LinkedIn: hét digitale netwerkplatform voor professionals


Publicatie datum:

‘Wat is LinkedIn nou precies en wat kan ik ermee?’, ‘Hoe maak ik een interessant en onderscheidend profiel?’, ‘Hoe vind ik een baan via LinkedIn?’

Gesponsorde koppelingen

Welkom in de wereld van LinkedIn. Hier vind je een antwoord op vragen als ‘Wat is LinkedIn nou precies en wat kan ik ermee?’, ‘Hoe maak ik een interessant en onderscheidend profiel?’, ‘Hoe vind ik een baan via LinkedIn?’
Netwerken is in onze maatschappij van groot belang. Mensen met een breed en doeltreffend netwerk zijn vaak succesvoller dan andere mensen. Je kunt heel makkelijk via LinkedIn een netwerk opbouwen en is het eenvoudiger om jouw netwerk op de hoogte te houden van veranderingen.
Daarnaast kun je met LinkedIn je online cv opbouwen, compleet met referenties (recommendations) door anderen. Je kunt om die referenties vragen, maar je kunt ook anderen aanbevelen. Het is immers niet alleen belangrijk wie jij kent, maar ook wie jou kent.

Wat is LinkedIn?

LinkedIn.com is een gratis toegankelijk zakelijk digitaal platform waarmee je kunt netwerken. Je mag het een beetje vergelijken met Hyves, maar dan gericht op je zakelijke omgeving. Vanwege het zakelijke karakter, kun je jezelf dus laten zien en profileren als professional.Dit noemen we met een mooi woord ook wel Personal Branding en het is een hot item. Je laat dus zien wat je expertise is en wat je persoonlijke vaardigheden zijn. LinkedIn is in Nederland het grootste professionele platform.

Wat kan ik met LinkedIn?

LinkedIn is ideaal als je in contact wilt komen met potentiële opdrachtgevers of werkgevers. Ondanks de vele mogelijkheden die LinkedIn je biedt is het handig om vooraf goed na te denken waarvoor je LinkedIn wilt gebruiken. Zo baken je vooraf je grenzen af, weet je hoeveel je erin wilt stoppen en wat je eruit wilt halen. Lees dit artikel goed door. Het bespaart je een hoop werk en zorgt voor een optimaal resultaat van je tijdsinvestering.

Een interessant en onderscheidend profiel maken

LinkedIn wordt uitstekend gevonden door zoekmachines. Zodra je je profiel hebt aangemaakt komt je persoonlijke pagina in de top drie van zoekresultaten als mensen jouw naam googelen. Hierdoor heb je zelf in de hand welke eerste indruk mensen van je krijgen.

Persoonlijk profiel
Je persoonlijke profiel op LinkedIn is dus een van de belangrijkste manieren om je als professional te profileren op internet. Beschouw LinkedIn daarom als een podium met zowel deelnemers als publiek.
LinkedIn loodst je automatisch door de verschillende stappen bij het invullen van je profiel. Kies voor het aanmaken van je profiel een moment uit waarvan je zeker weet dat je tijd genoeg hebt om de verschillende onderdelen volledig in te kunnen vullen. Als je een persoonlijk profiel wilt aanmaken dan is het belangrijk om het ook op de juiste manier in te zetten. Lees de eerste LinkedIn tips die je kunnen helpen bij maken van je profiel:

