De verandering van de marketinggedachte.


Publicatie datum:

de verandering van de marketing activiteit en gerichtheid door de jaren heen.

Gesponsorde koppelingen

De manier waarop bedrijven hun marketingactiviteiten regelen is in de loop der jaren erg veranderd. In dit artikel kunt u lezen op welke manieren de marketinggerichtheid in de loop der jaren is veranderd.

1. Productie concept.
Het begin productieconcept gericht. Hiermee wordt bedoeld dat men het productieproces probeert te standaardiseren. Hiermee onstaan een groot aantal volkomen gelijkvormige eindproducten voor de finale consument. 
Door de producten op grote schaal te produceren daalt de kostprijs dus men kan veel producten produceren voor een goedkope kostprijs.
Bij de productieoriëntatie wordt er vanuit gegaan dat ruiltransacties het best tot stand komen door de efficiency en de capaciteit van de productie en de distributie te vergroten. 
Dit  concept wordt gekenmerkt door een grote mate van interne gerichtheid.

2. Product concept.
hierbij word productverbetering toegpastwaaruit een betere kwaliteit komt, met de gedachte:‘een goed product verkoopt zichzelf'.
Bij de productoriëntatie wordt ervan uitgegaan dat ruiltransacties het best tot stand komen door grote aandacht te besteden aan kwaliteitsverbeteringen van het product.
Ook dit concept wordt gekenmerkt door een grote mate van interne gerichtheid.
Hiermee ontstonden technische vernieuwingen en een standaardproduct.

3. Verkoopconcept.
Door een verzadiging van de markt en een kritischere consument verloopt de afzet niet meer automatisch. Hierbij word dan ook de verkoop van producten sterk gestimuleerd en onstaat er steeds aggresievere reclame en verkooptechnieken, ze willen namelijk meer verkoop.
Bij de verkooporiëntatie wordt ervan uitgegaan dat ruiltransacties het best tot stand komen door de nadruk te leggen op communicatie en distributie-inspanningen.

3. Marketingconcept.
Op basis van onderzoek naar de behoefte en verlangens van de afnemers word het product daarop afgestemd. Ook de wijze van aanprijzing is gebaseerd op het gedrag van de afnemer.
Bij de marketingoriëntatie staat het vast stellen van de behoeftes en wensen van de afnemers centraal, dit wordt ook wel customer focus genoemd. Hieruit ontstond de massaproductie met kleine aanpassingen voor de individuele consument.

4. Social Marketing.
Hierbij word een ideaal aan een product verbonden, dit is in het belang van zowel de onderneming als van de consument. Zo is de huidige belevingseconomie ontstaan. Om een product te verkopen hangt men er een beleving aan vast.
De Maatschappelijke marketingoriëntatie is een aanvulling op het marketingconcept waarbij tevens rekening wordt gehouden met neveneffecten van de ruilprocessen op langere termijn.

Hieruit valt dus goed af te leiden dat de marketinggerichtheid in de loop der jaren verplaatst is. En dat het voor onderneming belangrijk is om deze verandering te volgen om de afzet voor hun producten te blijven vergroten. Deze veranderingen komen voort uit de behoeftes en wensen die de consument aangeeft.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie zakelijk

Een zakelijke brief schrijven

Wat komt er allemaal kijken bij het schrijven van een zakelijke brief, in dit artikel een klein overzicht

Klantentrouw

Tien tips om klanten te behouden.

Wat is dat eigenlijk, een opstalverzekering?

Wat is een opstalverzekering? Is een opstalverzekering voor iedereen verplicht? En hoe sluit je een opstalverzekering af?

Decision making unit.

Wat een disicion making unit is, doet en nodig heeft.

Het intelectueel eigendomsrecht.

Het recht dat men heeft op zijn eigen geestelijke creatie.

Verschillende manieren om kunststof te bewerken

Hier lees je op welke manieren je kunststof kunt bewerken.

Begin je eigen gratis webwinkel, begin je eigen gratis webshop

Lees hier hoe je gratis je eigen webwinkel kunt beginnen zonder investering.

Hoe maakt u een goede offerte?

Tips voor het maken van de winnende offerte

Toeleverancier

voordelen en nadelen van toeleveranciers

Oplichting via Marktplaats? Hoe ik werd opgelicht door een gestoord oude vrouwtje.

Je koopt in goed vertrouwen een smartphone van een oud vrouwtje maar ze blijkt een notoire oplichtster.

Ondernemer 16 (slot)

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Gamma Holding overgenomen door Gilde en Parcom

Gamma holding is overgenomen door Parcom en Gilde Buy out partners

Leidinggeven

de basis principes voor goed leidinggeven.

Ondernemer 15

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Hoe begin je een reisbureau zonder diploma's?

Je houdt van goedkope reizen en je kunt goed organiseren, dan kun je een reisbureau beginnen zonder papieren.

Social Media voor bedrijven

Social media voor bedrijven

Inschatting van het frauderisico op grond van COS 240

Een korte handleiding voor de inschatting van het frauderisico op grond van COS 240

Geschiedenis van Jan Tabak

In 1687 startte Jan Jacobsz nabij het gehucht Bussum, in het stadje Naarden een herberg. Jan Jacobsz was in die dagen “Flessiaan”, wat wil zeggen dat hij een caféhouder of slijter was.

Het fabeltje van zonnepanelen en zonne-energie

In 10 jaar tijd je zonnepanelen terugverdienen? Een modern fabeltje.

Ondernemer: 14

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Met Ecofont goedkoper printen. Voldoende zwart tussen de gaten!

Tot 25% goedkoper printen. Voor particulieren en bedrijven!

Public Relations

De taken en manier van gebruiken van de Public Relations afdeling

Acme, de fabrikant van goedkope Tornado Kit’s, boeken, CD's, kleding, auto’s en juwelen.

Ben je op zoek naar consumptiegoederen dan is Acme de juiste keuze voor jou.

Thuiswerk en ervaringen

Een hopeloze zoektocht naar eerlijk administratief thuiswerk en de ervaringen daarmee.

Wat te doen bij boete door VWA door overtreding Rookverbod Horeca

Procedure bij opgelegde boetes door de VWA; hiermee rekt u tijd