Implementatie strategieën


Publicatie datum:

Beschrijving van verschillende implementatie strategieën.

Gesponsorde koppelingen

Implementeren gaat niet vanzelf. Om een programma te implementeren zullen er verschillende activiteiten moeten worden ondernomen. Al deze activiteiten bundelt Pater in zeven groepen, de implementatiefacetten: resultaten, plannen en sturen, ontwerpen en inrichten, communiceren, opleiden en trainen, verankeren en verbeteren, afsluiten en evalueren.

De implementatiestrategie bestaat uit een bewust gekozen invulling van de facetten (Pater, L., 2004). Er zijn vier basisstrategieën te onderscheiden. Deze zijn bedoeld als typering van veelvoorkomende implementatiesituaties. Ze beschrijven de aanpak van de implementatie. Het 10-fasenmodel is daarbij een praktische handleiding voor het nemen van de stappen bij de implementatie (zie ook artikel Implementatie proces met behulp van 10-fasenmodel).

Elke strategie heeft een kenmerkende combinatie van maken, leren en inpassen. De complexiteit op de dimensies ‘maken’ en ‘leren’ bepaalt het karakter van een implementatiestrategie.

Het is belangrijk dat men bewust een keuze maakt voor een bepaalde strategie. Het is dan voor elke betrokkenen duidelijk op welke manier men gaat implementeren.

De vier strategieën hebben een verschillende mate van complexiteit wat betreft de ingewikkeldheid van het project, de onzekerheid onder de mogelijk nieuwe gebruikers, hoeveelheid draagvlak en het verankeren van de vernieuwing.

Hieronder een overzicht van de vier basisstrategieën bij het implementeren:

I Uitvoeringsstrategie: ‘gewoon doen’

De uitvoeringsstrategie is te gebruiken in overzichtelijke veranderingssituaties. Er worden van te voren geen problemen verwacht met het ontwerp van de nieuwe situatie, vormen van een draagvlak of acceptatie. Het doel van de verandering is helder en ook de activiteiten die nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken, zijn duidelijk. Het gaat om overzichtelijke implementatieprojecten met een beperkte impact en het geheel is goed inpasbaar binnen de bestaande situatie.

Het accent bij deze strategie ligt op het ‘doen’. Het is belangrijk om vooraf de te behalen resultaten te benoemen en nauwkeurig af te bakenen. Hierop gaat men verder plannen en sturen.

 

II Participatiestrategie: ‘samen doen’

Bij de participatiestrategie hangt het succes van de implementatie af van de mate waarin de betrokkenen uiteindelijk voor de verandering gewonnen kunnen worden. De verandering zelf is inhoudelijk niet moeilijk om voor elkaar te krijgen maar door problemen op het gebied van draagvlak en acceptatie, kunnen projecten toch stranden. Het accent van deze strategie ligt op het leertraject.

Er moet veel tijd worden gestoken in de betrokkenheid en communicatie van alle medewerkers. Enerzijds overtuigen van de noodzaak en anderzijds is er ruimte voor actieve inbreng en feedback.

 

III Vormgevingsstrategie: ‘doen ontstaan’

Zoals de naam al zegt, moet bij deze strategie nog veel gedacht, bedacht en gemaakt worden. Het zijn veranderingen waarbij in aanvang alleen de contouren bekend zijn. Er is veel enthousiasme dus zijn er geen problemen bij het draagvlak en de veranderingsbereidheid. Er zijn nog wel veel onduidelijkheden over de beoogde doelen en resultaten, en de impact ervan. Om deze verandering te realiseren is een heldere organisatie nodig, een duidelijke afbakening en een stappenplan met tussenresultaten en –producten.

