Journalistiek schrijven.


Publicatie datum:

Het schrijven van journalistieke stukken op een eenvoudige manier.

Gesponsorde koppelingen

Journalistiek schrijven is op te delen in 4 fasen.

Fase 1 Voorbereiden.
Het verkennen van het onderwerp, bijvoorbeeld door middel van research of brainstormen. Zet het onderwerp van het verhaal in het midden van een vel papier en schrijf alles op wat je te binnen schiet. Daarna ga bekijken welke onderdelen je in je verhaal wilt gebruiken. Als je denkt genoeg informatie te hebben om je verhaal te schrijven ga je door naar fase 2.

Fase 2 Structureren
Fase 2 is het structureren van je verhaal. Je maakt een soort van bouwplan. Denk hierbij in alinea's of in hoofdstukken. Als je een idee hebt van hoe je verhaal opgebouwd gaat zijn stap je over naar fase 3.

Fase 3 Schrijven
Ga nu snel schrijven. Neem een gemakkelijk stuk om mee te beginnen. Je hoeft hierbij nog niet te letten op de indeling.

Fase 4 Reviseren
Hierbij ga je het geschreven verhaal herzien en indelen. Om een verhaal overzichtelijk te maken zijn een aantal aspecten erg belangrijk.

  • (hoofd)Kop
    Moet iets vertellen over de inhoud van het verhaal, het moet de lezer uitnodigen het verhaal verder af te lezen. Een kop moet dus informeren en motiveren
  • Tussenkoppen
    Deze geven structuur aan langere teksten en informeren over de komende alinea(‘s)
    Belangrijk hierbij is dat je kort en duidelijk dient te zijn.
  • Intro
    Dit is een kort, wervelend tekstje dat de lezer moet verleiden. Je ziet vaak dat deze cursief of vet gedrukt zijn. En bevindt zich in een verhaal on de hoofdkop.
  • Verbindingswoorden
    Zorgen ervoor dat de alinea's met elkaar verbonden worden en dat het één lopend verhaal wordt en zorgen ervoor dat de zinnen in één alinea met elkaar verbonden worden
    Voorbeelden hiervan zijn; ten eerste, daarna, eerst, intussen, dat, nadat, toen, daaruit volgt, omdat, immers, want, indien, wanneer, toch, echter, daarentegen, maar, eveneens, evenzeer, met andere woorden etc.
  • Slot
    Dit is vaak een samenvatting van de tekst een herhaling van wat belangrijk is in je verhaal. 
Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie zakelijk

Command responsibility: een vergelijkend onderzoek tussen het Joegoslavië-tribunaal en het Internationaal Strafhof

Command responsibility: een vergelijkend onderzoek tussen het Joegoslavië-tribunaal en het Internationaal Strafhof

Hoe maakt u een goede offerte?

Tips voor het maken van de winnende offerte

Ondernemer 7

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Tips voor een goede winkelinrichting

Hoe u met een goede winkelinrichting uw omzet kunt verhogen.

Zoek je werk?

Hier vind je handige tips voor het zoeken naar werk

Ondernemer 12:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

De herkomst van de sticker

De herkomst van de sticker kent een aparte geschiedenis. In de jaren '80 werd de sticker voor het eerst commercieel gebruikt.

Ondernemer 6

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Waarom boycot Rusland groente en fruit uit Europa?

Wat is het belang van Rusland bij een boycot van alle groente en fruit uit Europa?

Wat is de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC)?

TOC is een managementtheorie, ontwikkeld door Eliyahu Goldratt. Wat is TOC management?

Ondernemer 3

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

LinkedIn: hét digitale netwerkplatform voor professionals

‘Wat is LinkedIn nou precies en wat kan ik ermee?’, ‘Hoe maak ik een interessant en onderscheidend profiel?’, ‘Hoe vind ik een baan via LinkedIn?’

Concepting veel kansen in verzadigde markt

Concepting in verzadigde markt betere marketingstrategie

Het fabeltje van zonnepanelen en zonne-energie

In 10 jaar tijd je zonnepanelen terugverdienen? Een modern fabeltje.

Een auto huren voor uw zakenreis

De voor- en nadelen van de verschillende manieren van een auto huren voor een zakenreis.

Ondernemer 16 (slot)

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Plan van Aanpak

Voor een goede start van een project is een Plan van Aanpak noodzakelijk.

Ondernemer 10:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Toeleverancier

voordelen en nadelen van toeleveranciers

De verandering van de marketinggedachte.

de verandering van de marketing activiteit en gerichtheid door de jaren heen.

Ondernemer 4

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Ondernemer 9:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Oplichting via Marktplaats? Hoe ik werd opgelicht door een gestoord oude vrouwtje.

Je koopt in goed vertrouwen een smartphone van een oud vrouwtje maar ze blijkt een notoire oplichtster.

Hoe kies je een nieuw CMS?

Is je bedrijf toe aan een (nieuw) CMS? Hoe kies je de juiste die bij je wensen en je bedrijf past?

Wat is de kracht van een goed logo?

Een goed logo moet eigentijds zijn en dus om de paar jaar worden gerestyled.