  • Gebruik een foto die past binnen een zakelijke setting. Vakantiefoto’s of creatievefoto’s zijn minder gepast bij een serieus profiel. Als je geen geschikte foto hebt, gebruik dan in ieder geval een foto waar duidelijk je gezicht op te zien is.Gebruik geen foto die gemaakt is met je mobiele telefoon. Deze foto’s zijn meestal niet optimaal belicht. Gebruik voor de diverse social media dezelfde foto waarmee je jezelf wilt profileren.
  • Gebruik een functieomschrijving of titel die voor iedereen begrijpelijk is. Hou daarbij rekening met het feit dat potentiële klanten en werkgevers gebruik maken van de zoekmachine op LinkedIn. Zorg dat je duidelijk voor ogen hebt metwelke onderwerpen of expertise(n) je je wilt profileren. Houd deze gedachte voor ogen bij elke tekst die je schrijft of die je binnen je profiel aanpast.
  • Vul het adres van je website en (zakelijke) blogs in en geef hiervan een uitgebreidere beschrijving. Je zult merken dat LinkedIn vaak al standaard teksten voor je formuleert. Gebruik deze zo min mogelijk.
  • Schrijf een krachtige en pakkende samenvatting van je kwaliteiten en vaardigheden. Probeer aan te sluiten op de termen die passen bij de specifieke onderwerpen waarmee je je wilt profileren. Hou daarbij in gedachten dat je gevonden wilt worden door andere professionals. Gebruik dus algemene termen. Als je twijfelt over je woordkeuze is het verstandig om meerdere synoniemen te gebruiken. Bijvoorbeeld: trainer, coach, docent. Door op deze manier met je persoonlijke teksten om te gaan, kunnen andere gebruikers jegemakkelijker vinden.
  • Beschrijf je eerdere functies op dezelfde manier zoals je dat voor je huidige functie doet. Beschrijf dus onderwerpen of expertise(n) waarmee je je wilt profileren en gebruik ook hier algemene termen. Zorg ervoor dat je ‘papieren’ cv overeenkomt met je LinkedIn profiel. Het roept vraagtekens op als deze twee onderdelen van je personal branding niet met elkaar overeen komen.
  • Zoek naar een rode draad in de omschrijving van je vorige banen. Op deze manier benadruk je wie je bent en laat je impliciet zien wat je te bieden hebt. De rode draad benadrukt je expertise in je eerdere functies.
  • Vermeld ook informele activiteiten zoals vrijwilligerswerk, lidmaatschap of bestuurswerk in verenigingen en stichtingen. Kijk of je ook hier de rode draad tegenkomt.
  • Onder het kopje ‘educatie en training’ kun je alle cursussen, trainingen en opleidingen noemen die je ooit hebt gevolgd.
  • Verrijk je profiel met de verschillende uitbreidingsmogelijkheden zoals Slideshare en dergelijke. Video’s, PowerPoint presentaties, artikelen, rapporten, Word- en pdf-documenten kun je allemaal toevoegen. Let goed op dat je geen taalfouten maakt.
  • Voeg je Twitter-account toe aan je LinkedIn profiel. Je kunt ervoor kiezen dat jouw Twitter-updates automatisch worden getoond op LinkedIn. Op deze manier zien de bezoekers van je LinkedIn profiel meteen je tweets. Je contacten ontvangen in de automatische week- en maandberichten van LinkedIn een overzicht van je laatste tweets.
  • Wees niet te bescheiden en voeg awards, publicaties en andere belangrijke mijlpalen toe aan je profiel.
  • Als je profiel klaar is, vraag dan aan een vriend of collega om het te lezen en vraag om feed back.

Aandachtspunt!
Veel LinkedIn gebruikers vullen hun profiel niet volledig in. Doe dat wel! Nadat je je profiel hebt aangemaakt zal Google het aan elke relatie laten zien die op jouw naam zoekt. En hoe herkenbaar is het even googelen op naam? 

Link met iedereen die je kent of die jij interessant vindt
LinkedIn biedt verschillende manieren om mensen toe te voegen aan je profiel. Je kunt contactgegevens automatisch koppelen en importeren via je e-mail account (bijvoorbeeld Hotmail, Gmail, Yahoo). Op deze manier zal iedereen in je adresboek een uitnodiging van je ontvangen. Begin met het uitnodigen van mensen die je al kent, zoals oud-collega’s, vrienden, familie en oud-klasgenoten. Hoewel LinkedIn een standaardtekst aanbiedt waarmee je mensen kunt uitnodigen, adviseer ik je om zelf een tekst te schrijven zodat de uitnodiging persoonlijk is.

