Implementatie strategieën


Publicatie datum:

Beschrijving van verschillende implementatie strategieën.

Gesponsorde koppelingen

Implementeren gaat niet vanzelf. Om een programma te implementeren zullen er verschillende activiteiten moeten worden ondernomen. Al deze activiteiten bundelt Pater in zeven groepen, de implementatiefacetten: resultaten, plannen en sturen, ontwerpen en inrichten, communiceren, opleiden en trainen, verankeren en verbeteren, afsluiten en evalueren.

De implementatiestrategie bestaat uit een bewust gekozen invulling van de facetten (Pater, L., 2004). Er zijn vier basisstrategieën te onderscheiden. Deze zijn bedoeld als typering van veelvoorkomende implementatiesituaties. Ze beschrijven de aanpak van de implementatie. Het 10-fasenmodel is daarbij een praktische handleiding voor het nemen van de stappen bij de implementatie (zie ook artikel Implementatie proces met behulp van 10-fasenmodel).

Elke strategie heeft een kenmerkende combinatie van maken, leren en inpassen. De complexiteit op de dimensies ‘maken’ en ‘leren’ bepaalt het karakter van een implementatiestrategie.

Het is belangrijk dat men bewust een keuze maakt voor een bepaalde strategie. Het is dan voor elke betrokkenen duidelijk op welke manier men gaat implementeren.

De vier strategieën hebben een verschillende mate van complexiteit wat betreft de ingewikkeldheid van het project, de onzekerheid onder de mogelijk nieuwe gebruikers, hoeveelheid draagvlak en het verankeren van de vernieuwing.

Hieronder een overzicht van de vier basisstrategieën bij het implementeren:

I Uitvoeringsstrategie: ‘gewoon doen’

De uitvoeringsstrategie is te gebruiken in overzichtelijke veranderingssituaties. Er worden van te voren geen problemen verwacht met het ontwerp van de nieuwe situatie, vormen van een draagvlak of acceptatie. Het doel van de verandering is helder en ook de activiteiten die nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken, zijn duidelijk. Het gaat om overzichtelijke implementatieprojecten met een beperkte impact en het geheel is goed inpasbaar binnen de bestaande situatie.

Het accent bij deze strategie ligt op het ‘doen’. Het is belangrijk om vooraf de te behalen resultaten te benoemen en nauwkeurig af te bakenen. Hierop gaat men verder plannen en sturen.

 

II Participatiestrategie: ‘samen doen’

Bij de participatiestrategie hangt het succes van de implementatie af van de mate waarin de betrokkenen uiteindelijk voor de verandering gewonnen kunnen worden. De verandering zelf is inhoudelijk niet moeilijk om voor elkaar te krijgen maar door problemen op het gebied van draagvlak en acceptatie, kunnen projecten toch stranden. Het accent van deze strategie ligt op het leertraject.

Er moet veel tijd worden gestoken in de betrokkenheid en communicatie van alle medewerkers. Enerzijds overtuigen van de noodzaak en anderzijds is er ruimte voor actieve inbreng en feedback.

 

III Vormgevingsstrategie: ‘doen ontstaan’

Zoals de naam al zegt, moet bij deze strategie nog veel gedacht, bedacht en gemaakt worden. Het zijn veranderingen waarbij in aanvang alleen de contouren bekend zijn. Er is veel enthousiasme dus zijn er geen problemen bij het draagvlak en de veranderingsbereidheid. Er zijn nog wel veel onduidelijkheden over de beoogde doelen en resultaten, en de impact ervan. Om deze verandering te realiseren is een heldere organisatie nodig, een duidelijke afbakening en een stappenplan met tussenresultaten en –producten.

 

IV Groeistrategie: ‘doen groeien’

Een implementatie volgens de groeistrategie heeft niet een duidelijk vooraf vastgesteld eindpunt. Er wordt een stukje ontwikkeld en dat wordt beoordeeld. Daarna wordt een volgend stuk opgepakt. In het begin is er nog onvoldoende duidelijkheid over de te behalen resultaten, over de op te leveren producten en over de inspanningen die geleverd moeten worden voor een goede betrokkenheid en acceptatie. Belangrijk bij deze strategie is te focussen op een gedeelde visie, over wat je hoe wilt bereiken. Communicatie is hierbij erg belangrijk.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 4
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Journalistiek schrijven.

Het schrijven van journalistieke stukken op een eenvoudige manier.

Wordt gevonden in Google

Veel mensen willen met hun website goed gevonden worden in Google. Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werking?

Eigen bedrijf beginnen? Wees voorzichtig!

Een eigen bedrijf beginnen, wie wil dat niet?

Organisatiekunde.

De manier van organisatievoering door de jaren heen.

voorbeeld curriculum vitae

Hulp nodig met een Curriculum Vitae? Je hoeft hier alleen maar je gegevens in te vullen!

Ondernemer 12:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Telemarketing

Wat houdt telemarkteting nu eigenlijk in? Duidelijke uitleg en opsommingen.

Public Relations

De taken en manier van gebruiken van de Public Relations afdeling

Ondernemer 4

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Cause Related Marketing effectief voor nieuwe boost?

Cause Related Marketing nieuwe merkstrategie

Ondernemer 13:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Geld verdienen met affiliate marketing

Geld verdienen met affiliate martketing is mogelijk voor iedereen!

Hoe vind je de beste maaimachine?

De eerste maaimachine is automatisch de beste maaimachine, maar hoe vind je de eerste maaimachine?

Een auto huren voor uw zakenreis

De voor- en nadelen van de verschillende manieren van een auto huren voor een zakenreis.

Hoog in Google.de! Hoe doe je dat?

Hoog in de Duitse Google is voor veel mensen een probleem, leer nu hoe je dit zelf kunt doen of laten uitbesteden!

Videoconferencing en webcasting

Met videoconferencing en webcasting kunt u als bedrijf verschillende kanten op. Een gesprek of een complete vergadering met partijen op diverse locaties.

De Voordelen van Dropshipping

Wat is Dropshipping en Wat zijn de voordelen ervan?

Opblaasbare bedden – Het beste alternatief voor matrassen

Veel mensen zijn niet in staat te beslissen over welk bed door vragen over grootte, kwaliteit of prijs.

Veel geld verdienen in horeca blijkt vrouwenhandel.

Mooie jonge buitenlandse vrouwen worden gelokt met beloftes van veel geld verdienen in de horeca.

Waar komt de overdreven preutsheid van Google Adsense vandaan?

De seksuele censuur van Google Adsense is heel streng, waar komt die overdreven preutsheid van Google Adsense vandaan?

Ondernemer 8

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Ondernemers tip 3

Van wie zijn ideeen?

Tapijt laten reinigen door Tapijt Reinigen Den Haag

Vies Tapijt? Laat uw tapijt professioneel reinigen voor goed resultaat.

De kunst van het verleiden van de consument.

De consument is steeds moeilijker te verleiden, het is dus de kunst om de consument te verleiden.

Ondernemer 15

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.