Implementatie strategieën


Publicatie datum:

Beschrijving van verschillende implementatie strategieën.

Gesponsorde koppelingen

Implementeren gaat niet vanzelf. Om een programma te implementeren zullen er verschillende activiteiten moeten worden ondernomen. Al deze activiteiten bundelt Pater in zeven groepen, de implementatiefacetten: resultaten, plannen en sturen, ontwerpen en inrichten, communiceren, opleiden en trainen, verankeren en verbeteren, afsluiten en evalueren.

De implementatiestrategie bestaat uit een bewust gekozen invulling van de facetten (Pater, L., 2004). Er zijn vier basisstrategieën te onderscheiden. Deze zijn bedoeld als typering van veelvoorkomende implementatiesituaties. Ze beschrijven de aanpak van de implementatie. Het 10-fasenmodel is daarbij een praktische handleiding voor het nemen van de stappen bij de implementatie (zie ook artikel Implementatie proces met behulp van 10-fasenmodel).

Elke strategie heeft een kenmerkende combinatie van maken, leren en inpassen. De complexiteit op de dimensies ‘maken’ en ‘leren’ bepaalt het karakter van een implementatiestrategie.

Het is belangrijk dat men bewust een keuze maakt voor een bepaalde strategie. Het is dan voor elke betrokkenen duidelijk op welke manier men gaat implementeren.

De vier strategieën hebben een verschillende mate van complexiteit wat betreft de ingewikkeldheid van het project, de onzekerheid onder de mogelijk nieuwe gebruikers, hoeveelheid draagvlak en het verankeren van de vernieuwing.

Hieronder een overzicht van de vier basisstrategieën bij het implementeren:

I Uitvoeringsstrategie: ‘gewoon doen’

De uitvoeringsstrategie is te gebruiken in overzichtelijke veranderingssituaties. Er worden van te voren geen problemen verwacht met het ontwerp van de nieuwe situatie, vormen van een draagvlak of acceptatie. Het doel van de verandering is helder en ook de activiteiten die nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken, zijn duidelijk. Het gaat om overzichtelijke implementatieprojecten met een beperkte impact en het geheel is goed inpasbaar binnen de bestaande situatie.

Het accent bij deze strategie ligt op het ‘doen’. Het is belangrijk om vooraf de te behalen resultaten te benoemen en nauwkeurig af te bakenen. Hierop gaat men verder plannen en sturen.

 

II Participatiestrategie: ‘samen doen’

Bij de participatiestrategie hangt het succes van de implementatie af van de mate waarin de betrokkenen uiteindelijk voor de verandering gewonnen kunnen worden. De verandering zelf is inhoudelijk niet moeilijk om voor elkaar te krijgen maar door problemen op het gebied van draagvlak en acceptatie, kunnen projecten toch stranden. Het accent van deze strategie ligt op het leertraject.

Er moet veel tijd worden gestoken in de betrokkenheid en communicatie van alle medewerkers. Enerzijds overtuigen van de noodzaak en anderzijds is er ruimte voor actieve inbreng en feedback.

 

III Vormgevingsstrategie: ‘doen ontstaan’

Zoals de naam al zegt, moet bij deze strategie nog veel gedacht, bedacht en gemaakt worden. Het zijn veranderingen waarbij in aanvang alleen de contouren bekend zijn. Er is veel enthousiasme dus zijn er geen problemen bij het draagvlak en de veranderingsbereidheid. Er zijn nog wel veel onduidelijkheden over de beoogde doelen en resultaten, en de impact ervan. Om deze verandering te realiseren is een heldere organisatie nodig, een duidelijke afbakening en een stappenplan met tussenresultaten en –producten.

 

IV Groeistrategie: ‘doen groeien’

Een implementatie volgens de groeistrategie heeft niet een duidelijk vooraf vastgesteld eindpunt. Er wordt een stukje ontwikkeld en dat wordt beoordeeld. Daarna wordt een volgend stuk opgepakt. In het begin is er nog onvoldoende duidelijkheid over de te behalen resultaten, over de op te leveren producten en over de inspanningen die geleverd moeten worden voor een goede betrokkenheid en acceptatie. Belangrijk bij deze strategie is te focussen op een gedeelde visie, over wat je hoe wilt bereiken. Communicatie is hierbij erg belangrijk.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 4
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Concepting veel kansen in verzadigde markt

Concepting in verzadigde markt betere marketingstrategie

Ondernemer 2

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Schriftelijke communicatie

Hoe communiceer je schriftelijk op een zakelijke manier met verschillende soorten teksten en doelgroepen.

Wat is de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC)?

TOC is een managementtheorie, ontwikkeld door Eliyahu Goldratt. Wat is TOC management?

Waarom investeren in een huisstijl ontwerp?

Redenen waarom een huisstijl ontwerp rendabel is voor je organisatie.

Social Media voor bedrijven

Social media voor bedrijven

voorbeeld curriculum vitae

Hulp nodig met een Curriculum Vitae? Je hoeft hier alleen maar je gegevens in te vullen!

Tweedehands artikelen online verkopen

Geef je spulletjes een tweede leven en verkoop ze zelf online.

Administratiekantoor altijd handig!

Benieuwd naar de werking van een administratiekantoor?

Hoe maakt u een goede offerte?

Tips voor het maken van de winnende offerte

Kennismaking met Getronics

Getronics een bekende onderneming. Maar hoe is deze ontstaan?

Speurders.nl, marktplaats Speurders

Op Speurders.nl vind je aanbiedingen, tweedehands en nieuw, te koop gevraagd en aangeboden.

Een goede toekomst voor je onderneming? Stel je klant centraal.

Je klant in het middelpunt van de belangstelling plaatsen lijkt zo vanzelfsprekend. De meeste ondernemers denken daar de hele dag mee bezig te zijn.

Ondernemer

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Juwelier Hannink Deventer, voordelige trouwringen, sieraden en horloges.

Juwelier Hannink is al sinds 1959 een begrip in Deventer. Hannink Juwelier staat voor ouderwetse kwaliteit en service tegen betaalbare prijzen.

Nertsenfokkers, zijn dat ondernemers?

Nertsenfokkers willen een claim indienen als dit verboden wordt.

Hoe kies je een nieuw CMS?

Is je bedrijf toe aan een (nieuw) CMS? Hoe kies je de juiste die bij je wensen en je bedrijf past?

Het aanbiedingsgesprek: je salaris

Als ict werkgever een goed en marktconform salaris bieden wordt steeds lastiger. Zorg dat niet alleen jouw vacature eruit springt, maar ook je salaris en secundaire voorwaarden eruit springen ten opzichte van je concurrenten.

De gemeentelijke organen

Een beschrijving van de belangrijkste gemeentelijke organen

De evolutie van het onderhoud in de elektromechanica.

Ontwikkelingen in engineering, onderhoud en service in de elektromechanica.

Ondernemer 5

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Altijd prijs bij Blokker is je reinste flauwekul.

Volgens de “Blokker deelt uit” kraskaart die je krijgt bij iedere aankoop heb je altijd prijs. Dit is dus niet zo.

Journalistiek schrijven.

Het schrijven van journalistieke stukken op een eenvoudige manier.

Een reclamebord, zodat je gezien wordt

Laat je onderneming opvallen, niet alleen met digitale middelen, maar ook met een reclamebord van hardkern trespa

Goede productfoto vergroot de verkoop van product

Vooral op internet bepaalt de kwaliteit van de productfoto of een product wel of niet verkocht wordt.