De verandering van de marketinggedachte.


Publicatie datum:

de verandering van de marketing activiteit en gerichtheid door de jaren heen.

Gesponsorde koppelingen

De manier waarop bedrijven hun marketingactiviteiten regelen is in de loop der jaren erg veranderd. In dit artikel kunt u lezen op welke manieren de marketinggerichtheid in de loop der jaren is veranderd.

Gesponsorde koppelingen

1. Productie concept.
Het begin productieconcept gericht. Hiermee wordt bedoeld dat men het productieproces probeert te standaardiseren. Hiermee onstaan een groot aantal volkomen gelijkvormige eindproducten voor de finale consument. 
Door de producten op grote schaal te produceren daalt de kostprijs dus men kan veel producten produceren voor een goedkope kostprijs.
Bij de productieoriëntatie wordt er vanuit gegaan dat ruiltransacties het best tot stand komen door de efficiency en de capaciteit van de productie en de distributie te vergroten. 
Dit  concept wordt gekenmerkt door een grote mate van interne gerichtheid.

2. Product concept.
hierbij word productverbetering toegpastwaaruit een betere kwaliteit komt, met de gedachte:‘een goed product verkoopt zichzelf'.
Bij de productoriëntatie wordt ervan uitgegaan dat ruiltransacties het best tot stand komen door grote aandacht te besteden aan kwaliteitsverbeteringen van het product.
Ook dit concept wordt gekenmerkt door een grote mate van interne gerichtheid.
Hiermee ontstonden technische vernieuwingen en een standaardproduct.

3. Verkoopconcept.
Door een verzadiging van de markt en een kritischere consument verloopt de afzet niet meer automatisch. Hierbij word dan ook de verkoop van producten sterk gestimuleerd en onstaat er steeds aggresievere reclame en verkooptechnieken, ze willen namelijk meer verkoop.
Bij de verkooporiëntatie wordt ervan uitgegaan dat ruiltransacties het best tot stand komen door de nadruk te leggen op communicatie en distributie-inspanningen.

3. Marketingconcept.
Op basis van onderzoek naar de behoefte en verlangens van de afnemers word het product daarop afgestemd. Ook de wijze van aanprijzing is gebaseerd op het gedrag van de afnemer.
Bij de marketingoriëntatie staat het vast stellen van de behoeftes en wensen van de afnemers centraal, dit wordt ook wel customer focus genoemd. Hieruit ontstond de massaproductie met kleine aanpassingen voor de individuele consument.

4. Social Marketing.
Hierbij word een ideaal aan een product verbonden, dit is in het belang van zowel de onderneming als van de consument. Zo is de huidige belevingseconomie ontstaan. Om een product te verkopen hangt men er een beleving aan vast.
De Maatschappelijke marketingoriëntatie is een aanvulling op het marketingconcept waarbij tevens rekening wordt gehouden met neveneffecten van de ruilprocessen op langere termijn.

Hieruit valt dus goed af te leiden dat de marketinggerichtheid in de loop der jaren verplaatst is. En dat het voor onderneming belangrijk is om deze verandering te volgen om de afzet voor hun producten te blijven vergroten. Deze veranderingen komen voort uit de behoeftes en wensen die de consument aangeeft.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie zakelijk

Een kapsalon starten met comfortabele kappersstoelen

Wanneer je als kapper of kapster zelf een kapperszaakje gaat beginnen komt er heel wat voor kijken voordat je de eerste klant daadwerkelijk gaat knippen. Er moet aan heel veel dingen gedacht worden.

merktemplate.

Wat een merktemplate is en hoe die opgebouwd wordt.

Sunlite Supply maakt het mogelijk om huizenbezitters zonnepanelen systemen aan te schaffen

Hoe is het mogelijk om nog in de recessie geld te besparen?

Speurders.nl, marktplaats Speurders

Op Speurders.nl vind je aanbiedingen, tweedehands en nieuw, te koop gevraagd en aangeboden.

Thuiswerk - bijverdienste - Foobie - na 8 maanden ervaring

Ook al een tijdje opzoek naar een serieuse en betrouwbare bijverdienste van thuis uit? Misschien is dit wel iets voor jou?