Oplichting via Marktplaats? Hoe ik werd opgelicht door een gestoord oude vrouwtje.


Publicatie datum:

Je koopt in goed vertrouwen een smartphone van een oud vrouwtje maar ze blijkt een notoire oplichtster.

Gesponsorde koppelingen

Ma Baker

Mijn smartphone kreeg opeens kuren, iedere keer als ik een app opstartte opende deze een paar tellen en sloot vervolgens weer. Ik dacht dat dat door mijn beschadigde scherm kwam en aangezien ik voor mijn huidige Hema H3 smartphone nieuw in de doos met factuur (de brief van de postcodeloterij waarin de naam van de winnares staat vermeld en het feit dat zij een Hema H3 smartphone had gewonnen)  maar € 60,- heb betaald leek het mij te duur om hem te laten repareren dus besloot ik een vervangende smartphone te kopen via Marktplaats omdat mij dit de vorige kaar ook goed was bevallen.

Gesponsorde koppelingen

Nieuwe Huawei Y330 Ascend via Marktplaats:
Ik zocht op marktplaats naar een goedkope smartphone en vond een advertentie van ene Astrid  waarin ze een “Nieuw huawei Y330 Ascend” aanbood met daarbij vermeld als reden voor het feit dat ze hem te koop aanbood dat “ze het niet meer kan zien”. Er was slechts twee keer geboden op de Huawei Y330 Ascend smartphone, een keer € 20,- en een keer € 25,-. Ik besloot daarom een bod te doen via een Marktplaatsbericht met de volgende tekst.

Beste Astrid,
Hierbij bied ik € 35,00 op jouw 'Nieuw huawei Y330 Ascend'.
Ik zie graag een reactie tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Dik Laan

Toen bedacht ik opeens dat er niet bijstond of hij sim-lock vrij was dus stuurde ik vervolgens nog dit bericht:
Beste Astrid,
Ik heb een vraag over 'Nieuw huawei Y330 Ascend'. welke provider heeft de SIM kaart?
Met vriendelijke groet,
Dik Laan

Ik kreeg als antwoord: Het heeft geen provider, het is sikbock vrij

En even later de correctie: Simlock vrij dus

Ik stuurde haar vervolgens het volgende bericht:

Hoi Astrid,
dan wil ik er wel € 40,- voor geven. Wat is je adres en kan ik hem vanavond ophalen?

Ik kreeg als antwoord: Prima u kunt het komen halen

Toen kreeg ik haar adres (wat ik hier niet zal noemen maar het was 8 kilometer bij mij vandaan) en de mededeling: Laat even weten hoe laat groet

Ik stuurde haar vervolgens het volgende bericht: Om kwart over zeven ongeveer

Ik kreeg als antwoord: Prima tot dan groetjes Astrid

Ik heb de Huawei Y330 Ascend smartphone direct opgehaald en thuis aan mijn eigen lader gelegd. Hij was gereset naar fabrieksinstellingen dus ik moest hem eerst weer initialiseren. Dit ging moeizaam want bij het typen van de diverse wachtwoorden e.d. verschenen er constant andere letters en cijfers dan die ik trachtte te typen. Toen ik na ruim een uur eindelijk Wordfeud erop had gekregen bleek het Wordfeud speelveld direct in te zoomen en weg te bewegen als ik een letter probeerde te leggen. Er bleek dus iets aan het touchscreen te mankeren. Vandaar dat de vrouw die hem te koop had aangeboden in haar advertentie zei “ik kan hem niet meer zien”. Het toestel bleek dus echter niet goed meer te functioneren. Ik besloot het toestel de volgende namiddag na mijn werk direct weer terug te brengen. Astrid deed de deur open en ik vertelde haar mijn bevindingen. Ik heb haar het niet goed functionerende toestel teruggegeven met het verzoek om mijn geld terug te geven. Ze zei dat ze de € 40.- niet meer in huis had. Daar had ik op gerekend want ik had mijn bankgegevens al op een briefje bij me gestoken. Deze heb ik haar overhandigd met het verzoek om het geld terug te storten op mijn rekening. Hoewel ze niet happig was zei ze dat ze dat zou doen. Toen ik weer naar mijn auto liep wist ik het eigenlijk al, die gaat mijn geld niet terugbetalen.

Ik heb een week gewacht en toen een brief bij haar in de deur gegooid met de volgende, bewust dwingende, tekst:

Betalingsherinnering

Mijn woonplaats 31 oktober 2016

Betreft: Smartphone Huawei Y330 Ascend

Op 25 oktober 2016 heb ik, de daags tevoren aan mij verkochte, Smartphone Huawei Y330 Ascend weer teruggebracht omdat deze niet goed functioneert. Ik heb toen met Astrid  afgesproken dat zij het aankoopbedrag ad € 40,- dat ik voor dit toestel had betaald zou retourneren naar mijn bankrekening NL00RABO00000000 ten name van Dik Laan. Ik heb tot op heden echter nog geen betaling ontvangen. Ik verzoek u vriendelijk dit bedrag deze week alsnog over te maken. Als het bedrag op 7 november nog niet op mijn bankrekening is bijgeschreven zal ik de vordering overdragen aan een incassobureau. Mocht u het bedrag in de tussentijd al hebben overgemaakt dan kunt u dit schrijven als niet meer ter zake doende beschouwen. Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd verblijf ik,

met vriendelijke groet: Dik Laan

Toen ik na weer een week wachten nog niets van haar op mijn bankrekening had ontvangen stuurde ik haar dit berichtje via Marktplaats: denk je er nog even aan om die € 40,- over te maken?

