Klantentrouw


Publicatie datum:

Tien tips om klanten te behouden.

Gesponsorde koppelingen

Een goede klant is meer waard dan je denkt. De gemiddelde kosten voor het verkrij­gen van een nieuwe klant belopen 20 tot 50% van de omzet. Vaste klanten zijn popu­lair. Maar hoe wordt een klant een vaste klant? Uitstekend werk, natuurlijk. Maar er zijn nog meer factoren, die net zo belangrijk zijn.

1. Lijk druk

Bedrijven die het druk hebben zijn populair bij klanten. Je kunt de werkelijkheid niet veranderen, maar wel de waarneming van de werkelijkheid. Praat nooit over in­activiteit; praat over wat je doet. Laat af en toe discreet de naam van een belangrijke klant vallen. Verhoog je zichtbaarheid door promotie en vrijwilligerswerk. Hoe succes­voller je lijkt, hoe succesvoller je wordt.

  1. 2. Wees prettig in de omgang

Iedereen geeft de voorkeur aan iemand die prettig in de omgang is; ook klanten. Zo’n reputatie helpt om grotere en winstgevender projecten binnen te halen. Er is nog een ander voordeel: als je klanten je graag mogen zijn ze eerder bereid afwijken­de meningen te accepteren of een bijzonder creatieve aanpak.

  1. 3. Wees nieuwsgierig

Toon belangstelling voor zaken die verder gaan dan het project. Wees echt nieuws­gierig naar wat de klant bezig houdt. Dat is een goede manier om vertrouwen op te bouwen. En hoe meer je weet, hoe beter je kunt aangeven waar je je klant nog meer mee kunt helpen.

  1. 4. Toon persoonlijke interesse

Het ligt in onze aard om die mensen aardig te vinden die belangstelling voor ons heb­ben. Je klanten hebben hetzelfde. Maak dus niet de vergissing om zo zakelijk te zijn dat je de menselijke component van je relatie met de klant uit het oog verliest.

  1. 5. Neem verantwoordelijkheid

Iedere klant wil zich kunnen ontspannen in de wetenschap dat zijn project in goede handen is. Voldoe aan die wens. Laat geen onzekerheid bestaan. Hoe beter je de za­ken in de hand lijkt te hebben, hoe meer de klant op je oordeel gaat vertrouwen en hoe makkelijker de zaken gaan.

  1. 6. Wees betrouwbaar

Wees ruimschoots op tijd voor je afspraken. Lever wat je belooft, wanneer je het be­looft. Laat ze je nooit zien zweten. Klanten worden erg onrustig van gemiste dead­lines, smoesjes en onverschilligheid. Als het toch misgaat, wees dan 100% eerlijk. De meeste klanten willen graag dat je slaagt en vergeven een of twee vergissingen wel.

  1. 7. Let op details

Neem niets zomaar aan. Vaak weten klanten nauwelijks wat je doet. Ze verwachten dat je ze vertelt hoe je werkt, het proces, de planning en wat er wanneer van hen verwacht wordt. Ze willen ook op de hoogte gehouden worden van alle wijzigingen en daar willen ze over beslissen. Wees alert op hun speciale wensen. Controleer de de­tails alsof je carrière er vanaf hangt.

  1. 8. Wees creatief op hún manier

Creativiteit wordt vaak gedefinieerd in termen van talent, originaliteit, mode, trends en erkenning door collega’s en critici. Klanten denken echter vaak heel anders. Voor hen is creativiteit vaak een originele manier om hun product te verkopen of hun idee­ën naar voren te brengen. Spreek hun taal.

  1. 9. Wees flexibel

Goede klanten verwachten van je dat je je werk op de best mogelijke manier doet. Maar als een klant het oneens is met je benadering, moet je flexibel genoeg zijn om te kunnen veranderen. Tenslotte is een project niets meer dan een serie subjectieve procedures en resultaten.

  1. 10. Wees zuinig op hun geld

Groot of klein, steeds meer klanten letten steeds beter op hun uitgaven. Houd je aan afgesproken budgetten; dat komt goed over. Besparen op het budget nog beter.  

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker cliffort

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 4
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Videoconferencing en webcasting

Met videoconferencing en webcasting kunt u als bedrijf verschillende kanten op. Een gesprek of een complete vergadering met partijen op diverse locaties.

Wordt gevonden in Google

Veel mensen willen met hun website goed gevonden worden in Google. Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werking?

Decision making unit.

Wat een disicion making unit is, doet en nodig heeft.

Wat is dat eigenlijk, een opstalverzekering?

Wat is een opstalverzekering? Is een opstalverzekering voor iedereen verplicht? En hoe sluit je een opstalverzekering af?

Public Relations

De taken en manier van gebruiken van de Public Relations afdeling

Tips ter preventie van overval bij bedrijven

Bang voor een overval of inbraak? Hier enkele tips welke je als ondernemer toe kunt passen om de kans hierop zo klein mogelijk te maken.

Groenpoets

Greenwashing of echt MVO?

Waarom boycot Rusland groente en fruit uit Europa?

Wat is het belang van Rusland bij een boycot van alle groente en fruit uit Europa?

Tips voor een goede winkelinrichting

Hoe u met een goede winkelinrichting uw omzet kunt verhogen.

Waar komt de overdreven preutsheid van Google Adsense vandaan?

De seksuele censuur van Google Adsense is heel streng, waar komt die overdreven preutsheid van Google Adsense vandaan?

Juwelier Hannink Deventer, voordelige trouwringen, sieraden en horloges.

Juwelier Hannink is al sinds 1959 een begrip in Deventer. Hannink Juwelier staat voor ouderwetse kwaliteit en service tegen betaalbare prijzen.

Voordelen bedrijfsruimte huren in Tilburg

Bent u op zoek naar een bedrijfsruimte te huur? Ontdek alle voordelen van een bedrijfruimte huren in Tilburg.

Thuiswerk en ervaringen

Een hopeloze zoektocht naar eerlijk administratief thuiswerk en de ervaringen daarmee.

Organisatiekunde.

De manier van organisatievoering door de jaren heen.

Wat te doen bij boete door VWA door overtreding Rookverbod Horeca

Procedure bij opgelegde boetes door de VWA; hiermee rekt u tijd

Ondernemer

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

20 manieren om je klanten kwijt te raken

Hard werken is voor de meeste ondernemers in het MKB een vanzelfsprekendheid. Een groot deel van de inspanning gaat zitten in het werven en behouden van klanten. Als daardoor de omzet ook naar verwachting wordt waar gemaakt zit je op de goede weg. Toch zijn er een aantal factoren die een deel van je succes kunnen onder

Een reclamebord, zodat je gezien wordt

Laat je onderneming opvallen, niet alleen met digitale middelen, maar ook met een reclamebord van hardkern trespa

Inschatting van het frauderisico op grond van COS 240

Een korte handleiding voor de inschatting van het frauderisico op grond van COS 240

Outsourcing: kostenbesparing of geldverspilling?

Outsourcing is een nieuw fenomeen en een trend anno 2012. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen van uitbesteding? Brengt het kosten met zich mee, of wordt er bespaard?

Ondernemer: 14

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Wat is de kracht van een goed logo?

Een goed logo moet eigentijds zijn en dus om de paar jaar worden gerestyled.

Maatschap

Dit gaat over de bedrijfsvorm maatschap.

Is isolerende raamfolie een goedkoop alternatief voor thermopane?

Volgens Essent zorgt isolerende raamfolie 30% besparing op je verwarmingskosten, Is Isolerende raamfolie alternatief voor thermopane?

Ondernemer 9:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.