Ok, nu heb ik contacten, wat kan ik ermee?
Veel mensen die beweren succesvol te zijn op LinkedIn denken dat je zoveel mogelijk contacten moet hebben. Sommigen zien het krijgen van contacten als een spel waarmee ze anderen willen verslaan. Je herkent deze mensen als LinkedIn Open Networkers, die ieder verzoek om te linken accepteren. Ongeacht uit welke sector de desbetreffende professional komt. Dit zorgt niet per se voor meer ‘opbrengsten’.

Als je wilt linken met anderen of als anderen met jou willen linken dan selecteren veel gebruikers als volgt:

1. mensen die je kent zoals vrienden, familie en (oud) collega’s;
2. mensen die in dezelfde sector werken of hetzelfde beroep hebben in een andere sector;
3. mensen waar je van hoopt dat ze zaken met je zullen gaan doen.

Bekijk elke uitnodiging dus kritisch voordat je deze accepteert. Kijk naar het aantal contacten die iemand heeft, kijk naar zijn of haar omschrijving van de huidige baan en bepaal of het aangaan van een relatie tot wederzijds voordeel kan leiden. Zo niet dan is er geen professioneel nut om deze mensen toe te laten in je persoonlijke netwerk. Als je de relatie aangaat dan is het netjes om een verzoek persoonlijk te beantwoorden. Bijvoorbeeld met een standaardtekst die je vaker kunt gebruiken:

  • Beste Pim, bedankt voor je uitnodiging. Ik kijk uit naar een mogelijke samenwerking. Om je een beeld te geven van waar ik momenteel mee bezig ben, nodig ik je uit het trainingsaanbod dat we momenteel organiseren te bekijken op onze site. Als je interesse hebt in het aanbod of nieuwsgierig bent naar ons maatwerk, laat het me weten. Ik licht een en ander graag verder toe. Vriendelijke groeten, Bob

Nu heb je een kader om verzoeken te accepteren. Je kunt verzoeken ook afwijzen. Het voelt misschien een beetje vervelend, maar LinkedIn heeft een professioneel doel. Door op de ‘ignore’ knop te drukken verdwijnt de uitnodiging. De persoon die de uitnodiging heeft verzonden krijg hier geen melding van.

Vraag om recommendations (aanbevelingen)
Vraag je contacten om een persoonlijke recommendation te schrijven. Deze zijn enorm waardevol voor je publiek omdat je je op deze manier kunt onderscheiden ten op zichte van andere LinkedIn gebruikers.Een aanbeveling schrijven is heel makkelijk.Volg de aanwijzingen stap voor stap. Als een van je contacten een recommendation schrijft, kun je deze accepteren of afwijzen. Je kunt de afzender op een makkelijke manier vragen de beschrijving aan te passen. Probeer ook zelf regelmatig recommendations te schrijven. Om inspiratie op te doen voor de juiste teksten kun je kijken op de profielen van anderen. Hoe schrijven anderen over hen? In de regel is een LinkedIn recommendation zakelijk en kort. Voorzie een recommendation van juiste en relevante informatie.

Hier is eenvoorbeeld van een korte en een lange recommendation:

1. “Open en serieuze projectleider die de helikopterview houdt over het proces, inrichting van het project, kandidaten en de kosten. Weet resultaatgericht te zijn zonder de klant uit het oog te verliezen.”
2. “Mark is intelligent, enthusiastic and high energy. His work is on the cutting edge of media encompassing a range of emerging studies identified as transmedia, crossmedia and convergent media. His interests span types of media and the people who work in media; and these studies are on a truly global scale. I had the pleasure to work with Mark on one of the most important tasks facing us in our department at Indiana University: finding a new name that truly reflected who we are in the 21st Century. This discussion had been ongoing for many years before Mark and I arrived here. In a few short months our new name was identified; voted for overwhelmingly by our colleagues; and Mark (with our chair, Walter Gantz) has just presented the rationale behind it clearly and forcefully to the IU Faculty Council. It's a pleasure to work at his side, and to give him this recommendation.”