Ik kreeg daarop het volgende antwoord: Beste heer Laan, misschien kunt u u mail adres laten weten, dan kan ik u mail sturen, hou er niet van om opgelicht te worden, en hoop een oplossing m'n et u re vinden.

Ik stuurde haar hierop dit berichtje: Beste Astrid, mijn e-mail adres is xxxxx00xxxxx@gmail.com en ik heb u naar mijn weten niet opgelicht. M.vr.gr. Dik Laan

Ik kreeg daarop het volgende bericht:
Beste Heer Laan, u geeft aan dat u mij niet heeft bedonderd, nu dit is wel zo, als u eerlijk was geweest, maar u vertelde dat u alleen een spelletje  word Freud deed en niet kon in typen, nu blijkt dat dit spelletje wat ik via een ander te zien kreeg, niet is met woordjes in typen maar je moet de letters naar de plaats brengen via je vinger, dit klopte al niet, dus wat heeft u uitgehaald met de telefoon? Die ik dus niet meer durf te verkopen, tevens zat er in het doosje geen oplader, ik heb er niet naar gekeken dat u het terug bracht u had het ma as reacties over een spelletje, er zat iemand med te luisteren achter de deur, en u verhaal klopt niet en ik voel mij wel belazerd, maar als u zo vriendelijk wilt zijn de oplader terug te brengen zal ik zorgen voor het geld, adres is Astrid ………. Zaandam (* 45 kilometer bij mij vandaan). Ben voorlopig niet in ….. (plaats in mijn buurt waar ik de telefoon gekocht had) ben net ziekenhuis uit en heb andere dingen aan mijn hoofd, maar maak wel een afspraak wanneer u het komt brengen.
Vriendelijke groet Astrid

Ik stuurde haar hierop dit bericht:
er zat geen oplader bij de mobiel maar die had ik gelukkig zelf wel van mijn oude telefoon, ik heb u bij het terugbrengen van uw telefoon verteld dat ik steeds problemen had bij het intypen van het wachtwoord voor wordfeud en dat ik toen dit NA 20 MINUTEN soebatten eindelijk gelukt was ik de letters van het wordfeudspel niet naar het speelvak kon slepen omdat het speelvak dan direct inzoomde en verschoof zodat spelen onmogelijk was. U kunt de telefoon dus helaas sowieso beter niet aan een ander verkopen omdat het scherm niet goed reageert.
M.vr.gr. Dik Laan

Zij antwoorde hierop met:
Meneer Laan Er Zat In Het Doosje, In De Verpakking Zeker Een Stekker En Een Draad, Wat De Oplader Was Zo Is Hij verkocht zie foto, en u beweert nu dat dit niet klopt, prettig om mensen zo te behandelen maar eerst oplader retour en dan zal ik kijken als ik weer tijd heb om de telefoon na te kijken via bedrijf, morgen naar ziekenhuis en dan zal ik stappen ondernemen marktplaats is al ingelicht. Zo ga jé niet met mensen om, en behandel je ze ook niet, dit is vorm van oplichting.
Astrid

oplader

Beste Astrid,
denk je nou echt dat ik twee keer 16 km heen en weer naar ….. (plaats in mijn buurt waar ik de telefoon gekocht had) rij wat mij ruim 2 liter benzine à € 1,45 per liter kost om jou een oplader te ontfutselen die ik voor € 1,56 in de winkel kan kopen (zie link naar webshop) Als ik iemand een telefoon zou verkopen die het niet goed zou blijken te doen zou ik daar een gruwelijke hekel aan hebben en zonder meer het geld teruggeven en mijn oprechte excuses aanbieden voor het ongemak. Ik hoop dat uw behandeling op de PAAZ afdeling goed verloopt.
M.vr.gr. Dik Laan


Foobie gebruiker Dik Laan

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1037
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Welke starters moeten een bedrijfsplan maken?

Een bedrijfsplan maken is een must voor elke ondernemer. Maak een ondernemersplan en wordt meer succesvol.

De top 5 keuzecriteria voor het uitzoeken van een goed management support buro

Hoe kies je een bureau dat jouw bedrijf het beste kan helpen?

Een hok of kooi waar je huisdier plezier in heeft

Voor ons is het meest belangrijk dat jij tevreden bent en wij zorgen er dan ook voor dat onze producten van hoge kwaliteit zijn.

De kunst van het verleiden van de consument.

De consument is steeds moeilijker te verleiden, het is dus de kunst om de consument te verleiden.

Groenpoets

Greenwashing of echt MVO?