Een zakelijke brief schrijven


Publicatie datum:

Wat komt er allemaal kijken bij het schrijven van een zakelijke brief, in dit artikel een klein overzicht

Gesponsorde koppelingen

Bij het schrijven van een zakelijke brief komt het e.e.a. kijken, een zakelijke brief ziet er niet hetzelfde uit als een gewone brief. In dit artikel enkele tips voor het opstellen van een degelijk en zakelijk schrijven.

Gesponsorde koppelingen

De opbouw van een zakelijke brief is net wat anders, maar verschilt weinig van die van een gewone brief. De brief begint met uw bedrijfsnaam, bedrijfsgegevens, zoals het telefoonnummer en het adres. Dit zet u helemaal linksboven aan de pagina. Na een dubbele enter volgt vervolgens de datum en de plaats van schrijven. Let u erop dat de datum voluit geschreven wordt. Hierna volgt uw eigen naam en overige gegevens. Wanneer u een zakelijke brief als privé persoon schrijft dan vermeldt u hier alleen uw adresgegevens, anders vermeldt u hier ook uw bedrijfsnaam.

Hierna volgt de aanhef van de brief. Probeer hierbij zo specifiek mogelijk te zijn. Wanneer u de naam van de persoon  aan wie u schrijft niet weet, probeer dan in ieder geval uit te vogelen of de brief naar een man of vrouw gaat. U kunt de brief aanheffen met “Geachte heer/mevrouw” of “Beste meneer/mevrouw”, deze laatste aanhef is wat informeler en wordt niet noodzakelijkerwijs aangeraden voor een zakelijke brief.

Na de aanhef volgt uiteraard de brief zelf. Deze kunt u onderverdelen in 3 stukken. De inleiding begint u mee en zet u uiteen waarom u deze brief schrijft. Hierna volgt in het middenstuk verdere toelichting, motivatie, e.d. Tot slot zet u in uw slotalinea nog even kort uiteen wat u concludeert en wat u verwacht van de andere partij. Na deze afsluitende alinea volgt de afsluiting van de brief.

De afsluiting van de brief

Ter afsluiting van een zakelijke brief kunt u gebruikmaken van verschillende standaard zinnen. Zo is een erg gebruikelijke afsluiting “met vriendelijke groeten”, maar kunt u ook kiezen voor “Hoogachtend”.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 6
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Force majeure-clausules, een vergelijkend onderzoek

Een vergelijkend onderzoek van vier force majeure-clausules in internationale contracten.

Klusjesman

Hoe inschrijven als klusjesman ?

Videoconferencing en webcasting

Met videoconferencing en webcasting kunt u als bedrijf verschillende kanten op. Een gesprek of een complete vergadering met partijen op diverse locaties.

De zakelijke man kan niet zonder een portemonnee

Een veelzijdig en bijna onmisbaar accessoire voor de zakelijke man is de portemonnee. Niet alleen geld, maar ook visitekaartjes kunnen heel gemakkelijk opgeborgen worden.

Een auto huren voor uw zakenreis

De voor- en nadelen van de verschillende manieren van een auto huren voor een zakenreis.