Beleving binnen de retailsector


Publicatie datum:

Voor mijn opleiding heb ik een tijd terug een interessant essay geschreven, over de soorten belevenissen in vrijetijdsystemen

Gesponsorde koppelingen

Winkelen en boodschappen doen moet iedereen op zijn tijd, maar door de opkomst van internetwinkels neemt het aantal fysieke winkelbezoeken af. De consument moet op de één of andere manier weer teruggelokt worden naar het fysieke winkelkanaal. Maar hoe? Wat we wel weten, is dat de attractiviteit van het winkelgebied hierin een belangrijke pijler is.

Om de attractiviteit van een winkel te vergroten, moet er niet meer alleen sec het aanbod van een verzameling producten worden aangeboden, maar moet er juist een belevingswereld gecreëerd worden. De consumenten vragen erom om gestimuleerd en vermaakt te worden. Aan beleving kan dus een heel retailconcept worden gehangen waarbij alles klopt, van de winkelinrichting tot de routing.

Gesponsorde koppelingen

Vier soorten belevenissen

Er zijn vier soorten belevenissen binnen de retailsector mogelijk:

  1. Amuseren in winkelgebieden
    Hier spelen de consumenten zelf geen actieve rol, ze laten zichzelf amuseren. Het doel van dit soort belevenissen is het oproepen van een positief gevoel bij de consument.
  2. Leren in winkelgebieden
    Informatie en entertainment worden gebundeld (ook wel bekend als infotainment). De betrokken consument heeft hierbij een actieve rol. Een voorbeeld is kookles in een kookwinkel. 
  3. Ontsnappen in winkelgebieden
    De actief betrokken consument gaat volledig in de belevenis op. Een voorbeeld hiervan is het ‘try en buy concept’. De consument kan een product eerst proberen alvorens deze te kopen. Wanneer u bijvoorbeeld hardloopschoenen gaat kopen, mag u deze in sommige winkels al rennend uitproberen. Zo weet men gelijk of de schoenen goed zitten en lekker lopen.  
  4. Esthetische belevenissen in winkelgebieden
    De architectuur en de inrichting van een winkelgebied kunnen een positief gevoel bij de consument oproepen. Wanneer dit helemaal klopt kan de consument helemaal opgaan in de omgeving.

Het zal niet gemakkelijk zijn om alle belevenissen in één keer toe te passen binnen het winkelgebied. Begin klein, kijk hoe de consumenten hierop reageren en bouw het aan de hand daarvan langzaam uit. Daarbij dient de basis natuurlijk goed te zijn. Het belangrijkste is om de consumenten weer terug te krijgen naar de fysieke winkels en dat kan met deze belevingstrend.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Maak reclame met bedrukte paperclips

Bedrukte paperclips zijn een ideaal marketingsinstrument.

Belangrijke tips bij het kopen van een konijnenhok

Konijnen zijn over het algemeen leuke en schattige huisdieren, aardige beestjes die van knuffelen houden en graag rondrennen.

Laat Klanten Je Bedrijf Verkennen Met Een Virtuele Tour

Voor bedrijven heeft een virtual tour een groot aantal voordelen. Het helpt ze om je bedrijf te verkennen. Deze interactieve technologie dient als een uitstekende marketing tool.

Outsourcing: kostenbesparing of geldverspilling?

Outsourcing is een nieuw fenomeen en een trend anno 2012. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen van uitbesteding? Brengt het kosten met zich mee, of wordt er bespaard?

Geld verdienen met affiliate marketing

Geld verdienen met affiliate martketing is mogelijk voor iedereen!