Hoe maakt u een goede offerte?


Publicatie datum:

Tips voor het maken van de winnende offerte

Gesponsorde koppelingen

Veel goede voorstellen sneuvelen in de offertefase. Het is een kunst om een goed voorstel zo vorm te geven dat de opdrachtgever u de opdracht gunt krijgt. Niets is zo frustrerend als te horen krijgen ‘u bent een goede nummer twee'.
De meest gemaakte fout bij een offerte is uitgaan van het product of de dienst die wordt aangeboden: waar het om moet gaan is de wens van de klant, zijn motief.

Het feest der herkenning

De klant wil geld uit gaan geven, hetzij om een probleem op te lossen (Pain), hetzij om een wens vervuld te krijgen (Gain). Die Pain-or-Gain moet goed terugkomen in de offerte, de offerte moet als het ware een ‘feest der herkenning' zijn voor de klant. Na lezing van de offerte moet de klant het gevoel hebben ‘die leverancier heeft mij goed begrepen'.

Aanpak

Centraal moet de gewenste situatie staan. Geef die zo veel mogelijk weer in de bewoordingen van de klant. Dat kan raar aanvoelen, maar zodra u uw eigen terminologie gaat gebruiken of - erger nog - de klant gaat verbeteren, vergroot u de afstand met de klant en verkleint u uw kansen. Uiteraard moet u ook in enig detail treden over uw oplossing. Vermijd daarbij zoveel mogelijk jargon en details, berg deze desnoods op in een bijlage.

Een veel gebruikte volgorde is:

- Aanleiding
- Informatie over uw bedrijf (eventueel met referenties)
- Gewenste situatie
- Tijdspad, wie doet wat
- Investeringen, voorwaarden
- Bijlagen

Valkuilen & Tips

  1. De meest voorkomende fout is dat de offerte vooral over de leverancier en zijn dienst of product gaat. De offerte moet over de klant en zijn wensen gaan. Voor de klant moet de offerte een "feest der herkenning" zijn.
  2. Breng niet te vroeg een offerte uit. Als u toch meer informatie nodig heeft, ga niet gissen, maar neem nogmaals contact op met de klant. Als hij echt een goed voorstel wil, zal hij u verder helpen.
  3. Denk om uw taalgebruik: geen jargon, laat geen zaken in het midden (wie, wat, wanneer) en vermijd de lijdende vorm ("er wordt....").
  4. Plaatjes en schema's kunnen heel verhelderend werken.
  5. Bij complexe offertes: maak een reële tijdsplanning en wees voorzichtig met toezeggingen over de opleverdatum.
  6. Beperk u tot relevante informatie. Niets is zo vervelend voor een klant als hij informatie moet doorploegen waarbij hij zich telkens afvraagt "nou en?".
  7. Als u de offerte af heeft, laat iemand met verstand van zaken het document beoordelen. Hoe goed u zelf de offerte ook nakijkt, u loopt altijd het risico van ‘blindheid' voor uw eigen fouten.
  8. Besteed aandacht aan de begeleidende brief. Deze brief mag absoluut niet routineus of formeel overkomen. Als het even kan de klant citeren in de brief en daarop inhaken. Bijvoorbeeld "wij willen weer vooroplopen", "alle leveringen moeten dezelfde dag nog gefactureerd zijn", "wij willen naar een volume van ... stuks per week toe", etc.

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 16
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Een goede toekomst voor je onderneming? Stel je klant centraal.

Je klant in het middelpunt van de belangstelling plaatsen lijkt zo vanzelfsprekend. De meeste ondernemers denken daar de hele dag mee bezig te zijn.

De evolutie van het onderhoud in de elektromechanica.

Ontwikkelingen in engineering, onderhoud en service in de elektromechanica.

Administratiekantoor altijd handig!

Benieuwd naar de werking van een administratiekantoor?

Kennismaking met Getronics

Getronics een bekende onderneming. Maar hoe is deze ontstaan?

Nu 30% korting op gekleurde/geprinte achterwanden en meer!

Profiteer nu van de vele tijdelijke aanbiedingen bij A&A Glashandel! Zo krijgt u tot en met 31 mei maar liefst 30% korting op glazen achterwanden met een kleur of print.

Oplichting via Marktplaats? Hoe ik werd opgelicht door een gestoord oude vrouwtje.

Je koopt in goed vertrouwen een smartphone van een oud vrouwtje maar ze blijkt een notoire oplichtster.

Ondernemer: 14

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Groenpoets

Greenwashing of echt MVO?

Het intelectueel eigendomsrecht.

Het recht dat men heeft op zijn eigen geestelijke creatie.

Gamma Holding overgenomen door Gilde en Parcom

Gamma holding is overgenomen door Parcom en Gilde Buy out partners

Waarom investeren in een huisstijl ontwerp?

Redenen waarom een huisstijl ontwerp rendabel is voor je organisatie.

Een zakelijke brief schrijven

Wat komt er allemaal kijken bij het schrijven van een zakelijke brief, in dit artikel een klein overzicht

Geld verdienen met affiliate marketing

Geld verdienen met affiliate martketing is mogelijk voor iedereen!

Wat is dat eigenlijk, een opstalverzekering?

Wat is een opstalverzekering? Is een opstalverzekering voor iedereen verplicht? En hoe sluit je een opstalverzekering af?

Ondernemer 6

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

De top 5 keuzecriteria voor het uitzoeken van een goed management support buro

Hoe kies je een bureau dat jouw bedrijf het beste kan helpen?

De gemeente in het Nederlands staatsbestel

Beschrijving van het begrip ´gemeenten´ en een weergave van de belangrijkste taken en doelen

10 Vragen over dropshipping

Online productverkoop zonder investering

Transportband: de drijvende kracht voor veel bedrijven

Een transportband kan in veel branches ingezet worden. Er zijn veel verschillende soorten transportbanden in gebruik.

Speurders.nl, marktplaats Speurders

Op Speurders.nl vind je aanbiedingen, tweedehands en nieuw, te koop gevraagd en aangeboden.

Ondernemer 15

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Wat is de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC)?

TOC is een managementtheorie, ontwikkeld door Eliyahu Goldratt. Wat is TOC management?

Een reclamebord, zodat je gezien wordt

Laat je onderneming opvallen, niet alleen met digitale middelen, maar ook met een reclamebord van hardkern trespa

De verandering van de marketinggedachte.

de verandering van de marketing activiteit en gerichtheid door de jaren heen.

Energiebesparende en milieuvriendelijke inrichting van je kantoor

Ook bij de inrichting van ons kantoor kunnen we rekening houden met het milieu, bovendien besparen we op die manier veel geld uit.