Verschillende concurrentiestrategieën


Publicatie datum:

Een klein artikel met een uitleg over verschillende concurrentiestrategieën

Gesponsorde koppelingen

Focus, stuck in the middle, kostenleiderschap en differentiatie. Een bedrijf heeft altijd wel concurrenten en deze hebben allemaal waarschijnlijk een bepaalde marketing/positioneringstrategie. Een uitleg van de concurrentiestrategie die Porter heeft ontwikkeld. Hoe positioneer jij je bedrijf zo goed mogelijk tegenover het aanbod van de concurrent? Er zijn verschillende concurrentiestrategieën. In dit artikel wordt ingegaan op de verschillende strategieën.

Gesponsorde koppelingen

Kostenleiderschap

Bij de kostenleiderschap strategie werkt het bedrijf hard om productie en distributiekosten zo laag mogelijk te houden. Dit met de gedachte om zo de prijs zo laag mogelijk te houden (lager dan die van de concurrenten) en op deze manier marktaandeel te veroveren. Voorbeelden Lidl en Aldi

Differentiatie

Hierbij legt het bedrijf zich toe op het maken van sterk gedifferentieerde producten en marketingprogramma’s. Het bedrijf wil op deze manier de beste in zijn business worden. Voorbeeld Ben en Jerry’s. Dit bedrijf biedt verschillende soorten ijs aan in verschillende verpakkingen (differentiatie).

Focus

Het bedrijf probeert hierbij enkele marktsegmenten te bedienen en niet de gehele markt. Ze focussen zich op een niche segment. Hierdoor kunnen ze de beste worden in de business waarin zij zitten. Voorbeelden zijn bedrijven als Armani en Prada (focus op het hogere segment voor kleding).

Stuck in the middle

Dit is eigenlijk een strategie voor bedrijven die geen focus hebben gelegd op een van de drie strategieën omschreven hierboven. Het bedrijf probeert in alles uit te blinken, maar lukt uiteindelijk niet om een duidelijke identiteit te creëren. Gevolg is dat het bedrijf wordt weggeconcurreerd door bedrijven die wel een focus leggen op een strategie. Een voorbeeld is Philips vroeger. Dit bedrijf wou de goedkoopste zijn, de hoogste kwaliteit aanbieden en ook in specifieke niche segmenten de beste zijn. Dit werkte niet en sindsdien is Philips bezig zichzelf anders in de markt te zetten.

Het is dus van belang om als bedrijf een strategie te kiezen en daar de focus op te leggen. Anders is de weg naar faillissement een kwestie van tijd.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 7
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Verschillende typen boten te koop

Er zijn veel verschillende soorten boten op de markt. Het volgende beschrijft in het kort de meest voorkomende types van boten Verkopen.

Maatschap

Dit gaat over de bedrijfsvorm maatschap.

Transportband: de drijvende kracht voor veel bedrijven

Een transportband kan in veel branches ingezet worden. Er zijn veel verschillende soorten transportbanden in gebruik.

Waarop letten bij het aanschaffen van een heftruck?

Een aantal punten die belangrijk zijn bij het aanschaffen van een heftruck.

Oplichting via Marktplaats? Hoe ik werd opgelicht door een gestoord oude vrouwtje.

Je koopt in goed vertrouwen een smartphone van een oud vrouwtje maar ze blijkt een notoire oplichtster.