Verschillende concurrentiestrategieën


Publicatie datum:

Een klein artikel met een uitleg over verschillende concurrentiestrategieën

Gesponsorde koppelingen

Focus, stuck in the middle, kostenleiderschap en differentiatie. Een bedrijf heeft altijd wel concurrenten en deze hebben allemaal waarschijnlijk een bepaalde marketing/positioneringstrategie. Een uitleg van de concurrentiestrategie die Porter heeft ontwikkeld. Hoe positioneer jij je bedrijf zo goed mogelijk tegenover het aanbod van de concurrent? Er zijn verschillende concurrentiestrategieën. In dit artikel wordt ingegaan op de verschillende strategieën.

Gesponsorde koppelingen

Kostenleiderschap

Bij de kostenleiderschap strategie werkt het bedrijf hard om productie en distributiekosten zo laag mogelijk te houden. Dit met de gedachte om zo de prijs zo laag mogelijk te houden (lager dan die van de concurrenten) en op deze manier marktaandeel te veroveren. Voorbeelden Lidl en Aldi

Differentiatie

Hierbij legt het bedrijf zich toe op het maken van sterk gedifferentieerde producten en marketingprogramma’s. Het bedrijf wil op deze manier de beste in zijn business worden. Voorbeeld Ben en Jerry’s. Dit bedrijf biedt verschillende soorten ijs aan in verschillende verpakkingen (differentiatie).

Focus

Het bedrijf probeert hierbij enkele marktsegmenten te bedienen en niet de gehele markt. Ze focussen zich op een niche segment. Hierdoor kunnen ze de beste worden in de business waarin zij zitten. Voorbeelden zijn bedrijven als Armani en Prada (focus op het hogere segment voor kleding).

Stuck in the middle

Dit is eigenlijk een strategie voor bedrijven die geen focus hebben gelegd op een van de drie strategieën omschreven hierboven. Het bedrijf probeert in alles uit te blinken, maar lukt uiteindelijk niet om een duidelijke identiteit te creëren. Gevolg is dat het bedrijf wordt weggeconcurreerd door bedrijven die wel een focus leggen op een strategie. Een voorbeeld is Philips vroeger. Dit bedrijf wou de goedkoopste zijn, de hoogste kwaliteit aanbieden en ook in specifieke niche segmenten de beste zijn. Dit werkte niet en sindsdien is Philips bezig zichzelf anders in de markt te zetten.

Het is dus van belang om als bedrijf een strategie te kiezen en daar de focus op te leggen. Anders is de weg naar faillissement een kwestie van tijd.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 7
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Wat is de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC)?

TOC is een managementtheorie, ontwikkeld door Eliyahu Goldratt. Wat is TOC management?

Administratiekantoor altijd handig!

Benieuwd naar de werking van een administratiekantoor?

Tips voor beginnende modellen (voorafgaand aan de fotoshoot)

Handige tips voor beginnende modellen die gaan werken met amateur-fotografen. Het eerste deel.

Tips ter preventie van overval bij bedrijven

Bang voor een overval of inbraak? Hier enkele tips welke je als ondernemer toe kunt passen om de kans hierop zo klein mogelijk te maken.

Waarom investeren in een huisstijl ontwerp?

Redenen waarom een huisstijl ontwerp rendabel is voor je organisatie.