die overdreven preutsheid van Google Adsense vandaan?

Robert Cialdini en de basisregels voor ondernemers

Robert Cialdini beschreef in zijn boek 'Invloed, de zes geheimen van het overtuigen' regels die elke ondernemer moet kennen.

Goedkope gebruikte smartphones, tablets, games etc. met garantie bij Cex.

Je bent gek als je nieuw koopt als je voordelig gebruikte smartphones, tablets, games etc. kunt kopen met garantie bij Cex

Ondernemer 2

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Klusjesman

Hoe inschrijven als klusjesman ?

Met Ecofont goedkoper printen. Voldoende zwart tussen de gaten!

Tot 25% goedkoper printen. Voor particulieren en bedrijven!

Wat is het doel van Just in time (JIT) management?

Wat is het verschil tussen JIT of het Nederlandse OHN (op het nippertje) management?

Plan van Aanpak

Voor een goede start van een project is een Plan van Aanpak noodzakelijk.

Hoe pas je de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC) toe in de praktijk?

Hoe implementeer je de TOC managementtheorie in de werkelijkheid van een bedrijf?

Ondernemer 16 (slot)

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Een auto huren voor uw zakenreis

De voor- en nadelen van de verschillende manieren van een auto huren voor een zakenreis.

Implementatie factoren die het implementatieproces beïnvloeden.

Beschrijving van verschillende factoren die het implementatieproces kunnen beïnvloeden.

Hoe verdien je veel geld met kliederwerk?

Je hoeft niet te kunnen schilderen om veel geld te verdienen met kliederwerk. Hoe verdien je veel geld met kliederwerk?

Wat zijn je rechten met een arbeidscontract van een half jaar? Deel 1 vrije dagen.

Bijna niemand krijgt meer direct een vast arbeidscontract, wat zijn je rechten met een arbeidscontract van een b.v. een half jaar?

Een eigen bedrijf, geldmachine of valkuil.

welke vragen stelt de startend ondernemer zichzelf voordat hij besluit om een bedrijf te starten.

Speelgoed speciaal voor je geliefde kleintjes

TY knuffels zijn niet het enige product dat wij bieden.

De gemeentelijke organen

Een beschrijving van de belangrijkste gemeentelijke organen

Hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken?

Een advertentie plaatsen is 1 maar hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken.

Presentatie

Tips voor het geven van een presentatie

Leidinggeven

de basis principes voor goed leidinggeven.

Ondernemer 13:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Verschillende concurrentiestrategieën

Een klein artikel met een uitleg over verschillende concurrentiestrategieën

Hoe kies je een nieuw CMS?

Is je bedrijf toe aan een (nieuw) CMS? Hoe kies je de juiste die bij je wensen en je bedrijf past?

Organisatiekunde.

De manier van organisatievoering door de jaren heen.