Meer Linkedin tips…De kracht van groepen

Zichtbaar zijn op LinkedIn is handig als je je zakelijke netwerk wilt uitbouwen en nieuwe zakelijke kansen wilt creëren. Een manier om zichtbaar te zijn is door deel te nemen aan groepen en actief bij te dragen aan de discussies die daar worden gevoerd. Je zichtbaarheid neemt logischerwijs toe naarmate je aan meer groepen actief deelneemt. Je kunt maximaal aan 50 hoofdgroepen deelnemen. Er zit geen maximum aan de hoeveelheid subgroepen waarvoor je je aanmeldt. Om deel te kunnen nemen aan een subgroep moet je je eerst aanmelden voor de hoofdgroep.Voordat je gaat deelnemen aan groepen, is het handig om eerst op zoek te gaan naar hoofdgroepen waar je al binding mee hebt. Veel organisaties richten een eigen groep op voor hun doelgroep. Zo zijn er groepen voor alumni van universiteiten en hebben veel non-profit organisaties hun eigen groepen.

Rode draad
Een andere manier om interessante groepen op te sporen is het kijken naar de rode draad van je profiel. Wat was de expertise waarmee je je wilt profileren? Je vindt ongetwijfeld groepen waar professionals en geïnteresseerden met elkaar van gedachte wisselen over onderwerpen die jij interessant vindt of die bij jou passen.

Discussies
Tijdens het aanmelden voor een groep kun je kiezen hoe vaak je per e-mail op de hoogte gehouden wilt worden over de discussies die in de desbetreffende groep worden gevoerd. Als je van plan bent een groot aantal groepen te gaan volgen is het verstandig de frequentie vanaf het begin niet te hoog in te stellen. Voordat je het weet wordt je dagelijks bedolven onder de updates. Geef de belangrijkste groepen een hogere frequentie zodat je op de relevante discussies kunt inspringen zolang ze actueel zijn. Zet updates van groepen helemaal uit als de groep geen direct belang dient.

Relevante groep
Het kan zijn dat je tijdens je zoektocht misschien geen groep vind die aansluit bij jouw wensen. Het is dan heel gemakkelijk om zelf een groep op te starten.

Aandachtspunt!
Naarmate de groep groeit zal ook de hoeveelheid tijd toenemen die je kwijt bent aan het managen van deze groep. Om hier een idee bij te krijgen kan het verstandig zijn eerst eens te kijken of je bij een bestaande groep als moderator aan de slag kunt. Een andere oplossing biedt de optie om met meerdere mensen een groep te modereren.

Bouw je eigen personal brand uit door vragen te stellen en te beantwoorden
Een andere manier om je te profileren is door vragen te beantwoorden over de onderwerpen waar jij verstand van hebt. Dit kun je doen door bij het zoekscherm rechts boven te kiezen voor ‘questions’. Je kunt zelfs specifiek zoeken naar openstaande vragen of naar vragen van mensen uit je persoonlijke netwerk. Als je reageert op vragen, let dan op de volgende vuistregels:

  • Ga respectvol om met mensen die al hebben gereageerd.
  • Geef een goed en volledig antwoord als je reageert.
  • Kijk uit voor vragen over onderwerpen waar je te weinig verstand van hebt. Geef daar geen antwoord op. Het risico is te groot dat iemand anders je gaat corrigeren waarbij je geloofwaardigheid een deukje oploopt.
  • Kijk regelmatig naar openstaande vragen en laat van je horen.
  • Je hebt kans dat jouw antwoord zo nu en dan wordt verkozen tot beste antwoord. LinkedIn geeft deze optie als een vraag vaak is beantwoord. De vragensteller heeft dan de mogelijkheid om uit alle antwoorden het beste antwoord te selecteren. Als beloning krijg je dan de titel ‘Beste professional’ van het desbetreffende onderwerp.

