Beleving binnen de retailsector


Publicatie datum:

Voor mijn opleiding heb ik een tijd terug een interessant essay geschreven, over de soorten belevenissen in vrijetijdsystemen

Gesponsorde koppelingen

Winkelen en boodschappen doen moet iedereen op zijn tijd, maar door de opkomst van internetwinkels neemt het aantal fysieke winkelbezoeken af. De consument moet op de één of andere manier weer teruggelokt worden naar het fysieke winkelkanaal. Maar hoe? Wat we wel weten, is dat de attractiviteit van het winkelgebied hierin een belangrijke pijler is.

Om de attractiviteit van een winkel te vergroten, moet er niet meer alleen sec het aanbod van een verzameling producten worden aangeboden, maar moet er juist een belevingswereld gecreëerd worden. De consumenten vragen erom om gestimuleerd en vermaakt te worden. Aan beleving kan dus een heel retailconcept worden gehangen waarbij alles klopt, van de winkelinrichting tot de routing.

Vier soorten belevenissen

Er zijn vier soorten belevenissen binnen de retailsector mogelijk:

  1. Amuseren in winkelgebieden
    Hier spelen de consumenten zelf geen actieve rol, ze laten zichzelf amuseren. Het doel van dit soort belevenissen is het oproepen van een positief gevoel bij de consument.
  2. Leren in winkelgebieden
    Informatie en entertainment worden gebundeld (ook wel bekend als infotainment). De betrokken consument heeft hierbij een actieve rol. Een voorbeeld is kookles in een kookwinkel. 
  3. Ontsnappen in winkelgebieden
    De actief betrokken consument gaat volledig in de belevenis op. Een voorbeeld hiervan is het ‘try en buy concept’. De consument kan een product eerst proberen alvorens deze te kopen. Wanneer u bijvoorbeeld hardloopschoenen gaat kopen, mag u deze in sommige winkels al rennend uitproberen. Zo weet men gelijk of de schoenen goed zitten en lekker lopen.  
  4. Esthetische belevenissen in winkelgebieden
    De architectuur en de inrichting van een winkelgebied kunnen een positief gevoel bij de consument oproepen. Wanneer dit helemaal klopt kan de consument helemaal opgaan in de omgeving.

Het zal niet gemakkelijk zijn om alle belevenissen in één keer toe te passen binnen het winkelgebied. Begin klein, kijk hoe de consumenten hierop reageren en bouw het aan de hand daarvan langzaam uit. Daarbij dient de basis natuurlijk goed te zijn. Het belangrijkste is om de consumenten weer terug te krijgen naar de fysieke winkels en dat kan met deze belevingstrend.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Command responsibility: een vergelijkend onderzoek tussen het Joegoslavië-tribunaal en het Internationaal Strafhof

Command responsibility: een vergelijkend onderzoek tussen het Joegoslavië-tribunaal en het Internationaal Strafhof

De gemeente in het Nederlands staatsbestel

Beschrijving van het begrip ´gemeenten´ en een weergave van de belangrijkste taken en doelen

Opblaasbare bedden – Het beste alternatief voor matrassen

Veel mensen zijn niet in staat te beslissen over welk bed door vragen over grootte, kwaliteit of prijs.

De Voordelen van Dropshipping

Wat is Dropshipping en Wat zijn de voordelen ervan?

Ondernemer 5

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Wat is dat eigenlijk, een opstalverzekering?

Wat is een opstalverzekering? Is een opstalverzekering voor iedereen verplicht? En hoe sluit je een opstalverzekering af?

Geschiedenis van NH Hotels

De geschiedenis van de NH keten begint in de Spaanse streek Navarra. Hiervan komt ook de merknaam NH vandaan, deze staat voor Navarra Hotels. In 1978 werd in Pamplona, Navarra eerste hotel geopend.

Hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken?

Een advertentie plaatsen is 1 maar hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken.

Een goede toekomst voor je onderneming? Stel je klant centraal.

Je klant in het middelpunt van de belangstelling plaatsen lijkt zo vanzelfsprekend. De meeste ondernemers denken daar de hele dag mee bezig te zijn.

Beleving binnen de retailsector

Voor mijn opleiding heb ik een tijd terug een interessant essay geschreven, over de soorten belevenissen in vrijetijdsystemen

Hoe verder met het winkelbestand?

Nu een deel van de grote retail dreigt om te vallen, wat is dan het antwoord van de zelfstandige middenstand?

De voordelen van PVC vloeren even op een rijtje

De allernieuwste trend op het gebied van vloeren zijn op dit moment de PVC vloeren, dit prachtige product is bijna niet te onderscheiden van een echte houtenvloer.

Nertsenfokkers, zijn dat ondernemers?

Nertsenfokkers willen een claim indienen als dit verboden wordt.

Eigen bedrijf beginnen? Wees voorzichtig!

Een eigen bedrijf beginnen, wie wil dat niet?

Wat is het doel van Just in time (JIT) management?

Wat is het verschil tussen JIT of het Nederlandse OHN (op het nippertje) management?

Tips voor beginnende modellen (voorafgaand aan de fotoshoot)

Handige tips voor beginnende modellen die gaan werken met amateur-fotografen. Het eerste deel.

Hoe kun je makkelijk geld verdienen met datamining?

Een bedrijf als Facebook verdient miljoenen met datamining, hoe doen ze dat?

Zakelijk Relatiegeschenken voor effectieve marketing

Als het gaat om print-en tv-reclame, het maakt niet veel nodig om het publiek om de advertentie overslaan, het zou moeilijk zijn om mensen die zich volledig richten op de advertenties in deze media, en minder nog steeds loyaliteit op te bouwen in de richting van het merk op basis van deze vondst advertenties.

Ondernemer 6

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Is dropshipping de oplossing voor webshops?

Hoe kan dropshipping je helpen om een succesvolle webshop te runnen?

Ondernemer

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Force majeure-clausules, een vergelijkend onderzoek

Een vergelijkend onderzoek van vier force majeure-clausules in internationale contracten.

Implementatie factoren die het implementatieproces beïnvloeden.

Beschrijving van verschillende factoren die het implementatieproces kunnen beïnvloeden.

De verandering van de marketinggedachte.

de verandering van de marketing activiteit en gerichtheid door de jaren heen.

Ondernemer 9:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.