 

IV Groeistrategie: ‘doen groeien’

Een implementatie volgens de groeistrategie heeft niet een duidelijk vooraf vastgesteld eindpunt. Er wordt een stukje ontwikkeld en dat wordt beoordeeld. Daarna wordt een volgend stuk opgepakt. In het begin is er nog onvoldoende duidelijkheid over de te behalen resultaten, over de op te leveren producten en over de inspanningen die geleverd moeten worden voor een goede betrokkenheid en acceptatie. Belangrijk bij deze strategie is te focussen op een gedeelde visie, over wat je hoe wilt bereiken. Communicatie is hierbij erg belangrijk.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 4
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Energiebesparende en milieuvriendelijke inrichting van je kantoor

Ook bij de inrichting van ons kantoor kunnen we rekening houden met het milieu, bovendien besparen we op die manier veel geld uit.

Hoe begin je een reisbureau zonder diploma's?

Je houdt van goedkope reizen en je kunt goed organiseren, dan kun je een reisbureau beginnen zonder papieren.

De verandering van de marketinggedachte.

de verandering van de marketing activiteit en gerichtheid door de jaren heen.

Ondernemer 11:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Nu 30% korting op gekleurde/geprinte achterwanden en meer!

Profiteer nu van de vele tijdelijke aanbiedingen bij A&A Glashandel! Zo krijgt u tot en met 31 mei maar liefst 30% korting op glazen achterwanden met een kleur of print.

Maatschap

Dit gaat over de bedrijfsvorm maatschap.

Welke starters moeten een bedrijfsplan maken?

Een bedrijfsplan maken is een must voor elke ondernemer. Maak een ondernemersplan en wordt meer succesvol.

Tips ter preventie van overval bij bedrijven

Bang voor een overval of inbraak? Hier enkele tips welke je als ondernemer toe kunt passen om de kans hierop zo klein mogelijk te maken.

Toeleverancier

voordelen en nadelen van toeleveranciers

Tips voor beginnende modellen (voorafgaand aan de fotoshoot)

Handige tips voor beginnende modellen die gaan werken met amateur-fotografen. Het eerste deel.

Command responsibility: een vergelijkend onderzoek tussen het Joegoslavië-tribunaal en het Internationaal Strafhof

Command responsibility: een vergelijkend onderzoek tussen het Joegoslavië-tribunaal en het Internationaal Strafhof

Extras voor op kantoor

Lees hier alles over hoe je je werknemers motiveert.

Slim inkopen

Verschillende manieren om geld te verdienen met je inkoop, zonder ingewikkelde poespas.

Wat wordt er verkocht bij de moderne drogist.

De moderne drogist verkoopt van alles, wat wordt er het meest verkocht bij de moderne drogist?

De voordelen van PVC vloeren even op een rijtje

De allernieuwste trend op het gebied van vloeren zijn op dit moment de PVC vloeren, dit prachtige product is bijna niet te onderscheiden van een echte houtenvloer.

10 Gouden tips ter voorbereiding op je sollicitatiegesprek!

Hoe bereid ik mijzelf het beste voor op een sollicitatiegesprek.

Telefoneren: hoe doe je dat?

Klantvriendelijk of zakelijk telefoneren. Hoe ga je te werk?

De Voordelen van Dropshipping

Wat is Dropshipping en Wat zijn de voordelen ervan?

Een kapsalon starten met comfortabele kappersstoelen

Wanneer je als kapper of kapster zelf een kapperszaakje gaat beginnen komt er heel wat voor kijken voordat je de eerste klant daadwerkelijk gaat knippen. Er moet aan heel veel dingen gedacht worden.

Klantentrouw

Tien tips om klanten te behouden.

Inschatting van het frauderisico op grond van COS 240

Een korte handleiding voor de inschatting van het frauderisico op grond van COS 240

Wordt gevonden in Google

Veel mensen willen met hun website goed gevonden worden in Google. Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werking?

Journalistiek schrijven.

Het schrijven van journalistieke stukken op een eenvoudige manier.

Laat Klanten Je Bedrijf Verkennen Met Een Virtuele Tour

Voor bedrijven heeft een virtual tour een groot aantal voordelen. Het helpt ze om je bedrijf te verkennen. Deze interactieve technologie dient als een uitstekende marketing tool.

Tapijt laten reinigen door Tapijt Reinigen Den Haag

Vies Tapijt? Laat uw tapijt professioneel reinigen voor goed resultaat.