merktemplate.


Publicatie datum:

Wat een merktemplate is en hoe die opgebouwd wordt.

Gesponsorde koppelingen

Een merktemplate is een cirkel die is opgebouwd uit drie ringen. De binnenste ring is die van de merkessentie, de belangrijkste waarde waar een merk voor staat. De tweede ring wordt gevormd door de merkwaarden: functionele, emotionele en expressieve waarden. In de buitenste ring vinden we de bewijsstukken voor de merkwaarden.

Let op, een merktemplate kan zowel gemaakt worden voor een persoon, een merk en een product.

Functionele vaardigheden en eigenschappen
Functionele producteigenschappen lopen het risico gemeengoed te worden. Inmiddels zijn alle auto's betrouwbaar, aerodynamisch en uitgerust met airbags. Elke gymschoen is goed ontworpen, duurzaam en kwalitatief in orde. Succesvolle marketeers creëren daarom merken waarvan de waarde de productspecifieke kenmerken overschrijdt.
Als persoon beschrijf je hierbij je functionele kernwaarden zo specifiek mogelijk. Probeer er minimaal 5 te noteren en leg uit waarom deze bij je passen. Denk bijvoorbeeld aan waar je goed in bent op je werk, op school, je sport, etc.
Het draait hierbij dus om kennis, opleiding en ervaring. Je bewijsstukken hiervoor kunnen bijvoorbeeld je diplomla's, certificaten en medialles zijn.

Emotionele kenmerken
Emotionele waarden geven het merk een gevoel mee die het merk onderscheidend kunnen maken. Volvo is veiligheid. Nike is succes. Door de emotie over te brengen op het merk, versterkt door constante en consequente communicatie ervan, krijgt het merk de emotionele lading die gebruikt kan worden om het tot een onderscheidend merk te maken. Het verhaal achter het merk wordt belangrijker dan de functionele eigenschappen, die als vanzelfsprekend worden genomen.
Als persoonsmerk kun je hierbij denken aan drijfveren, persoonlijke karakter eigenschappen, passies en talenten. Waarbij je als bewijsstuk een sterke vriendengroep of een hechte familieband aan kunt dragen, maar ook datgene wat je tot nu toe hebt bereikt door deze specifieke eigenschappen.

Expressieve eigenschappen
Expressieve waarden van een merk hebben betrekking op het signaal dat de gebruiker afgeeft door gebruik van het merk. Diesel dragers zijn onafhankelijk. Rolex bezitters zijn geslaagd. Max Havelaar drinkers maatschappelijk bewust. Het verhaal dat de gebruiker dankzij het merk over zichzelf verteld, wordt belangrijker dan het product. Het gaat hierbij dus om de manier waarop je door de consument gezien wordt.
Maar ook je uitstraling en stijl zoals die door andere wordt gezien is van belang bij de expressieve eigenschappen.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie zakelijk

Een kapsalon starten met comfortabele kappersstoelen

Wanneer je als kapper of kapster zelf een kapperszaakje gaat beginnen komt er heel wat voor kijken voordat je de eerste klant daadwerkelijk gaat knippen. Er moet aan heel veel dingen gedacht worden.

Altijd prijs bij Blokker is je reinste flauwekul.

Volgens de “Blokker deelt uit” kraskaart die je krijgt bij iedere aankoop heb je altijd prijs. Dit is dus niet zo.

Energiebesparende en milieuvriendelijke inrichting van je kantoor

Ook bij de inrichting van ons kantoor kunnen we rekening houden met het milieu, bovendien besparen we op die manier veel geld uit.

Hoe schrijf ik een zakelijke brief?

Handige tips en richtlijnen voor het schrijven van een zakelijke brief.

Opblaasbare bedden – Het beste alternatief voor matrassen

Veel mensen zijn niet in staat te beslissen over welk bed door vragen over grootte, kwaliteit of prijs.

Verplichtingen als zelfstandig ondernemer

Zelfstandigheid betekent vrijheid, maar betekent ook verplichtingen.

Telefoneren: hoe doe je dat?

Klantvriendelijk of zakelijk telefoneren. Hoe ga je te werk?

Wordt gevonden in Google

Veel mensen willen met hun website goed gevonden worden in Google. Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werking?

Zakelijk Relatiegeschenken voor effectieve marketing

Als het gaat om print-en tv-reclame, het maakt niet veel nodig om het publiek om de advertentie overslaan, het zou moeilijk zijn om mensen die zich volledig richten op de advertenties in deze media, en minder nog steeds loyaliteit op te bouwen in de richting van het merk op basis van deze vondst advertenties.

Veel geld verdienen in horeca blijkt vrouwenhandel.

Mooie jonge buitenlandse vrouwen worden gelokt met beloftes van veel geld verdienen in de horeca.

Geschiedenis van NH Hotels

De geschiedenis van de NH keten begint in de Spaanse streek Navarra. Hiervan komt ook de merknaam NH vandaan, deze staat voor Navarra Hotels. In 1978 werd in Pamplona, Navarra eerste hotel geopend.

Ondernemer 4

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Zoek je werk?

Hier vind je handige tips voor het zoeken naar werk

De evolutie van het onderhoud in de elektromechanica.

Ontwikkelingen in engineering, onderhoud en service in de elektromechanica.

De herkomst van de sticker

De herkomst van de sticker kent een aparte geschiedenis. In de jaren '80 werd de sticker voor het eerst commercieel gebruikt.

Transportband: de drijvende kracht voor veel bedrijven

Een transportband kan in veel branches ingezet worden. Er zijn veel verschillende soorten transportbanden in gebruik.

Tweedehands artikelen online verkopen

Geef je spulletjes een tweede leven en verkoop ze zelf online.

Hoe pas je de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC) toe in de praktijk?

Hoe implementeer je de TOC managementtheorie in de werkelijkheid van een bedrijf?

Geschiedenis van Jan Tabak

In 1687 startte Jan Jacobsz nabij het gehucht Bussum, in het stadje Naarden een herberg. Jan Jacobsz was in die dagen “Flessiaan”, wat wil zeggen dat hij een caféhouder of slijter was.

Ondernemer 13:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken?

Een advertentie plaatsen is 1 maar hoe verleidt je mensen om op je advertentie te klikken.

De kunst van het verleiden van de consument.

De consument is steeds moeilijker te verleiden, het is dus de kunst om de consument te verleiden.

Ondernemer 2

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Hoog in Google.de! Hoe doe je dat?

Hoog in de Duitse Google is voor veel mensen een probleem, leer nu hoe je dit zelf kunt doen of laten uitbesteden!

De waarde van Shared Value (gedeelde waarde) in het M.V.O.

De beginselen van het concept van het creëren van Shared Value.