Groenpoets


Publicatie datum:

Greenwashing of echt MVO?

Gesponsorde koppelingen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen, "groene" producten, biologische producten, duurzaamheid, allemaal termen die steeds belangrijker worden. Ontzettend veel bedrijven communiceren maatschappelijk betrokken te zijn of dit in de toekomst te worden. Zijn deze bedrijven ook echt maatschappelijk betrokken en helpen ze echt mee aan een zogezegd beter klimaat, óf beweren zij dat alleen om het imago van het merk te verbeteren?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), wie heeft er niet van gehoord. Maar wat houdt het precies in. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een ondernemingsstrategie waarbij drie domeinen een grote rol spelen. Dit zijn people, planet en profit. Tot het domein people worden de prestaties op sociaal-ethisch gebied gerekend. Thema's die hier spelen zijn onder andere: behartiging van de mensenrechten, kinderarbeid, man-vrouwverhoudingen, diversiteit en discriminatie, medezeggenschap en gedragscodes. Tot het domein planet kan gerekend worden de prestaties op het gebied van milieu. Hoe gaat een bedrijf om met zijn verantwoordelijkheid ten aanzien van het belasten van het milieu, de natuur en het landschap. Voorbeelden hiervan zijn milieuzorg, eco-efficiëntie, schoner produceren en duurzame technologieontwikkelingen. Tot slot het domein profit. Hierbij gaat het om economische zaken. Werkgelegenheid, investeringen in infrastructuur, politieke betrokkenheid en winstbestemming.

Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen twee soorten bedrijven die aan MVO doen. Ten eerste heb je de bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen als gedachtegoed gekozen hebben en vanuit daar een merk gebouwd hebben. De Bodyshop en Kuyichi zijn hier een voorbeeld van. Bij dit soort merken werkt het ook echt in het voordeel. Consumenten weten niet beter en hebben vertrouwen in het merk. Daarnaast heb je nog de bedrijven die al dertig jaar bestaan en mee willen gaan met de trend en hun merk ook opeens "groen" willen maken, of de arbeidsomstandigheden in derde wereldlanden willen verbeteren. En daar gaat het mis. Het gros van de bedrijven doet het puur voor een beter imago. Dit zijn de zogenoemde greenwashers. Greenwashing is het voeren van reclamecampagnes waarin een bedrijf claimt groen te zijn, terwijl dat niet blijkt uit de bedrijfsvoering. In de afgelopen jaren zijn het milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen veel gehoorde termen, helaas houden sommige bedrijven het slechts bij windowdressing. Hierbij neemt het bedrijf duurzaamheid op in de PR-uiting, maar voert zij geen wijzigingen door in de bedrijfsvoering of in het productieproces.

Een wereldwijd onderzoek onder 1.164 managers door The Economist Intelligence Unit bevestigt dit. Eenderde (33 procent) van de respondenten gaf toe dat hun bedrijf zich alleen met duurzaamheid bezighoudt in markten waarin verwacht wordt dat het een impact op de perceptie van de klanten zal hebben. Ook gaf 31 procent van de respondenten toe dat de duurzaamheidinzet meer om communicatie draait dan om daadwerkelijke veranderingen. MVO heeft dus niets te maken met verantwoordelijkheid, maar des te meer met imago.

Toch zijn er ontzettend veel mensen die geloven in MVO. Volgens mr. Paul Moers (Merk toch hoe sterk, 2007) is MVO voor merken een zeer belangrijke factor. "Bedrijven realiseren zich steeds meer dat als gevolg van de transparanter wordende maatschappij, consumenten de bedrijven gaan afrekenen op de manier waarop ze zaken doen". Deze uitspraak zegt eigenlijk al genoeg. Voor wie gaan de bedrijven dus maatschappelijk verantwoord ondernemen? Voor de consument. Als zij dit namelijk niet doen zijn ze bang dat ze achterblijven bij de merken die uit het gedachtegoed MVO ontstaan zijn, en dat ze daarop afgerekend worden door de consument.

Het mooiste komt nog, volgens het European Trusted Brands-onderzoek van Reader's Digest is de Nederlander het minst gevoelig voor merken die zich betrokken voelen bij het milieu. Daarbij komt dat één op de zes Nederlanders zich stoort aan nepcampagnes en de boodschap negeert. Er ontstaan zelfs neigingen om te protesteren (onderzoek van MarketResponse, 2007). Je merk "groen" maken voor de consument heeft dus geen zin, tenzij je als bedrijf echt werk maakt van duurzaamheid.

