De verandering van de marketinggedachte.


Publicatie datum:

de verandering van de marketing activiteit en gerichtheid door de jaren heen.

Gesponsorde koppelingen

De manier waarop bedrijven hun marketingactiviteiten regelen is in de loop der jaren erg veranderd. In dit artikel kunt u lezen op welke manieren de marketinggerichtheid in de loop der jaren is veranderd.

1. Productie concept.
Het begin productieconcept gericht. Hiermee wordt bedoeld dat men het productieproces probeert te standaardiseren. Hiermee onstaan een groot aantal volkomen gelijkvormige eindproducten voor de finale consument. 
Door de producten op grote schaal te produceren daalt de kostprijs dus men kan veel producten produceren voor een goedkope kostprijs.
Bij de productieoriëntatie wordt er vanuit gegaan dat ruiltransacties het best tot stand komen door de efficiency en de capaciteit van de productie en de distributie te vergroten. 
Dit  concept wordt gekenmerkt door een grote mate van interne gerichtheid.

2. Product concept.
hierbij word productverbetering toegpastwaaruit een betere kwaliteit komt, met de gedachte:‘een goed product verkoopt zichzelf'.
Bij de productoriëntatie wordt ervan uitgegaan dat ruiltransacties het best tot stand komen door grote aandacht te besteden aan kwaliteitsverbeteringen van het product.
Ook dit concept wordt gekenmerkt door een grote mate van interne gerichtheid.
Hiermee ontstonden technische vernieuwingen en een standaardproduct.

3. Verkoopconcept.
Door een verzadiging van de markt en een kritischere consument verloopt de afzet niet meer automatisch. Hierbij word dan ook de verkoop van producten sterk gestimuleerd en onstaat er steeds aggresievere reclame en verkooptechnieken, ze willen namelijk meer verkoop.
Bij de verkooporiëntatie wordt ervan uitgegaan dat ruiltransacties het best tot stand komen door de nadruk te leggen op communicatie en distributie-inspanningen.

3. Marketingconcept.
Op basis van onderzoek naar de behoefte en verlangens van de afnemers word het product daarop afgestemd. Ook de wijze van aanprijzing is gebaseerd op het gedrag van de afnemer.
Bij de marketingoriëntatie staat het vast stellen van de behoeftes en wensen van de afnemers centraal, dit wordt ook wel customer focus genoemd. Hieruit ontstond de massaproductie met kleine aanpassingen voor de individuele consument.

4. Social Marketing.
Hierbij word een ideaal aan een product verbonden, dit is in het belang van zowel de onderneming als van de consument. Zo is de huidige belevingseconomie ontstaan. Om een product te verkopen hangt men er een beleving aan vast.
De Maatschappelijke marketingoriëntatie is een aanvulling op het marketingconcept waarbij tevens rekening wordt gehouden met neveneffecten van de ruilprocessen op langere termijn.

Hieruit valt dus goed af te leiden dat de marketinggerichtheid in de loop der jaren verplaatst is. En dat het voor onderneming belangrijk is om deze verandering te volgen om de afzet voor hun producten te blijven vergroten. Deze veranderingen komen voort uit de behoeftes en wensen die de consument aangeeft.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie zakelijk

Transportband: de drijvende kracht voor veel bedrijven

Een transportband kan in veel branches ingezet worden. Er zijn veel verschillende soorten transportbanden in gebruik.

Geld verdienen met affiliate marketing

Geld verdienen met affiliate martketing is mogelijk voor iedereen!

Tweedehands artikelen online verkopen

Geef je spulletjes een tweede leven en verkoop ze zelf online.

Het aanbiedingsgesprek: je salaris

Als ict werkgever een goed en marktconform salaris bieden wordt steeds lastiger. Zorg dat niet alleen jouw vacature eruit springt, maar ook je salaris en secundaire voorwaarden eruit springen ten opzichte van je concurrenten.

Command responsibility: een vergelijkend onderzoek tussen het Joegoslavië-tribunaal en het Internationaal Strafhof

Command responsibility: een vergelijkend onderzoek tussen het Joegoslavië-tribunaal en het Internationaal Strafhof

Geschiedenis van NH Hotels

De geschiedenis van de NH keten begint in de Spaanse streek Navarra. Hiervan komt ook de merknaam NH vandaan, deze staat voor Navarra Hotels. In 1978 werd in Pamplona, Navarra eerste hotel geopend.

Is www.goededoelentest.nl betrouwbaar?

De website www.goededoelentest.nl is één van de websites waar je met de Webshop Giftcard kunt betalen maar is www.goededoelentest.nl ook betrouwbaar?

merktemplate.

Wat een merktemplate is en hoe die opgebouwd wordt.

Speelgoed speciaal voor je geliefde kleintjes

TY knuffels zijn niet het enige product dat wij bieden.

Wat is de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC)?

TOC is een managementtheorie, ontwikkeld door Eliyahu Goldratt. Wat is TOC management?

De evolutie van het onderhoud in de elektromechanica.

Ontwikkelingen in engineering, onderhoud en service in de elektromechanica.

Outsourcing: kostenbesparing of geldverspilling?

Outsourcing is een nieuw fenomeen en een trend anno 2012. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen van uitbesteding? Brengt het kosten met zich mee, of wordt er bespaard?

Toeleverancier

voordelen en nadelen van toeleveranciers

Ondernemer 12:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Veel geld verdienen in horeca blijkt vrouwenhandel.

Mooie jonge buitenlandse vrouwen worden gelokt met beloftes van veel geld verdienen in de horeca.

De gemeente in het Nederlands staatsbestel

Beschrijving van het begrip ´gemeenten´ en een weergave van de belangrijkste taken en doelen

Alles over www.consumentenbond.nl

Consumentenbond. Onafhankelijke tests van meer dan 2000 producten en diensten. Bekijk de testresultaten en bespaar tijd én geld.

Hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken?

Een advertentie plaatsen is 1 maar hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken.

Verschillende concurrentiestrategieën

Een klein artikel met een uitleg over verschillende concurrentiestrategieën

Robert Cialdini en de basisregels voor ondernemers

Robert Cialdini beschreef in zijn boek 'Invloed, de zes geheimen van het overtuigen' regels die elke ondernemer moet kennen.

Een zakelijke brief schrijven

Wat komt er allemaal kijken bij het schrijven van een zakelijke brief, in dit artikel een klein overzicht

Ondernemer 13:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Een auto huren voor uw zakenreis

De voor- en nadelen van de verschillende manieren van een auto huren voor een zakenreis.

Altijd prijs bij Blokker is je reinste flauwekul.

Volgens de “Blokker deelt uit” kraskaart die je krijgt bij iedere aankoop heb je altijd prijs. Dit is dus niet zo.

Goede productfoto vergroot de verkoop van product

Vooral op internet bepaalt de kwaliteit van de productfoto of een product wel of niet verkocht wordt.