Vind een baan via LinkedIn

Je weet nu dat LinkedIn een professioneel platform is. Daarom is het uitermate goed geschikt voor het vinden van een baan. Het vinden van een baan is niet anders dan vroeger: begin bij je eigen netwerk. Bekenden die je tippen over een vacature leveren je in de regel eerder een gesprek op. Zonder contacten ben je één van de velen op de stapel sollicitatiebrieven. Net als met recommendations, is het ‘scouten’ van vacatures voor mensen die op zoek zijn naar een baan een wederzijdse inspanningsverplichting. Als je zelf een vacature aanbiedt of als je weet dat iemand een bepaalde baan zoekt dan kun je elkaar dus helpen.

De zoektocht
Hieronder vind je stap voor stap hoe je de zoektocht het beste kunt beginnen. Ik heb al eerder aangegeven hoe belangrijk het is om je profiel volledig in te vullen. Houd de rode draad in je verhaal in de gaten en probeer zoekwoorden en zogenoemde modewoorden in je profiel te krijgen. Daar wordt veel op gezocht en daarmee komt je profiel dus onder de aandacht bij meer mensen die je kunnen helpen (bijvoorbeeldbij werknemers en recruiters).

In het onderste blok van je LinkedIn profiel kun je aangeven dat je een nieuwe baan zoekt. Kanttekening is wel dat LinkedIn helaas nog niet volledig is vertaald in het Nederlands waardoor het effect van de instellingen onder ‘contact settings’ minder groot is.

Elke groep heeft een aparte plek met als titel ‘jobs’. Hier tref je interessante vacatures aan. Hoe groter de groep, hoe zakelijker de vacatures. De vacatures kom je ongetwijfeld ook op tal van andere plaatsen tegen. Nog interessanter zijn de lokaal georiënteerde groepen. Daar vind je vacatures bij jou in de buurt die op minder grote schaal zijn verspreid. Deze zullen bijvoorbeeld niet standaard aan de vacaturesite Monsterboard.nl worden aangeboden. Als je op zoek bent naar een nieuwe baan is het zeker interessant om hier rond te kijken.

Je kunt ook direct zoeken naar vacatures op LinkedIn. Nadat je bent ingelogd verschijnt de optie ‘Jobs’ in de bovenbalk. Als je hierop klikt dan zie je dat je direct kunt zoeken op zoekwoord. Daarnaast tref je de optie ‘advanced’ aan. Hier kun je zoeken op bedrijven, functietitels, sector en op plaats.

Je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek
Als bent je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, kun je LinkedIn ook gebruiken om je voor te bereiden op het gesprek. Je kunt meer lezen over je toekomstige collega’s. Het prettige hiervan is dat je een goede indruk krijgt van de specialismen van het bedrijf. Hierdoor heb je meer handvatten voor het gesprek en kun je jezelf beter profileren. De kans is groot dat de persoon waarmee jij een sollicitatiegesprek hebt, ook een profiel op LinkedIn heeft. Om achter de naam van de functionaris te komen kun je kijken in je uitnodiging. Als deze niet bekend is, is het handig om zelf contact te zoeken. Via het blokje ‘zoeken’ rechtsboven kun je direct zoeken op naam. Als je doorklikt op ‘advanced’ kun je zoeken op mensen die bij een specifiek bedrijf werken of zoeken op specifieke delen uit een functietitel zoals ‘personeelszaken’ of ‘hrm’. Je kunt via LinkedIn gemakkelijk een bericht sturen naar de desbetreffende persoon om je cv (nogmaals) onder zijn of haar aandacht te brengen.

Zorg voor dynamiek
Nu je profiel helemaal op orde is, kun je in je standaard e-mail handtekening een verwijzing opnemen naar je LinkedIn account. Overweeg de verwijzing ook op te nemen op je visitekaartje zodat mensen maar één klik verwijderd zijn van de plek waar jij jezelf goed hebt neergezet. Om via LinkedIn jouw persoonlijke doelen te bereiken, kun je niet anders dan met regelmaat tijd stoppen in het netwerken en kennis te delen. Doe je dat niet, dan zul je je doelen waarschijnlijk niet bereiken. Onderhoud dus je netwerk: zo nu en dan je profiel aanvullen of aanpassen, vragen stellen en beantwoorden, een nieuwe foto plaatsen en een berichtje plaatsen in een groep. Kortom, zorg voor dynamiek!