Onterecht een maatschappelijk verantwoorde campagne voeren kan zelfs een imagodeuk opleveren. Zo beweerde Daihatsu dat de nieuwe Cuore de zuinigste benzine auto ter wereld is. Daarnaast claimt zij het meest milieuvriendelijkste automerk te zijn. Volgens de Reclame Code Commissie kunnen deze termen niet worden aangetoond en daarom heeft zij ze dan ook verboden te gebruiken in de campagnes. Het blijkt maar weer dat merken zomaar wat roepen om de consument tevreden te stellen en te overtuigen tot aankoop. Maar wanneer het tegendeel van de uitspraken bewezen wordt, keren de meeste consumenten zich tegen het merk en kom je als merk nooit meer van de term greenwasher af.

MVO is zeker geen onzin, het is juist heel belangrijk dat er bedrijven zijn die zich inzetten voor een betere samenleving. Het punt is dat je er als bedrijf wel echt achter moet staan. Je moet het niet alleen communiceren, je moet bewijzen en harde feiten leveren. Je moet vertrouwen creëren onder de consument. Pas dan krijg je de consument zover dat zij je product koopt met reden verbetering van de samenleving te ondersteunen. Niet wanneer je als merk alleen maar roept hoe groen en maatschappelijk verantwoord je wel niet bent. Dat kan tegenwoordig namelijk iedereen. Een groen laagje is niet genoeg, daar prikt de consument zo doorheen.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 3
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Thuiswerk - bijverdienste - Foobie - na 8 maanden ervaring

Ook al een tijdje opzoek naar een serieuse en betrouwbare bijverdienste van thuis uit? Misschien is dit wel iets voor jou?

Outsourcing: kostenbesparing of geldverspilling?

Outsourcing is een nieuw fenomeen en een trend anno 2012. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen van uitbesteding? Brengt het kosten met zich mee, of wordt er bespaard?

Force majeure-clausules, een vergelijkend onderzoek

Een vergelijkend onderzoek van vier force majeure-clausules in internationale contracten.

Is isolerende raamfolie een goedkoop alternatief voor thermopane?

Volgens Essent zorgt isolerende raamfolie 30% besparing op je verwarmingskosten, Is Isolerende raamfolie alternatief voor thermopane?

Ongestoord zakendoen

Aantwoordeservice wanneer je als ondernemer op vakantie gaat, ideaal!

voorbeeld curriculum vitae

Hulp nodig met een Curriculum Vitae? Je hoeft hier alleen maar je gegevens in te vullen!

20 manieren om je klanten kwijt te raken

Hard werken is voor de meeste ondernemers in het MKB een vanzelfsprekendheid. Een groot deel van de inspanning gaat zitten in het werven en behouden van klanten. Als daardoor de omzet ook naar verwachting wordt waar gemaakt zit je op de goede weg. Toch zijn er een aantal factoren die een deel van je succes kunnen onder

Zalando Kleding nu uit met nieuwe zomer collectie

Online winkelen is altijd al een grote hulp voor drukke mensen.

Waarschuwing voor een manager die een rat is? Naschrift bossing oftewel pesten door de baas.

Wij beschouwen het als onze morele plicht om u te waarschuwen voor het volgende.

Speelgoed speciaal voor je geliefde kleintjes

TY knuffels zijn niet het enige product dat wij bieden.

Decision making unit.

Wat een disicion making unit is, doet en nodig heeft.

Schriftelijke communicatie

Hoe communiceer je schriftelijk op een zakelijke manier met verschillende soorten teksten en doelgroepen.

Kun je meer verkopen door betere reclame teksten?

Het visuele aspect en de aanbieding van een advertentie zijn belangrijk maar je kunt echt veel meer verkopen door betere reclame teksten.

Ondernemer 10:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Ondernemer 3

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Geschiedenis van Jan Tabak

In 1687 startte Jan Jacobsz nabij het gehucht Bussum, in het stadje Naarden een herberg. Jan Jacobsz was in die dagen “Flessiaan”, wat wil zeggen dat hij een caféhouder of slijter was.

Organisatiekunde.

De manier van organisatievoering door de jaren heen.

Videoconferencing en webcasting

Met videoconferencing en webcasting kunt u als bedrijf verschillende kanten op. Een gesprek of een complete vergadering met partijen op diverse locaties.

Maatschap

Dit gaat over de bedrijfsvorm maatschap.

Klusjesman

Hoe inschrijven als klusjesman ?

Kun je echt gratis daten op www.relatie.nl

Alles over tijdelijk 3 maanden gratis daten op www.relatie.nl

Presentatie

Tips voor het geven van een presentatie

Wat wordt er verkocht bij de moderne drogist.

De moderne drogist verkoopt van alles, wat wordt er het meest verkocht bij de moderne drogist?

Speurders.nl, marktplaats Speurders

Op Speurders.nl vind je aanbiedingen, tweedehands en nieuw, te koop gevraagd en aangeboden.

Belangrijke tips bij het kopen van een konijnenhok

Konijnen zijn over het algemeen leuke en schattige huisdieren, aardige beestjes die van knuffelen houden en graag rondrennen.