Hoe maakt u een goede offerte?


Publicatie datum:

Tips voor het maken van de winnende offerte

Gesponsorde koppelingen

Veel goede voorstellen sneuvelen in de offertefase. Het is een kunst om een goed voorstel zo vorm te geven dat de opdrachtgever u de opdracht gunt krijgt. Niets is zo frustrerend als te horen krijgen ‘u bent een goede nummer twee'.
De meest gemaakte fout bij een offerte is uitgaan van het product of de dienst die wordt aangeboden: waar het om moet gaan is de wens van de klant, zijn motief.

Het feest der herkenning

De klant wil geld uit gaan geven, hetzij om een probleem op te lossen (Pain), hetzij om een wens vervuld te krijgen (Gain). Die Pain-or-Gain moet goed terugkomen in de offerte, de offerte moet als het ware een ‘feest der herkenning' zijn voor de klant. Na lezing van de offerte moet de klant het gevoel hebben ‘die leverancier heeft mij goed begrepen'.

Aanpak

Centraal moet de gewenste situatie staan. Geef die zo veel mogelijk weer in de bewoordingen van de klant. Dat kan raar aanvoelen, maar zodra u uw eigen terminologie gaat gebruiken of - erger nog - de klant gaat verbeteren, vergroot u de afstand met de klant en verkleint u uw kansen. Uiteraard moet u ook in enig detail treden over uw oplossing. Vermijd daarbij zoveel mogelijk jargon en details, berg deze desnoods op in een bijlage.

Een veel gebruikte volgorde is:

- Aanleiding
- Informatie over uw bedrijf (eventueel met referenties)
- Gewenste situatie
- Tijdspad, wie doet wat
- Investeringen, voorwaarden
- Bijlagen

Valkuilen & Tips

  1. De meest voorkomende fout is dat de offerte vooral over de leverancier en zijn dienst of product gaat. De offerte moet over de klant en zijn wensen gaan. Voor de klant moet de offerte een "feest der herkenning" zijn.
  2. Breng niet te vroeg een offerte uit. Als u toch meer informatie nodig heeft, ga niet gissen, maar neem nogmaals contact op met de klant. Als hij echt een goed voorstel wil, zal hij u verder helpen.
  3. Denk om uw taalgebruik: geen jargon, laat geen zaken in het midden (wie, wat, wanneer) en vermijd de lijdende vorm ("er wordt....").
  4. Plaatjes en schema's kunnen heel verhelderend werken.
  5. Bij complexe offertes: maak een reële tijdsplanning en wees voorzichtig met toezeggingen over de opleverdatum.
  6. Beperk u tot relevante informatie. Niets is zo vervelend voor een klant als hij informatie moet doorploegen waarbij hij zich telkens afvraagt "nou en?".
  7. Als u de offerte af heeft, laat iemand met verstand van zaken het document beoordelen. Hoe goed u zelf de offerte ook nakijkt, u loopt altijd het risico van ‘blindheid' voor uw eigen fouten.
  8. Besteed aandacht aan de begeleidende brief. Deze brief mag absoluut niet routineus of formeel overkomen. Als het even kan de klant citeren in de brief en daarop inhaken. Bijvoorbeeld "wij willen weer vooroplopen", "alle leveringen moeten dezelfde dag nog gefactureerd zijn", "wij willen naar een volume van ... stuks per week toe", etc.

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 16
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Nertsenfokkers, zijn dat ondernemers?

Nertsenfokkers willen een claim indienen als dit verboden wordt.

Is dropshipping de oplossing voor webshops?

Hoe kan dropshipping je helpen om een succesvolle webshop te runnen?

Tips voor beginnende modellen (voorafgaand aan de fotoshoot)

Handige tips voor beginnende modellen die gaan werken met amateur-fotografen. Het eerste deel.

Ondernemer 2

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Ondernemer

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Administratiekantoor altijd handig!

Benieuwd naar de werking van een administratiekantoor?

De zakelijke man kan niet zonder een portemonnee

Een veelzijdig en bijna onmisbaar accessoire voor de zakelijke man is de portemonnee. Niet alleen geld, maar ook visitekaartjes kunnen heel gemakkelijk opgeborgen worden.

Hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken?

Een advertentie plaatsen is 1 maar hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken.

10 Vragen over dropshipping

Online productverkoop zonder investering

Hoe kun je makkelijk geld verdienen met datamining?

Een bedrijf als Facebook verdient miljoenen met datamining, hoe doen ze dat?

Groenpoets

Greenwashing of echt MVO?

Wat is het doel van Just in time (JIT) management?

Wat is het verschil tussen JIT of het Nederlandse OHN (op het nippertje) management?

Een goede toekomst voor je onderneming? Stel je klant centraal.

Je klant in het middelpunt van de belangstelling plaatsen lijkt zo vanzelfsprekend. De meeste ondernemers denken daar de hele dag mee bezig te zijn.

Ondernemer 3

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Ondernemer 11:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

merktemplate.

Wat een merktemplate is en hoe die opgebouwd wordt.

Ondernemer 15

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Zalando Kleding nu uit met nieuwe zomer collectie

Online winkelen is altijd al een grote hulp voor drukke mensen.

Is www.goededoelentest.nl betrouwbaar?

De website www.goededoelentest.nl is één van de websites waar je met de Webshop Giftcard kunt betalen maar is www.goededoelentest.nl ook betrouwbaar?

De gemeentelijke organen

Een beschrijving van de belangrijkste gemeentelijke organen

Maak reclame met bedrukte paperclips

Bedrukte paperclips zijn een ideaal marketingsinstrument.

Wat is de kracht van een goed logo?

Een goed logo moet eigentijds zijn en dus om de paar jaar worden gerestyled.

De verandering van de marketinggedachte.

de verandering van de marketing activiteit en gerichtheid door de jaren heen.

Ondernemer 12:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Is isolerende raamfolie een goedkoop alternatief voor thermopane?

Volgens Essent zorgt isolerende raamfolie 30% besparing op je verwarmingskosten, Is Isolerende raamfolie alternatief voor thermopane?