Verschillende concurrentiestrategieën


Publicatie datum:

Een klein artikel met een uitleg over verschillende concurrentiestrategieën

Gesponsorde koppelingen

Focus, stuck in the middle, kostenleiderschap en differentiatie. Een bedrijf heeft altijd wel concurrenten en deze hebben allemaal waarschijnlijk een bepaalde marketing/positioneringstrategie. Een uitleg van de concurrentiestrategie die Porter heeft ontwikkeld. Hoe positioneer jij je bedrijf zo goed mogelijk tegenover het aanbod van de concurrent? Er zijn verschillende concurrentiestrategieën. In dit artikel wordt ingegaan op de verschillende strategieën.

Gesponsorde koppelingen

Kostenleiderschap

Bij de kostenleiderschap strategie werkt het bedrijf hard om productie en distributiekosten zo laag mogelijk te houden. Dit met de gedachte om zo de prijs zo laag mogelijk te houden (lager dan die van de concurrenten) en op deze manier marktaandeel te veroveren. Voorbeelden Lidl en Aldi

Differentiatie

Hierbij legt het bedrijf zich toe op het maken van sterk gedifferentieerde producten en marketingprogramma’s. Het bedrijf wil op deze manier de beste in zijn business worden. Voorbeeld Ben en Jerry’s. Dit bedrijf biedt verschillende soorten ijs aan in verschillende verpakkingen (differentiatie).

Focus

Het bedrijf probeert hierbij enkele marktsegmenten te bedienen en niet de gehele markt. Ze focussen zich op een niche segment. Hierdoor kunnen ze de beste worden in de business waarin zij zitten. Voorbeelden zijn bedrijven als Armani en Prada (focus op het hogere segment voor kleding).

Stuck in the middle

Dit is eigenlijk een strategie voor bedrijven die geen focus hebben gelegd op een van de drie strategieën omschreven hierboven. Het bedrijf probeert in alles uit te blinken, maar lukt uiteindelijk niet om een duidelijke identiteit te creëren. Gevolg is dat het bedrijf wordt weggeconcurreerd door bedrijven die wel een focus leggen op een strategie. Een voorbeeld is Philips vroeger. Dit bedrijf wou de goedkoopste zijn, de hoogste kwaliteit aanbieden en ook in specifieke niche segmenten de beste zijn. Dit werkte niet en sindsdien is Philips bezig zichzelf anders in de markt te zetten.

Het is dus van belang om als bedrijf een strategie te kiezen en daar de focus op te leggen. Anders is de weg naar faillissement een kwestie van tijd.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 7
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Altijd prijs bij Blokker is je reinste flauwekul.

Volgens de “Blokker deelt uit” kraskaart die je krijgt bij iedere aankoop heb je altijd prijs. Dit is dus niet zo.

Geld verdienen met affiliate marketing

Geld verdienen met affiliate martketing is mogelijk voor iedereen!

Wat is dat eigenlijk, een opstalverzekering?

Wat is een opstalverzekering? Is een opstalverzekering voor iedereen verplicht? En hoe sluit je een opstalverzekering af?

Begin je eigen gratis webwinkel, begin je eigen gratis webshop

Lees hier hoe je gratis je eigen webwinkel kunt beginnen zonder investering.

Ongestoord zakendoen

Aantwoordeservice wanneer je als ondernemer op vakantie gaat, ideaal!