Telemarketing


Publicatie datum:

Wat houdt telemarkteting nu eigenlijk in? Duidelijke uitleg en opsommingen.

Gesponsorde koppelingen

De telemarketing is een aparte commerciële tak die door middel van telefonisch contact klanten ertoe wil bewegen om een product/abonnementsdienst aan te schaffen, of een donatie te vragen voor een goed doel. Een klant kan gebeld worden door telemarketeers (werknemer die u opbeld) van een door het desbetreffende bedrijf extern ingehuurde bureau/organistie, of door een afdeling dat intern in het bedrijf werkt. Vaak wordt dit ook een 'callcenter' genoemd. 

Er zijn twee verschillende soorten telemarketing, namelijk inbound en outbound. Het verschil zit hem in wie het initiatief tot gesprek neemt. Even kort samengevat:

Inbound

Bij een inbound gesprek is het de klant die naar een nummer van het desbetreffende bedrijf belt en een telemarketeer/agent aan de lijn krijgt. Bestaande klanten bellen vaak met een klacht of voor meer informatie. Nieuwe klanten zijn vaak op zoek naar informatie over een bepaald aanbod van het bedrijf. 

Outbound

Bij een outbound gesprek zijn het de telemarketeers die - vaak ongevraagd - klanten opbellen met een aanbieding of met een vraag. Deze klanten kunnen bestaande abonnee's zijn, donateurs, mensen die aangegeven hebben interesse te hebben in een bepaald product of dienst, of mensen die bijvoorbeeld mee hebben gedaan aan een prijsvraag. Soms wordt er ook gedaan aan het zogenaamde 'cold calling', het opbellen van mensen die helemaal geen relatie hebben met het bedrijf waar zij door worden opgebeld. Dit leidt vaak tot negatieve reacties en associaties. 

Er zijn voordelen en nadelen die een klant kan beleven aan telemarketing.

Voordelen

- Mensen worden direct opgebeld en kunnen dus ook meteen vragen stellen over het aanbod. Bovendien wordt het zeer snel in orde gemaakt waardoor de klant geen moeite verder hoeft te doen.
- Soms wordt er een aanbieding gedaan die alleen via de telefonische benadering wordt aangeboden. Het kan dus voorkomen dat een klant veel goedkoper uit is door in te gaan op een aanbieding van een telemarketeer.
- Klanten kunnen het als fijn ervaren om contact te hebben met het bedrijf waar zij aan steunen of waar zij lid van zijn. 

Nadelen

- Telemarketeers bellen de hele dag ('s ochtends, 's middags én 's avonds) en het kan zijn dat zij een klant bereiken op een moment dat dit niet gelegen is. Een telemarketeer dient dan ook bij ieder gesprek te vragen of het belletje goed uit komt. Zo nee, kan er een terugbelafspraak gemaakt worden, dan wordt de klant op een zelfgekozen moment terug gebeld door het bedrijf. 
- Consumenten hebben in principe niet veel tijd om na te denken of zij met de aanbieding in zee willen gaan. Het is de bedoeling dat tijdens het gesprek de klant de keuze ja of nee maakt. Er is echter ook de mogelijkheid - als een klant echt even wil nadenken of overleggen - om een terugbelafspraak te maken. 
-  Vooral bij ingehuurde telemarketing bureau's kan het voorkomen dat telemarketeers niet veel van het product af weten dat zij verkopen. Bijvoorbeeld een telemarketeer die een krant verkoopt die hij/zij zelf nog nooit gelezen heeft. Als een klant doorvraagt naar een product, kan het voorkomen dat de telemarketeer geen antwoord heeft op de vragen. 

 

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Oliphaunt

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie zakelijk

10 Gouden tips ter voorbereiding op je sollicitatiegesprek!

Hoe bereid ik mijzelf het beste voor op een sollicitatiegesprek.

Tips voor een goede winkelinrichting

Hoe u met een goede winkelinrichting uw omzet kunt verhogen.

Ondernemer 11:

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Geschiedenis van NH Hotels

De geschiedenis van de NH keten begint in de Spaanse streek Navarra. Hiervan komt ook de merknaam NH vandaan, deze staat voor Navarra Hotels. In 1978 werd in Pamplona, Navarra eerste hotel geopend.

Ondernemer 2

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Ondernemer 8

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Goede productfoto vergroot de verkoop van product

Vooral op internet bepaalt de kwaliteit van de productfoto of een product wel of niet verkocht wordt.

Maatschap

Dit gaat over de bedrijfsvorm maatschap.

Met Ecofont goedkoper printen. Voldoende zwart tussen de gaten!

Tot 25% goedkoper printen. Voor particulieren en bedrijven!

Ondernemer: 14

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Ondernemer 3

Het eigen bedrijf, diverse aspecten die van groot belang zijn.

Ongestoord zakendoen

Aantwoordeservice wanneer je als ondernemer op vakantie gaat, ideaal!

Maak reclame met bedrukte paperclips

Bedrukte paperclips zijn een ideaal marketingsinstrument.

Is isolerende raamfolie een goedkoop alternatief voor thermopane?

Volgens Essent zorgt isolerende raamfolie 30% besparing op je verwarmingskosten, Is Isolerende raamfolie alternatief voor thermopane?

merktemplate.

Wat een merktemplate is en hoe die opgebouwd wordt.

Verschillende manieren om kunststof te bewerken

Hier lees je op welke manieren je kunststof kunt bewerken.

Oplichting via Marktplaats? Hoe ik werd opgelicht door een gestoord oude vrouwtje.

Je koopt in goed vertrouwen een smartphone van een oud vrouwtje maar ze blijkt een notoire oplichtster.

Wat zijn je rechten met een arbeidscontract van een half jaar? Deel 1 vrije dagen.

Bijna niemand krijgt meer direct een vast arbeidscontract, wat zijn je rechten met een arbeidscontract van een b.v. een half jaar?

Wat is de beperkingentheorie of Theory of constraints (TOC)?

TOC is een managementtheorie, ontwikkeld door Eliyahu Goldratt. Wat is TOC management?

Beleving binnen de retailsector

Voor mijn opleiding heb ik een tijd terug een interessant essay geschreven, over de soorten belevenissen in vrijetijdsystemen

Wat is er zo mooi aan om multimiljonair te zijn?

Iedereen droomt er van om rijk te worden maar wat is er zo mooi aan rijk zijn?

Robert Cialdini en de basisregels voor ondernemers

Robert Cialdini beschreef in zijn boek 'Invloed, de zes geheimen van het overtuigen' regels die elke ondernemer moet kennen.

Waarop letten bij het aanschaffen van een heftruck?

Een aantal punten die belangrijk zijn bij het aanschaffen van een heftruck.

Leidinggeven

de basis principes voor goed leidinggeven.

Inschatting van het frauderisico op grond van COS 240

Een korte handleiding voor de inschatting van het frauderisico op grond van COS 240