Beleving binnen de retailsector


Publicatie datum:

Voor mijn opleiding heb ik een tijd terug een interessant essay geschreven, over de soorten belevenissen in vrijetijdsystemen

Gesponsorde koppelingen

Winkelen en boodschappen doen moet iedereen op zijn tijd, maar door de opkomst van internetwinkels neemt het aantal fysieke winkelbezoeken af. De consument moet op de één of andere manier weer teruggelokt worden naar het fysieke winkelkanaal. Maar hoe? Wat we wel weten, is dat de attractiviteit van het winkelgebied hierin een belangrijke pijler is.

Om de attractiviteit van een winkel te vergroten, moet er niet meer alleen sec het aanbod van een verzameling producten worden aangeboden, maar moet er juist een belevingswereld gecreëerd worden. De consumenten vragen erom om gestimuleerd en vermaakt te worden. Aan beleving kan dus een heel retailconcept worden gehangen waarbij alles klopt, van de winkelinrichting tot de routing.

Vier soorten belevenissen

Er zijn vier soorten belevenissen binnen de retailsector mogelijk:

  1. Amuseren in winkelgebieden
    Hier spelen de consumenten zelf geen actieve rol, ze laten zichzelf amuseren. Het doel van dit soort belevenissen is het oproepen van een positief gevoel bij de consument.
  2. Leren in winkelgebieden
    Informatie en entertainment worden gebundeld (ook wel bekend als infotainment). De betrokken consument heeft hierbij een actieve rol. Een voorbeeld is kookles in een kookwinkel. 
  3. Ontsnappen in winkelgebieden
    De actief betrokken consument gaat volledig in de belevenis op. Een voorbeeld hiervan is het ‘try en buy concept’. De consument kan een product eerst proberen alvorens deze te kopen. Wanneer u bijvoorbeeld hardloopschoenen gaat kopen, mag u deze in sommige winkels al rennend uitproberen. Zo weet men gelijk of de schoenen goed zitten en lekker lopen.  
  4. Esthetische belevenissen in winkelgebieden
    De architectuur en de inrichting van een winkelgebied kunnen een positief gevoel bij de consument oproepen. Wanneer dit helemaal klopt kan de consument helemaal opgaan in de omgeving.

Het zal niet gemakkelijk zijn om alle belevenissen in één keer toe te passen binnen het winkelgebied. Begin klein, kijk hoe de consumenten hierop reageren en bouw het aan de hand daarvan langzaam uit. Daarbij dient de basis natuurlijk goed te zijn. Het belangrijkste is om de consumenten weer terug te krijgen naar de fysieke winkels en dat kan met deze belevingstrend.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Thuiswerk en ervaringen

Een hopeloze zoektocht naar eerlijk administratief thuiswerk en de ervaringen daarmee.

Tips voor beginnende modellen (voorafgaand aan de fotoshoot)

Handige tips voor beginnende modellen die gaan werken met amateur-fotografen. Het eerste deel.

Met Ecofont goedkoper printen. Voldoende zwart tussen de gaten!

Tot 25% goedkoper printen. Voor particulieren en bedrijven!

Goedkope gebruikte smartphones, tablets, games etc. met garantie bij Cex.

Je bent gek als je nieuw koopt als je voordelig gebruikte smartphones, tablets, games etc. kunt kopen met garantie bij Cex

Zalando Kleding nu uit met nieuwe zomer collectie

Online winkelen is altijd al een grote hulp voor drukke mensen.

Ondernemer 8

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

LinkedIn: hét digitale netwerkplatform voor professionals

‘Wat is LinkedIn nou precies en wat kan ik ermee?’, ‘Hoe maak ik een interessant en onderscheidend profiel?’, ‘Hoe vind ik een baan via LinkedIn?’

Geschiedenis van Jan Tabak

In 1687 startte Jan Jacobsz nabij het gehucht Bussum, in het stadje Naarden een herberg. Jan Jacobsz was in die dagen “Flessiaan”, wat wil zeggen dat hij een caféhouder of slijter was.

Ondernemer 3

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Waarom boycot Rusland groente en fruit uit Europa?

Wat is het belang van Rusland bij een boycot van alle groente en fruit uit Europa?

Nu 30% korting op gekleurde/geprinte achterwanden en meer!

Profiteer nu van de vele tijdelijke aanbiedingen bij A&A Glashandel! Zo krijgt u tot en met 31 mei maar liefst 30% korting op glazen achterwanden met een kleur of print.

Journalistiek schrijven.

Het schrijven van journalistieke stukken op een eenvoudige manier.

Ondernemer: 14

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Klantentrouw

Tien tips om klanten te behouden.

Wordt gevonden in Google

Veel mensen willen met hun website goed gevonden worden in Google. Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werking?

Geschiedenis van NH Hotels

De geschiedenis van de NH keten begint in de Spaanse streek Navarra. Hiervan komt ook de merknaam NH vandaan, deze staat voor Navarra Hotels. In 1978 werd in Pamplona, Navarra eerste hotel geopend.

Wat te doen bij boete door VWA door overtreding Rookverbod Horeca

Procedure bij opgelegde boetes door de VWA; hiermee rekt u tijd

10 Vragen over dropshipping

Online productverkoop zonder investering

Altijd prijs bij Blokker is je reinste flauwekul.

Volgens de “Blokker deelt uit” kraskaart die je krijgt bij iedere aankoop heb je altijd prijs. Dit is dus niet zo.

Wat is er zo mooi aan om multimiljonair te zijn?

Iedereen droomt er van om rijk te worden maar wat is er zo mooi aan rijk zijn?

Oplichting via Marktplaats? Hoe ik werd opgelicht door een gestoord oude vrouwtje.

Je koopt in goed vertrouwen een smartphone van een oud vrouwtje maar ze blijkt een notoire oplichtster.

Decision making unit.

Wat een disicion making unit is, doet en nodig heeft.

10 Gouden tips ter voorbereiding op je sollicitatiegesprek!

Hoe bereid ik mijzelf het beste voor op een sollicitatiegesprek.

merktemplate.

Wat een merktemplate is en hoe die opgebouwd wordt.

Robert Cialdini en de basisregels voor ondernemers

Robert Cialdini beschreef in zijn boek 'Invloed, de zes geheimen van het overtuigen' regels die elke ondernemer moet kennen.