Hoe maakt u een goede offerte?


Publicatie datum:

Tips voor het maken van de winnende offerte

Gesponsorde koppelingen

Veel goede voorstellen sneuvelen in de offertefase. Het is een kunst om een goed voorstel zo vorm te geven dat de opdrachtgever u de opdracht gunt krijgt. Niets is zo frustrerend als te horen krijgen ‘u bent een goede nummer twee'.
De meest gemaakte fout bij een offerte is uitgaan van het product of de dienst die wordt aangeboden: waar het om moet gaan is de wens van de klant, zijn motief.

Het feest der herkenning

De klant wil geld uit gaan geven, hetzij om een probleem op te lossen (Pain), hetzij om een wens vervuld te krijgen (Gain). Die Pain-or-Gain moet goed terugkomen in de offerte, de offerte moet als het ware een ‘feest der herkenning' zijn voor de klant. Na lezing van de offerte moet de klant het gevoel hebben ‘die leverancier heeft mij goed begrepen'.

Aanpak

Centraal moet de gewenste situatie staan. Geef die zo veel mogelijk weer in de bewoordingen van de klant. Dat kan raar aanvoelen, maar zodra u uw eigen terminologie gaat gebruiken of - erger nog - de klant gaat verbeteren, vergroot u de afstand met de klant en verkleint u uw kansen. Uiteraard moet u ook in enig detail treden over uw oplossing. Vermijd daarbij zoveel mogelijk jargon en details, berg deze desnoods op in een bijlage.

Een veel gebruikte volgorde is:

- Aanleiding
- Informatie over uw bedrijf (eventueel met referenties)
- Gewenste situatie
- Tijdspad, wie doet wat
- Investeringen, voorwaarden
- Bijlagen

Valkuilen & Tips

  1. De meest voorkomende fout is dat de offerte vooral over de leverancier en zijn dienst of product gaat. De offerte moet over de klant en zijn wensen gaan. Voor de klant moet de offerte een "feest der herkenning" zijn.
  2. Breng niet te vroeg een offerte uit. Als u toch meer informatie nodig heeft, ga niet gissen, maar neem nogmaals contact op met de klant. Als hij echt een goed voorstel wil, zal hij u verder helpen.
  3. Denk om uw taalgebruik: geen jargon, laat geen zaken in het midden (wie, wat, wanneer) en vermijd de lijdende vorm ("er wordt....").
  4. Plaatjes en schema's kunnen heel verhelderend werken.
  5. Bij complexe offertes: maak een reële tijdsplanning en wees voorzichtig met toezeggingen over de opleverdatum.
  6. Beperk u tot relevante informatie. Niets is zo vervelend voor een klant als hij informatie moet doorploegen waarbij hij zich telkens afvraagt "nou en?".
  7. Als u de offerte af heeft, laat iemand met verstand van zaken het document beoordelen. Hoe goed u zelf de offerte ook nakijkt, u loopt altijd het risico van ‘blindheid' voor uw eigen fouten.
  8. Besteed aandacht aan de begeleidende brief. Deze brief mag absoluut niet routineus of formeel overkomen. Als het even kan de klant citeren in de brief en daarop inhaken. Bijvoorbeeld "wij willen weer vooroplopen", "alle leveringen moeten dezelfde dag nog gefactureerd zijn", "wij willen naar een volume van ... stuks per week toe", etc.
Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 16
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Cause Related Marketing effectief voor nieuwe boost?

Cause Related Marketing nieuwe merkstrategie

Wie zijn de 5 rijkste mensen ter wereld?

Je hebt veel rijke mensen maar wie zijn de rijkste?

Zakelijk Relatiegeschenken voor effectieve marketing

Als het gaat om print-en tv-reclame, het maakt niet veel nodig om het publiek om de advertentie overslaan, het zou moeilijk zijn om mensen die zich volledig richten op de advertenties in deze media, en minder nog steeds loyaliteit op te bouwen in de richting van het merk op basis van deze vondst advertenties.

Ondernemer 9:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Hoe schrijf ik een zakelijke brief?

Handige tips en richtlijnen voor het schrijven van een zakelijke brief.

Verplichtingen als zelfstandig ondernemer

Zelfstandigheid betekent vrijheid, maar betekent ook verplichtingen.

Tips ter preventie van overval bij bedrijven

Bang voor een overval of inbraak? Hier enkele tips welke je als ondernemer toe kunt passen om de kans hierop zo klein mogelijk te maken.

Een zakelijke brief schrijven

Wat komt er allemaal kijken bij het schrijven van een zakelijke brief, in dit artikel een klein overzicht

Journalistiek schrijven.

Het schrijven van journalistieke stukken op een eenvoudige manier.

Hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken?

Een advertentie plaatsen is 1 maar hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken.

Maak reclame met bedrukte paperclips

Bedrukte paperclips zijn een ideaal marketingsinstrument.

Concepting veel kansen in verzadigde markt

Concepting in verzadigde markt betere marketingstrategie

Wat zijn je rechten met een arbeidscontract van een half jaar? Deel 1 vrije dagen.

Bijna niemand krijgt meer direct een vast arbeidscontract, wat zijn je rechten met een arbeidscontract van een b.v. een half jaar?

Ondernemer 4

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Telefoneren: hoe doe je dat?

Klantvriendelijk of zakelijk telefoneren. Hoe ga je te werk?

LinkedIn: hét digitale netwerkplatform voor professionals

‘Wat is LinkedIn nou precies en wat kan ik ermee?’, ‘Hoe maak ik een interessant en onderscheidend profiel?’, ‘Hoe vind ik een baan via LinkedIn?’

Thuiswerk - bijverdienste - Foobie - na 8 maanden ervaring

Ook al een tijdje opzoek naar een serieuse en betrouwbare bijverdienste van thuis uit? Misschien is dit wel iets voor jou?

De herkomst van de sticker

De herkomst van de sticker kent een aparte geschiedenis. In de jaren '80 werd de sticker voor het eerst commercieel gebruikt.

Een kapsalon starten met comfortabele kappersstoelen

Wanneer je als kapper of kapster zelf een kapperszaakje gaat beginnen komt er heel wat voor kijken voordat je de eerste klant daadwerkelijk gaat knippen. Er moet aan heel veel dingen gedacht worden.

Nu 30% korting op gekleurde/geprinte achterwanden en meer!

Profiteer nu van de vele tijdelijke aanbiedingen bij A&A Glashandel! Zo krijgt u tot en met 31 mei maar liefst 30% korting op glazen achterwanden met een kleur of print.

Kun je meer verkopen door betere reclame teksten?

Het visuele aspect en de aanbieding van een advertentie zijn belangrijk maar je kunt echt veel meer verkopen door betere reclame teksten.

Waarop letten bij het aanschaffen van een heftruck?

Een aantal punten die belangrijk zijn bij het aanschaffen van een heftruck.

Waarom investeren in een huisstijl ontwerp?

Redenen waarom een huisstijl ontwerp rendabel is voor je organisatie.

Klusjesman

Hoe inschrijven als klusjesman ?

Receptioniste wordt gastvrouw

Wat doet een receptioniste precies en welke taken behoren bij de functie?