De kunst van het verleiden van de consument.


Publicatie datum:

De consument is steeds moeilijker te verleiden, het is dus de kunst om de consument te verleiden.

Gesponsorde koppelingen

Jaarverslag Jumbo supermarkt

Het is het probleem in de Retail, hoe verleidt je de consument tot de aankoop van jouw producten. Doe je dit door absoluut de goedkoopste te zijn of juist niet. Speel je in op bepaalde sentimenten of benader je je potentiële klanten puur rationeel. Deze en andere factoren bepalen het verkoopresultaat van iedere on- of offline winkel.

Goedkoop verkopen is psychologie:
De mens is een complex wezen, de meeste mensen willen zo goedkoop mogelijk hun behoeftes bevredigen maar ze willen niet dat andere mensen dit aan hun uiterlijk kunnen zien. Dit gegeven verklaart waarom voor producten die geen invloed hebben op het uiterlijk van iemand de laagste prijs strategie zo goed werkt. Een goed voorbeeld hiervan zijn goedkope supermarkten als de Jumbo, De Lidl, De Aldi enzovoorts. Een ander heel goed voorbeeld hiervan in de non food branche is de Action. Met alleen de laagste prijs wordt je echter met de laagste prijs strategie niet de grootste. Dit verklaart het streven, van bijvoorbeeld de Jumbo supermarkt organisatie, om de winkelformule nog verder te versterken door naast de laagste prijs ook het grootste assortiment en de beste service tot  kern van de bedrijfsdoelstelling te maken. De kunst van het hebben van het grootste assortiment vergt ook een psychologische benadering. Bij het hebben van het grootste assortiment gaat het er niet om dat je de grootste hoeveelheid verschillende producten in je winkel hebt liggen maar dat je het grootste percentage relevante producten in je winkel aanbiedt waar de klant naar op zoek is. Om dit te bereiken moet je continu onderzoek doen naar het aankoopgedrag en de behoeftes van de  klanten en het aanbod differentiëren op basis van de werkelijke klantenbehoefte.

Goedkoop verkopen maar er luxe uitzien:
Wat mij dit jaar rond de kerst opviel wat bovenstaande theorie bevestigde was dat de kerstcommercial van de Lidl een en al luxe uitstraalde. De Lidl probeert hiermee het gevoel van zijn klanten, die gemiddeld minder te besteden hebben als die van de Albert Hein, te bevestigen dat niemand aan de buitenkant van hun kerstdiner zal zien dat de gebruikte producten heel goedkoop zijn. Het frappante was dat in die zelfde periode Albert Hein een commercial uitzond die juist soberheid en oubolligheid uitstraalde. Mijn verklaring daarvoor is dat de Albert Hein juist hun beeld van de duurdere supermarkt wil kwijtraken door te laten zien dat eenvoudige mensen hun kerstboodschappen bij Albert Hein doen.

Duur verkopen is psychologie:
In tegenstelling tot de producten die bij het gebruik aan de buitenkant van de gebruikers niet als goedkoop herkenbaar zijn mogen producten die bij de gebruik aan de buitenkant van de gebruikers wel als goedkoop herkenbaar zijn juist niet goedkoop zijn. De meest opvallende producten in deze categorie zijn kleding, horloges en smartphones.


Foobie gebruiker Dik Laan

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1037
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

De verandering van de marketinggedachte.

de verandering van de marketing activiteit en gerichtheid door de jaren heen.

De waarde van Shared Value (gedeelde waarde) in het M.V.O.

De beginselen van het concept van het creëren van Shared Value.

Speelgoed speciaal voor je geliefde kleintjes

TY knuffels zijn niet het enige product dat wij bieden.

Het aanbiedingsgesprek: je salaris

Als ict werkgever een goed en marktconform salaris bieden wordt steeds lastiger. Zorg dat niet alleen jouw vacature eruit springt, maar ook je salaris en secundaire voorwaarden eruit springen ten opzichte van je concurrenten.

Ondernemers tip 3

Van wie zijn ideeen?

Ondernemer 4

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Ondernemer 8

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

De top 5 keuzecriteria voor het uitzoeken van een goed management support buro

Hoe kies je een bureau dat jouw bedrijf het beste kan helpen?

Waarop letten bij het aanschaffen van een heftruck?

Een aantal punten die belangrijk zijn bij het aanschaffen van een heftruck.

Acquisitie, een kunstvorm voor ondernemers

Acquisitie is misschien niet zo je ding, maar wel noodzakelijk om je bedrijf overeind te houden.

Verschillende typen boten te koop

Er zijn veel verschillende soorten boten op de markt. Het volgende beschrijft in het kort de meest voorkomende types van boten Verkopen.

Verschillende concurrentiestrategieën

Een klein artikel met een uitleg over verschillende concurrentiestrategieën

Kun je echt gratis daten op www.relatie.nl

Alles over tijdelijk 3 maanden gratis daten op www.relatie.nl

Force majeure-clausules, een vergelijkend onderzoek

Een vergelijkend onderzoek van vier force majeure-clausules in internationale contracten.

Groenpoets

Greenwashing of echt MVO?

Telemarketing

Wat houdt telemarkteting nu eigenlijk in? Duidelijke uitleg en opsommingen.

Hoe kies je een nieuw CMS?

Is je bedrijf toe aan een (nieuw) CMS? Hoe kies je de juiste die bij je wensen en je bedrijf past?

Wat is dat eigenlijk, een opstalverzekering?

Wat is een opstalverzekering? Is een opstalverzekering voor iedereen verplicht? En hoe sluit je een opstalverzekering af?

Is dropshipping de oplossing voor webshops?

Hoe kan dropshipping je helpen om een succesvolle webshop te runnen?

10 Vragen over dropshipping

Online productverkoop zonder investering

Videoconferencing en webcasting

Met videoconferencing en webcasting kunt u als bedrijf verschillende kanten op. Een gesprek of een complete vergadering met partijen op diverse locaties.

Extras voor op kantoor

Lees hier alles over hoe je je werknemers motiveert.

Social Media voor bedrijven

Social media voor bedrijven

Thuiswerk en ervaringen

Een hopeloze zoektocht naar eerlijk administratief thuiswerk en de ervaringen daarmee.

Wordt gevonden in Google

Veel mensen willen met hun website goed gevonden worden in Google. Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werking?