Verschillende concurrentiestrategieën


Publicatie datum:

Een klein artikel met een uitleg over verschillende concurrentiestrategieën

Gesponsorde koppelingen

Focus, stuck in the middle, kostenleiderschap en differentiatie. Een bedrijf heeft altijd wel concurrenten en deze hebben allemaal waarschijnlijk een bepaalde marketing/positioneringstrategie. Een uitleg van de concurrentiestrategie die Porter heeft ontwikkeld. Hoe positioneer jij je bedrijf zo goed mogelijk tegenover het aanbod van de concurrent? Er zijn verschillende concurrentiestrategieën. In dit artikel wordt ingegaan op de verschillende strategieën.

Gesponsorde koppelingen

Kostenleiderschap

Bij de kostenleiderschap strategie werkt het bedrijf hard om productie en distributiekosten zo laag mogelijk te houden. Dit met de gedachte om zo de prijs zo laag mogelijk te houden (lager dan die van de concurrenten) en op deze manier marktaandeel te veroveren. Voorbeelden Lidl en Aldi

Differentiatie

Hierbij legt het bedrijf zich toe op het maken van sterk gedifferentieerde producten en marketingprogramma’s. Het bedrijf wil op deze manier de beste in zijn business worden. Voorbeeld Ben en Jerry’s. Dit bedrijf biedt verschillende soorten ijs aan in verschillende verpakkingen (differentiatie).

Focus

Het bedrijf probeert hierbij enkele marktsegmenten te bedienen en niet de gehele markt. Ze focussen zich op een niche segment. Hierdoor kunnen ze de beste worden in de business waarin zij zitten. Voorbeelden zijn bedrijven als Armani en Prada (focus op het hogere segment voor kleding).

Stuck in the middle

Dit is eigenlijk een strategie voor bedrijven die geen focus hebben gelegd op een van de drie strategieën omschreven hierboven. Het bedrijf probeert in alles uit te blinken, maar lukt uiteindelijk niet om een duidelijke identiteit te creëren. Gevolg is dat het bedrijf wordt weggeconcurreerd door bedrijven die wel een focus leggen op een strategie. Een voorbeeld is Philips vroeger. Dit bedrijf wou de goedkoopste zijn, de hoogste kwaliteit aanbieden en ook in specifieke niche segmenten de beste zijn. Dit werkte niet en sindsdien is Philips bezig zichzelf anders in de markt te zetten.

Het is dus van belang om als bedrijf een strategie te kiezen en daar de focus op te leggen. Anders is de weg naar faillissement een kwestie van tijd.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 7
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

De voordelen van PVC vloeren even op een rijtje

De allernieuwste trend op het gebied van vloeren zijn op dit moment de PVC vloeren, dit prachtige product is bijna niet te onderscheiden van een echte houtenvloer.

Het fabeltje van zonnepanelen en zonne-energie

In 10 jaar tijd je zonnepanelen terugverdienen? Een modern fabeltje.

Public Relations

De taken en manier van gebruiken van de Public Relations afdeling

Telefoneren: hoe doe je dat?

Klantvriendelijk of zakelijk telefoneren. Hoe ga je te werk?

10 Gouden tips ter voorbereiding op je sollicitatiegesprek!

Hoe bereid ik mijzelf het beste voor op een sollicitatiegesprek.