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 5
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Slim inkopen

Verschillende manieren om geld te verdienen met je inkoop, zonder ingewikkelde poespas.

De verandering van de marketinggedachte.

de verandering van de marketing activiteit en gerichtheid door de jaren heen.

De voordelen van PVC vloeren even op een rijtje

De allernieuwste trend op het gebied van vloeren zijn op dit moment de PVC vloeren, dit prachtige product is bijna niet te onderscheiden van een echte houtenvloer.

Veel geld verdienen in horeca blijkt vrouwenhandel.

Mooie jonge buitenlandse vrouwen worden gelokt met beloftes van veel geld verdienen in de horeca.

Decision making unit.

Wat een disicion making unit is, doet en nodig heeft.

Het fabeltje van zonnepanelen en zonne-energie

In 10 jaar tijd je zonnepanelen terugverdienen? Een modern fabeltje.

Zakelijk Relatiegeschenken voor effectieve marketing

Als het gaat om print-en tv-reclame, het maakt niet veel nodig om het publiek om de advertentie overslaan, het zou moeilijk zijn om mensen die zich volledig richten op de advertenties in deze media, en minder nog steeds loyaliteit op te bouwen in de richting van het merk op basis van deze vondst advertenties.

Hoe kun je makkelijk geld verdienen met datamining?

Een bedrijf als Facebook verdient miljoenen met datamining, hoe doen ze dat?

Verschillende typen boten te koop

Er zijn veel verschillende soorten boten op de markt. Het volgende beschrijft in het kort de meest voorkomende types van boten Verkopen.

De zakelijke man kan niet zonder een portemonnee

Een veelzijdig en bijna onmisbaar accessoire voor de zakelijke man is de portemonnee. Niet alleen geld, maar ook visitekaartjes kunnen heel gemakkelijk opgeborgen worden.

Hoe je een goede spreker wordt

Tien tips om een goede te spreker te worden.

Een kapsalon starten met comfortabele kappersstoelen

Wanneer je als kapper of kapster zelf een kapperszaakje gaat beginnen komt er heel wat voor kijken voordat je de eerste klant daadwerkelijk gaat knippen. Er moet aan heel veel dingen gedacht worden.

Acquisitie, een kunstvorm voor ondernemers

Acquisitie is misschien niet zo je ding, maar wel noodzakelijk om je bedrijf overeind te houden.

Is dropshipping de oplossing voor webshops?

Hoe kan dropshipping je helpen om een succesvolle webshop te runnen?

Wordt gevonden in Google

Veel mensen willen met hun website goed gevonden worden in Google. Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werking?

Hoe pas je de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC) toe in de praktijk?

Hoe implementeer je de TOC managementtheorie in de werkelijkheid van een bedrijf?

Hoe maakt u een goede offerte?

Tips voor het maken van de winnende offerte

De evolutie van het onderhoud in de elektromechanica.

Ontwikkelingen in engineering, onderhoud en service in de elektromechanica.

Het aanbiedingsgesprek: je salaris

Als ict werkgever een goed en marktconform salaris bieden wordt steeds lastiger. Zorg dat niet alleen jouw vacature eruit springt, maar ook je salaris en secundaire voorwaarden eruit springen ten opzichte van je concurrenten.

merktemplate.

Wat een merktemplate is en hoe die opgebouwd wordt.

Ondernemer 3

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Nertsenfokkers, zijn dat ondernemers?

Nertsenfokkers willen een claim indienen als dit verboden wordt.

Wat te doen bij boete door VWA door overtreding Rookverbod Horeca

Procedure bij opgelegde boetes door de VWA; hiermee rekt u tijd

De waarde van Shared Value (gedeelde waarde) in het M.V.O.

De beginselen van het concept van het creëren van Shared Value.

Laat Klanten Je Bedrijf Verkennen Met Een Virtuele Tour

Voor bedrijven heeft een virtual tour een groot aantal voordelen. Het helpt ze om je bedrijf te verkennen. Deze interactieve technologie dient als een uitstekende marketing tool.