De kunst van het verleiden van de consument.


Publicatie datum:

De consument is steeds moeilijker te verleiden, het is dus de kunst om de consument te verleiden.

Gesponsorde koppelingen

Jaarverslag Jumbo supermarkt

Het is het probleem in de Retail, hoe verleidt je de consument tot de aankoop van jouw producten. Doe je dit door absoluut de goedkoopste te zijn of juist niet. Speel je in op bepaalde sentimenten of benader je je potentiële klanten puur rationeel. Deze en andere factoren bepalen het verkoopresultaat van iedere on- of offline winkel.

Goedkoop verkopen is psychologie:
De mens is een complex wezen, de meeste mensen willen zo goedkoop mogelijk hun behoeftes bevredigen maar ze willen niet dat andere mensen dit aan hun uiterlijk kunnen zien. Dit gegeven verklaart waarom voor producten die geen invloed hebben op het uiterlijk van iemand de laagste prijs strategie zo goed werkt. Een goed voorbeeld hiervan zijn goedkope supermarkten als de Jumbo, De Lidl, De Aldi enzovoorts. Een ander heel goed voorbeeld hiervan in de non food branche is de Action. Met alleen de laagste prijs wordt je echter met de laagste prijs strategie niet de grootste. Dit verklaart het streven, van bijvoorbeeld de Jumbo supermarkt organisatie, om de winkelformule nog verder te versterken door naast de laagste prijs ook het grootste assortiment en de beste service tot  kern van de bedrijfsdoelstelling te maken. De kunst van het hebben van het grootste assortiment vergt ook een psychologische benadering. Bij het hebben van het grootste assortiment gaat het er niet om dat je de grootste hoeveelheid verschillende producten in je winkel hebt liggen maar dat je het grootste percentage relevante producten in je winkel aanbiedt waar de klant naar op zoek is. Om dit te bereiken moet je continu onderzoek doen naar het aankoopgedrag en de behoeftes van de  klanten en het aanbod differentiëren op basis van de werkelijke klantenbehoefte.

Goedkoop verkopen maar er luxe uitzien:
Wat mij dit jaar rond de kerst opviel wat bovenstaande theorie bevestigde was dat de kerstcommercial van de Lidl een en al luxe uitstraalde. De Lidl probeert hiermee het gevoel van zijn klanten, die gemiddeld minder te besteden hebben als die van de Albert Hein, te bevestigen dat niemand aan de buitenkant van hun kerstdiner zal zien dat de gebruikte producten heel goedkoop zijn. Het frappante was dat in die zelfde periode Albert Hein een commercial uitzond die juist soberheid en oubolligheid uitstraalde. Mijn verklaring daarvoor is dat de Albert Hein juist hun beeld van de duurdere supermarkt wil kwijtraken door te laten zien dat eenvoudige mensen hun kerstboodschappen bij Albert Hein doen.

Duur verkopen is psychologie:
In tegenstelling tot de producten die bij het gebruik aan de buitenkant van de gebruikers niet als goedkoop herkenbaar zijn mogen producten die bij de gebruik aan de buitenkant van de gebruikers wel als goedkoop herkenbaar zijn juist niet goedkoop zijn. De meest opvallende producten in deze categorie zijn kleding, horloges en smartphones.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Dik Laan

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1037
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Wat is er zo mooi aan om multimiljonair te zijn?

Iedereen droomt er van om rijk te worden maar wat is er zo mooi aan rijk zijn?

Ondernemer 2

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Acquisitie, een kunstvorm voor ondernemers

Acquisitie is misschien niet zo je ding, maar wel noodzakelijk om je bedrijf overeind te houden.

10 Vragen over dropshipping

Online productverkoop zonder investering

Toeleverancier

voordelen en nadelen van toeleveranciers

Goedkoop een stamrecht BV oprichten

Hoe kun je het voordeligst een stamrecht BV oprichten inclusief notaris?

merktemplate.

Wat een merktemplate is en hoe die opgebouwd wordt.

Ondernemer 10:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Ondernemer: 14

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Wat wordt er verkocht bij de moderne drogist.

De moderne drogist verkoopt van alles, wat wordt er het meest verkocht bij de moderne drogist?

Telemarketing

Wat houdt telemarkteting nu eigenlijk in? Duidelijke uitleg en opsommingen.

Hoe verdien je veel geld met kliederwerk?

Je hoeft niet te kunnen schilderen om veel geld te verdienen met kliederwerk. Hoe verdien je veel geld met kliederwerk?

Ondernemer 15

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Ongestoord zakendoen

Aantwoordeservice wanneer je als ondernemer op vakantie gaat, ideaal!

Tips voor een goede winkelinrichting

Hoe u met een goede winkelinrichting uw omzet kunt verhogen.

Hoe schrijf ik een zakelijke brief?

Handige tips en richtlijnen voor het schrijven van een zakelijke brief.

Voordelen bedrijfsruimte huren in Tilburg

Bent u op zoek naar een bedrijfsruimte te huur? Ontdek alle voordelen van een bedrijfruimte huren in Tilburg.

Wat is het doel van Just in time (JIT) management?

Wat is het verschil tussen JIT of het Nederlandse OHN (op het nippertje) management?

Hoe begin je een reisbureau zonder diploma's?

Je houdt van goedkope reizen en je kunt goed organiseren, dan kun je een reisbureau beginnen zonder papieren.

Inschatting van het frauderisico op grond van COS 240

Een korte handleiding voor de inschatting van het frauderisico op grond van COS 240

Transportband: de drijvende kracht voor veel bedrijven

Een transportband kan in veel branches ingezet worden. Er zijn veel verschillende soorten transportbanden in gebruik.

Een reclamebord, zodat je gezien wordt

Laat je onderneming opvallen, niet alleen met digitale middelen, maar ook met een reclamebord van hardkern trespa

Veel geld verdienen in horeca blijkt vrouwenhandel.

Mooie jonge buitenlandse vrouwen worden gelokt met beloftes van veel geld verdienen in de horeca.

Kennismaking met Getronics

Getronics een bekende onderneming. Maar hoe is deze ontstaan?

Ondernemer 16 (slot)

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.