Ondernemers tip 3


Publicatie datum:

Van wie zijn ideeen?

Gesponsorde koppelingen

Als bedrijf wil je opvallen. Een logo is een manier maar van wie is dat logo?

Intelectueel eigendommen.

Weet u zeker dat het logo dat u gebruikt, en misschien wel zelf ontworpen heeft, daadwerkelijk door niemand anders gebruikt kan en mag worden. Als u het logo niet zelf hebt ontworpen heeft de ontwerper dan het gebruiksrecht aan u overgedragen (schriftelijk) en/of nog belangrijker het auteursrecht. Bij het eerste mag u het logo overal gebruiken waar u denkt dat het nodig en goed is bij het tweede mag een ander het logo niet zonder uw toestemming gebruiken.

Hoe gaat het meestal in zijn werk.

U heeft een idee omtrent een logo voor op het briefpapier om de hele onderneming een bepaalde uitstraling te geven. Een uniformiteit naar buiten toe. U heeft een bepaald beeld in gedachten en met dat idee gaat u naar een reclame bureau. Daar worden uw ideeën omgezet naar een aantal voorbeelden waarna u er eentje uitkiest en dat wordt uw logo. Aan de hand van dat idee zullen mensen en bedrijven u straks herkennen. Niets vreemd tot nu toe.

Maar wie is de eigenaar van het logo? Waar liggen de auteursrechten en mag de gebruiker zomaar het logo overal gebruiken en bij hergebruik mag u dat zomaar beslissen. In heel veel gevallen niet want niet u maar het reclame bureau heeft de auteursrechten en zij beslissen dus wat er met het logo gebeuren zal en niet u.

Misschien schakelt u een drukker in om uw briefpapier met uw logo te drukken. Hij maakt een proefdruk en na akkoord gaat hij aan de slag. Maar wat doet hij met de proefdruk. Gebruikt hij dat als reclame materiaal of nog erger gebruikt hij uw idee om voor derde een nieuw logo te maken. Mag dat zomaar.

In princiepe mag niemand ongevraagd uw eigendommen gebruiken dus ook niet uw logo of bedrijfsnaam. De vraag is alleen is het logo van u of van de ontwerper. Immers alleen de eigenaar kan juridische stappen ondernemen en de vraag is of een reclame bureau wel stappen zal ondernemen. Het is namelijk in hun belang dat het werk dat zij doen of gedaan hebben bij een zo breed mogelijk publiek bekent wordt, hoe dan ook. In de recalme wereld bestaat er geen slechte publiciteit alleen publiciteit.

De vraag is natuurlijk hoe kan ik er voor zorgen dat het logo van mij is en door niemand anders gebruikt kan worden. Eigenlijk heel simpel, zorg voor het auteursrecht.

In de praktijk wil dat zeggen als u een logo laat ontwerpen vraag altijd om de overdracht van de auteursrechten. Doe dit vooraf omdat niet iedereen er aan mee wil werken. Wettelijk gezien heeft de opdrachtgever recht op de auteursrechten maar gelijk hebben is niet het zelfde als gelijk krijgen.

Mocht u een drukker inschakelen vraag om alle drukken dus ook de proefdruk. U kunt in uw contract ook duidelijk zetten dat gebruik van uw logo door derde zonder toestemming verboden is. U kunt zelfs een sanctie maatregel gebruiken in uw contract.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

Energiebesparende en milieuvriendelijke inrichting van je kantoor

Ook bij de inrichting van ons kantoor kunnen we rekening houden met het milieu, bovendien besparen we op die manier veel geld uit.

De gemeentelijke organen

Een beschrijving van de belangrijkste gemeentelijke organen

Decision making unit.

Wat een disicion making unit is, doet en nodig heeft.

Implementatie strategieën

Beschrijving van verschillende implementatie strategieën.

Kennismaking met Getronics

Getronics een bekende onderneming. Maar hoe is deze ontstaan?

Hoe schrijf ik een zakelijke brief?

Handige tips en richtlijnen voor het schrijven van een zakelijke brief.

Ondernemer 2

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Ondernemer 3

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Hoe je een goede spreker wordt

Tien tips om een goede te spreker te worden.

Concepting veel kansen in verzadigde markt

Concepting in verzadigde markt betere marketingstrategie

Maak reclame met bedrukte paperclips

Bedrukte paperclips zijn een ideaal marketingsinstrument.

Thuiswerk en ervaringen

Een hopeloze zoektocht naar eerlijk administratief thuiswerk en de ervaringen daarmee.

Tapijt laten reinigen door Tapijt Reinigen Den Haag

Vies Tapijt? Laat uw tapijt professioneel reinigen voor goed resultaat.

Maatschap

Dit gaat over de bedrijfsvorm maatschap.

Wordt gevonden in Google

Veel mensen willen met hun website goed gevonden worden in Google. Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werking?

Toeleverancier

voordelen en nadelen van toeleveranciers

De top 5 keuzecriteria voor het uitzoeken van een goed management support buro

Hoe kies je een bureau dat jouw bedrijf het beste kan helpen?

Ondernemer 11:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Thuiswerk - bijverdienste - Foobie - na 8 maanden ervaring

Ook al een tijdje opzoek naar een serieuse en betrouwbare bijverdienste van thuis uit? Misschien is dit wel iets voor jou?

Het intelectueel eigendomsrecht.

Het recht dat men heeft op zijn eigen geestelijke creatie.

Waarom investeren in een huisstijl ontwerp?

Redenen waarom een huisstijl ontwerp rendabel is voor je organisatie.

Verschillende typen boten te koop

Er zijn veel verschillende soorten boten op de markt. Het volgende beschrijft in het kort de meest voorkomende types van boten Verkopen.

Is dropshipping de oplossing voor webshops?

Hoe kan dropshipping je helpen om een succesvolle webshop te runnen?

Voordelen bedrijfsruimte huren in Tilburg

Bent u op zoek naar een bedrijfsruimte te huur? Ontdek alle voordelen van een bedrijfruimte huren in Tilburg.

Een kapsalon starten met comfortabele kappersstoelen

Wanneer je als kapper of kapster zelf een kapperszaakje gaat beginnen komt er heel wat voor kijken voordat je de eerste klant daadwerkelijk gaat knippen. Er moet aan heel veel dingen gedacht worden.