Verschillende concurrentiestrategieën


Publicatie datum:

Een klein artikel met een uitleg over verschillende concurrentiestrategieën

Gesponsorde koppelingen

Focus, stuck in the middle, kostenleiderschap en differentiatie. Een bedrijf heeft altijd wel concurrenten en deze hebben allemaal waarschijnlijk een bepaalde marketing/positioneringstrategie. Een uitleg van de concurrentiestrategie die Porter heeft ontwikkeld. Hoe positioneer jij je bedrijf zo goed mogelijk tegenover het aanbod van de concurrent? Er zijn verschillende concurrentiestrategieën. In dit artikel wordt ingegaan op de verschillende strategieën.

Kostenleiderschap

Bij de kostenleiderschap strategie werkt het bedrijf hard om productie en distributiekosten zo laag mogelijk te houden. Dit met de gedachte om zo de prijs zo laag mogelijk te houden (lager dan die van de concurrenten) en op deze manier marktaandeel te veroveren. Voorbeelden Lidl en Aldi

Differentiatie

Hierbij legt het bedrijf zich toe op het maken van sterk gedifferentieerde producten en marketingprogramma’s. Het bedrijf wil op deze manier de beste in zijn business worden. Voorbeeld Ben en Jerry’s. Dit bedrijf biedt verschillende soorten ijs aan in verschillende verpakkingen (differentiatie).

Focus

Het bedrijf probeert hierbij enkele marktsegmenten te bedienen en niet de gehele markt. Ze focussen zich op een niche segment. Hierdoor kunnen ze de beste worden in de business waarin zij zitten. Voorbeelden zijn bedrijven als Armani en Prada (focus op het hogere segment voor kleding).

Stuck in the middle

Dit is eigenlijk een strategie voor bedrijven die geen focus hebben gelegd op een van de drie strategieën omschreven hierboven. Het bedrijf probeert in alles uit te blinken, maar lukt uiteindelijk niet om een duidelijke identiteit te creëren. Gevolg is dat het bedrijf wordt weggeconcurreerd door bedrijven die wel een focus leggen op een strategie. Een voorbeeld is Philips vroeger. Dit bedrijf wou de goedkoopste zijn, de hoogste kwaliteit aanbieden en ook in specifieke niche segmenten de beste zijn. Dit werkte niet en sindsdien is Philips bezig zichzelf anders in de markt te zetten.

Het is dus van belang om als bedrijf een strategie te kiezen en daar de focus op te leggen. Anders is de weg naar faillissement een kwestie van tijd.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 7
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Wat is er zo mooi aan om multimiljonair te zijn?

Iedereen droomt er van om rijk te worden maar wat is er zo mooi aan rijk zijn?

Thuiswerk - bijverdienste - Foobie - na 8 maanden ervaring

Ook al een tijdje opzoek naar een serieuse en betrouwbare bijverdienste van thuis uit? Misschien is dit wel iets voor jou?

Alles over www.consumentenbond.nl

Consumentenbond. Onafhankelijke tests van meer dan 2000 producten en diensten. Bekijk de testresultaten en bespaar tijd én geld.

Ondernemer

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Al meer dan 500 freelance technisch en bouwkundig tekenaars op Freelancenetwork.be

Op de homepage kun je bovenaan direct in de zoekrobot technisch tekenen selecteren en men krijgt dan onmiddellijk een overzicht van de kandidaten.

Kun je echt gratis daten op www.relatie.nl

Alles over tijdelijk 3 maanden gratis daten op www.relatie.nl

Energiebesparende en milieuvriendelijke inrichting van je kantoor

Ook bij de inrichting van ons kantoor kunnen we rekening houden met het milieu, bovendien besparen we op die manier veel geld uit.

Tweedehands artikelen online verkopen

Geef je spulletjes een tweede leven en verkoop ze zelf online.

Wat zijn je rechten met een arbeidscontract van een half jaar? Deel 1 vrije dagen.

Bijna niemand krijgt meer direct een vast arbeidscontract, wat zijn je rechten met een arbeidscontract van een b.v. een half jaar?

De evolutie van het onderhoud in de elektromechanica.

Ontwikkelingen in engineering, onderhoud en service in de elektromechanica.

Maak reclame met bedrukte paperclips

Bedrukte paperclips zijn een ideaal marketingsinstrument.

Een reclamebord, zodat je gezien wordt

Laat je onderneming opvallen, niet alleen met digitale middelen, maar ook met een reclamebord van hardkern trespa

Klantentrouw

Tien tips om klanten te behouden.

Wat is de kracht van een goed logo?

Een goed logo moet eigentijds zijn en dus om de paar jaar worden gerestyled.

Kun je meer verkopen door betere reclame teksten?

Het visuele aspect en de aanbieding van een advertentie zijn belangrijk maar je kunt echt veel meer verkopen door betere reclame teksten.

De herkomst van de sticker

De herkomst van de sticker kent een aparte geschiedenis. In de jaren '80 werd de sticker voor het eerst commercieel gebruikt.

Oplichting via Marktplaats? Hoe ik werd opgelicht door een gestoord oude vrouwtje.

Je koopt in goed vertrouwen een smartphone van een oud vrouwtje maar ze blijkt een notoire oplichtster.

Hoe pas je de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC) toe in de praktijk?

Hoe implementeer je de TOC managementtheorie in de werkelijkheid van een bedrijf?

Hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken?

Een advertentie plaatsen is 1 maar hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken.

Hoe schrijf ik een zakelijke brief?

Handige tips en richtlijnen voor het schrijven van een zakelijke brief.

merktemplate.

Wat een merktemplate is en hoe die opgebouwd wordt.

Ondernemer 3

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Journalistiek schrijven.

Het schrijven van journalistieke stukken op een eenvoudige manier.

Robert Cialdini en de basisregels voor ondernemers

Robert Cialdini beschreef in zijn boek 'Invloed, de zes geheimen van het overtuigen' regels die elke ondernemer moet kennen.

Geschiedenis van NH Hotels

De geschiedenis van de NH keten begint in de Spaanse streek Navarra. Hiervan komt ook de merknaam NH vandaan, deze staat voor Navarra Hotels. In 1978 werd in Pamplona, Navarra eerste hotel geopend.